Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Vilket HUD-paket känns som mest intressant? (Prismässigt/användning och storlek)

Mini HUD - (Storlek ca 20x15cm) , placeras i vänstra hörnet på framrutan, CA PRIS 600-800 SEK
19
19%
Liten HUD - (Storlek på rutan A4), kan placeras var som - CA PRIS 900-1200 SEK
38
38%
Mellanstor HUD - (Storlek på rutan A3). kan placeras var som - CA PRIS 1500-1800 SEK
16
16%
Helbilds HUD - (Storlek, hela rutan). Synligt för passagerare och förare. - CA PRIS 2800-3000 SEK
28
28%

Antal röster : 101

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inläggav HenrikM76 » 11 feb 2019 14:39

Otroligt intressant projekt! Jag är utan tvekan intresserad av produkten :) Likaså behöver du en Beta-testare som nöter mycket mil och verkligen använder bilen i ur och skur och alla förhållanden så kan jag nog passa bra. Plockar ut min Model S100D om en månad. Kör runt 4-500 mil per månad.
Bokat en lagerbil, Model S100D. Nu pirrigt längtandes som en 4-åring som väntar på Tomten.....
HenrikM76

Inläggav Teslaägare Henrik » 11 feb 2019 14:49

Jätteroligt att det blev så positiva svar från er! Kommer lägga ut lite material om ett fungerande system inom kort.

Ska kolla PM:en samt så skulle det vara kul att blanda in dina 3d-skrivare Bjelke! Mina skrivare är isärskruvade just nu och ligger i en hög på ett skrivbord..

Kommer att publicera material och information på http://www.teslahud.com (utöver forumet).
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 11 feb 2019 15:24

Spännande! :)
Mina maskiner står till förfogande :)
SLA-maskinen kanske är mest intressant om vi vill ha hög precision och fina ytor (även gummidetaljer).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav dd88 » 11 feb 2019 15:35

Väldigt intressant projekt, det jag är nyfiken på är hur ni ska kunna projicera en bild utan att få ghosting-effekten? (med tanke på att det inte är en vindruta gjord för HUD). Samt hur bilden ska kunna projiceras från backspegeln på en konkav yta utan att bli förvrängd?
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Teslaägare Henrik » 11 feb 2019 16:02

dd88 skrev:Väldigt intressant projekt, det jag är nyfiken på är hur ni ska kunna projicera en bild utan att få ghosting-effekten? (med tanke på att det inte är en vindruta gjord för HUD). Samt hur bilden ska kunna projiceras från backspegeln på en konkav yta utan att bli förvrängd?

Med risk för att säga för mycket så ska jag försöka hålla mitt svar kort!

För och främst så behövs framrutan prepareras på ett sätt så att en hud kan projiceras på den, därav varför vi gärna vill veta lite hur alla ser på att projicera på hela glaset vs en del av det. Detta är en temporär behandling och kan enkelt återgå till ursprunglig "läge". Vi är som sagt i förberedelsefas just nu men vi har fått bra resultat hittills. Denna behandling påverkar inte genomskinligheten på glaset på något sätt utan rutan är lika funktionell före som efter behandling.

Sedan använder vi olika sätt att få projiceringen att förvrängas mindre längst med rutan för att få det till att bli någorlunda proportionellt. Ska tilläggas att det inte är perfekt i dagsläget. Backspegeln är inte det enda stället vi planerar att projiceringen kommer utgå ifrån men just nu passar det oss.

Hoppas detta mättar din nyfikenhet lite!
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare

Inläggav dd88 » 11 feb 2019 16:14

Henrik skrev:
dd88 skrev:Väldigt intressant projekt, det jag är nyfiken på är hur ni ska kunna projicera en bild utan att få ghosting-effekten? (med tanke på att det inte är en vindruta gjord för HUD). Samt hur bilden ska kunna projiceras från backspegeln på en konkav yta utan att bli förvrängd?

Med risk för att säga för mycket så ska jag försöka hålla mitt svar kort!

För och främst så behövs framrutan prepareras på ett sätt så att en hud kan projiceras på den, därav varför vi gärna vill veta lite hur alla ser på att projicera på hela glaset vs en del av det. Detta är en temporär behandling och kan enkelt återgå till ursprunglig "läge". Vi är som sagt i förberedelsefas just nu men vi har fått bra resultat hittills. Denna behandling påverkar inte genomskinligheten på glaset på något sätt utan rutan är lika funktionell före som efter behandling.

Sedan använder vi olika sätt att få projiceringen att förvrängas mindre längst med rutan för att få det till att bli någorlunda proportionellt. Ska tilläggas att det inte är perfekt i dagsläget. Backspegeln är inte det enda stället vi planerar att projiceringen kommer utgå ifrån men just nu passar det oss.

Hoppas detta mättar din nyfikenhet lite!

Kul!

Hoppas att era planer går vägen för HUD är definitivt framtiden.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Teslaägare mans71 » 11 feb 2019 17:02

Häftigt, hoppas ni lyckas! Jag svarade mini-HUD för ett A4 eller större direkt i synfältet kanske kan bli störande? Kan man då t.ex tänka sig att ha 2st små, eller kanske en liten till vänster och en A4 i mitten så synfältet är fritt?
Vit X90D AP2, VW e-Golf, model 3 reserverad 2016-03-31.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inläggav ergo » 11 feb 2019 18:34

Hela rutan för guds skull! Tänk alla AR-funktioner detta skulle kunna innebära, t.ex att rödmarkera vilt eller andra faror utifrån förarens perspektiv i vindrutan som AP plockat upp. Jag är också gärna betatestare om ni söker sådana.
ergo

Inläggav Teslaägare mans71 » 11 feb 2019 18:36

ergo skrev:Hela rutan för guds skull! Tänk alla AR-funktioner detta skulle kunna innebära, t.ex att rödmarkera vilt eller andra faror utifrån förarens perspektiv i vindrutan som AP plockat upp. Jag är också gärna betatestare om ni söker sådana.

Såklart man gör så, vad som syns var är ju bara en designfråga, tänkte inte klart och ångrar mitt svar! (fast det gick inte)
Vit X90D AP2, VW e-Golf, model 3 reserverad 2016-03-31.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inläggav Teslaägare alnarp » 11 feb 2019 19:05

Mycket intresserad och öppen för att delta i test, kör omkring 3000/år. Tror mest på de två största alternativen om priset kan hållas inom den nivån.
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
alnarp
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt