Schuko-laddning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Schuko-laddning

Inlägg av andersm »

Teslared skrev:
Installerad av fackman från välrenommerad lokal firma! Normalt har den använts arbetsdagar för att ladda typ 2 - 3 timmar med 16 A. Problemet hände relativt plötsligt.
Icke-korrekt installerad el är ju alltid en fara. Detta är inte specifikt för elbilsladdning över schuko/CEE eller liknande. Hade den dåligt åtdragna skruven suttit i en undercentral och hållit i matningen till en värmepanna, eller ugn, eller vilken annan stor elförbrukare som helst hade samma typ av problem uppstått.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Schuko-laddning

Inlägg av LarsL »

En vanlig orsak till ökat slitage är ju att kontakten dras ur när bilen fortfarande laddar så att det bildas en ljusbåge.

Har haft problem med dålig kontakt till min vattenkokare i köket, där var det en skarv som inte var ordentligt åtdragen. Det äralltså inte bara elbilar som är luriga utan man måste ha koll på hela sin elinstallation och det är jag som ägare som anvsvarar för hur den fungerar.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Niklas Z »

Det är ju inte bara i själva uttaget som det kan vara dålig kontakt pga klent dragna skruvar m m.
I kopplingsdosor för 10A el är det vanligt att sådana här:

https://www.bauhaus.se/toppklamma-schne ... 63EALw_wcB

har använts för att koppla ihop ledare. Det blir bra om man gör det rätt, men det är lätt hänt att någon av de skalade kabeländarna inte får god kontakt och då kan det bli varmt. Därför är det bra att ha en sammanhängande kabel hela vägen från elcentral till ladduttag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Jerka »

Konsensus så här långt verkar vara:

6 A - ingen fara, används när man är osäker på installationen
10 A - oftast lugnt men kan bli farligt om elen är dåligt dragen
16 A - använd endast med hela och ordentliga kablar hela vägen från centralen till uttaget. Ladda första gångerna under uppsikt och kolla att temperaturen inte sticker iväg.

Övriga bra säkerhetsåtgärder kanske kan vara att se till att dragavlasta kabeln, att undvika att dra ut kabeln då bilen laddar, att plocka bort lättantändliga material från laddplatsen samt att ha en brandvarnare uppsatt vid laddplatsen.

Vore bra med en lista av detta slag för nya elbilsägare. Tyvärr är det nog ingen som skulle våga sig på att ge ut någon sådan lista pga ansvarsskäl. Elsäkerhet är allvarliga grejer och man vill ju inte ge dåliga råd till folk.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Svenssons »

Jerka skrev:
Konsensus så här långt verkar vara:

6 A - ingen fara, används när man är osäker på installationen
10 A - oftast lugnt men kan bli farligt om elen är dåligt dragen
16 A - använd endast med hela och ordentliga kablar hela vägen från centralen till uttaget. Ladda första gångerna under uppsikt och kolla att temperaturen inte sticker iväg.

Övriga bra säkerhetsåtgärder kanske kan vara att se till att dragavlasta kabeln, att undvika att dra ut kabeln då bilen laddar, att plocka bort lättantändliga material från laddplatsen samt att ha en brandvarnare uppsatt vid laddplatsen.

Vore bra med en lista av detta slag för nya elbilsägare. Tyvärr är det nog ingen som skulle våga sig på att ge ut någon sådan lista pga ansvarsskäl. Elsäkerhet är allvarliga grejer och man vill ju inte ge dåliga råd till folk.
Finns det någon elbilsladdbox som tillåter 16A från Schuko förutom hemmabyggen och eventuellt enstaka tredjepartsladdbox? 13A är väl max på alla laddboxar som man får med elbilen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Schuko-laddning

Inlägg av LarsL »

Nä, just att ingen vill ge råd för att det kan innebära stora problem när något går fel gör att ingen vågar ge andra råd än att vara toksäker, alltså låt elektriker installera laddbox med alla möjliga jordfelsbrytare och 6kvmm kabel ända in i bilen osv.

Så här brukar jag göra när jag åker till någon släkting eller sommarstuga, andra kanske gör på andra sätt och ta inte efter mig om ni inte vet vad ni gör själva.

1. Hör med ägaren om de är okej att ladda.
2. Frågar/kontrollerar om de har ett 3-fas uttag och väljer då det i förstahand. Annars kollar jag efter ett kraftigt och fräscht jordat Schuko uttag.
3. Jag försökerspåra ledningen till centralen om det går. Finns det flera uttag på samma ledning väljer jag det närmast centralen utan skarvar emellan.
4. Kontrollerar huvudsäkring, kontrollerar att det finns extra proppar eller om jag har med mig.
5. Försöker förstå vilka andra förbrukare som ligger på samma fas. Om jag ser tex en värmepump så försöker jag undvika den fasen.
6. Ansluter bilen med min sladd som drar 8A med en högkvalitativ skarvsladd, om det behövs, och kontrollerar att laddningen drar igång
7. Efter någon timme kontrollerar jag att bilen laddar. Känner på kablarna från bilen ända fram till centralen. Känner sedan på centralen om någon säkring går varmt, särskilt huvudsäkringen.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Schuko-laddning

Inlägg av HenrikC »

Känns taffligt att försöka tigga ström hemma hos folk. Jag har inte ens med schukosladden i bilen längre eftersom det finns snabbladdare och laddstolpar överallt idag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Schuko-laddning

Inlägg av LarsL »

HenrikC skrev:
Känns taffligt att försöka tigga ström hemma hos folk. Jag har inte ens med schukosladden i bilen längre eftersom det finns snabbladdare och laddstolpar överallt idag.
Absolut om det är ett alternativ, men det är det ju inte alltid.

På 3 år har jag laddat 3 gånger hemma hos någon annan.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Headline »

HenrikC skrev:
Känns taffligt att försöka tigga ström hemma hos folk. Jag har inte ens med schukosladden i bilen längre eftersom det finns snabbladdare och laddstolpar överallt idag.
Jag brukar aldrig ta på mig jacka, mössa och vantar i bilen på vintern eftersom bilen är varm, har rattvärme etc och eftersom alla har jättestort batteri i bilen så behövs ju inte det. Vad skulle kunna hända liksom? :D
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Anders1 »

Ni som schuko-laddar - hur har ni det med jordfelsbrytare?

Jag har en jordfelsbrytare typ A hemma, är denna OK med schuko-laddning tills jag har fått WC med typ B installerad?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Schuko-laddning

Inlägg av frippe »

Anders1 skrev:
Ni som schuko-laddar - hur har ni det med jordfelsbrytare?

Jag har en jordfelsbrytare typ A hemma, är denna OK med schuko-laddning tills jag har fått WC med typ B installerad?
För att skydda elektroniken i ditt hus och i övriga elsystemet bör all laddning av elbil ske bakom en jfb typ b.
En jfb typ a oavsett laddsystem ger inte ett fullgott skydd och den riskerar att mättas av likström vilket kan blockera dess funktion för övriga huset. Du riskerar alltså att förlora skyddet en jfb ger.

Hur stor risk det finns med detta är det nog väldigt vanskligt att sia om. Risken är även större om du använt trefas än enfas vilket är fallet vid schuko.
Har du en jfb typ a bör du ha laddutrustning med övervakning av DC-läckström som bryter om denna skulle komma över 6 ma.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Swede1 »

Headline skrev:
Teslaspolen skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Jag fulladdade en gång bilen på Schuko i lysrörsarmaturen i köket. 13A. Tappade kontakten på handen när jag drog ur den. Det gjorde ont, så varmt blir det allt
Skulle aldrig våga dra mer än 10A obevakat i något annat än schuko-laddstolpar speciellt ämnade för elbilar.

Skulle säga att detta är väldigt installationsberoende och lite väl generaliserande. Det går visst finfint att ladda i schuko.

Jag använder en ny byggcentral som matas med trefashandske. https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000033123

Kör mellan 6-10A som generell laddning men har provat 16A. Kan knappt känna någon värmeökning alls i kontakten även vid 16A och då kollade jag efter någon timme. Skulle gissa att stora skillnaden är hur bra kontaktblecken inne i uttagen är konstruerade så det blir bra kontakt mot stiften. Sen är det även superviktigt att det inte är drag i själva kontakten (sladden/klumpen måste hängas upp så inte grejerna hänger i uttaget).
Jag tror också kontakten mellan stiften och blecken betyder mest för värmeutvecklingen i kontakten. Tror vissa schuko endast ger kontakt på ett bleck på ett något böjt stift. Sen kan det vara smuts/slitet/ärgat på ytorna. Det är oerhört små kontaktytor jämfört med en typ 2 kontakt. Även min typ 2 kan blir varm vid laddning med 32 Ampere, och här håller vi på och diskuterar 10-16 Ampere på en pytte kontaktyta.

Det är stor skillnad på kontakter, jag brukar känna på kontakten efter en timme för att känna om den är varm. Dåliga schuko uttag brukar bli varma snabbt. Var på ett ställe med riktig skräck el, gammal och fixad av någon amatör, blev varm snabbt på 9 A, 6A funkade men blev ändå ljummen. Annars har det nog aldrig varit problem med 6 Ampere.

Har blivit försiktigare nu och laddar 6A på vanliga uttag för att inte stressa el systemet. På motorvärmaruttag kör jag vanligen 9A om det verkar bra installerat. Har ingen koll på jordfelsbrytare, har aldrig haft problem med det. Verkar inte viktigt från min erfarenhet, men jag kanske har haft tur bara...
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Jeppe_E »

Jag förstår inte riktigt vad detta testet går ut på? Är det en bra testmetod? Varför är stickkontakten inlindad i en handduk?
Jag har laddat schuko 8A i 10h upprepade gånger och varken kabel eller kontakt är ens ljumna. Håller fortfarande på att planera för att dra in 3-fas i garaget, men det är lite grävande i trädgården som skall till.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Anders1 »

frippe skrev:
Anders1 skrev:
Ni som schuko-laddar - hur har ni det med jordfelsbrytare?

Jag har en jordfelsbrytare typ A hemma, är denna OK med schuko-laddning tills jag har fått WC med typ B installerad?
För att skydda elektroniken i ditt hus och i övriga elsystemet bör all laddning av elbil ske bakom en jfb typ b.
En jfb typ a oavsett laddsystem ger inte ett fullgott skydd och den riskerar att mättas av likström vilket kan blockera dess funktion för övriga huset. Du riskerar alltså att förlora skyddet en jfb ger.

Hur stor risk det finns med detta är det nog väldigt vanskligt att sia om. Risken är även större om du använt trefas än enfas vilket är fallet vid schuko.
Har du en jfb typ a bör du ha laddutrustning med övervakning av DC-läckström som bryter om denna skulle komma över 6 ma.
Tack för informationen. Du kanske kan ge mig svar på min fråga i WC-tråden?
Anders1 skrev:
Det står att om man använder jordfelsbrytare typ A kan "spolen mättas" och därmed inte lösa ut vid jordfel.

Vad betyder detta?
Är brytaren förstörd för gott, eller är det bara under den tid bilen laddas som den är utslagen för att sedan 'återhämta' sig och fungera som vanligt om man t.ex. klipper av sladden till häcksaxen när bilen inte laddar?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Schuko-laddning

Inlägg av andersm »

Jeppe_E skrev:
Jag förstår inte riktigt vad detta testet går ut på? Är det en bra testmetod? Varför är stickkontakten inlindad i en handduk?
Jag har laddat schuko 8A i 10h upprepade gånger och varken kabel eller kontakt är ens ljumna. Håller fortfarande på att planera för att dra in 3-fas i garaget, men det är lite grävande i trädgården som skall till.
Tjena! Jag förklarade kanske lite dåligt.

Anledningen att jag lindat in kontakten i en handduk är att jag ville simulera ett "worst case scenario". Dvs, ett scenario där risken för överhettning är som störst. Tanken var att om det även i detta scenario inte blev särskilt varmt, så skulle det kunna tyda på att risken med schuko-laddning var mindre. Om man istället gör som man ska göra (ser till att dra ut skarvsladden i hela sin längd och inte ha den ihoprullad, samt ser till att lägga sladden så att den är väl ventilerad) bör man få längre temperaturer och mindre problem än i det här experimentet.

Jag tror testmetoden är sund. Det sagt så kan man egentligen inte dra så värst mycket slutsatser från det här experimentet. Om man kan dra några alls så är det väl ungefär:

1) Ett schuko-uttag i bra skick klarar 12A över lång tid utan någon som helst risk. Men som sagt, notera 'bra skick'.
2) En helt vanlig skarvsladd kan fungera för schuko-laddning på 12A med relativt bred marginal temperaturmässigt.
3) Temperaturen i en kontakt kan öka bedrägligt långsamt. Om du laddar i ett uttag som du är osäker på, och uttaget inte känns varmt efter 30 minuter, så kan det mycket väl vara så att det om 2h kommer att vara rejält varmt.

Experimentet visar inte detta, men jag tror även följande stämmer:

3) Har du ett uttag med hög kontaktresistans, kan temperaturen sakta öka över längre tid, med brand som följd.

När man ska ladda med schuko är ju den intressanta informationen man behöver ungefär: "hur stor är risken för varmgång i kontakten jag pluggar in i, eller någonstans i eldragningarna fram till denna kontakt". I praktiken är denna fråga omöjlig att svara på.

Genom att ladda i uttag dedikerade för elbilsladdning ökar chansen att någon tidigare redan dragit stor ström under längre tid, och om det inte brann då så är det mindre risk att det brinner nu.

Om man laddar i ett hus med dåligt dragen el, eller en väldigt gammal och ärgad kontakt, så finns det en risk för brand. Man bör vara försiktig, men det är egentligen väldigt svårt att avgöra om ett visst schuko-uttag kommer att vara säkert att ladda i eller ej. Det kan vara svårt att avgöra om en pågående laddning håller på att ge upphov till brand, då temperaturen kan öka långsamt.

I ditt fall, om du har en kontakt i garaget som inte ens blir varm efter lång tids laddning (t.ex en hel natt), och du har en eldragning fram till den kontakten som du litar på, så ser jag inte att en dedikerad 3-fas-handske i praktiken ger dig så värst mycket större säkerhet. Men det är ju en större kontakt, så den kommer att hålla längre och bli ännu mindre varm.
Skriv svar