Icke-korrekt installerad el är ju alltid en fara. Detta är inte specifikt för elbilsladdning över schuko/CEE eller liknande. Hade den dåligt åtdragna skruven suttit i en undercentral och hållit i matningen till en värmepanna, eller ugn, eller vilken annan stor elförbrukare som helst hade samma typ av problem uppstått.Teslared skrev:Installerad av fackman från välrenommerad lokal firma! Normalt har den använts arbetsdagar för att ladda typ 2 - 3 timmar med 16 A. Problemet hände relativt plötsligt.
Schuko-laddning
Moderator: Redaktion
Re: Schuko-laddning
Re: Schuko-laddning
En vanlig orsak till ökat slitage är ju att kontakten dras ur när bilen fortfarande laddar så att det bildas en ljusbåge.
Har haft problem med dålig kontakt till min vattenkokare i köket, där var det en skarv som inte var ordentligt åtdragen. Det äralltså inte bara elbilar som är luriga utan man måste ha koll på hela sin elinstallation och det är jag som ägare som anvsvarar för hur den fungerar.
Har haft problem med dålig kontakt till min vattenkokare i köket, där var det en skarv som inte var ordentligt åtdragen. Det äralltså inte bara elbilar som är luriga utan man måste ha koll på hela sin elinstallation och det är jag som ägare som anvsvarar för hur den fungerar.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Schuko-laddning
Det är ju inte bara i själva uttaget som det kan vara dålig kontakt pga klent dragna skruvar m m.
I kopplingsdosor för 10A el är det vanligt att sådana här:
https://www.bauhaus.se/toppklamma-schne ... 63EALw_wcB
har använts för att koppla ihop ledare. Det blir bra om man gör det rätt, men det är lätt hänt att någon av de skalade kabeländarna inte får god kontakt och då kan det bli varmt. Därför är det bra att ha en sammanhängande kabel hela vägen från elcentral till ladduttag.
I kopplingsdosor för 10A el är det vanligt att sådana här:
https://www.bauhaus.se/toppklamma-schne ... 63EALw_wcB
har använts för att koppla ihop ledare. Det blir bra om man gör det rätt, men det är lätt hänt att någon av de skalade kabeländarna inte får god kontakt och då kan det bli varmt. Därför är det bra att ha en sammanhängande kabel hela vägen från elcentral till ladduttag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Schuko-laddning
Konsensus så här långt verkar vara:
6 A - ingen fara, används när man är osäker på installationen
10 A - oftast lugnt men kan bli farligt om elen är dåligt dragen
16 A - använd endast med hela och ordentliga kablar hela vägen från centralen till uttaget. Ladda första gångerna under uppsikt och kolla att temperaturen inte sticker iväg.
Övriga bra säkerhetsåtgärder kanske kan vara att se till att dragavlasta kabeln, att undvika att dra ut kabeln då bilen laddar, att plocka bort lättantändliga material från laddplatsen samt att ha en brandvarnare uppsatt vid laddplatsen.
Vore bra med en lista av detta slag för nya elbilsägare. Tyvärr är det nog ingen som skulle våga sig på att ge ut någon sådan lista pga ansvarsskäl. Elsäkerhet är allvarliga grejer och man vill ju inte ge dåliga råd till folk.
6 A - ingen fara, används när man är osäker på installationen
10 A - oftast lugnt men kan bli farligt om elen är dåligt dragen
16 A - använd endast med hela och ordentliga kablar hela vägen från centralen till uttaget. Ladda första gångerna under uppsikt och kolla att temperaturen inte sticker iväg.
Övriga bra säkerhetsåtgärder kanske kan vara att se till att dragavlasta kabeln, att undvika att dra ut kabeln då bilen laddar, att plocka bort lättantändliga material från laddplatsen samt att ha en brandvarnare uppsatt vid laddplatsen.
Vore bra med en lista av detta slag för nya elbilsägare. Tyvärr är det nog ingen som skulle våga sig på att ge ut någon sådan lista pga ansvarsskäl. Elsäkerhet är allvarliga grejer och man vill ju inte ge dåliga råd till folk.
Re: Schuko-laddning
Finns det någon elbilsladdbox som tillåter 16A från Schuko förutom hemmabyggen och eventuellt enstaka tredjepartsladdbox? 13A är väl max på alla laddboxar som man får med elbilen?Jerka skrev:Konsensus så här långt verkar vara:
6 A - ingen fara, används när man är osäker på installationen
10 A - oftast lugnt men kan bli farligt om elen är dåligt dragen
16 A - använd endast med hela och ordentliga kablar hela vägen från centralen till uttaget. Ladda första gångerna under uppsikt och kolla att temperaturen inte sticker iväg.
Övriga bra säkerhetsåtgärder kanske kan vara att se till att dragavlasta kabeln, att undvika att dra ut kabeln då bilen laddar, att plocka bort lättantändliga material från laddplatsen samt att ha en brandvarnare uppsatt vid laddplatsen.
Vore bra med en lista av detta slag för nya elbilsägare. Tyvärr är det nog ingen som skulle våga sig på att ge ut någon sådan lista pga ansvarsskäl. Elsäkerhet är allvarliga grejer och man vill ju inte ge dåliga råd till folk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Schuko-laddning
Nä, just att ingen vill ge råd för att det kan innebära stora problem när något går fel gör att ingen vågar ge andra råd än att vara toksäker, alltså låt elektriker installera laddbox med alla möjliga jordfelsbrytare och 6kvmm kabel ända in i bilen osv.
Så här brukar jag göra när jag åker till någon släkting eller sommarstuga, andra kanske gör på andra sätt och ta inte efter mig om ni inte vet vad ni gör själva.
1. Hör med ägaren om de är okej att ladda.
2. Frågar/kontrollerar om de har ett 3-fas uttag och väljer då det i förstahand. Annars kollar jag efter ett kraftigt och fräscht jordat Schuko uttag.
3. Jag försökerspåra ledningen till centralen om det går. Finns det flera uttag på samma ledning väljer jag det närmast centralen utan skarvar emellan.
4. Kontrollerar huvudsäkring, kontrollerar att det finns extra proppar eller om jag har med mig.
5. Försöker förstå vilka andra förbrukare som ligger på samma fas. Om jag ser tex en värmepump så försöker jag undvika den fasen.
6. Ansluter bilen med min sladd som drar 8A med en högkvalitativ skarvsladd, om det behövs, och kontrollerar att laddningen drar igång
7. Efter någon timme kontrollerar jag att bilen laddar. Känner på kablarna från bilen ända fram till centralen. Känner sedan på centralen om någon säkring går varmt, särskilt huvudsäkringen.
Så här brukar jag göra när jag åker till någon släkting eller sommarstuga, andra kanske gör på andra sätt och ta inte efter mig om ni inte vet vad ni gör själva.
1. Hör med ägaren om de är okej att ladda.
2. Frågar/kontrollerar om de har ett 3-fas uttag och väljer då det i förstahand. Annars kollar jag efter ett kraftigt och fräscht jordat Schuko uttag.
3. Jag försökerspåra ledningen till centralen om det går. Finns det flera uttag på samma ledning väljer jag det närmast centralen utan skarvar emellan.
4. Kontrollerar huvudsäkring, kontrollerar att det finns extra proppar eller om jag har med mig.
5. Försöker förstå vilka andra förbrukare som ligger på samma fas. Om jag ser tex en värmepump så försöker jag undvika den fasen.
6. Ansluter bilen med min sladd som drar 8A med en högkvalitativ skarvsladd, om det behövs, och kontrollerar att laddningen drar igång
7. Efter någon timme kontrollerar jag att bilen laddar. Känner på kablarna från bilen ända fram till centralen. Känner sedan på centralen om någon säkring går varmt, särskilt huvudsäkringen.
Re: Schuko-laddning
Känns taffligt att försöka tigga ström hemma hos folk. Jag har inte ens med schukosladden i bilen längre eftersom det finns snabbladdare och laddstolpar överallt idag.
Re: Schuko-laddning
Absolut om det är ett alternativ, men det är det ju inte alltid.HenrikC skrev:Känns taffligt att försöka tigga ström hemma hos folk. Jag har inte ens med schukosladden i bilen längre eftersom det finns snabbladdare och laddstolpar överallt idag.
På 3 år har jag laddat 3 gånger hemma hos någon annan.
Re: Schuko-laddning
Jag brukar aldrig ta på mig jacka, mössa och vantar i bilen på vintern eftersom bilen är varm, har rattvärme etc och eftersom alla har jättestort batteri i bilen så behövs ju inte det. Vad skulle kunna hända liksom?HenrikC skrev:Känns taffligt att försöka tigga ström hemma hos folk. Jag har inte ens med schukosladden i bilen längre eftersom det finns snabbladdare och laddstolpar överallt idag.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Schuko-laddning
Ni som schuko-laddar - hur har ni det med jordfelsbrytare?
Jag har en jordfelsbrytare typ A hemma, är denna OK med schuko-laddning tills jag har fått WC med typ B installerad?
Jag har en jordfelsbrytare typ A hemma, är denna OK med schuko-laddning tills jag har fått WC med typ B installerad?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Re: Schuko-laddning
För att skydda elektroniken i ditt hus och i övriga elsystemet bör all laddning av elbil ske bakom en jfb typ b.Anders1 skrev:Ni som schuko-laddar - hur har ni det med jordfelsbrytare?
Jag har en jordfelsbrytare typ A hemma, är denna OK med schuko-laddning tills jag har fått WC med typ B installerad?
En jfb typ a oavsett laddsystem ger inte ett fullgott skydd och den riskerar att mättas av likström vilket kan blockera dess funktion för övriga huset. Du riskerar alltså att förlora skyddet en jfb ger.
Hur stor risk det finns med detta är det nog väldigt vanskligt att sia om. Risken är även större om du använt trefas än enfas vilket är fallet vid schuko.
Har du en jfb typ a bör du ha laddutrustning med övervakning av DC-läckström som bryter om denna skulle komma över 6 ma.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Schuko-laddning
Jag tror också kontakten mellan stiften och blecken betyder mest för värmeutvecklingen i kontakten. Tror vissa schuko endast ger kontakt på ett bleck på ett något böjt stift. Sen kan det vara smuts/slitet/ärgat på ytorna. Det är oerhört små kontaktytor jämfört med en typ 2 kontakt. Även min typ 2 kan blir varm vid laddning med 32 Ampere, och här håller vi på och diskuterar 10-16 Ampere på en pytte kontaktyta.Headline skrev:Teslaspolen skrev:Skulle aldrig våga dra mer än 10A obevakat i något annat än schuko-laddstolpar speciellt ämnade för elbilar.jeppe_sthlm skrev:Jag fulladdade en gång bilen på Schuko i lysrörsarmaturen i köket. 13A. Tappade kontakten på handen när jag drog ur den. Det gjorde ont, så varmt blir det allt
Skulle säga att detta är väldigt installationsberoende och lite väl generaliserande. Det går visst finfint att ladda i schuko.
Jag använder en ny byggcentral som matas med trefashandske. https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000033123
Kör mellan 6-10A som generell laddning men har provat 16A. Kan knappt känna någon värmeökning alls i kontakten även vid 16A och då kollade jag efter någon timme. Skulle gissa att stora skillnaden är hur bra kontaktblecken inne i uttagen är konstruerade så det blir bra kontakt mot stiften. Sen är det även superviktigt att det inte är drag i själva kontakten (sladden/klumpen måste hängas upp så inte grejerna hänger i uttaget).
Det är stor skillnad på kontakter, jag brukar känna på kontakten efter en timme för att känna om den är varm. Dåliga schuko uttag brukar bli varma snabbt. Var på ett ställe med riktig skräck el, gammal och fixad av någon amatör, blev varm snabbt på 9 A, 6A funkade men blev ändå ljummen. Annars har det nog aldrig varit problem med 6 Ampere.
Har blivit försiktigare nu och laddar 6A på vanliga uttag för att inte stressa el systemet. På motorvärmaruttag kör jag vanligen 9A om det verkar bra installerat. Har ingen koll på jordfelsbrytare, har aldrig haft problem med det. Verkar inte viktigt från min erfarenhet, men jag kanske har haft tur bara...
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 3 gång.
Re: Schuko-laddning
Jag förstår inte riktigt vad detta testet går ut på? Är det en bra testmetod? Varför är stickkontakten inlindad i en handduk?
Jag har laddat schuko 8A i 10h upprepade gånger och varken kabel eller kontakt är ens ljumna. Håller fortfarande på att planera för att dra in 3-fas i garaget, men det är lite grävande i trädgården som skall till.
Jag har laddat schuko 8A i 10h upprepade gånger och varken kabel eller kontakt är ens ljumna. Håller fortfarande på att planera för att dra in 3-fas i garaget, men det är lite grävande i trädgården som skall till.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Schuko-laddning
Tack för informationen. Du kanske kan ge mig svar på min fråga i WC-tråden?frippe skrev:För att skydda elektroniken i ditt hus och i övriga elsystemet bör all laddning av elbil ske bakom en jfb typ b.Anders1 skrev:Ni som schuko-laddar - hur har ni det med jordfelsbrytare?
Jag har en jordfelsbrytare typ A hemma, är denna OK med schuko-laddning tills jag har fått WC med typ B installerad?
En jfb typ a oavsett laddsystem ger inte ett fullgott skydd och den riskerar att mättas av likström vilket kan blockera dess funktion för övriga huset. Du riskerar alltså att förlora skyddet en jfb ger.
Hur stor risk det finns med detta är det nog väldigt vanskligt att sia om. Risken är även större om du använt trefas än enfas vilket är fallet vid schuko.
Har du en jfb typ a bör du ha laddutrustning med övervakning av DC-läckström som bryter om denna skulle komma över 6 ma.
Anders1 skrev:Det står att om man använder jordfelsbrytare typ A kan "spolen mättas" och därmed inte lösa ut vid jordfel.
Vad betyder detta?
Är brytaren förstörd för gott, eller är det bara under den tid bilen laddas som den är utslagen för att sedan 'återhämta' sig och fungera som vanligt om man t.ex. klipper av sladden till häcksaxen när bilen inte laddar?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Re: Schuko-laddning
Tjena! Jag förklarade kanske lite dåligt.Jeppe_E skrev:Jag förstår inte riktigt vad detta testet går ut på? Är det en bra testmetod? Varför är stickkontakten inlindad i en handduk?
Jag har laddat schuko 8A i 10h upprepade gånger och varken kabel eller kontakt är ens ljumna. Håller fortfarande på att planera för att dra in 3-fas i garaget, men det är lite grävande i trädgården som skall till.
Anledningen att jag lindat in kontakten i en handduk är att jag ville simulera ett "worst case scenario". Dvs, ett scenario där risken för överhettning är som störst. Tanken var att om det även i detta scenario inte blev särskilt varmt, så skulle det kunna tyda på att risken med schuko-laddning var mindre. Om man istället gör som man ska göra (ser till att dra ut skarvsladden i hela sin längd och inte ha den ihoprullad, samt ser till att lägga sladden så att den är väl ventilerad) bör man få längre temperaturer och mindre problem än i det här experimentet.
Jag tror testmetoden är sund. Det sagt så kan man egentligen inte dra så värst mycket slutsatser från det här experimentet. Om man kan dra några alls så är det väl ungefär:
1) Ett schuko-uttag i bra skick klarar 12A över lång tid utan någon som helst risk. Men som sagt, notera 'bra skick'.
2) En helt vanlig skarvsladd kan fungera för schuko-laddning på 12A med relativt bred marginal temperaturmässigt.
3) Temperaturen i en kontakt kan öka bedrägligt långsamt. Om du laddar i ett uttag som du är osäker på, och uttaget inte känns varmt efter 30 minuter, så kan det mycket väl vara så att det om 2h kommer att vara rejält varmt.
Experimentet visar inte detta, men jag tror även följande stämmer:
3) Har du ett uttag med hög kontaktresistans, kan temperaturen sakta öka över längre tid, med brand som följd.
När man ska ladda med schuko är ju den intressanta informationen man behöver ungefär: "hur stor är risken för varmgång i kontakten jag pluggar in i, eller någonstans i eldragningarna fram till denna kontakt". I praktiken är denna fråga omöjlig att svara på.
Genom att ladda i uttag dedikerade för elbilsladdning ökar chansen att någon tidigare redan dragit stor ström under längre tid, och om det inte brann då så är det mindre risk att det brinner nu.
Om man laddar i ett hus med dåligt dragen el, eller en väldigt gammal och ärgad kontakt, så finns det en risk för brand. Man bör vara försiktig, men det är egentligen väldigt svårt att avgöra om ett visst schuko-uttag kommer att vara säkert att ladda i eller ej. Det kan vara svårt att avgöra om en pågående laddning håller på att ge upphov till brand, då temperaturen kan öka långsamt.
I ditt fall, om du har en kontakt i garaget som inte ens blir varm efter lång tids laddning (t.ex en hel natt), och du har en eldragning fram till den kontakten som du litar på, så ser jag inte att en dedikerad 3-fas-handske i praktiken ger dig så värst mycket större säkerhet. Men det är ju en större kontakt, så den kommer att hålla längre och bli ännu mindre varm.