Schuko-laddning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Schuko-laddning

Inlägg av andersm »

Hej forumet!

Ämnet Schuko-laddning och brandrisk har ju avhandlats ett antal gånger både på det här forumet och andra ställen.

Själv laddar jag nästan aldrig med Schuko, men tycker ändå att riskerna med laddning ur vanligt schuko-uttag ibland verkar överdrivas.

En sak som brukar föras upp är att schuko-uttag inte är designade för långvariga höga strömmar, och att det finns risk för varmgång.

Jag är nyfiken på hur stor uppvärmningen av ett schuko-uttag egentligen blir vid "normal" användning.

Därför bestämde jag mig nyss för att göra ett experiment!

Jag har tagit en gammal slumpmässig skarvsladd, klippt av den, och kortslutit ena änden. Den andra har jag kopplat till ett labbaggregat, och matar på med totalt 12A (2 x 6A, labbaggregatet klarar inte mer än 6A per kanal).

Sen har jag tejpat kopplat en temperatursensor på själva schuko-kontakten, och kopplat till en bänkmultimeter med temperaturmätning med loggfunktion.
testsetup.jpg
powersupply.jpg
Sen, för att simulera maximalt dåliga förhållanden, har jag täckt schuko-kontakten med två lager kökshandduk.

Så här ser testuppsättningen ut med kontakten inlindad i handduken:
wrapped.jpg
Nu tänkte jag köra på med 12A några timmar, och se hur temperaturen utvecklar sig.

Min förhoppning är lite grand att inte ens denna ganska ofördelaktigt och olämpliga setup innebär någon signifikant varmgång. Men vi får se, jag rapporterar vad som händer.

Jag inser att detta är lite ovetenskapligt, då tillståndet på kabeln under test är dåligt kontrollerat. Jag bara tog en ganska sliten skarvsladd ur en låda. Den verkar ha S-märknings-symbol, så den är nog inte helt kass. Den kanske råkar vara betydligt bättre än snittpopulationen av "gamla skarvsladdar". Eller så råkar den vara jättemycket sämre. Vem vet?!

Om ingen annan än jag tycker det är intressant/ansvarsfullt/relevant (vilket är fullt möjligt! :-) ) så ber jag om ursäkt i förväg :-)

Ha det bra!
Senast redigerad av andersm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Schuko-laddning

Inlägg av pejvic »

FÖLJER!
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Schuko-laddning

Inlägg av BoaNeo »

... Spændende, men... 5V? Det bliver jo ikke mange kW af det :)
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Schuko-laddning

Inlägg av andersm »

Okay, en första statusrapport!

Det ser inte jättebra ut för schuko-kontakt-inlindad-i-kökshandduk, just nu.

Såhär ser trenden ut på multimetern just nu, 20 minuter in i experimentet:
temp20min.jpg
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Eliard »

Är det DC 6A i vardera ledare
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Schuko-laddning

Inlägg av pejvic »

31 är väl ok? körde 20 tim shuko in i min 3:a inatt och kände på proppar och kablar. lite ljumna. Fick ingen 3-fas-kabel med som de lovade från början så har bara Shuko hemma nu.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Schuko-laddning

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag fulladdade en gång bilen på Schuko i lysrörsarmaturen i köket. 13A. Tappade kontakten på handen när jag drog ur den. Det gjorde ont, så varmt blir det allt
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Schuko-laddning

Inlägg av HenrikC »

Jag tycker det är intressant. En PVC-kabel som du har är beräknad för en temperaturstegring på 45 C vid en omgivningstemperatur på 25 C. Det finns också normerat hur mycket ström ett Schuko-uttag ska klara utan att bli varmare än så: Märkströmmen (16 A) gånger en säkerhetsfaktor som jag glömt. Hur mycket ström som krävs hänger mycket på kabelns tvärsnitt: För en skarvsladd som ligger rakt på golvet så är det typ 1.0 mm2 = max ca 12A, 1.5 mm2 = max ca 16A, 2.5 mm2 = max ca 24A.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Schuko-laddning

Inlägg av andersm »

Eliard skrev:
Är det DC 6A i vardera ledare
Nej, de två kanalerna på labb-aggregatet är parallellkopplade direkt vid aggregatet. Så det är 12A i varje ledare. 12A åt ena hållet, sen kortslutet i bortre änden, och sen 12A tillbaka i den andra ledaren.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Schuko-laddning

Inlägg av andersm »

pejvic skrev:
31 är väl ok? körde 20 tim shuko in i min 3:a inatt och kände på proppar och kablar. lite ljumna. Fick ingen 3-fas-kabel med som de lovade från början så har bara Shuko hemma nu.
31 grader är absolut inga som helst problem. Det jag oroar mig över, som fick mig att skriva att det inte ser bra ut, är att temperaturen inte direkt ser ut att plana ut på 31 grader.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Schuko-laddning

Inlägg av HenrikC »

Ska kanske tillägga att det som begränsar kabelns temperatur är mjukgörarna i plasten. Om kabeln är för varm avgår dessa och plasten förstörs med tiden. Kortvarigt (5 sekunder) ska den klara 150 C utan att smälta.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Schuko-laddning

Inlägg av andersm »

45 minuter in i experimentet. Schuko-kontakten är nu 39 grader varm.

Den slarvigt utslängda hoprullade delen av skarvsladden börjar nu bli rejält mysigt varm att hålla i. Speciellt där den är som tätast ihoptrasslad.

Jag upptäckte nyss att jag konfigurerat fel prob-typ på multimetern. Nu ska det vara rätt, thermocouple typ K. Föregående mätvärden underskattade temperaturen med ca 2 grader. Sen vet jag inte om min temperaturprob är den mest exakta i värden, men på några grader när rätt borde den nog visa tror jag.
Senast redigerad av andersm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Schuko-laddning

Inlägg av andersm »

HenrikC skrev:
Ska kanske tillägga att det som begränsar kabelns temperatur är mjukgörarna i plasten. Om kabeln är för varm avgår dessa och plasten förstörs med tiden. Kortvarigt (5 sekunder) ska den klara 150 C utan att smälta.
Intressant! Än så länge är vi rätt långt bort från att plasten ska smälta, i varje fall utanpå kontakten. Egentligen borde jag typ försökt få in en till temperaturprob inuti, med kontakt med stiften. Nu är det svårt att veta hur mycket varmare kontakten är inuti än utanpå. En del av tanken med handduken var att försöka minska risken att plasten börjar smälta mitt i schuko-kontakten men att ytan fortfarande är sval då den kyls av konvektion.

Ska bli intressant att se om temperaturen börjar plana ut snart. Nån gång ska jag göra om experimentet utan handduken virad runt, men med en temperaturprob inuti kontakten.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Schuko-laddning

Inlägg av HenrikC »

Var beredd med en IR-termometer när du drar isär kontakten så vet du temperaturen på stiften.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Schuko-laddning

Inlägg av andersm »

HenrikC skrev:
Var beredd med en IR-termometer när du drar isär kontakten så vet du temperaturen på stiften.
Undrar vad man ska använda för emissivity när man mäter stiften? Hittade den här tabellen: https://www.thermoworks.com/emissivity_table . Verkar kunna variera rätt mycket för olika metaller.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Schuko-laddning

Inlägg av HenrikC »

Stiften är av mässing med en plätering av nickel eller liknande.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Schuko-laddning

Inlägg av andersm »

Efter ca 1h och 45 minuter ser det ut såhär:
temp105min.jpg
Tyvärr slog AC:n i arbetsrummet på nånstans mitt i, vilket satte cirkulation på luften och gjorde temperaturkurvan mindre jämn.

Jag mätte också temperaturen på stiften i schuko-kontakten. Med min IR-termometer (en ganska billig clas-ohlson-pryl) uppmätte jag 52 grader C (med emissivity på mätaren inställd på 0.55 - jag är mycket osäker på om det är rätt). Stiften är ganska små, så jag misstänker att jag kanske också mätte plasten lite.

Stiften kändes väldigt varma att ta på, men inte så varma att man brände sig på riktigt.

Kan man dra några slutsatser av det här experimentet? Oklart.

Jag tänker:

1: 12A genom just den här slumpmässigt valda skarvsladden var inget som helst problem från säkerhetsperspektiv. Temperaturen fortsatte fortfarande öka efter 2h, men ökningstakten hade mattats av rejält.
2: Det är nog onödigt att linda en kökshandduk runt sin schuko-kontakt :-)
3: En hoprullad skarvsladd blir rejält varm om man kör 12A genom den i (nästan) 2 timmar.
4: Det tar lång tid för temperaturen att krypa upp. Om man är osäker på om ett schuko-uttag är bra eller inte, så räcker det inte att plugga in, vänta några minuter, och sen känna om det blivit varmt. Det kan mycket väl ta lång tid innan temperaturen hinner stiga märkbart. Man bör nog känna efter efter 5 minuter, och efter 1 timme.



En rejält oxiderad schuko-kontakt med hög kontaktresistans kan givetvis bli jättevarm och vara en brandfara, det här experimentet motbevisar inte det på något sätt (och kunde inte ha gjort det heller oavsett utfall, på grund av experimentets design).
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Teslaspolen »

jeppe_sthlm skrev:
Jag fulladdade en gång bilen på Schuko i lysrörsarmaturen i köket. 13A. Tappade kontakten på handen när jag drog ur den. Det gjorde ont, så varmt blir det allt
Skulle aldrig våga dra mer än 10A obevakat i något annat än schuko-laddstolpar speciellt ämnade för elbilar.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Schuko-laddning

Inlägg av jeppe_sthlm »

Har aldrig gjort det någon annan gång - kommer inte göra det igen.. Ville toppa upp bilen för att kunna skippa en SuC på långresa. Hade dock kabeln under övervakning hela tiden. Var också lite av ett experiment, men av mindre vetenskaplig karaktär än TS :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Headline »

Teslaspolen skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Jag fulladdade en gång bilen på Schuko i lysrörsarmaturen i köket. 13A. Tappade kontakten på handen när jag drog ur den. Det gjorde ont, så varmt blir det allt
Skulle aldrig våga dra mer än 10A obevakat i något annat än schuko-laddstolpar speciellt ämnade för elbilar.

Skulle säga att detta är väldigt installationsberoende och lite väl generaliserande. Det går visst finfint att ladda i schuko.

Jag använder en ny byggcentral som matas med trefashandske. https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000033123

Kör mellan 6-10A som generell laddning men har provat 16A. Kan knappt känna någon värmeökning alls i kontakten även vid 16A och då kollade jag efter någon timme. Skulle gissa att stora skillnaden är hur bra kontaktblecken inne i uttagen är konstruerade så det blir bra kontakt mot stiften. Sen är det även superviktigt att det inte är drag i själva kontakten (sladden/klumpen måste hängas upp så inte grejerna hänger i uttaget).
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Teslaspolen »

Headline skrev:
Teslaspolen skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Jag fulladdade en gång bilen på Schuko i lysrörsarmaturen i köket. 13A. Tappade kontakten på handen när jag drog ur den. Det gjorde ont, så varmt blir det allt
Skulle aldrig våga dra mer än 10A obevakat i något annat än schuko-laddstolpar speciellt ämnade för elbilar.

Skulle säga att detta är väldigt installationsberoende och lite väl generaliserande. Det går visst finfint att ladda i schuko.

Jag använder en ny byggcentral som matas med trefashandske. https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000033123

Kör mellan 6-10A som generell laddning men har provat 16A. Kan knappt känna någon värmeökning alls i kontakten även vid 16A och då kollade jag efter någon timme. Skulle gissa att stora skillnaden är hur bra kontaktblecken inne i uttagen är konstruerade så det blir bra kontakt mot stiften. Sen är det även superviktigt att det inte är drag i själva kontakten (sladden/klumpen måste hängas upp så inte grejerna hänger i uttaget).
Nej det är just det. Lite då och då med schuko i högre strömmar är nog helt Ok. Problemet är vid upprepad användning, samt om man hyr en stuga ute på resa till exempel. Dom gångerna skulle jag vilja påstå att det är 10A som gäller.

Laddade en Leaf med 10A schuko i två år för övrigt. Inga problem någonsin där. Gäller bara att ha lite vett i huvudet så går det bra. ;)
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Headline »

Teslaspolen skrev:
Headline skrev:
Teslaspolen skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Jag fulladdade en gång bilen på Schuko i lysrörsarmaturen i köket. 13A. Tappade kontakten på handen när jag drog ur den. Det gjorde ont, så varmt blir det allt
Skulle aldrig våga dra mer än 10A obevakat i något annat än schuko-laddstolpar speciellt ämnade för elbilar.

Skulle säga att detta är väldigt installationsberoende och lite väl generaliserande. Det går visst finfint att ladda i schuko.

Jag använder en ny byggcentral som matas med trefashandske. https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000033123

Kör mellan 6-10A som generell laddning men har provat 16A. Kan knappt känna någon värmeökning alls i kontakten även vid 16A och då kollade jag efter någon timme. Skulle gissa att stora skillnaden är hur bra kontaktblecken inne i uttagen är konstruerade så det blir bra kontakt mot stiften. Sen är det även superviktigt att det inte är drag i själva kontakten (sladden/klumpen måste hängas upp så inte grejerna hänger i uttaget).
Nej det är just det. Lite då och då med schuko i högre strömmar är nog helt Ok. Problemet är vid upprepad användning, samt om man hyr en stuga ute på resa till exempel. Dom gångerna skulle jag vilja påstå att det är 10A som gäller.

Laddade en Leaf med 10A schuko i två år för övrigt. Inga problem någonsin där. Gäller bara att ha lite vett i huvudet så går det bra. ;)

Precis! Det är därför jag har en ställbar schukoladdare som går att ställa mellan 6-16 A. Att ladda kontinuerligt med 6A kan man nog i princip göra "i vilken installation som helst". Tycker därför 10A kan vara i högsta laget när man till nöds måste ladda i någon stuga med sisådär förlängningssladd över natten. Då sover jag bättre med 6A belastning.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Teslared »

Jag tror inte det behöver vara så vetenskapligt för att konstatera att det blir varmt utav h----e ibland!

16A genom en CEE blå ( ABB ) resulterade i att det inte gick att dra ur kontakten. Plasten hade smält. Se bild Vägguttaget har dragits ur max 10 ggr på 4 år, sitter under tak ute. Orsak dålig åtdragning av skruv av elektriker!
Uttaget används för laddning av Nissan Leaf.
20190308_110406.jpg
20190308_110302.jpg
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Headline »

Teslared skrev:
Jag tror inte det behöver vara så vetenskapligt för att konstatera att det blir varmt utav h----e ibland!

16A genom en CEE blå ( ABB ) resulterade i att det inte gick att dra ur kontakten. Plasten hade smält. Se bild Vägguttaget har dragits ur max 10 ggr på 4 år, sitter under tak ute. Orsak dålig åtdragning av skruv av elektriker!
Uttaget används för laddning av Nissan Leaf.
Wow, så problemet här är att den fackmannamässiga installationen utförd av fackman inte var fackmannamässigt gjord?

Har du kört 16A kontinuerligt under lång tid eller andra lägre strömstyrka också?
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Schuko-laddning

Inlägg av Teslared »

Installerad av fackman från välrenommerad lokal firma! Normalt har den använts arbetsdagar för att ladda typ 2 - 3 timmar med 16 A. Problemet hände relativt plötsligt.
Skriv svar