Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Appar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Appar

Inläggav Teslaägare Crappy » 20 mar 2019 20:36

Ja det där med att lämna ut lösen.....
Jag inbillade mig att de var så välkända appar att de var seriösa. Men vem vet?
Detsamma gäller antar jag A better routeplaner. Hur har ni gjort med det?

Vad jag söker är möjlighet att ändra laddningsprocent, ställa in ett schema utan att kuta ut till bilen Tesla appen kommer lite till korta känner jag?
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inläggav Teslaägare kler » 20 mar 2019 20:56

Crappy skrev:Ja det där med att lämna ut lösen.....
Jag inbillade mig att de var så välkända appar att de var seriösa. Men vem vet?
Detsamma gäller antar jag A better routeplaner. Hur har ni gjort med det?

Vad jag söker är möjlighet att ändra laddningsprocent, ställa in ett schema utan att kuta ut till bilen Tesla appen kommer lite till korta känner jag?
Det handlar nog ofta inte om att app-utvecklarna inte är seriösa. Jag tvivlar naturligtvis på att t.ex. abrp's pappa som ju är känd med namn inte skulle ha rent mjöl i påsen.

Problemet är dock att abrp och andra tjänster är attackytor för illasinnade. Och gissningsvis finns det mängder av säkerherhetshål i många av dessa tjänster. Inte för att utvecklarna skulle vara särskilt obegåvade, men många projekt drivs trots allt vid sidan av ordinarie arbete och av relativt få utvecklare. Och säkerhet är som vi alla vet ett väldigt komplicerat område som dessutom rör på sig hela tiden.
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Reserverat Model 3 [mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Crappy » 04 apr 2019 21:39

Jag står fortfarande i valet och kvalet. Så förlåt att jag tjatar
Eftersom risken ökar med fler appar, vill jag vara säker på vilken man ska använda.
Vad jag saknar framför allt är har jag Tesla plus och Tesla appen
Ingen av dem vill sammarbeta med Siri, ingen funkar på klockan och ingen av dem kan jag förprogrammera exempelvis värmen. Det ska gå med Tesla plus. Men icke
Så vilka alternativt återstår, vilka använder ni?

Remote S, som är sågad här tydligen. Men många som använder ändå. Funkar med Siri, och klocka?
Tesla Stats, har jag inte hört något om. Men funkar med siri och klocka?
Fler?
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 04 apr 2019 21:42

Dashboard for Tesla har många bra funktioner. Ökar Vampire Drain ganska mycket dock.

Sen är ju TeslaFi riktigt bra, men det är ju en webbapplikation.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
NO2GAS - Svart LR3D 2019
På ingång - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Adrenity » 06 apr 2019 16:14

Crappy skrev:Jag står fortfarande i valet och kvalet. Så förlåt att jag tjatar
Eftersom risken ökar med fler appar, vill jag vara säker på vilken man ska använda.
Vad jag saknar framför allt är har jag Tesla plus och Tesla appen
Ingen av dem vill sammarbeta med Siri, ingen funkar på klockan och ingen av dem kan jag förprogrammera exempelvis värmen. Det ska gå med Tesla plus. Men icke
Så vilka alternativt återstår, vilka använder ni?

Remote S, som är sågad här tydligen. Men många som använder ändå. Funkar med Siri, och klocka?
Tesla Stats, har jag inte hört något om. Men funkar med siri och klocka?
Fler?

Ett hett tips är genvägar i iPhone. Går att programmera ganska fritt och lägga till röstkommando till Siri.
T.ex. ”ställ in temperaturen” kollar bilens koordinater, hämtar väderdata, ställer in bilens temp beroende på hur varmt det är utanför bilen. Jag har 25*C om det är under 0*C ute, 20*C mellan 0-18*C och 18*C över 18*C.
Eller lås upp laddporten när jag ber henne att göra det (för att få loss laddkablar utan teslaknapp).
Eller öppna frunk/trunk/dörrar.
Eller få veta batteri%, räckvidd och när bilen beräknas vara färdigladdad.

Se litet exempel på tuben nedan:
https://youtu.be/w3Qa56QlQIo
Användarvisningsbild
Adrenity
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Crappy » 08 apr 2019 18:53

Grymt!
Kan du ge en snabbkurs till en +50 gubbe?
Jag fick nämligen inte ihop det
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Appar

Inläggav Teslaägare themax » 08 apr 2019 20:29

Crappy skrev:Grymt!

Du installerar via länken ovan. Första gången du kör genvägen kommer den fråga om din login till Tesla. I fallet med ”genvägar” så skickas ingenting till tredjepart – varje gång genvägen används anropas Teslas API direkt. Se bara till att ha lösenkod på din telefon då de lagras i klartext i genvägar.

Genvägen ”unlock” verkar inte funka om bilen laddas – då måste du köra ”stop charging” först. Så i realiteten blir det knappast färre knapptryckningar än med Teslas app. Fördelen är dock att du kan lägga till Siri-kommandon till genvägen.

Jag höjer klockan när jag närmar mig bilen och säger ”Hej Siri - sluta ladda” och ”Hej Siri – släpp kabeln”. Funkar rätt bra när man är på språng även om jag inte tycker att det är något stort problem att hala upp telefonen heller.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Inläggav Teslaägare Crappy » 08 apr 2019 21:51

Laddlucka fick jag att funka
Men jag skulle få igång heat me up, blev bara low
Jag läste i någon annan tråd att man skulle lägga in nya parametrar men var?
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ellerstrom » 09 apr 2019 08:51

themax skrev:

Du installerar via länken ovan. Första gången du kör genvägen kommer den fråga om din login till Tesla. I fallet med ”genvägar” så skickas ingenting till tredjepart – varje gång genvägen används anropas Teslas API direkt. Se bara till att ha lösenkod på din telefon då de lagras i klartext i genvägar.

Genvägen ”unlock” verkar inte funka om bilen laddas – då måste du köra ”stop charging” först. Så i realiteten blir det knappast färre knapptryckningar än med Teslas app. Fördelen är dock att du kan lägga till Siri-kommandon till genvägen.

Jag höjer klockan när jag närmar mig bilen och säger ”Hej Siri - sluta ladda” och ”Hej Siri – släpp kabeln”. Funkar rätt bra när man är på språng även om jag inte tycker att det är något stort problem att hala upp telefonen heller.

Kan du inte lägga båda dessa kommandon i ett? Tex "Hej Siri - nu ska jag åka" som först kör "sluta ladda" och sedan "släpp kabeln".
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Referralkod: niklas6767

Inläggav Teslaägare themax » 09 apr 2019 09:13

ellerstrom skrev:
themax skrev:

Kan du inte lägga båda dessa kommandon i ett? Tex "Hej Siri - nu ska jag åka" som först kör "sluta ladda" och sedan "släpp kabeln".

Jo det borde kunna gå att ordna men tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig att programmera i genvägar. Testade också appen "Stats" som verkar kunna fixa det med ett kommando (även på klockan).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt