Hur ska bagagevolym egentligen tolkas?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Hur ska bagagevolym egentligen tolkas?

Inlägg av HelectriC »

Om jag kollar de tal som Tesla har på sin hemsida för sina modeller blir jag inte klok på hur detta ska tolkas. Är det med säten nerfällda? Uppfällda säten? Med eller utan frunk?

Model 3: 15 cu ft
Model S: 30 cu ft
Model Y: 66 cu ft
Model X: 88 cu ft

Man kan ju ganska enkelt tolka detta som att MS har dubbelt så mycket plats som M3, vilket jag inte fått intrycket av. Att sen MY skulle ha mer än dubbelt så mycket som MS och mer än fyra!!!! gånger så mycket om M3 verkar ju helt orimligt.
Hur ska detta tolkas?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur ska bagagevolym egentligen tolkas?

Inlägg av e5m1r »

Tesla mäter som om bilen vore akvarium med glas bakom framstolar och fylls upp till taket
Nu kanske de mäter model 3 till hatthyllan då det är en sedan ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur ska bagagevolym egentligen tolkas?

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
Tesla mäter som om bilen vore akvarium med glas bakom framstolar och fylls upp till taket
Nu kanske de mäter model 3 till hatthyllan då det är en sedan ?
Då känns det ju aningen konstigt om MY har mer än dubbelt av MS när de har likadan typ av bagagelucka, då ska ju även MS i såfall mätas med baksäte fällt och fram till framsäte.
Det är ju oavsett ett märkligt sätt att ange bagage. De flesta är väl mer intresserade av bagageplats när bilen har det antal passagerare i bilen som det också finns plats till.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hur ska bagagevolym egentligen tolkas?

Inlägg av Henrik Torphammar »

HelectriC skrev:
Om jag kollar de tal som Tesla har på sin hemsida för sina modeller blir jag inte klok på hur detta ska tolkas. Är det med säten nerfällda? Uppfällda säten? Med eller utan frunk?

Model 3: 15 cu ft
Model S: 30 cu ft
Model Y: 66 cu ft
Model X: 88 cu ft

Man kan ju ganska enkelt tolka detta som att MS har dubbelt så mycket plats som M3, vilket jag inte fått intrycket av. Att sen MY skulle ha mer än dubbelt så mycket som MS och mer än fyra!!!! gånger så mycket om M3 verkar ju helt orimligt.
Hur ska detta tolkas?
Praktiska tester vinner över siffror. Beskrivningen har massa bilar listade.



I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar