Ny bil, nya blickar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av Jeppe_E »

dbar skrev:
Familjeparkering utan småbarn, så förtjänar man faktiskt en spydig kommentar.
Varför det?

Det fanns inte familjeparkering när våra barn var små. Ser inte problemet. Alla vill stå nära ingången. Det visar bara hur fyrkantiga vi är. Hur svårt är det att ställa bilen på en ledig ruta 200 meter från ingången?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av Jerka »

Det är aldrig någon bra idé att försöka sätta folk på plats sådär. Jag råkade en gång tuta åt någon som gick mot rött innan jag insåg att det var grönt för dem också. En annan gång var det en bilist som tutade åt mig när jag gick på ett övergångsställe. Jag blängde argt på honom tills jag insåg att han försökte göra mig uppmärksam på att jag tappat en pryl från min väska... :oops: Har även hört historier om handikapp som inte synts direkt osv.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av DSV »

Jeppe_E skrev:
dbar skrev:
Familjeparkering utan småbarn, så förtjänar man faktiskt en spydig kommentar.
Varför det?

Det fanns inte familjeparkering när våra barn var små. Ser inte problemet. Alla vill stå nära ingången. Det visar bara hur fyrkantiga vi är. Hur svårt är det att ställa bilen på en ledig ruta 200 meter från ingången?
Har en bekant som också tyckte det var orättvist och frågade ett köpcentrum om saken.
Skälet till att de har familjeparkering nära ingångarna är att de vill minska barnspring på parkeringen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Bjelke skrev:
Men visst ser man samma missbruk av handikapp-platser ibland tex, och då nästan alltid samma "typ" av ägare :(
Mja. På handikapp-plats kan man faktiskt få en gul lapp, om man inte har något tillstånd.
Jo normalt sett kanske men inget man behöver oroa sig för i Bollnäs, förutom i centrum på
kontorstid...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
+Thasse+
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 feb 2019 12:37

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av +Thasse+ »

Största skälet till att det finns familjeparkering stavas 'Pengar'. Livsmedelskedjorna vill ge denna servicen med stora parkeringar och nära ingången till en köpstark kundgrupp. Blir det enklare för dem att handla så får de fler kunder och därmed tjänar butiken mer pengar. Om säkerheten ökas är det bara en bonus. Finns tydliga exempel på detta i min hemstad där butikerna valt att lägga familjeparkeringen så nära ingången som möjligt men fortfarande så att man måste korsa en väg som går igenom hela parkeringen där bilar kör snabbt (för att vara en parkering). Ca 50 m längre bort ligger en vanlig parkering som är på samma sida som butiken vilket hade varit mycket säkrare att parkera på om man har småbarn.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Skulle nog säga att familjeparkeringar generellt ligger nära ingången. När barnen var små var det väldigt skönt att slippa ha dem springande runt på parkeringen. Bilar (utan backkamera) som backar överallt och små människor som inte syns genom bakrutan och dessutom rör sig oregelbundet är en dålig kombo.
Dessutom är de parkeringarna ofta bredare, för att förhindra dörruppslag från de små gynnarna när de ska kliva ur bilen.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av Melkin »

jeppe_sthlm skrev:
Dessutom är de parkeringarna ofta bredare, för att förhindra dörruppslag från de små gynnarna när de ska kliva ur bilen.
Detta ska inte underskattas. Till vardags står jag i ett trångt parkeringsgarage där bilen på min vänstra sida, en röd Volvo kombi, har en bilbarnstol i höger baksäte. Jag hade haft min nya vita bil i knappt två veckor när jag upptäckte röd lack på min vänstra bakdörr. Det var inte så svårt att lista ut vad som hänt där. Fruktar nu att detta problem ska bli ännu värre när jag får min Model 3 som är 20 cm bredare... (dock inte vit denna gång)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av UrbanL »

Jerka skrev:
Det är aldrig någon bra idé att försöka sätta folk på plats sådär. Jag råkade en gång tuta åt någon som gick mot rött innan jag insåg att det var grönt för dem också. En annan gång var det en bilist som tutade åt mig när jag gick på ett övergångsställe. Jag blängde argt på honom tills jag insåg att han försökte göra mig uppmärksam på att jag tappat en pryl från min väska... :oops: Har även hört historier om handikapp som inte synts direkt osv.
Ovanstående är en viktig iakttagelse, och kan man ha som utgångspunkt att man själv *möjligtvis* har missuppfattat situationen och vara lite förlåtande mot andra speciellt med tanke på att man själv inte är så himla redig alltid.

-Ja då blir det både lättare för en själv när man inte går omkring förbannad hela tiden, och för andra som kanske bara har krånglat till det lite för sig i någon trafiksituation och bara behöver ett break för att komma ur det... Det brukar alltid gå mer käpprätt åt hmhm om man hetsar upp sig (eller andra)...

Men detta vet ju alla redan egentligen.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av MSO »

Jag brukar parkera så långt från familjeparkeringen som möjligt så att säga. Är det nåt man inte vill ha runt bilen är det väl ändå andra bilar med massa barn i... Dörruppslag deluxe. Eller valfri annan manöver. Säkerhetsavstånd minst 100m. :o
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av MEL »

Själv ser jag gärna en bil som transporterar barn på familjeparkeringen precis som jag gärna ser en elbil som laddar på elbilsparkeringen. Nya tider, nya rutor...
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av Schelin »

Brukar alltid parkera längts bort från entrén för att slippa dörruppslag. Många gånger kan det vara typ 20 lediga platser till första bil, sen när man kommer ut är det 19 och en bil precis bredvid, hur fan tänker folk

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny bil, nya blickar?

Inlägg av bylund »

Lättare att parkera om man har en referens?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar