Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 feb 2019 10:25
Ort: Falkenberg

Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av AmbiJens »

Råkade spontanbeställa en Model 3 på nyårsafton, utan att riktigt tänka efter hur jag skulle sköta om hemmaladdningen av den.

Googlade runt efter lösningar och fastnade för Tesla Wallconnector.

Hittade samtidigt detta projekt på GitHub:
https://github.com/cdragon/TWCManager
Med tillhörande tråd på Tesla Motors Club:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... col.72830/

Tesla boxen har tydligen ett RS485 gränssnitt som är tänkt att använda för att lastbalansera om man har flera anlslutna TWC’er.
Så I samband med installation av wallconnectorn drogs en partvinnad kabel för rs485 kommunikation tillsammans med kraftkabeln till elcentralen.

Passade på att köpa en elmätare med modbus-RTU port för att kunna läsa av förbrukningen i resten av huset, så att jag kan skicka överskottet (Upp till min huvudsäkrings gräns (16A)) till TWC’n.

Gjorde iordning en RaspberryPI med två RS485 gränssnitt och tryckte in TWCManager projektet i den.
La till lite kod för att kunna prata modbus med elmätaren och har nu kört detta i nån vecka med bra resultat.
M.a.o bilen har hunnit laddas utan att huvudsäkringarna har gått när spis och andra storförbrukare varit igång.

Webgränssnittet är lite småfult men funktionellt.
Bild

Sammanlagd kostnad för prylarna exklusive wallconnectorn är mindre än 2000:-, där elmätaren står för cirka hälften.

Någon annan som provat denna lösning?
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av unumlapis »

Spännande lösning och kul med lite nya projektidéer! Iom du redan har en Rpi involverad i ditt projekt så varför inte slänga på t ex Domoticz så kan du trycka in dina värden där för att få lite grafik på dina värden? Tar själv puls från E.ONs mätare samt från två slavmätare för att ha lite koll på hur mycket el som används och när:

Meter Overview:
domoticz_overview.PNG
Tesla Usage:
Tesla_Usage.PNG
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 feb 2019 10:25
Ort: Falkenberg

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av AmbiJens »

Jag kör faktiskt Domoticz till resten av hemautomationen, men på en dedikerat PI tillsvidare.
Trycker över strömförbrukningen på fas1-3 till Domoticz ifrån TWC manager med ett json/webanrop.
Försöker på detta sätt att se om jag jag kan fördela om bland förbrukarna på respektive fas för att få bättre balans.
Bild
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av johani »

Har gått i samma tankar, kul att se att det funkar bra för dig!
Börjar bli tröttsamt att byta säkringar så jag ska nog ta tag i det jag med.
Har du lust att länka till de RS485 gränsnitt och elmätare du använder?
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av unumlapis »

AmbiJens skrev:
Försöker på detta sätt att se om jag jag kan fördela om bland förbrukarna på respektive fas för att få bättre balans.
Det är var ju grymt snyggt med grafisk output på de olika faserna; vart plockar du ut det om jag får fråga och är det endast på WC eller fastigheten i sin helhet? Själv så har jag fått använda den klassiska metoden att få ordning på faserna genom att känna hur varma de är. Hade problem tidigare med att en av faserna gick framför allt på vintern men fått ordning på det nu så kan köra igång i princip allt i huset som drar el :D
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 feb 2019 10:25
Ort: Falkenberg

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av AmbiJens »

Då ska vi se:

elmätaren är nån kinesisk variant som jag köpte på energibutiken.se (när jag ändå skulle ha en typ B jordfelsbrytare)
https://www.energibutiken.se/sv/elmatar ... s-mid.html
Extremt litet avstånd mellan en av polskruvarna och modbus-porten visar återigen att man borde hålla sig ifrån kinaskit i elcentralen. I övrigt ger den ett OK intryck och fungerar bra. (en liten bit plexi ovanpå polskruvarna löser problemet, konstigt att inte energibutiken skickar med nåt sånt)

RS485/USB interfacet tog jag direkt ifrån kina när jag ändå hade sänkt kvalitetsribban.
https://www.banggood.com/Geekcreit-USB- ... rehouse=CN

Funkar bra hittills och använder en FTDI krets som verkar vara att föredra.

Strömmen ifrån de olika faserna läser jag ifrån elmätaren via modbus.
Sedan kollar TWCManager pythonscriptet vilken fas som förbrukar mest och det får begränsa hur mycket man skickar till Teslan.
Elmätaren ä kopplad så att den mäter husets energiförbrukning exklusive det som går till wallboxen.


TWCManager programmet går att köra utan koppling till elmätare också, men då får man gå in via webgränssnittet och sänka laddströmmen.

Jag har några interface över, om nån behöver.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av kler »

Sen är ju ett tips att pusha vidare data från Domoticz till influxdb/Grafana, så att man kan titta på graferna också :)

Bild
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av kler »

Skulle det vara möjligt att koppla en elmätare så att den mäter all förbrukning, inklusive WC, och att man sedan frågar WC vad den för tillfället förbrukar och programatiskt subtraherar det, för att på så sätt räkna ut headspace?

Anledningen till att jag frågar är att jag har två centraler, där den första sitter i huvudbyggnaden, och den andra sitter i garaget och matas vid sidan den första. WC sitter alltså i andra centralen.
Så det skulle mer eller mindre vare omöjligt för mig att placera elmätaren som du - på en punkt där den mäter allt exklusive WC.

Jag mäter idag totalförbrukningen på inkommande ute vid huvudsäkringarna.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 feb 2019 10:25
Ort: Falkenberg

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av AmbiJens »

kler skrev:
Skulle det vara möjligt att koppla en elmätare så att den mäter all förbrukning, inklusive WC, och att man sedan frågar WC vad den för tillfället förbrukar och programatiskt subtraherar det, för att på så sätt räkna ut headspace?.
Det går säkert alldeles utmärkt. Jag vara bara lite nervös för att det skulle börja självsvänga. Men det går att hantera det med. förbrukningen ifrån WC'n finns i scriptet som en variabel.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av Liibo »

Hur snabbt kommer ni upp på SC när ni laddar era 3:or?

Jag ligger bara runt 50-70. Är inte det för långsamt?
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av westerlund »

jäkligt coolt projekt! jag har ingen WC men däremot en UMC som sitter utomhus! har också en raspberry pi i elcentralen som mäter förbrukningen och avbryter laddningen av bilen ifall den totala förbrukningen går över min huvudsäkrings kapacitet, propparna går ju inte på en gång :)

tanken är att göra som du också, styra en WC med deltat på huvudsäkringen och nuvarande förbrukning, men det får bli när jag kommit för mig att köpa en WC :)

edit:
la på lite loggning i form av push-notiser också, de tre flyttalen är de tre faserna. såhär kan det se ut en natt:
IMG_6204.jpg
Användarvisningsbild
Atlanta
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 jun 2019 10:08
Ort: Värnamo

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av Atlanta »

Riktigt snyggt!

Garo har en liknande lösning (begränsa effekten på laddaren när den totala förbrukningen i hushållet är på väg att överstiga det huvudsäkringen klarar), Modbus mellan Garo elmätare och deras laddare.

Dock kostar detta mer än dubbelt så mycket jämfört med Tesla Wall Connector...
Användarvisningsbild
Tsjogren
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 jul 2019 22:42

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av Tsjogren »

kler skrev:
Skulle det vara möjligt att koppla en elmätare så att den mäter all förbrukning, inklusive WC, och att man sedan frågar WC vad den för tillfället förbrukar och programatiskt subtraherar det, för att på så sätt räkna ut headspace?

Anledningen till att jag frågar är att jag har två centraler, där den första sitter i huvudbyggnaden, och den andra sitter i garaget och matas vid sidan den första. WC sitter alltså i andra centralen.
Så det skulle mer eller mindre vare omöjligt för mig att placera elmätaren som du - på en punkt där den mäter allt exklusive WC.

Jag mäter idag totalförbrukningen på inkommande ute vid huvudsäkringarna.
Hej
Fick du löst detta? Med totalförbrukning?
----
Model S 100D 2019
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av kler »

Tsjogren skrev:
kler skrev:
Skulle det vara möjligt att koppla en elmätare så att den mäter all förbrukning, inklusive WC, och att man sedan frågar WC vad den för tillfället förbrukar och programatiskt subtraherar det, för att på så sätt räkna ut headspace?

Anledningen till att jag frågar är att jag har två centraler, där den första sitter i huvudbyggnaden, och den andra sitter i garaget och matas vid sidan den första. WC sitter alltså i andra centralen.
Så det skulle mer eller mindre vare omöjligt för mig att placera elmätaren som du - på en punkt där den mäter allt exklusive WC.

Jag mäter idag totalförbrukningen på inkommande ute vid huvudsäkringarna.
Hej
Fick du löst detta? Med totalförbrukning?
Nej, jag har inte grävt mer i det. Mest tidsbrist, lite intressebrist, eftersom det även med 2 elbilar sällan är problem. Jag har väldigt bra övervakning av totalförbrukningen (samt per fas), och jag får varningar när vi närmar oss bristningsgränsen. Zoen får ladda 10A när den kommer hem runt 16, och då är den klar till 23:30 när Teslan får ladda.
Användarvisningsbild
Tsjogren
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 jul 2019 22:42

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av Tsjogren »

AmbiJens skrev:
kler skrev:
Skulle det vara möjligt att koppla en elmätare så att den mäter all förbrukning, inklusive WC, och att man sedan frågar WC vad den för tillfället förbrukar och programatiskt subtraherar det, för att på så sätt räkna ut headspace?.
Det går säkert alldeles utmärkt. Jag vara bara lite nervös för att det skulle börja självsvänga. Men det går att hantera det med. förbrukningen ifrån WC'n finns i scriptet som en variabel.
Ni som har en lösning igång med TWCManager. Fungerar det bra?
Jag har precis beställt och installerat en WC och kopplat upp mot TWCManager enligt instruktion.
Vid första uppstart fungerade det fint. Fick grön indikering på WC och kunde justera parametrar via webbsidan. Men en stund senare fick jag övre led grön och röd blinkande led (4 rödblink). I manual = "More than one Wall Connector is set to Master.).
Ngn som har samma problem? Åtgärd?
----
Model S 100D 2019
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av ChristerSjo »

Har inte provat själv. Men vad har läst mig till skall TWCManager skall vara Master och WC skall ställa om till Slave med hjälp av "vredet" inne i WC. Samma fred som du ställer max A.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Tsjogren
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 jul 2019 22:42

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av Tsjogren »

Alla inställningar är korrekta i WC.
Funderingen var om ni som har lösningen i drift har några problem motsvarande mitt problem?
Eller om ngn har försökt köra igång lösningen på en ny WC och fått samma problem.
Försöker ta reda på om det kan vara så att TWCManager inte stödjer senaste versionen av WC...
----
Model S 100D 2019
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av robpow »

Det finns en del felsökningsinfo i mega-tråden på TMC här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ocol.72830

Samt i installationsmanualen, en grej som är användbart är ”screen” kommandot för att output från TWCManager.

//Mattias
Användarvisningsbild
Tsjogren
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 jul 2019 22:42

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av Tsjogren »

Tsjogren skrev:
AmbiJens skrev:
kler skrev:
Skulle det vara möjligt att koppla en elmätare så att den mäter all förbrukning, inklusive WC, och att man sedan frågar WC vad den för tillfället förbrukar och programatiskt subtraherar det, för att på så sätt räkna ut headspace?.
Det går säkert alldeles utmärkt. Jag vara bara lite nervös för att det skulle börja självsvänga. Men det går att hantera det med. förbrukningen ifrån WC'n finns i scriptet som en variabel.
Ni som har en lösning igång med TWCManager. Fungerar det bra?
Jag har precis beställt och installerat en WC och kopplat upp mot TWCManager enligt instruktion.
Vid första uppstart fungerade det fint. Fick grön indikering på WC och kunde justera parametrar via webbsidan. Men en stund senare fick jag övre led grön och röd blinkande led (4 rödblink). I manual = "More than one Wall Connector is set to Master.).
Ngn som har samma problem? Åtgärd?
Kommunikation mellan TWCManager och WC fungerar fint nu. Det var jag som hade en annan applikation igång vilken även den kommunicerade ut på USB->RS-485 convertern. Så fort bara TWCManager kördes så fungerade allt.
----
Model S 100D 2019
Användarvisningsbild
Tsjogren
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 jul 2019 22:42

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av Tsjogren »

Bygger denna lösning nu.
Har någon koll på hur ofta TWCManager tar in data från elmätaren?
Att öka laddström vill man ju går långsamt. Men man vill ju dra ner laddström snabbt då total last närmar sig huvudsäkringens gräns.

Efter lite korta tester verkar uppdatering ske ca 1 ggr/min. Stämmer det?
----
Model S 100D 2019
Användarvisningsbild
engeln
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 apr 2019 20:37

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av engeln »

Hej, jag funderar på att ge mej på detta projekt för att styra solel till bilen. Jag har en WC och solpaneler och en fronuis vxr och en smart meter, så jag har koll på effektflödena från panelerna och hur mycket som förbrukas och exporteras. Mellan växelriktaren och smartmeter pratas det RTU modbus. Vet du om man kan koppla in sej på den slingan med raspberry och WC "daisy chain" eller måste man ha en dedikerad port från raspberryn till smartmetern respektive WC ?
Skulle tacksamt ta emot lite mer detaljer från er som provat hur ni har löst det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av LarsL »

Välkommen!

Kolla på den här lösningen.
https://github.com/wido/smarttwc

Obs mekanist så kan inget om mjukvara :)
Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 feb 2019 10:25
Ort: Falkenberg

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av AmbiJens »

engeln skrev:
Hej, jag funderar på att ge mej på detta projekt för att styra solel till bilen. Jag har en WC och solpaneler och en fronuis vxr och en smart meter, så jag har koll på effektflödena från panelerna och hur mycket som förbrukas och exporteras. Mellan växelriktaren och smartmeter pratas det RTU modbus. Vet du om man kan koppla in sej på den slingan med raspberry och WC "daisy chain" eller måste man ha en dedikerad port från raspberryn till smartmetern respektive WC ?
Skulle tacksamt ta emot lite mer detaljer från er som provat hur ni har löst det.
En dedikerat port till WC'n får nog förutsättas.
Teslas wall connector pratar något som liknar SLIP (Serial Line Internet Protokoll).
Uppoffringen ekonomiskt, med tanke på att hårdvaran för en USB-rs485 omvandlare kostar mindre än 100kr, känns inte så stor.

/Jens
Användarvisningsbild
engeln
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 apr 2019 20:37

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av engeln »

Nej det är ju inte kostnaden som känns svår, mer att hur man får in 2st RS485 moduler i konfigurering, men du verkar ju ha lyckats. Funkar din TWC bra ?

/Leif
Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 feb 2019 10:25
Ort: Falkenberg

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av AmbiJens »

engeln skrev:
Nej det är ju inte kostnaden som känns svår, mer att hur man får in 2st RS485 moduler i konfigurering, men du verkar ju ha lyckats. Funkar din TWC bra ?

/Leif
Min setup har fungerat hur bra som helst i snart ett år.

Jag har minimal erfarenhet av python, men nätet översvämmas av kodexempel.
I korthet var detta det enda som behövdes för att läsa modbus rtu ifrån elmätaren i mitt fall

import minimalmodbus
ModbusAdapter = '/dev/ttyUSB1'
baud = 9600
rs485 = minimalmodbus.Instrument(ModbusAdapter, 1)
rs485.serial.baudrate = baud
rs485.serial.bytesize = 8
rs485.serial.parity = minimalmodbus.serial.PARITY_NONE
rs485.serial.stopbits = 1
rs485.serial.timeout = 1
rs485.debug = False

rs485.mode = minimalmodbus.MODE_RTU

Current_L1 = rs485.read_float(6, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Current_L2 = rs485.read_float(8, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Current_L3 = rs485.read_float(10, functioncode=4, numberOfRegisters=2)

/Jens
Skriv svar