Timdebitering eller inte?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sirsvahn
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 feb 2019 18:58
Ort: Linköping

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av Sirsvahn »

Jag kör tibber! Timdebitering och en app som
laddar teslan när elpriset är som billigast. Ställ bara in vilken tid bilen ska vara klar så laddar den optimalt. Snabb räkning blir det ca 15-30% billigare om ni inte har skyhög förbrukning 08-10 samt 16-18 varadagar!

Registrerar ni er med min kod får ni 500kr(även jag) att köpa roliga tillbehör för (elmätare etc)

https://invite.tibber.com/d98ce4b4
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av 12man »

i morse mellan 04-05 kostade elen 0.13 öre per kwh på nordpool(även i skåne)
under 3 öre 00-06
ms 76132 "Eleamore"
Bogge
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 jul 2016 09:57

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av Bogge »

Nån här som kör med Nibe;
Kan man styra värme/varmvatten till mer på nätter typ som smartladdning av bilen?
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av Monark1954 »

Har man inte från det bolag man har elhandelsavtal med begärt timpris så betalar man ett dygnsmedelpris om man har rörlig prissättning. Det är elhandelsbolaget som av nätägaren begär timdebitering. Nätägaren är skylldig att inom 3 måndader verkställa detta.
Timdebiteringen hänger kvar om nu byter elleverantör om du inte begär någon ändring.

Har timdebitering där vi bor och laddar elbil på natten och kommer styra Nibe värmepumpen att gå när strömmen är billig.
På en annan fastighet begärde jag nyligen timdebitering och nätägaren EON införde det på några dagar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av dd88 »

Bogge skrev:
Nån här som kör med Nibe;
Kan man styra värme/varmvatten till mer på nätter typ som smartladdning av bilen?
Ja, men beror givetvis på vilken pump man kör.

Du kan antingen ställa manuellt (tid på dygn) eller använda Nibe Uplink för ”Smart price adaption”. Kör det på min f730 på lägsta nivån då jag föredrar en varm långdusch framför några sparade kronor. Sen så kan en hög känslighet resultera i för många uppstarter vilket sliter på maskinen, men den varnar när det sker.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
jassoo
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 nov 2018 14:11
Ort: Tornedalen

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av jassoo »

OlleBack skrev:
Har börjat att bara ladda bilen på natten i tron att elen skulle vara billigare då men efter kontakt med mitt elbolag (skellefteåkraft) så hade jag tydligen inte det och dom vill ha 0.5 öre per kwh för att slå på det av något outgrundlig anledning. Kan ju tycka det ligger i deras intresse.

Min fråga är väl vad ni andra gör och om jag skulle tjäna på det även med påslaget?

Tittar jag på datan som finns per timme är det inte glasklart :)

/Olle

https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... ill-bilen/
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av tomla »

Hur är det elöverföringskostnaderna när man har timdebitering?
Är det samma pris oavsett tid på dygnet?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av evilirish »

tomla skrev:
Hur är det elöverföringskostnaderna när man har timdebitering?
Är det samma pris oavsett tid på dygnet?
Jepp. Samma med energiskatten.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av Jeppe_E »

tomla skrev:
Hur är det elöverföringskostnaderna när man har timdebitering?
Är det samma pris oavsett tid på dygnet?
Ja, det vill jag påstå att det är. Möjligen finns det kvar några som har tidstariff-styrda avtal från Stenåldern. Jag betalar 17,5 öre/kWh i överföring inkl. moms (öresundskraft, Skåne). Sen då den vanliga skatten på 43,4 öre.

Så det blir lite skumt när man laddar om nätterna med ett elpris som kan vara så lågt som 8-9 öre. Om jag laddar 15 kWh, så är det el för 1,50 kr. Överföringsavgifter på 2,60 kr och sedan skatt på 6,50 kr. Elpriset är ju den lilla delen av den totala kostnaden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av fredli74 »

Bogge skrev:
Nån här som kör med Nibe;
Kan man styra värme/varmvatten till mer på nätter typ som smartladdning av bilen?
Också intresserad. Har någon testat Tibbers Nibe integration? Jag har en gammal Nibe så jag kan inte köra med deras API (Nibe Uplink), men Tibber har support för en tredjeparts dosa du sätter mellan utegivare och värmepump. Någon som testat den och/eller det nya Nibe Uplink?

Edit: Bra om man läser hela tråden. Ser nu att dd88 kör Nibe Uplink. Någon som testat Ngenic varianten?
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av halper »

Jeppe_E skrev:
tomla skrev:
Hur är det elöverföringskostnaderna när man har timdebitering?
Är det samma pris oavsett tid på dygnet?
Ja, det vill jag påstå att det är. Möjligen finns det kvar några som har tidstariff-styrda avtal från Stenåldern. Jag betalar 17,5 öre/kWh i överföring inkl. moms (öresundskraft, Skåne). Sen då den vanliga skatten på 43,4 öre.

Så det blir lite skumt när man laddar om nätterna med ett elpris som kan vara så lågt som 8-9 öre. Om jag laddar 15 kWh, så är det el för 1,50 kr. Överföringsavgifter på 2,60 kr och sedan skatt på 6,50 kr. Elpriset är ju den lilla delen av den totala kostnaden.
Eller ett ganska nytecknat avtal från förra året med Vattenfalls ”tidstariff T4”. Precis som på 80-talet när mamma startade tvättmaskinen sent på kvällen. Retrokänsla! Utmärkt, för vi laddar bilen nattetid i typ 99% av fallen. Men som ovan: det är ju inte ”elen” som kostar utan allt det där andra som inte är ”el”.
Kimmini
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jun 2019 00:46

Re: Timdebitering eller inte?

Inlägg av Kimmini »

Är lite sugen på att prova Ngenic, är det nån som kör det med timdebitering? Och i så fall hur mycket påverkar den vpn vid högt elpris.

Tibber har massa roligt i webbshoppen och till bra priser om man är kund,Google nest hub 1149, laddboxar mm.
Blir du kund via min länk får du 500 å shoppa vad du vill,själv ska jag nog beställa ngenic.

https://invite.tibber.com/8da0ebd

Mvh
Kimmini
Skriv svar