FSD möte med investerare

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av LarsL »

Hur ser ekonomin ut för Robotaxi?

Elon säger att Tesla ska ta $1/mile vilket väl blir ungefär 6 kr/km. Det är ju inte direkt billigt! Kommer ju inte kunna konkurrera emot kollektivtrafik och inte heller emot egen bil. För mig som har 35km till jobbet så skulle det kosta 9000kr/månad att åka Robotaxi till jobbet. Robotaxi är alltså en konkurrent/ersättare för vanlig taxi och inget som kommer revolutionera resandet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Hur ser ekonomin ut för Robotaxi?

Elon säger att Tesla ska ta $1/mile vilket väl blir ungefär 6 kr/km. Det är ju inte direkt billigt! Kommer ju inte kunna konkurrera emot kollektivtrafik och inte heller emot egen bil. För mig som har 35km till jobbet så skulle det kosta 9000kr/månad att åka Robotaxi till jobbet. Robotaxi är alltså en konkurrent/ersättare för vanlig taxi och inget som kommer revolutionera resandet.
Om du lyssnade på genomgången så sa han typ ”we just threw some numbers out”.
Så de siffrorna har inte så mycket med verkligheten att göra.
Har också för mig siffrorna var tänkta för San Francisco och New York. Ganska mycket dyrare där...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av Mickep »

Låter som vi bör ta och justera siffrorna för svenska realistiska förhållanden. Det vi tror vad priset behöver hamna för att folk skall slippa obehaget med taxichaufförer och sedan räkna baklänges vad en som hyr ut sin bil till nätverket kan tänkas tjäna (minus kostnader för slitage och försäkringar, skatt et.c.)
Skriv svar