Hur ser era laddrutiner ut?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av TiborBlomhall »

Laddar varje dag till 80%, börjar ladda så fort jag kommer hem och sticker i kontakten.

I förrgår glömde jag sticka i kontakten. Trodde när jag kom hem på em att jag skulle iväg på kvällen men gjorde sen inte det iaf.

Med gamla Leaf skulle det varit OMG!!! :shock: att glömma ladda en natt.

Med Teslan blev det bara "jaha och" :P
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av dbar »

Samma här som för tibor, kör till 80%. Har alltid laddaren inkopplad när jag är hemma.
Bryr mig aldrig om att ladda när jag handlar/är på jobbet etc. Enda gången jag tar en elbilsparkering är om den faktiskt skulle råka ligga på väldigt bra ställe.
Eftersom jag inte behöver ladda när jag är iväg, anstränger jag mig inget för det heller. Kör SuC om jag kör långt.

Har inte fått igång min riktiga laddare hemma, väntar på elektriken. UMC täcker mitt dagliga behov utmärkt, även om det är en tillfällig lösning.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av A76 »

Kopplar in laddning direkt jag kommer hem. Alltid 90%, även inför långresor. Har än så länge inte fått WC:n inkopplad så jag behöver hela natten för att nå fulladdat på morgonen. Men funkar oftast väldigt bra.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av TiborBlomhall »

dbar skrev:
Har inte fått igång min riktiga laddare hemma, väntar på elektriken. UMC täcker mitt dagliga behov utmärkt, även om det är en tillfällig lösning.
dito
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av EnTraktor »

Laddar hemma från ca 60-70% till 80% med laddbox varje kväll. Precis som Tibor så blir det ingen laddning vissa kvällar av olika skäl och då har man fortfarande 30-35 mil batteri kvar i reserv till dagen efter.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Headline »

Har Leaf 40 kWh och eftersom den inte går att begränsa till någon satt procent så har jag satt timer så att den inte laddar fullt över natten. Snarare ungefär det jag förbrukar på pendling. Laddar nästa aldrig till 100%. Ska jag åka längre så behöver jag planera att frånkoppla timern.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Seregon »

Brukar koppla in den direkt när vi kommer hem, med fördröjd start till 01:00 (eller lite senare om Tibber tycker att det är mer fördelaktigt). Normal laddning på morgonen är 70%.
Ställer upp den under dagen om tjejen lyckas få laddplats de dagar hon är på arlanda och jobbar (90% så bilen kommer hem med hyfsat nära 70% på kvällen).
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av gellerstam »

Headline skrev:
Har Leaf 40 kWh och eftersom den inte går att begränsa till någon satt procent så har jag satt timer så att den inte laddar fullt över natten. Snarare ungefär det jag förbrukar på pendling. Laddar nästa aldrig till 100%. Ska jag åka längre så behöver jag planera att frånkoppla timern.
Vill höja ett varningens finger för att köra med billiga timers på laddkablar. Jag påstår inte att du Headline har det! Men det kan vara dumt att ge andra idéer som lätt kan implementeras på farligt sätt.

Se till att de är godkända och klassade för ändamålet! Det finns en anledning till "klonket" i laddboxarna. Det krävs rejäla kontaktorer för att bryta 10-13A upprepade gånger.
Vanliga hushållstimers är allt för oftast inte anpassade för att bryta höga strömmar. De är inte heller anpassade för hög ström under lång tid, dess små kontaktbleck blir lätt överhettade.

Det finns fall där hus brunnit ner där man konstaterat att just timern var boven i dramat. Tyvärr var det ändå elbilen som fick skulden i kvällspressen.
Tesla Model Y
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Headline »

gellerstam skrev:
Headline skrev:
Har Leaf 40 kWh och eftersom den inte går att begränsa till någon satt procent så har jag satt timer så att den inte laddar fullt över natten. Snarare ungefär det jag förbrukar på pendling. Laddar nästa aldrig till 100%. Ska jag åka längre så behöver jag planera att frånkoppla timern.
Vill höja ett varningens finger för att köra med billiga timers på laddkablar. Jag påstår inte att du Headline har det! Men det kan vara dumt att ge andra idéer som lätt kan implementeras på farligt sätt.

Se till att de är godkända och klassade för ändamålet! Det finns en anledning till "klonket" i laddboxarna. Det krävs rejäla kontaktorer för att bryta 10-13A upprepade gånger.
Vanliga hushållstimers är allt för oftast inte anpassade för att bryta höga strömmar. De är inte heller anpassade för hög ström under lång tid, dess små kontaktbleck blir lätt överhettade.

Det finns fall där hus brunnit ner där man konstaterat att just timern var boven i dramat. Tyvärr var det ändå elbilen som fick skulden i kvällspressen.
Håller helt med om detta, använd inte timers i uttaget!

Timern är en funktion inbyggd i bilen. Använder alltså denna för att skona batteriet för annars hade den blivit 100% hela tiden.

Hade jag kunnat ställa på 80% så hade jag kopplat in och varit glad. Verkar som de flesta bilar har inställning på procent eller?
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av TiborBlomhall »

Till och med Leaf hade det förut!

Nu är det inte lika illa i Leaf, laddar du till "100%" enligt display så är batterierna egentligen bara laddade till ca 95%. De har en säkerhetsmarginal.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Melkin »

Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Lucidor »

Till vardags laddar jag till 70% varannan dag. Inför långresor ökar jag till 90%. I väldigt sällsynta fall laddar jag 100% för att kunna göra ett extra långt hopp genom laddöken, men då ser jag alltid till att tima laddningen så att jag kan åka direkt när batteriet är fullt. Ner till 0% har jag bara kört en gång för att testa. Blev onödigt spännande när det var flera kilometer kvar till SuC i Ödeshög. Effektbegränsningen kröp allt längre ned och på slutet stängde bilen av HVAC för att minimera förbrukningen. MX100D.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Elof »

Melkin skrev:
Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(
Rejält off topic, men jag kan inte låta bli: Stal någon motorn från grannens bil!? Vad kör grannen? Hade hen utombordare på den?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
Melkin skrev:
Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(
Rejält off topic, men jag kan inte låta bli: Stal någon motorn från grannens bil!? Vad kör grannen? Hade hen utombordare på den?
Gengas kanske? Det är det senaste har jag hört!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av MangeT »

HelectriC skrev:
Laddar som oftast när bilen kommer ner på 50% eftersom effekten blir så reducerad på ett 75-batteri under 50%. Jag vill så ofta som möjligt ha maximal tillgänglig kraft även om jag inte använder det hela tiden och därför önskar jag ha SoC på över 50%. Sätter in kontakten när jag kommer från jobbet och då är den ofta på 90% när det är dags att dra på träning om kvällen.
Det är faktiskt en av nackdelarna med 75-batteriet att effekten reduceras så mycket under 50%. Ipacen hade nästan full effekt kändes det som ner till mycket låg SoC. Nu menar jag alltså inte att det kommer upp gula effektbegränsningslinjer i instrumenteringen, men jag känner tydligt att bilen inte är lika snabb från låg fart, tex påfart motorväg eller efter rött trafikljus.
Oj. Tycker min S60D är tvärtom. Väldigt jämn oavsett laddnivå. Märker ingen skillnad 100% till 7% som jag tror är det lägsta jag haft.
Dock har jag inte korkat upp den så kanske det blir större skillnad då.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av HelectriC »

MangeT skrev:
HelectriC skrev:
Laddar som oftast när bilen kommer ner på 50% eftersom effekten blir så reducerad på ett 75-batteri under 50%. Jag vill så ofta som möjligt ha maximal tillgänglig kraft även om jag inte använder det hela tiden och därför önskar jag ha SoC på över 50%. Sätter in kontakten när jag kommer från jobbet och då är den ofta på 90% när det är dags att dra på träning om kvällen.
Det är faktiskt en av nackdelarna med 75-batteriet att effekten reduceras så mycket under 50%. Ipacen hade nästan full effekt kändes det som ner till mycket låg SoC. Nu menar jag alltså inte att det kommer upp gula effektbegränsningslinjer i instrumenteringen, men jag känner tydligt att bilen inte är lika snabb från låg fart, tex påfart motorväg eller efter rött trafikljus.
Oj. Tycker min S60D är tvärtom. Väldigt jämn oavsett laddnivå. Märker ingen skillnad 100% till 7% som jag tror är det lägsta jag haft.
Dock har jag inte korkat upp den så kanske det blir större skillnad då.

Jag tror de uppkorkade använder ganska mycket av potentialen som finns och är därför beroende av hög SoC. En 60a är ju så att säga korkad och kan således ge samma ”låsta” effekt över hela spektrat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Inlägg av Melkin »

Elof skrev:
Melkin skrev:
Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(
Rejält off topic, men jag kan inte låta bli: Stal någon motorn från grannens bil!? Vad kör grannen? Hade hen utombordare på den?
Ja man undrar ju hur det gått till. Jag vet inte vad det var för bil (det är över 200 p-platser i samfällighetens garage), men ska höra mig för. Allt jag vet är att styrelsen satt upp en lapp häromdagen:
20190415_225428.jpg
Även oklart om hjulen satt på bilen eller låg i bagageutrymmet.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Skriv svar