Hur reagerar bilen utan autopilot?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Hur reagerar bilen utan autopilot?

Inlägg av meg768 »

Ny ägare av Model 3 och är lite osäker på hur bilen reagerar utan att autopiloten är inkopplad. Två frågor.

1) Vad händer om bilen framför mig tvärbromsar? Kommer min bil att bromsa eller kör jag rakt in i framförvarande bil?

2) Om någon bil vinglar till i filen intill, kommer min bil att försöka undvika kollision?

Så frågan är egentligen, när autopiloten är urkopplad, om bilen ändå försöker göra allt den kan för att undvika en olycka?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Hur reagerar bilen utan autopilot?

Inlägg av NEO »

meg768 skrev:
Ny ägare av Model 3 och är lite osäker på hur bilen reagerar utan att autopiloten är inkopplad. Två frågor.

1) Vad händer om bilen framför mig tvärbromsar? Kommer min bil att bromsa eller kör jag rakt in i framförvarande bil?

2) Om någon bil vinglar till i filen intill, kommer min bil att försöka undvika kollision?

Så frågan är egentligen, när autopiloten är urkopplad, om bilen ändå försöker göra allt den kan för att undvika en olycka?
EAB (Emergency automatic braking) är per automatik alltid påslaget när du sätter dig i bilen, slår du av systemet kommer det enbart vara avslaget den resan, nästa gång du "startar" bilen kommer det vara påslaget per default.



Detta är ett system som används när en kollision är oundviklig och EAB begär 100% bromskraft för att minska skadorna.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Hur reagerar bilen utan autopilot?

Inlägg av UrbanL »

Säkerhetsfunktioner är alltid aktiva oavsett vad för version av Autopilot du har.

Sedan är ju nödbromsfunktionen ingen garanti mot kollisioner, däremot minskar den med vilken kraft/hastighet bilen kolliderar när den är oundviklig.
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Hur reagerar bilen utan autopilot?

Inlägg av meg768 »

Tack för svar! Gör bilen även såhär utan att autopiloten är inkopplad?

https://electrek.co/2019/02/05/tesla-ow ... -swerving/
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Hur reagerar bilen utan autopilot?

Inlägg av Feddan »

meg768 skrev:
Tack för svar! Gör bilen även såhär utan att autopiloten är inkopplad?

https://electrek.co/2019/02/05/tesla-ow ... -swerving/
Jag tror det, för jag har, enligt bilen, varit för nära en betongvall och då styrde bilen automatiskt ifrån den (utan att autopiloten var aktiverad). Det var väldigt obehagligt för det var vid ett vägbygge med betongvallar på varsin sida om den smala vägen/passagen, så bilen styrde mig från den ena vallen mot den andra! Och när det händer så får man ta i som bara den för att övermästra bilens vilja. :?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur reagerar bilen utan autopilot?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

meg768 skrev:
Tack för svar! Gör bilen även såhär utan att autopiloten är inkopplad?

https://electrek.co/2019/02/05/tesla-ow ... -swerving/
Min Model S med AP1 gör sådär även när Autopiloten är avstängd, så det borde även Model 3 göra som har en mycket mer avancerad AP. Vore konstigt annars.

Jag blev för övrigt räddad av ”Collision alert” varningen för några dagar sedan när jag körde utan aktiv AP. Trafiken tvärstannade i min fil medan jag tittade bort för några sekunder. Tack vare varningstonen flyttade jag hastigt tillbaka blicken framåt och hann byta till vänsterfilen som var helt tom på bilar. En eller två sekunder till och kollisionen hade varit oundviklig.

Lärdom: Använd alltid AP om du ska titta på något annat än trafiken framför. :oops:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Hur reagerar bilen utan autopilot?

Inlägg av thedude »

På en smal väg i Rissne där det byggs på båda sidor vägen så varnar bilen nästan alltid för mötande trafik, som om jag skulle frontalkrocka men det händer inget mer. Ett annat scenario är när man ligger väldigt nära framförbilen och gasen i botten och gör en omkörning (va en kompis till mig som gjorde det :roll: ) då varnar bilen och displayen visar en röd bil framför.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Hur reagerar bilen utan autopilot?

Inlägg av OlleBack »

Nicke Nyfiken skrev:
meg768 skrev:
Tack för svar! Gör bilen även såhär utan att autopiloten är inkopplad?

https://electrek.co/2019/02/05/tesla-ow ... -swerving/
Min Model S med AP1 gör sådär även när Autopiloten är avstängd, så det borde även Model 3 göra som har en mycket mer avancerad AP. Vore konstigt annars.

Jag blev för övrigt räddad av ”Collision alert” varningen för några dagar sedan när jag körde utan aktiv AP. Trafiken tvärstannade i min fil medan jag tittade bort för några sekunder. Tack vare varningstonen flyttade jag hastigt tillbaka blicken framåt och hann byta till vänsterfilen som var helt tom på bilar. En eller två sekunder till och kollisionen hade varit oundviklig.

Lärdom: Använd alltid AP om du ska titta på något annat än trafiken framför. :oops:
På vilket sätt är model 3s ap mer avancerad? Dom använder ju samma mjukvara/NN och på nyare bilar även samma hårdvara?
Skriv svar