Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Moderator: Redaktion
Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Tars, du kanske kan hinta dina polska kollegor om att de borde titta på huruvida de skulle klara av att stänga av loggning i bilen?
För de som inte känner till detaljerna - varför skulle man vilja göra detta?
Bakgrunden är att Tesla loggar (för) mycket till den eMMC som sitter i MCU:n (datorn i bilen).
En eMMC har en begränsning i hur många skrivningar den klarar av, och många råkar ut för att chipet helt enkelt nöts ut - helt i onödan som en effekt av att Tesla designat detta dåligt.
Om detta händer så byter inte Tesla den felaktiga komponenten, utan de byter hela MCU:n - vilket är väldigt dyrt för ägaren om bilen är utanför garanti.
Tydligen så loggar de alla systemloggar från Linux, vilket är mängder - och det är möjligt att stänga av denna helt onödiga loggning.
Det skulle minska volymen av loggar avsevärt, och således förlänga livslängden hos chipet.
Det finns en snubbe som göra detta, se 8:46 in i följande klipp.
Så det borde väl dina polska kollegor också klara av att klura ut - om de inte redan vet det?
Jag skulle nog lätt göra det preventivt om jag inte leasade bilen. Men för privatköp och bilar som är utanför garanti låter det som en självklar sak att göra, beroende på kostnad förstås.
YouTube-klipp: Tesla hacker highlights Major issue (8:46)
För de som inte känner till detaljerna - varför skulle man vilja göra detta?
Bakgrunden är att Tesla loggar (för) mycket till den eMMC som sitter i MCU:n (datorn i bilen).
En eMMC har en begränsning i hur många skrivningar den klarar av, och många råkar ut för att chipet helt enkelt nöts ut - helt i onödan som en effekt av att Tesla designat detta dåligt.
Om detta händer så byter inte Tesla den felaktiga komponenten, utan de byter hela MCU:n - vilket är väldigt dyrt för ägaren om bilen är utanför garanti.
Tydligen så loggar de alla systemloggar från Linux, vilket är mängder - och det är möjligt att stänga av denna helt onödiga loggning.
Det skulle minska volymen av loggar avsevärt, och således förlänga livslängden hos chipet.
Det finns en snubbe som göra detta, se 8:46 in i följande klipp.
Så det borde väl dina polska kollegor också klara av att klura ut - om de inte redan vet det?
Jag skulle nog lätt göra det preventivt om jag inte leasade bilen. Men för privatköp och bilar som är utanför garanti låter det som en självklar sak att göra, beroende på kostnad förstås.
YouTube-klipp: Tesla hacker highlights Major issue (8:46)
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Tweetat Elon:)
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Tar och frågar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Är den där eMMC:n fastlödd på moderkakan eller går den att byta?
Model S Standard Range Raven
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Fastlödd
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Det går att byta men det är inte enkelt.
Tars du får ta en kurs i microlödning
Tars du får ta en kurs i microlödning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Har faktiskt gett mig in på att löda på ett kort till en bil.e5m1r skrev:Det går att byta men det är inte enkelt.
Tars du får ta en kurs i microlödning
Dock så misslyckades jag.
Får ta kursen. Kostar enbart 32995:- och då får jag en wunderbaum i diplomet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Ingen kan i alla fall kalla dig feg.Tars skrev:Har faktiskt gett mig in på att löda på ett kort till en bil.e5m1r skrev:Det går att byta men det är inte enkelt.
Tars du får ta en kurs i microlödning
Dock så misslyckades jag.
Får ta kursen. Kostar enbart 32995:- och då får jag en wunderbaum i diplomet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
När jag ger mig på lödning eller på gränsen till omöjlig reparation så är det med inställningen den är redan sönder kan knappast bli värre
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Samma här!e5m1r skrev:När jag ger mig på lödning eller på gränsen till omöjlig reparation så är det med inställningen den är redan sönder kan knappast bli värre
och ofta visar det sig vara ett totalt felaktigt antagande
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Jag lödde fast ett motstånd i min värmepanna. Tydligen ett vanligt fel hos IVT490. Helt plötsligt började shuntventilen att fungera och så sänkte jag elförbrukningen med ett antal kW. Kommer väl till pass nu när man ska byta till elbiljonsalgerier skrev:Samma här!e5m1r skrev:När jag ger mig på lödning eller på gränsen till omöjlig reparation så är det med inställningen den är redan sönder kan knappast bli värre
och ofta visar det sig vara ett totalt felaktigt antagande
Reperatören hade förmodligen bytat halva värmepannan Nu kostade det gratis och jag fick känna mig jättestolt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Jag trodde i min enfald att det var bil-loggarna som nöter sönder chipet. Men det är alltså de vanliga Linux-loggarna?! Helt galet. Varför i hela friden gör man detta? Grundregel ett för allt som har flash-baserad lagring är att stänga av all form av (onödig) loggning. Det skulle vara superenkelt för Tesla och det är nog ingen som någonsin läser loggarna ändå. Åtminstone inte i kundbilar. De känner ju till problemet och gör ingenting, trots att det är så enkelt. Är det nåt man missar här? Så korkade kan de knappast vara att de inte vet bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tars: Stänga av loggning till eMMC?
Snyggt. Har du nån länk till felet? Tycker min 490 drar lite mycket också.Jeppe_E skrev:Jag lödde fast ett motstånd i min värmepanna. Tydligen ett vanligt fel hos IVT490. Helt plötsligt började shuntventilen att fungera och så sänkte jag elförbrukningen med ett antal kW. Kommer väl till pass nu när man ska byta till elbiljonsalgerier skrev:Samma här!e5m1r skrev:När jag ger mig på lödning eller på gränsen till omöjlig reparation så är det med inställningen den är redan sönder kan knappast bli värre
och ofta visar det sig vara ett totalt felaktigt antagande
Reperatören hade förmodligen bytat halva värmepannan Nu kostade det gratis och jag fick känna mig jättestolt.
Tesla M3 LR AWD