Markfrigång och snedslitning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Markfrigång och snedslitning

Inlägg av Simon »

Är det någon mer än jag som tycker sig se ett samband mellan lägsta nivån på luftfjädringen och att däcken blir snedslitna på innerdelen?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Markfrigång och snedslitning

Inlägg av Svenssons »

Känt problem, däcken blir rätt kraftigt snedslitna när man kör på lägsta nivån längre sträckor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Markfrigång och snedslitning

Inlägg av Simon »

Okej.
Det kanske förklarar varför automatisk sänkning till lägsta nivån är satt till 160 km/h som standard. Innan dess funkar nog väghållning bra även i standardhöjd.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Markfrigång och snedslitning

Inlägg av e5m1r »

Beror klart på bil
Kör i allways low på vår S jämnt slitna däck inga problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Markfrigång och snedslitning

Inlägg av Gustafsson »

Jag har satt automatisk sänkning till 80km/t. Inte noterat snedslitning än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Markfrigång och snedslitning

Inlägg av Simon »

Är det något en verkstad kan fixa?
Typ göra en hjulinställning med fjädringen i nedersta läget?
Inte för att jag egentligen tycker det är så viktigt att köra med sänkt bil.

Följdfråga: Innebär det att hjulen slits på andra sidan om man kör mycket på hög markfrigång?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Markfrigång och snedslitning

Inlägg av Monark1954 »

Simon skrev:
Är det något en verkstad kan fixa?
Typ göra en hjulinställning med fjädringen i nedersta läget?
Inte för att jag egentligen tycker det är så viktigt att köra med sänkt bil.

Följdfråga: Innebär det att hjulen slits på andra sidan om man kör mycket på hög markfrigång?
På Model X är det bara toe in som är justerbar. Camber och Caster är mätbara på många däckfirmor med modern utrustning.

Jag reklamerade Camber och Caster så låg utom tollerans. Det är dock lite svårt att ställa in luftfjädringen innan mätning.
Tesla tömde bilen på allt bagage mm. som låg i bilen, satte på orginaldäck, jag hade orginalfälgar men inte orginadäck.
Deras mätning låg inom tollreanserna, ingen åtgärd.

Efter mycket kraftigt däckslitage på däcken sista 3 cm på insidan kör vi nu på Norge importerade WinRun på inspiration av Tesla Björn och att våra vinterdäck inte visar detta slitagemönster.
Tidigare orginal Michelin, omgång nr 2, höll inte 2.000 mil, 2.5 mm hela däckytan förutom längs in som var totalt utan mönster.
Efter 1500 mil ser våra WinRun bra ut, > 6,5 mm mönster, men vi får väl återkomma till hösten.

Däcken bak heter WINRUN R330 110W COMFORT LONG LIFE, har följt orginal dimensionerna runt om.
PS. Kör nu sen senaste däckbytet på standard läge för luftfjädringen DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar