Markfrigång och snedslitning
Moderator: Redaktion
Markfrigång och snedslitning
Är det någon mer än jag som tycker sig se ett samband mellan lägsta nivån på luftfjädringen och att däcken blir snedslitna på innerdelen?
Re: Markfrigång och snedslitning
Känt problem, däcken blir rätt kraftigt snedslitna när man kör på lägsta nivån längre sträckor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Markfrigång och snedslitning
Okej.
Det kanske förklarar varför automatisk sänkning till lägsta nivån är satt till 160 km/h som standard. Innan dess funkar nog väghållning bra även i standardhöjd.
Det kanske förklarar varför automatisk sänkning till lägsta nivån är satt till 160 km/h som standard. Innan dess funkar nog väghållning bra även i standardhöjd.
Re: Markfrigång och snedslitning
Beror klart på bil
Kör i allways low på vår S jämnt slitna däck inga problem
Kör i allways low på vår S jämnt slitna däck inga problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Markfrigång och snedslitning
Jag har satt automatisk sänkning till 80km/t. Inte noterat snedslitning än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Markfrigång och snedslitning
Är det något en verkstad kan fixa?
Typ göra en hjulinställning med fjädringen i nedersta läget?
Inte för att jag egentligen tycker det är så viktigt att köra med sänkt bil.
Följdfråga: Innebär det att hjulen slits på andra sidan om man kör mycket på hög markfrigång?
Typ göra en hjulinställning med fjädringen i nedersta läget?
Inte för att jag egentligen tycker det är så viktigt att köra med sänkt bil.
Följdfråga: Innebär det att hjulen slits på andra sidan om man kör mycket på hög markfrigång?
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Markfrigång och snedslitning
På Model X är det bara toe in som är justerbar. Camber och Caster är mätbara på många däckfirmor med modern utrustning.Simon skrev:Är det något en verkstad kan fixa?
Typ göra en hjulinställning med fjädringen i nedersta läget?
Inte för att jag egentligen tycker det är så viktigt att köra med sänkt bil.
Följdfråga: Innebär det att hjulen slits på andra sidan om man kör mycket på hög markfrigång?
Jag reklamerade Camber och Caster så låg utom tollerans. Det är dock lite svårt att ställa in luftfjädringen innan mätning.
Tesla tömde bilen på allt bagage mm. som låg i bilen, satte på orginaldäck, jag hade orginalfälgar men inte orginadäck.
Deras mätning låg inom tollreanserna, ingen åtgärd.
Efter mycket kraftigt däckslitage på däcken sista 3 cm på insidan kör vi nu på Norge importerade WinRun på inspiration av Tesla Björn och att våra vinterdäck inte visar detta slitagemönster.
Tidigare orginal Michelin, omgång nr 2, höll inte 2.000 mil, 2.5 mm hela däckytan förutom längs in som var totalt utan mönster.
Efter 1500 mil ser våra WinRun bra ut, > 6,5 mm mönster, men vi får väl återkomma till hösten.
Däcken bak heter WINRUN R330 110W COMFORT LONG LIFE, har följt orginal dimensionerna runt om.
PS. Kör nu sen senaste däckbytet på standard läge för luftfjädringen DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro