Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Legato »

Appropå att begagnadmarknaden helt tycks vara frikopplad från Teslas nedjusterade nypriser just nu så tänkte jag att vi kunde roa oss med en tråd där man föreslår de minst prisvärda Teslorna just nu.

Mina förslag:

*Minst 200.000:- mer än en ny lagerbil trots 3500 mil på mätaren. Eventuellt även utan AP (står bara att den har AP2-hårdvara (ej mjukvara)).
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... m?ca=2&w=3

*Dyrare än en ny X100D lagerbil är denna tre år gamla X90D med 4300 mil på mätaren:
https://www.blocket.se/helsingborg/Tesl ... m?ca=2&w=3

*Men extremast av allt kanske det ändå är med en 2015-års P85D med 5000 mil på mätaren som kostar lika mycket som det såldes nya P100D för i dagarna...
https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_M ... m?ca=2&w=3
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av ovelundkvist »

Har du inget vettigare att ägna dig åt än att försöka förstöra för andra Tesla-ägare som försöker sälja sina bilar?
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av RoadFury »

ovelundkvist skrev:
Har du inget vettigare att ägna dig åt än att försöka förstöra för andra Tesla-ägare som försöker sälja sina bilar?
Förstöra?! Nej han informerar om priser.

Bara en person som tycker det är okey att lura folk på pengar skulle ta till sådant språkbruk till Legatos inlägg.

Många nya teslaägare kommer vara tacksamma och sådana teslaägare har jag hellre här på forumet än giriga teslaägare som gärna lurar ovetandes eller blåögda personer.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av ovelundkvist »

Vill du ha den ”hjälpen” nästa gång du ska sälja något på Blocket?
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av RoadFury »

ovelundkvist skrev:
Vill du ha den ”hjälpen” nästa gång du ska sälja något på Blocket?
Jag har inget emot det då jag aldrig skulle få för mig att försöka sälja något begagnat för flera hundra tusen över nuvarande nypris. Men där är nog du och jag väldigt olika Ove. Jag är realist och inser vad lämpligt marknadspris borde vara. Medans du lever kvar i tron att du skall få tillbaka dina pengar genom att lura andra. Jag skulle aldrig kunna göra så. Men de som kan det, varsågod. MEN kom inte och gnäll och försök stoppa andra som vill informera om vettig prissättning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Zalman3 »

Finns ju dom som köpte sin Tesla 2014 billigt till en låg dollarkurs och har gjort följande affär, när de sålde bilen efter 3 år och 4.500 mil.
0kr i bilskatt
0kr i service, eftersom de aldrig servade bilen
0kr i milkostnad, eftersom de laddade gratis
0kr i värdeminskning, eftersom de fick igen pengarna vid försäljning

Har inte hört talas om en liknande kalkyl för en fossilbil.

Jag har ett garanterat restvärdet på 59% efter 3 år.
Visar sig nu vara en fantastiskt bra affär eftersom det är långt över de priser som trådskaparen vill informera om.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Hertsh »

Denna är också något magstarkt. 100D från 2017 med 3500+ mil på mätaren. 939000.

https://www.blocket.se/vi/85230928.htm
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Hertsh »

ovelundkvist skrev:
Vill du ha den ”hjälpen” nästa gång du ska sälja något på Blocket?
Någon av bilarna din? Eller du är bara sekundärkränkt å alla lurendrejares vägar?
MX LR (Raven) 2019
Verdi

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
Vill du ha den ”hjälpen” nästa gång du ska sälja något på Blocket?

Fattar inte varför vi ska ta sådana hänsyn? Är väl bättre att folk inte blir lurade? Majoriteten av Teslorna på blocket är ju mer eller mindre bedrägeriförsök för hundratusentals kronor. Jag tycker det är direkt skadligt för märket.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Vill du ha den ”hjälpen” nästa gång du ska sälja något på Blocket?

Fattar inte varför vi ska ta sådana hänsyn? Är väl bättre att folk inte blir lurade? Majoriteten av Teslorna på blocket är ju mer eller mindre bedrägeriförsök för hundratusentals kronor. Jag tycker det är direkt skadligt för märket.
Jag gick från en Toyota Auris till en Tesla S75D.
Väl medveten om att jag "betalar för mycket" för den bilen.

Jag vill bidra till att Tesla har bra andrahandsvärde och kan därför lätt köpa någon av de bilar som du visar i ditt exempel.

På vilket sätt är det ett bedrägeri om jag som köpare är nöjd med affären?

För mig och många andra Tesla ägare, så spelar priset på bilen inte så stor roll. Man kör en Tesla för att man vill göra ett "statement".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av OfarligTesla »

tycker vi faktiskt får jämföra priser med vad som faktiskt finns att köp för nu, inte ett fåtal bilar som tog slut direkt. Det sagt är de ju på tok för dyra jämfört med vad som finns nyss på Teslas hemsida.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av dd88 »

Börjar bara ett par handlare sänka priset så kommer prisbilden förändras helt, men ingen vill vara först. Hade jag varit handlare och suttit på ett par bilar så hade jag garanterat tröttnat på att Tesla själva rear ut nya bilar och då gjort mig av med dom så snart som möjligt.

Troligtvis så kommer några privatägda dumpas pga "ändrade förhållanden" (som köps av handlare som inte någon koll på omvärlden) och sen så kommer flodvågen.

Sen så är det inte bara Tesla som lider av överpriser på begagnatmarknaden just nu, var och varannan "samlarbil" som rusade under högkonjunkturen ligger 20-50% över vad man kan förväntas sälja den för med tanke på läget idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Vill du ha den ”hjälpen” nästa gång du ska sälja något på Blocket?

Fattar inte varför vi ska ta sådana hänsyn? Är väl bättre att folk inte blir lurade? Majoriteten av Teslorna på blocket är ju mer eller mindre bedrägeriförsök för hundratusentals kronor. Jag tycker det är direkt skadligt för märket.
Jag gick från en Toyota Auris till en Tesla S75D.
Väl medveten om att jag "betalar för mycket" för den bilen.

Jag vill bidra till att Tesla har bra andrahandsvärde och kan därför lätt köpa någon av de bilar som du visar i ditt exempel.

På vilket sätt är det ett bedrägeri om jag som köpare är nöjd med affären?

För mig och många andra Tesla ägare, så spelar priset på bilen inte så stor roll. Man kör en Tesla för att man vill göra ett "statement".

Försöker man sälja en flera år gammal bil för lika mycket som en ny kostar så är det i akt och mening att lura någon att betala alldeles för mycket. Antagligen högst medvetet. Nån enstaka kanske inte har hängt med men de flesta tänker nog "går det så går det".

Att nån enstaka excentriker kan tänka sig att betala hundratusentals kronor för mycket för den goda saken ändrar inte på det.
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av granlundii »

Mycket intressant... Faktiskt galna priser. Inte första gången jag ser 2-3 år gamla bilar som ligger löjligt nära nypris, men då har det gällt betydligt billigare bilar. Ibland finns det ju rätt mycket prutmån på begagnade bilar, vilket iofs är något jag inte förstår då det knappast gör bilen mer lättsåld då utgångpriset är så högt satt.
Nissan Leaf 2014
Verdi

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Börjar bara ett par handlare sänka priset så kommer prisbilden förändras helt, men ingen vill vara först. Hade jag varit handlare och suttit på ett par bilar så hade jag garanterat tröttnat på att Tesla själva rear ut nya bilar och då gjort mig av med dom så snart som möjligt.

Troligtvis så kommer några privatägda dumpas pga "ändrade förhållanden" (som köps av handlare som inte någon koll på omvärlden) och sen så kommer flodvågen.

Sen så är det inte bara Tesla som lider av överpriser på begagnatmarknaden just nu, var och varannan "samlarbil" som rusade under högkonjunkturen ligger 20-50% över vad man kan förväntas sälja den för med tanke på läget idag.

Exakt. Begagnade Teslor är Svarte Petter. Jag hade sålt så fort som möjligt och tagit en liten förlust. Sen hade jag vägrat köpa in fler. Det kommer ju bara bli värre framöver. Ny inredning, helt ny modell, nya batterier, snabbare laddning... En ny Model S kanske kostar ~600 tkr om 3 år med helt nytt utseende och 250 kW-laddning.

Tills dess priserna på elbilar planar ut håller jag mig till leasing med återköpsgaranti och/eller operationell leasing.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Vill du ha den ”hjälpen” nästa gång du ska sälja något på Blocket?

Fattar inte varför vi ska ta sådana hänsyn? Är väl bättre att folk inte blir lurade? Majoriteten av Teslorna på blocket är ju mer eller mindre bedrägeriförsök för hundratusentals kronor. Jag tycker det är direkt skadligt för märket.
Jag gick från en Toyota Auris till en Tesla S75D.
Väl medveten om att jag "betalar för mycket" för den bilen.

Jag vill bidra till att Tesla har bra andrahandsvärde och kan därför lätt köpa någon av de bilar som du visar i ditt exempel.

På vilket sätt är det ett bedrägeri om jag som köpare är nöjd med affären?

För mig och många andra Tesla ägare, så spelar priset på bilen inte så stor roll. Man kör en Tesla för att man vill göra ett "statement".

Försöker man sälja en flera år gammal bil för lika mycket som en ny kostar så är det i akt och mening att lura någon att betala alldeles för mycket. Antagligen högst medvetet. Nån enstaka kanske inte har hängt med men de flesta tänker nog "går det så går det".

Att nån enstaka excentriker kan tänka sig att betala hundratusentals kronor för mycket för den goda saken ändrar inte på det.
Angående excentriker och betala för mycket. Att gå från en Toyota Auris för 200.000kr till en Tesla för en miljon.
Flera i min närhet tycker att jag betalat 5ggr för mycket för en bil.

Men det tycker inte jag.

Men prissänkningar på elbilar är bara i sin början.
När kineserna i volym kommer med bra elbilar i prisklassen under 200.000kr är det nog många som lyfter på ögonbrynen.

Och hur värdelösa är inte fossilbilar om 1-2år?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:

Angående excentriker och betala för mycket. Att gå från en Toyota Auris för 200.000kr till en Tesla för en miljon.
Flera i min närhet tycker att jag betalat 5ggr för mycket för en bil.

Men det tycker inte jag.

Men prissänkningar på elbilar är bara i sin början.
När kineserna i volym kommer med bra elbilar i prisklassen under 200.000kr är det nog många som lyfter på ögonbrynen.

Och hur värdelösa är inte fossilbilar om 1-2år?

Jag tycker du tänker fel. Att köpa dyra bilar och betala för mycket är inte samma sak.

Ex 1. Du köper en bil värd en miljon för en miljon. Den tappar 50% på 3 år. Kostar dig 500 000:-.

Ex 2: Du köper en bil värd 700 tkr för en miljon. Den tappar 50% på 3 år. Kostar dig 650 000:-

Båda alternativen är dyra. Men ett är onödigt dyrt.

Ofta är det ju värre än så för man blir ju av med garantier och får dyrare försäkring om man köper begagnat också.

Här är en helt ny 75D med metallic, 21" fälgar, premium inredning, luftfjädring osv för 703 tkr efter bonus. https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no

Men du köper hellre denna som är över ett år gammal och med 19" fälgar för 865'? https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_M ... 7.htm?aw=1

Bara fälgarna är ju värda 40-50 tkr i skillnad. Den begagnade borde väl kosta ca 80% av den nya. Dvs 562 tkr. Den är alltså 300 tkr för dyr som jag ser det.

Eller en begagnad 100D för 995 tkr https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 1.htm?aw=1

När det finns en ny för under 800 tkr efter bonusen? https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no

Den begagnade är dock bara ett halvår. Men mer än 90% av nypriset kan man bara drömma om normalt. Den borde alltså ligga på ~700 tkr. Återigen ligger den alltså ca 300 000:- för högt.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av +46 »

Marknaden för begagnade bilar styrs av utbud och efterfrågan samt en för branschen uppskattad och förutsägbar värdeminskning från nybilspriset. Tesla och andra rena elbilar har hittills avvikit från detta till mångas glädje.
De som nu väljer att sälja sin bil vill naturligtvis också få tillbaka så mycket som möjligt av inköpspriset. Detta är enligt min mening inget bedrägligt eller oseriöst. Först när man lurar, vilseleder eller undanhåller fel och fakta så är man en bilskojare. Till saken hör att det är även ytterst svårt att sätta ett generellt marknadspris på en begagnad Tesla eftersom bilarna hela tiden utvecklas men också blir mer och mer standardiserade. Många tidigare uppskattade utrustningsalternativ är numera också bortplockade. Likaså incitament som gratis SUC, mm.
Själv kan jag inte hitta en ny Model S som matchar det jag nu har och vill ha.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:
Denna är också något magstarkt. 100D från 2017 med 3500+ mil på mätaren. 939000.

https://www.blocket.se/vi/85230928.htm
Haha, japp, galet!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Legato »

+46 skrev:
Marknaden för begagnade bilar styrs av utbud och efterfrågan samt en för branschen uppskattad och förutsägbar värdeminskning från nybilspriset. Tesla och andra rena elbilar har hittills avvikit från detta till mångas glädje.
De som nu väljer att sälja sin bil vill naturligtvis också få tillbaka så mycket som möjligt av inköpspriset. Detta är enligt min mening inget bedrägligt eller oseriöst. Först när man lurar, vilseleder eller undanhåller fel och fakta så är man en bilskojare. Till saken hör att det är även ytterst svårt att sätta ett generellt marknadspris på en begagnad Tesla eftersom bilarna hela tiden utvecklas men också blir mer och mer standardiserade. Många tidigare uppskattade utrustningsalternativ är numera också bortplockade. Likaså incitament som gratis SUC, mm.
Själv kan jag inte hitta en ny Model S som matchar det jag nu har och vill ha.
Så är det. Problemet just nu är att jag är helt övertygad om att utbudet inte anpassats efter efterfrågan. Jag skulle kunna satsa stora pengar på att exempelvis Riddermarks Teslaförsäljning rasat de senaste månaderna när deras priser plötsligt inte kan konkurrera när man köper direkt från Tesla.

Givetvis kan man värdera tillbehör som inte längre finns osv, det är ju helt upp till var och en. Jag ser det inte heller som lurendrejeri att lägga ut en bil "för högt", dock tycker jag absolut det är bra att informera potentiella köpare på detta sätt så de inte gör ett dåligt val pga bristande information.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Vill du ha den ”hjälpen” nästa gång du ska sälja något på Blocket?

Fattar inte varför vi ska ta sådana hänsyn? Är väl bättre att folk inte blir lurade? Majoriteten av Teslorna på blocket är ju mer eller mindre bedrägeriförsök för hundratusentals kronor. Jag tycker det är direkt skadligt för märket.
Jag gick från en Toyota Auris till en Tesla S75D.
Väl medveten om att jag "betalar för mycket" för den bilen.

Jag vill bidra till att Tesla har bra andrahandsvärde och kan därför lätt köpa någon av de bilar som du visar i ditt exempel.

På vilket sätt är det ett bedrägeri om jag som köpare är nöjd med affären?

För mig och många andra Tesla ägare, så spelar priset på bilen inte så stor roll. Man kör en Tesla för att man vill göra ett "statement".
Med all respekt för ditt "statement" som jag också uppskattar så har jag svårt att se hur ditt statement skulle bli större/bättre bara för att du betalar 100.000:- extra från köpare A istället för från köpare B för samma bil?

När köpare B i detta fall dessutom oftast är Tesla så skulle jag nog snarare säga att effekten är den motsatta. Det är väl isf bättre att hjälpa Tesla att bli av med sitt lager än att hjälpa bilhandlaren som försöker göra sig en hacka på att du ej informerat dig om nuvarande marknadspris?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
tycker vi faktiskt får jämföra priser med vad som faktiskt finns att köp för nu, inte ett fåtal bilar som tog slut direkt. Det sagt är de ju på tok för dyra jämfört med vad som finns nyss på Teslas hemsida.
Ja det är sant. Är ju lite gränsfall vad som är "nu" dock när det går så snabbt :) Även om de såldes snabbt så fanns det ju lagerbilar från Holland för samma peng senare också, nu kanske de är slutsålda dock...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
tycker vi faktiskt får jämföra priser med vad som faktiskt finns att köp för nu, inte ett fåtal bilar som tog slut direkt. Det sagt är de ju på tok för dyra jämfört med vad som finns nyss på Teslas hemsida.
Ja det är sant. Är ju lite gränsfall vad som är "nu" dock när det går så snabbt :) Även om de såldes snabbt så fanns det ju lagerbilar från Holland för samma peng senare också, nu kanske de är slutsålda dock...

Nej det är klart att det är lite tveksamt att jämföra mot halvt dolda lagerbilar.

Det som dock inte kan ifrågasättas är 980 800:- för en helt ny Model S Long Range som har avgörande fördelar mot den gamla S 100D som jag har. Märkbart längre räckvidd, snabbare laddning, snabbare acceleration och bättre luftfjädring.

Lägg på 10 tkr för leverans och dra av 60 tkr så har du den för ~930 tkr. Vad är då en ny 100D värd? Finns ett tiotal nya 100D hos Tesla Sverige under 900 tkr före bonus. Många fler i Holland. Så jag säger att marknadsvärdet för en helt ny 100D ligger kring 850 tkr. Sen är det bara att räkna. 20% första året och sen runt 15% per år i värdeminskning. Och så avdrag för sämre stolar, sämre utrustning, långsammare skärm, sämre AP-hårdvara osv osv. Vi är ju vana vid att en 3 år gammal BMW 5-serie av samma generation mer eller mindre är identisk rent fysiskt som en ny med samma utrustning. Men Tesla kommer ju hela tiden med förbättringar.
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av RoadFury »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
tycker vi faktiskt får jämföra priser med vad som faktiskt finns att köp för nu, inte ett fåtal bilar som tog slut direkt. Det sagt är de ju på tok för dyra jämfört med vad som finns nyss på Teslas hemsida.
Ja det är sant. Är ju lite gränsfall vad som är "nu" dock när det går så snabbt :) Även om de såldes snabbt så fanns det ju lagerbilar från Holland för samma peng senare också, nu kanske de är slutsålda dock...
Vilka bilar/modeller syftar du till då? De 4-5 st ttilltänkta demobilarna som reades ut för 3 dagar sedan i Sverige (MS P100DL) låg mer än 150000 kr under billigaste motsvarande lagerbil i Holland. Jag bytte nämligen först till en NL bil och sedan till en av dem som reades ut häromdagen.

Men den rean var speciell, som jag förstog det så såldes dem till inköpspris då de var beställda som demobilar till butikerna men sedan efter de beställt dem så kom nyheten om nya drivlinan och dämparna och då var de tvungen att beställa nya demobilar och dumpade således dessa 4-5st med ytterligare 18% rabatt jämfört med Mars-rean.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sämsta Tesla-köpet på Blocket just nu...

Inlägg av Legato »

RoadFury skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
tycker vi faktiskt får jämföra priser med vad som faktiskt finns att köp för nu, inte ett fåtal bilar som tog slut direkt. Det sagt är de ju på tok för dyra jämfört med vad som finns nyss på Teslas hemsida.
Ja det är sant. Är ju lite gränsfall vad som är "nu" dock när det går så snabbt :) Även om de såldes snabbt så fanns det ju lagerbilar från Holland för samma peng senare också, nu kanske de är slutsålda dock...
Vilka bilar/modeller syftar du till då? De 4-5 st ttilltänkta demobilarna som reades ut för 3 dagar sedan i Sverige (MS P100DL) låg mer än 150000 kr under billigaste motsvarande lagerbil i Holland. Jag bytte nämligen först till en NL bil och sedan till en av dem som reades ut häromdagen.

Men den rean var speciell, som jag förstog det så såldes dem till inköpspris då de var beställda som demobilar till butikerna men sedan efter de beställt dem så kom nyheten om nya drivlinan och dämparna och då var de tvungen att beställa nya demobilar och dumpade således dessa 4-5st med ytterligare 18% rabatt jämfört med Mars-rean.
Har inte haft någon järnkoll själv då jag just nu inte är spekulant. Läste om detta i någon av Facebook-grupperna, men jag kanske missförstod.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar