TeslaHUD - Uppföljelsetråd

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

TeslaHUD - Uppföljelsetråd

Inlägg av Henrik »

Lyckades inte få bort omröstningen från gamla tråden :oops: Så tänker att jag skapar en ny tråd där jag kommer lägga upp nya uppdateringar i "huvudinlägget".

Vi har gjort om slutgiltiga produkten helt och vi räknar med att vara klara mycket tidigare än beräknat - Det står längre ner i inlägget

Jag har nu börjat skicka ut enklare testenheter, tanken var (och är) att jag skulle enbart ha dem på hemsidan som kunde testa men jag har många teslaägare i min omgivning och när jag nämnt detta med HUD:en så vill de också väldigt gärna vara med så det har blivit mycket mer testenheter än jag räknat med (dumsnäll kanske det kallas?)

Vi köper in projektorer och jag bygger sedan om dem helt (skruvar isär allt) och fixar programvara etc och från att vara bara en del som behövs byggas om till jättemånga så har jag fått sitta väldigt länge med att bygga om dem och därför har det tagit lite tid, men jag räknar med att vara klar med alla testenheter innan slutet på maj.

En renderad bild på testenheten (som även inkluderar en glasskärm för att testa med)
Bild

Så här ser min egna klumpiga testenhet ut (som jag håller på att uppdatera till riktiga testenheten men jag vill göra klart till alla som ska ha sin testenhet först)
Bild

Men anledningen till att jag gör detta nya inlägg är för att för 2 veckor sedan så vaknade jag upp ur sängen med en helt ny idé om hur vi ska göra den slutgiltiga HUD:en till Teslabilar.

Jag gick till kontoret och testade detta och det fungerar mycket bättre än det vi tidigare tänkte göra.

Gamla konceptet var att sätta en projektor vid backspegeln och kombinera AR/projiceringsteknik för att få en projicering på rutan. Men nackdelarna med det är

- Svårt att dra dit ström (om det redan finns en dashcam)
- Om man har dashcam så kan det bli svårt att montera båda
- Syns att man har något extra installerat (vi kunde gjort som dashcam:en men det ger mycket extrajobb..)
- Svårt att få till en bra vinkel och installation måste justeras för varje förare
- Mycket arbete med programvara för att få till så att det ser bra ut
- Projektorn behövs kylas ned med fläkt och hörs ett tydligt vinande från backspegeln

(Bilden på gamla conceptet har någorlunda felaktiga proportioner)
Bild


Men vi har nu som sagt gjort om hela idén och resultatet av det blev faktiskt att vi kommer vara klara mycket tidigare.

Fördelarna med nya HUD:en

+ Syns inte alls att en HUD är installerad
+ Mycket kraftigare ljus på rutan så att HUD:en syns i stark sol
+ Enklare att koppla in med ström i alla Teslabilar
+ Är superlätt att installera, vi räknar med ca 3-4 minuters installation för alla Teslamodeller.
+ Funkar utan någon justering i alla Teslabilar
+ Snygg installation

Jag hoppas kunna lägga upp så småningom hur detta nya system är tänkt och vi kommer ta del av mycket data från testenheterna för att se till så att detta blir så bra som möjligt.

Men det jag kan säga i nuläget är att det blir en mindre platta man lägger på nedre delen av instrumentbrädan ( ca 2cm i höjd) som inte syns för varken förare eller passagerare i färd. (om man inte reser sig upp och verkligen tittar ner vid utblåset vid rutan förstås...)

Det lutar mot att vi kommer erbjuda 2 paket.

Paket 1 - HUD framför föraren

Paket 2 - HUD längs med hela nedre delen av rutan som alla i bilen kan ta del av och styra.

Vi använder inte LCD/OLED/LED skärmar överhuvudtaget, vi kör med hologram och projiceringsteknik

Vi har också en idé att kunna styra HUD.en med hjälp av mittenskärmen....

...Men nu när jag körde till Göteborg och tillbaka och försökte använda en viss webbläsare så gick det inte alls? Den har fungerat jättebra innan, ja lite trög att ladda sidor men nu tar det 15 sekunder att skriva in en bokstav på Google...

Uppdateringar kommer!

Https://www.teslahud.com

Henrik
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: TeslaHUD - Uppföljelsetråd

Inlägg av Generalbogge »

Riktigt intressant projekt detta. Och kul att det verkar bli en så enkel och omkomplicerad installationsprocess. Riktigt bra. Följer med spänning.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: TeslaHUD - Uppföljelsetråd

Inlägg av Paul N »

Lysande! Bra jobbat!
//P
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: TeslaHUD - Uppföljelsetråd

Inlägg av brynascalle »

Kanon,
Jag testar gärna så snart bilen kommer.
Hade HUD i XC90'n och vill jättegärna ha detta i MX också.

Har du någon priside?
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: TeslaHUD - Uppföljelsetråd

Inlägg av Henrik »

Håller på och levererar test HUD:ar men försöker också klaffa in tillfällen (tex ska jag serva bilen i Upplands Väsby men tesla har inte hört av sig om delar och tänkte köra stockholmområdet samtidigt)

Är många som beställt i göteborgs-regionen också men försöker planera upp allt så att jag kan ta alla i ett svep.

Priset på testmodellen är ca 1200 ex moms inkl frakt (fri frakt) via hemsidan. Går att returnera enheten helt under testperioden och få pengarna tillbaka. Men man kan också lägga in dem som en pott och få rabatt på riktiga HUD:en eller behålla grejerna, för projektorn funkar för hemmabruk också.

Har snart en snygg installation som jag kan visa upp också!
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: TeslaHUD - Uppföljelsetråd

Inlägg av Teslaspolen »

Ska bli spännande att se detta på film, bild och kanske IRL vid tillfälle!
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: TeslaHUD - Uppföljelsetråd

Inlägg av Henrik »

Teslaspolen skrev:
Ska bli spännande att se detta på film, bild och kanske IRL vid tillfälle!
IRL blir det definitvt!
TESLA Model S | P85+
Skriv svar