Sverige elhyrbils u-land?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av roder99 »

Ingen av de stora hyrbilsfirmorna verkar ha elbilar tillgängliga i sitt sortiment

Sixt: en S och en X, uthyrda hela sommaren, samma svar på en Bmw i3
Avis: har haft TMS förr, nu borttagna
Budget: hittade inget på hemsidan
Europcar: hittade inget på hemsidan

Perpetum: två tesla, båda uthyrda hela sommaren


När jag äntlligen har hyrbil i försäkringen går det inte att hitta en elbil, surt :-( 100 sek per dag i ersättning om jag inte tar ut en hyrbil känns löjligt

Eller har någon ett tips?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av iAkita »

roder99 skrev:
Ingen av de stora hyrbilsfirmorna verkar ha elbilar tillgängliga i sitt sortiment

Sixt: en S och en X, uthyrda hela sommaren, samma svar på en Bmw i3
Avis: har haft TMS förr, nu borttagna
Budget: hittade inget på hemsidan
Europcar: hittade inget på hemsidan

Perpetum: två tesla, båda uthyrda hela sommaren


När jag äntlligen har hyrbil i försäkringen går det inte att hitta en elbil, surt :-( 100 sek per dag i ersättning om jag inte tar ut en hyrbil känns löjligt

Eller har någon ett tips?
Hertz har elbilar till uthyrning i Lund. Hur det ser ut i resten av landet vet jag inte.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av Bjelke »

Mabi har i Bollnäs, två stycken Zoe iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av Leo »

Är ganska säker på att Europcar har e-Golf på några utvalda ”stora” stationer. Tex Arlanda skulle jag tro.

Ev kanske de kan ”flytta” de till en station nära dig om du ringer och kollar. Särskilt om du ska hyra lite längre tid.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av Verdi »

Man kanske skulle starta uthyrningsverksamhet? Verkar ju finnas sug. Men det är väl inte bara...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av Leo »

Elbil som ”hyrbil” är lite ”miss-match”

Dyr för hyrbilsfirman, låga bränslekostnader är inget som hyrbilsfirman har särskilt mycket nytta av.

Många hyrbilsfirmor har desdutom bilarna ganska kort tid. Typ 2år. Där ekonomin på elbil ofta blir klart bättre på lång sikt.

Många som hyr ska tex ”åka långt”. Då blir det stökigt med laddning (förutom hos Tesla)

De som hyr och ska ”åka kort” hinner knappt ha någon nytta av låga bränslekostnader osv.

Många som hyr är relativt ”oerfarna” på fram för allt elbilar. ”Leveransen” ska gå fort (typ max 10min) osv. Vilket är som bäddat för ”strul” vid uthyrningen.

Där även personalen vid de olika uthyrningsställena i regel inte heller har någon erfarenhet av elbilar, måste kunna snabbladda bilarna smidigt osv.

Så kvar blir mest en form av ”Imageskapande verksamhet”. Där många hyrbilsfirmor fokuserar väldigt mycket på den ekonomiska biten.

Så idag 2019 är det nog inte helt lätt att jobba på bredden med elhyrbilsverksamhet. Däremot om man nischar in sig på just det. Finns där säkert en marknad. Tex att hyra ut ”ersättningselbilar” vid stillestånd på den ehna osv.

Där vissa kunder (tex staten har jagför mig) kräver att hyrbilen ska vara en slags miljöbil osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av MaLund13 »

Å andra sidan är elbilar som gjorda för bilpooler. De flesta resor där täcks väl in i räckvidden av de flesta typer av elbilar, och genom att installera laddstation på bilens parkeringsplats blir driftskostnaderna väldigt låga.

Har själv använt MoveAbout en hel del, och det är verkligen supersmidigt. Bilen har gott om laddning varje gång, det är bara att koppla ur laddningen och köra iväg. Dessutom mycket enklare och billigare prismodell än exempelvis Sunfleet.
Användarvisningsbild
New Direction
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 apr 2019 16:14
Kontakt:

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av New Direction »

Vi har två stycken och dom går rätt varma!
Hyr allt som oftast ut till kunder som redan är bekanta med tesla/elbil så det underlättar en del. Som Leo säger så är marknaden kanske inte redo för en bred front av elbilar för uthyrning, förrän "allmänheten" är bättre insatta i hur det funkar med just elbilar. Men om det fortsätter att rulla på, så är vår förhoppning att kunna ta in fler fordon och kanske kunna hålla lägre priser. Tiden får utvisa vilket!
På den här länken http://www.newdirection.nu/tesla/ hittar du våra bilar!
LillNicke
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 mar 2019 08:58

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av LillNicke »

Jag budade hem en e-golf från KVD på ren impuls, det står AVIS som tidigare ägare på den. Jag vet inte om den gått som hyrbil dock. Dessutom verkar KVD ha en uppsjö av e-golfar så AVIS kanske gör sig av med den modellen.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av Haglund »

På Landvetter kan man välja mellan fyra (tror jag) Model S (AVIS), två E-golfar (Europcar) och två Zoe (Budget om jag minns rätt).
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av snowtroll »

Hej!

Finns det ngn update på denna tråd, om det finns Teslor att hyra på Avis/Budget, Europcar eller Hertz?
Sökte men ser inte att de har någon intressant bil... har jag missat ngt?

Ska in för en fix med litet dörruppslag och blir av med pärlan i 4 dagar i Uppsala. Skulle helst/gärna åkt godtycklig Tesla hyrbil.

Mvh Peter
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
New Direction
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 apr 2019 16:14
Kontakt:

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av New Direction »

Vi har utökat till 4st model 3 just nu. Förhoppningsvis blir det ännu fler!
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av StefL »

Jag var själv intresserad av att hyra en Tesla för en kommande resa, och hittade två bildelningstjänster där privatpersoner hyr ut sina bilar - SnappCar och GoMore - där det finns Teslor för uthyrning. Jag har bokat en Model 3P från en ägare som bor rimligt nära min bostad och ser fram emot att få tillbringa 10 dagar med en Model 3 och få känna lite mer på hur det upplevs. Kan bli en dyr "provkörning"... ;)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Sverige elhyrbils u-land?

Inlägg av Curik »

Europcar brukar som sagt ha några e-golfar.
Skriv svar