Ladda i Spanien

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

Planerar att bila ner till Spanien nästa år med min X men hur har ni gjort med laddning där nere? Kollade på ionoty samt SuC, finns inget i närheten till Torrevieja. Hittade någon destination Charger vid en galleria men tror den var på 6kW

Saken är att morsan bor där och jag vet att dom har bara enfas sitt hus, verkar vara standard i Spanien då dom knappt behöver värma husen och ofta har Gas i husen så behöver dom inte 3 fas, känns som att det kommer att bli svårt att utföra längre utflykter då man som mest kommer få 11km laddning per timme.

Hur har ni gjort?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av Remuz »

Hur mycket inkommande finns i huset. FU kan ju med en adapter plocka 16A från schuko även om det inte är så sunt. 13A däremot som de gamla UMC kunde ta funkar ju fint om du ställer ner det i bilen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av EnTraktor »

Jag bodde i Torrevieja för några år sedan och ser att inte mycket har hänt på laddfronten i detta område. Den laddaren som verkar stabilast är väl den i Habaneras köpcenter. Den ska ge minst 11kW vad jag förstår.
https://www.plugshare.com/location/86570
Murcia supercharger ligger ju inte runt hörnet, men det är inte heller så jättelångt bort. Den ligger vid ett väldigt fint köpcenter, så du kanske kan planera in ett besök där under vistelsen. Det är bra utbud av butiker där och väldigt bra food court.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av Challe76a »

Vi hyr hus som är säkrat till 40 A men enfas vilket gör att laddningen nedställd till 10 A för säkerhetsskäl inte ger mer än 9-10km/h men å andra sidan är det inga jätteutflykter vi gör här. I Torre finns det en skräpladdare med en pytteliten parkeringsplats på köpcentret söder om Torre men det andra i Torre tror det med Carrefour har Tesla destination chargers, 2-3 st. Dock är det rätt vanligt att någon annan parkerar på laddplatser. Du kan ladda hem appen Recarga Pública (typ så) från Iberdrola. Där finns en del laddplatser men det finns nästan inga runt Alicante. Kolla på Teslas Destination chargers det finns en hel del här nere men löser man enfasladdning vid boendet så klarar man sig alldeles utmärkt. Sen kan man i en del p-hus hitta eluttag men det kan vara lurigt. 3-fas uttagen har oftast bara 4 pinnar så
nollan saknas. Lycka till.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av Challe76a »

En gammal tråd men jag känner för att skriva av mig lite efter senaste veckornas elände. Funderade på att ta med en Kia E-Niro hem från Spanien. Här finns den med det lilla batteriet och det stora. Man får en med det lilla för lite under 300kSEK. (Kolla http://www.coches.net) Finns även en del Teslor men jag blir inte klok på årsmodellerna här. Verkar nästan som man sålt gamla Teslor med nyare årsmodeller här nere. Oavsett så ledde det där med Kian till att jag började kolla laddstationer, hur tar man sig hem utan SuC. Det stora elbolaget Iberdrola håller på och bygger laddstationer längs de stora vägarna så då tänkte jag att det måste man ju testa innan man ger sig på något så galet. (https://www.iberdrola.es/en/movilidad-e ... ra-de-casa) Laddad hem deras app, och sen började cirkusen. Jag har många e-post adresser och jag försökte verkligen med alla till buds stående medel att registrera mig, på alla adresser och inget fungerade. Dom vill ha passnummer, adress, (som ska finnas i deras databas) farmors skonummer osv, det var helt sjukt. Dom frågar efter så mycket och skriver du fel så går det inte, men då är din mailadress redan registrerad på något konstigt sätt så då kan man inte göra om det. Ny mailadress och så provar man igen, nej men då verkar dom sparat ditt passnummer... :evil: Efter flera mail med deras kundtjänst (med diverse mycket märkliga förslag som att skriva in adressen till deras kontor som min adress) så ringde jag, sittande vid en laddare och spelade förtvivlad kund. 15 minuter senare fick jag ett konto som jag kunde aktivera och lägga in mitt kort på. Varför ska dom krångla till det så mycket? Spanien är ett underbart land men ibland blir det för mycket skrivbordsprodukter!! Verkligen inte enkelt att försöka ladda en bil. Jag är inget bra på spanska men dom förstod nog vad jag tyckte om deras system. Hur som helst. 44 kW mäktade Chademon med och deras CCS klarar inte mer än 50 heller. Nåväl, innan SuC nätet är utbyggt här nere så är det åtminstone bättre än 1 fas 10A.... Skulle någon hamna i nöd så säg till. Kanske kan man hjälpa till.
Nu sitter jag på något jag inte tänker släppa! :D :lol:
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av EnTraktor »

Ladda i Spanien utanför SuC är inte kul. Det är få laddare och dom som finns är riktigt, riktigt krånliga att få igång.

Exempel.
Hittade i ett garage helt nyinstallerade fina laddstoplar som jag ville ladda på (samma design som Stockholm Parkering använder i Stockholm)
Instruktionen på stolparna säger "installera appen för att ladda", men ingen info vilken app. Efter 30 min kom jag fram till att det är "JuicePass".
Installerade JuicePass som kräver att man skapar konto. Skapade konto och nu ville appen att jag skulle välja stolpe. Problemet är att det fanns 4 stolpar men ingen märkning.
Testade välja den första och får felmeddelande att jag kan inte välja den stolpen för jag befinner mig för långt ifrån stolpen. Testar fram och tillbaka med GPSen men ingen framgång.
Går upp ur garaget och gå ca 100m bort dit laddarna är FELplacerade i appen. Väljer en random stolpe och nu vill appen att jag lägger in kortuppgifter som jag lägger in.
Väljer stolpe igen och nu vill appen att jag ska godkänna villkoren. När jag godkäner villkoren så får jag meddelande "välkommen till italien" och appen kraschar.
Startar appen igen och är tillbaka på att välja stolpe, väljer och nu ska jag godkänna villkoren igen, godkänner och återigen "välkommen till italien" och appen kraschar.

Förlorade totalt ca 1,5 timmar innan jag gav upp. Katastrof!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av Challe76a »

Skönt att höra att man inte är ensam men det är trist. Vi som är tidigt ute är ju vana med "krångel" och att tänka lite utanför boxen men ska någon "normal" människa behöva gå igenom detta så kommer det inte blir bra alls. Blir ju en fördel om det finns hela nätverk i Europa typ Ionity eller dylikt. Behöver bli betydligt enklare än vad det är.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av default »

Håller med om problemen i Spanien. Gick genom exakt samma sak med Iberdrola, höll på att bli fast i San Sebastian (värre saker kan hända :D). Fick halta mig tillbaka till Biarritz.

Juicepass fick jag tillslut appen att funka men deras 50kW stolpar var otroligt ostabila alternativt inkompatibla med Tesla. Stannade ofta så man kunde inte lämna bilen för att handla exempelvis. Feine Energia fick jag aldrig att funka heller, synd för det fanns gott on stolpar i vårt område.

Mitt enda tips egentligen är att kolla Lidl vilka har en hel del stolpar. De nära oss fungerade alltid klanderfritt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av taliz »

Inte så förvånande tyvärr. Det var väl tom förbjudet att installera solpaneler där tills alldeles nyligen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av default »

taliz skrev:
Inte så förvånande tyvärr. Det var väl tom förbjudet att installera solpaneler där tills alldeles nyligen? Bild
Jasså? Dom har ju väldigt mycket industriell vind och solkraft i alla fall. Kanske är p.g.a dåliga lokala nät, solfångare för varmvatten är ju mkt vanligt.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av EnTraktor »

Jo solceller var förbjudet för att statliga elbolaget inte ville ha konkurrens. Lagen ändrades i augusti och jag håller på att lägga solceller på mitt tak i Spanien just nu trots att reglerna fortfarande inte är helt klara hur det ska fungera med elförsäljningen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

EnTraktor skrev:
Jo solceller var förbjudet för att statliga elbolaget inte ville ha konkurrens. Lagen ändrades i augusti och jag håller på att lägga solceller på mitt tak i Spanien just nu trots att reglerna fortfarande inte är helt klara hur det ska fungera med elförsäljningen.
Har alltid ansett att typ FN borde komma in och bötfälla dom för sånna korkade beslut. Vissa delar av Spanien har 320+ soldagar om året och så förbjuder man solpaneler. Min morsa bor där nere och de hade varit självförsörjande med lite solpaneler på taket och vattentank.



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

Funderar på att bila till Spanien i december, någon som vet vad som gäller med vinterdäck om man ska lämna landet? Får man dispens från vinterdäck om man ska till sydligare delar?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av taliz »

PhR34k skrev:
Funderar på att bila till Spanien i december, någon som vet vad som gäller med vinterdäck om man ska lämna landet? Får man dispens från vinterdäck om man ska till sydligare delar?
Då hade nog alla försökt med det....
Kör du med dubb? Annars är det ju bara köra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av Svenssons »

PhR34k skrev:
Funderar på att bila till Spanien i december, någon som vet vad som gäller med vinterdäck om man ska lämna landet? Får man dispens från vinterdäck om man ska till sydligare delar?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Verkar inte finnas något tvång till vinterdäck i Spanien:
https://www.dackonline.se/vinter-dacks-tvang.html

Inte skickat från min Commodore CDTV via Workbench
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

taliz skrev:
PhR34k skrev:
Funderar på att bila till Spanien i december, någon som vet vad som gäller med vinterdäck om man ska lämna landet? Får man dispens från vinterdäck om man ska till sydligare delar?
Då hade nog alla försökt med det....
Kör du med dubb? Annars är det ju bara köra.
Yes. Kör med dubb.
Förstår vad du menar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

Svenssons skrev:
PhR34k skrev:
Funderar på att bila till Spanien i december, någon som vet vad som gäller med vinterdäck om man ska lämna landet? Får man dispens från vinterdäck om man ska till sydligare delar?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Verkar inte finnas något tvång till vinterdäck i Spanien:
https://www.dackonline.se/vinter-dacks-tvang.html

Inte skickat från min Commodore CDTV via Workbench
Tänkte mer om man slipper ha vinterdäck om man ska lämna Sverige, tex Tyskland har förbud mot dubbdäck.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av Hok »

PhR34k skrev:
Svenssons skrev:
PhR34k skrev:
Funderar på att bila till Spanien i december, någon som vet vad som gäller med vinterdäck om man ska lämna landet? Får man dispens från vinterdäck om man ska till sydligare delar?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Verkar inte finnas något tvång till vinterdäck i Spanien:
https://www.dackonline.se/vinter-dacks-tvang.html

Inte skickat från min Commodore CDTV via Workbench
Tänkte mer om man slipper ha vinterdäck om man ska lämna Sverige, tex Tyskland har förbud mot dubbdäck.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Förbud mot dubbdäck men inte vinterdäck så skaffa dubbfria vinterdäck. Kan ju vara vinterväglag och inte lämpligt med sommardäck även söderut.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av Svenssons »

Dubbdäck är inte tillåtet i stora delar av Europa som tex Spanien och Tyskland. Går inte heller köra ner till Spanien med dubb eftersom det inte är tillåtet i Tyskland. Visst skulle det vara teoretiskt möjligt om man tog färja från Danmark till Storbritannien då det råder vinterväglag där (vilket inte gör till vanligheterna i december) och sedan kör genom Frankrike i max 90km/h med klisterlapp bak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

Jag vet det. Frågan är om man kan få dispens att köra med sommardäck genom Sverige

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Dubbdäck är inte tillåtet i stora delar av Europa som tex Spanien och Tyskland. Går inte heller köra ner till Spanien med dubb eftersom det inte är tillåtet i Tyskland. Visst skulle det vara teoretiskt möjligt om man tog färja från Danmark till Storbritannien då det råder vinterväglag där (vilket inte gör till vanligheterna i december) och sedan kör genom Frankrike i max 90km/h med klisterlapp bak.
Ska man ändå göra sig besväret att starta en färjelinje från Danmark, kan man väl lika gärna köra den färjan direkt till Spanien istället för Storbritannien?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ladda i Spanien

Inlägg av taliz »

Kör ner till Malmö med sommardäcken i bagaget och byt och hyr nått utrymme där?
Eller skicka dom ner och upp med nått fraktbolag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av EnTraktor »

Jag är ganska säker på att jag läst att det är tillåtet att köra på sommardäck in och ut från Sverige, det är dock inget jag skulle rekommendera eftersom det kan vara vinterväglag stora delar av sträckan mellan Sverige och Spanien. T.o.m. Spanien får snö och is i många områden, då många stora vägar går på höjder över 1000m, inkl. i stort sett alla vägar som passerar genom Madrid t.ex. E5. Säkrast är att åka E15 (kustvägen) men där finns det nästan inga laddare på långa sträckor.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av bylund »

EnTraktor skrev:
Jag är ganska säker på att jag läst att det är tillåtet att köra på sommardäck in och ut från Sverige, det är dock inget jag skulle rekommendera eftersom det kan vara vinterväglag stora delar av sträckan mellan Sverige och Spanien. T.o.m. Spanien får snö och is i många områden, då många stora vägar går på höjder över 1000m, inkl. i stort sett alla vägar som passerar genom Madrid t.ex. E5. Säkrast är att åka E15 (kustvägen) men där finns det nästan inga laddare på långa sträckor.
Det har tidigare varit tillåtet för utländska fordon, och svenska fordon på väg till eller från utlandet, att köra på sommardäck även när vinterdäck normalt krävs. Men det har skärpts för något år sedan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Dubbdäck är inte tillåtet i stora delar av Europa som tex Spanien och Tyskland. Går inte heller köra ner till Spanien med dubb eftersom det inte är tillåtet i Tyskland. Visst skulle det vara teoretiskt möjligt om man tog färja från Danmark till Storbritannien då det råder vinterväglag där (vilket inte gör till vanligheterna i december) och sedan kör genom Frankrike i max 90km/h med klisterlapp bak.
Ska man ändå göra sig besväret att starta en färjelinje från Danmark, kan man väl lika gärna köra den färjan direkt till Spanien istället för Storbritannien?
Ahh, de har lagt ner Harwich-färjan också, det hade jag missat. Verkar som Skandinavien redan gjort en Brexit för flera år sedan... Kanske kan starta upp igen med taxfri efter Brexit?

Ja, odubbade vinterdäck är ju svaret då. Ser inte vitsen med att köra på sommardäck på vinterväglag, för stor risk. M+S-däck går ju att köra med på sommaren också så man måste inte välja nordiska vinterdäck om man normalt kör med dubb hemma som inte är utslitna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar