Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Vad är Face Id?

Ansiktsigenkänning funkar bra på min kina-lur. OnePlus 6T.

I vilket fall så är jag totalt ointresserad av telefoner. Klarar den basfunktionerna och har en hyfsad kamera så är jag nöjd. :)

Hade jag haft samma inställning till bilar hade jag väl haft en Toyota Avensis. :lol:
Bild du kan bokstavligen skriva ut ett foto och sätta det framför valfri androidlur med "ansiktsigenkänning".
FaceID är betydligt mer avancerat med punktprojektor och IR som skapar en 3D-bild av ett ansikte.
Det är bl.a därför som FaceID är det enda som godkänns som identifiering av BankID.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av taliz »

NinjaNiklas skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Hur ser folk på jämförelsen med dagens mått mätt? Apple är ju inte direkt omtalade för sin innovation nuförtiden (även om senaste keynoten var den bästa på flera år) utan ses som ”gårdagens teknik till ett premiumpris”.

Idag är det väl Samsung som på många sätt leder marknaden även om de verkar göra mer fel än rätt just nu.
Huh? FaceID tex är nu 2 år gammalt, ingen konkurrent har något i närheten. Apples processorer springer åttor runt konkurrenterna. iOS är svårslaget, tom en 2-3 år gammal iPhone laggar mindre än en ny android. Det saknas knappast exempel på varför Apple är marknadsledande.

Apple drar också in avsevärt störst vinster av alla världens bolag, mer än de största oljebolagen. Kvalitet över kvantitet.
Samsung kör på motsatsen, de prånglar ut massvis med mobiler som funkar bra nått år, sen får man köpa ny.
Jag antar att du förstår och vet om Apples prisstrategi?
För det kan närmast likna något som hände för ca 70år sedan ca 100mil söder...

Jag kör iphone sen 3g, men efter jobs försvann så är det som vilket annat jänkarbolag som helst.

Jag håller med, ingen ny teknik men premium pris. CPUerna springer inga åttor runt Intel, nvidia eller AMD, den får du läsa mer om. Kvaliteten på Apple håller även den otroligt mkt lägre nivå än för tio år sedan, dom grejjerna funkar fortfarande idag.

Detta e ju dock långt från trådskaparen. Jag håller med där
Ehhh... det sitter inga Intel, nvidia eller AMD i mobiltelefoner. Primärt är det antingen Apple eller Qualcomm. Sen har samsung egna på vissa marknader, och även huawei.
Titta på benchmarks så kommer du se att Apples processorer är så mycket snabbare att du får jämföra senaste Qualcomm med en 2-3 år gammal Apple CPU för att den skall vara i närheten.
Enda räddningen för dem är att trycka i jättemkt fler cores, för de är helt chanslösa på single core.

Det Apple främst haft problem med senaste åren är tangentborden i deras laptops. IPhones, iPads, iMacs osv är fortfarande oslagbar kvalitet.

Jag kan dock hålla med om att de är jävligt dyra. Men hellre kosta på sig något riktigt bra som håller några år, än köpa skräp som måste bytas ut konstant. Apple är ju också marknadsledande på hållbarhet och minimal miljöpåverkan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Vad är Face Id?

Ansiktsigenkänning funkar bra på min kina-lur. OnePlus 6T.

I vilket fall så är jag totalt ointresserad av telefoner. Klarar den basfunktionerna och har en hyfsad kamera så är jag nöjd. :)

Hade jag haft samma inställning till bilar hade jag väl haft en Toyota Avensis. :lol:
Bild du kan bokstavligen skriva ut ett foto och sätta det framför valfri androidlur med "ansiktsigenkänning".
FaceID är betydligt mer avancerat med punktprojektor och IR som skapar en 3D-bild av ett ansikte.
Det är bl.a därför som FaceID är det enda som godkänns som identifiering av BankID.
Jag bryr mig inte. Det funkar tillräckligt bra för mina behov. Och jag betackar mig för dig nedlåtande fanboy-ton.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Vad är Face Id?

Ansiktsigenkänning funkar bra på min kina-lur. OnePlus 6T.

I vilket fall så är jag totalt ointresserad av telefoner. Klarar den basfunktionerna och har en hyfsad kamera så är jag nöjd. :)

Hade jag haft samma inställning till bilar hade jag väl haft en Toyota Avensis. :lol:
Bild du kan bokstavligen skriva ut ett foto och sätta det framför valfri androidlur med "ansiktsigenkänning".
FaceID är betydligt mer avancerat med punktprojektor och IR som skapar en 3D-bild av ett ansikte.
Det är bl.a därför som FaceID är det enda som godkänns som identifiering av BankID.
Jag bryr mig inte. Det funkar tillräckligt bra för mina behov. Och jag betackar mig för dig nedlåtande fanboy-ton.
Vad är det för "fanboy-ton" menar du? Jag förklarar hur tekniken fungerar, vilket du inte verkade ha förstått.
Det är ju ett reellt problem om folk tror att de är säkra med "ansiktsigenkänning" som bara består av godtycklig bildanalys.
Vidöppet rakt in bokstavligen.
Googla/facebooka fram ett foto på personen som äger telefonen och håll upp det framför, voilà du är inne.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
NinjaNiklas

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av NinjaNiklas »

Troll troll troll etc å spam å bs
Kan någon stänga eller radera denna tråd då den inte har ett jota om något om biltillverkning eller ens i närheten
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av bonath »

Heja Pontus!! :D
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av ochso »

bonath skrev:
Heja Pontus!! :D
Haha, ja, briljant!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av Pontus »

PhR34k skrev:
Pontus skrev:
Apple är ju överlägsen Android så är det bara.
Varför måste det alltid sluta med den ena är bättre än den andra?

Jag har provat båda, båda har sina fördelar och nackdelar. Vissa gillar Apple, vissa gillar Android.
Den ena hade inte varit vad den är utan den andre.

Samma som Tesla, Tesla hade inte varit där dom är idag utan vanliga bilar och Tesla har också förändrat bilvärlden. Tesla tvingar andra biltillverkare att bättra sig samtidigt som Tesla kommer få bättra sig pga alla andra märken som kommer att konkurrera.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Kanske jag håller med, har en S8 och Iphone. Ville bara se vilket av inläggen som provocerade mest :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av mati »

bonath skrev:
Heja Pontus!! :D
Tyvärr är det tydligen inte många som har upptäckt det än. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
bonath skrev:
Heja Pontus!! :D
Tyvärr är det tydligen inte många som har upptäckt det än. :lol:

Att han skrev två olika inlägg med olika synvinklar såg jag direkt då ett av mina inlägg ligger mitt emellan.

Tycker dock det varit för svala reaktioner på dem för att det skulle vara riktigt roligt. :lol:
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Hur ser folk på jämförelsen med dagens mått mätt? Apple är ju inte direkt omtalade för sin innovation nuförtiden (även om senaste keynoten var den bästa på flera år) utan ses som ”gårdagens teknik till ett premiumpris”.

Idag är det väl Samsung som på många sätt leder marknaden även om de verkar göra mer fel än rätt just nu.
Huh? FaceID tex är nu 2 år gammalt, ingen konkurrent har något i närheten. Apples processorer springer åttor runt konkurrenterna. iOS är svårslaget, tom en 2-3 år gammal iPhone laggar mindre än en ny android. Det saknas knappast exempel på varför Apple är marknadsledande.

Apple drar också in avsevärt störst vinster av alla världens bolag, mer än de största oljebolagen. Kvalitet över kvantitet.
Samsung kör på motsatsen, de prånglar ut massvis med mobiler som funkar bra nått år, sen får man köpa ny.
Så. Kränkt. :lol:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av Sascha »

Detta är ett Apple-fanboyzz tråd.

Finns inget som Apple har som skulle kunna vara något sensationellt, annat än som snuttefilt för vissa 80-tals yuppiesar. En överprissatt, low-tech lur som fungerar bäst som skärbräda.... :D :D :D :D :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla är Apple, VW försöker bli Samsung

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Hur ser folk på jämförelsen med dagens mått mätt? Apple är ju inte direkt omtalade för sin innovation nuförtiden (även om senaste keynoten var den bästa på flera år) utan ses som ”gårdagens teknik till ett premiumpris”.

Idag är det väl Samsung som på många sätt leder marknaden även om de verkar göra mer fel än rätt just nu.
Huh? FaceID tex är nu 2 år gammalt, ingen konkurrent har något i närheten. Apples processorer springer åttor runt konkurrenterna. iOS är svårslaget, tom en 2-3 år gammal iPhone laggar mindre än en ny android. Det saknas knappast exempel på varför Apple är marknadsledande.

Apple drar också in avsevärt störst vinster av alla världens bolag, mer än de största oljebolagen. Kvalitet över kvantitet.
Samsung kör på motsatsen, de prånglar ut massvis med mobiler som funkar bra nått år, sen får man köpa ny.
Så. Kränkt. :lol:
Bild hur får du det till kränkt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar