Bästa bilförsäkring för Tesla Model 3

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

carolinelundmark
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2019 21:51

Bästa bilförsäkring för Tesla Model 3

Inlägg av carolinelundmark »

Har äntligen fått min Model 3 och är supernöjd verkligen! Den funkar för vår lilla familj. Eftersom bilen har nybilsgaranti behövde jag endast teckna en halvförsäkring de första tre åren, men sedan är det helförsäkring som gäller. Jag är nyfiken på vad ni får betala i helförsäkring för era Teslor? Enligt Konsumentrapporten så verkar det vara Folksam som är rekommenderad? Läste denna guide till de bästa bilförsäkringarna
https://konsumentrapporten.se/bast-i-te ... st-i-test/ och gick på den som vunnit Bäst i test.
Vilka bilförsäkringar har ni och vad betalar ni?
Ha det fint,
Carro
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bästa bilförsäkring för Tesla Model 3

Inlägg av Jeppe_E »

Eftersom priset är helt beroende på var du bor och hur gammal (och skadefri) man är, så ger svaren i tråden dig ganska dålig indikation på vad du kommer att få betala :)

Men, jag tecknade försäkring hos IF, betalar 551 kr i månaden för 2500 mil och tilläggsförsäkring Bil Xtra (självriskreducering vid djur och sabotage). 48 år boendes i mindre samhälle, NV Skåne.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Bästa bilförsäkring för Tesla Model 3

Inlägg av snowtroll »

Bilen:LR, AWD, DeepBlue, svartvit interiör, dragkrok + vinter jul.
Pris: 4700kr per år för halvförsäkring hos TryggHansa -> med det erbjudandet som kom ca en vecka efter köpet sk förläng med "Insure My Tesla" 25% rabatt.
Förutsättningar: 15000km/år, 47år, bor precis utanför byn Sundsvall, ingen självriskreducering. Har dock skydsfoilering pågående.

Alternativet hade blivit IF (med hemförsäkring) på 5600kr, som är närmaste kandidat med drulle och allt. Sedan Swedbank. Övriga drog iväg lite väl och vissa helt hutlösa (13000kr/år för bara trafik som endaste alternativ).
PS. papper från Transportstyrelsen kom början på andra veckan efter köpet om att omedelbart skicka in för att få de 60' kr i miljöpremie som ska utbetalas 6 månader (plus ca1-2 veckor) efter inköpsdatum. DS.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
carolinelundmark
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2019 21:51

Re: Bästa bilförsäkring för Tesla Model 3

Inlägg av carolinelundmark »

Ok, tycker det låter rimligt för 551, är det hel eller halvförsäkring?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bästa bilförsäkring för Tesla Model 3

Inlägg av Pontus »

carolinelundmark skrev:
Ok, tycker det låter rimligt för 551, är det hel eller halvförsäkring?
Finns nog ingen som har helförsäkring på en model 3 i Sverige idag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Sadra123
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 okt 2019 18:00

Re: Bästa bilförsäkring för Tesla Model 3

Inlägg av Sadra123 »

Enligt min säljare i Malmö måste man teckna helförsäkring från dag 1 då vagnskadegarantin inte gäller olyckor du själv förorsakat (yttre omständigheter) vad gäller?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bästa bilförsäkring för Tesla Model 3

Inlägg av bylund »

Sadra123 skrev:
Enligt min säljare i Malmö måste man teckna helförsäkring från dag 1 då vagnskadegarantin inte gäller olyckor du själv förorsakat (yttre omständigheter) vad gäller?
Det är just det en vagnskadegaranti täcker, och därför räcker det med halvförsäkring. Det skulle vara om du inte har vagnskadegaranti som du behöver en helförsäkring, men det har väl Tesla fortfarande?

Däremot täcker nybilsgarantin inte den typen av skador.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bästa bilförsäkring för Tesla Model 3

Inlägg av Jerker »

Sadra123 skrev:
Enligt min säljare i Malmö måste man teckna helförsäkring från dag 1 då vagnskadegarantin inte gäller olyckor du själv förorsakat (yttre omständigheter) vad gäller?
Bilen kommer med 14 dagars försäkring hos TH, så man behöver inte nån annan försäkring förrän från dag 15.
Sadra123
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 okt 2019 18:00

Re: Bästa bilförsäkring för Tesla Model 3

Inlägg av Sadra123 »

Om säljaren nu har fel som säger att vagnskadegarantin som medföljer inte täcker skador under de första 3 åren, så räcker ju halvförsäkring.. Den går dock på minst 10.000 kr i Malmö när jag ringt runt. Helförsäkring går på drygt 18.000 kr om året. Saftigt.
Skriv svar