Hur kontakta/provköra Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BengtH
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 jun 2019 08:42

Re: Hur kontakta/provköra Tesla?

Inlägg av BengtH »

Jag undrar om man är riktigt klok! Nu har jag beställt en S utan att ha provkört en sådan och inte ens talat med någon försäljare! Har försökt flera gånger under ett par veckors tid att få en kontakt både via mail och telefon utan resultat. Men i och med att jag ska resa bort några veckor ville jag inte vänta längre på att någon hos Tesla kunde ge mig en provkörning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur kontakta/provköra Tesla?

Inlägg av LarsL »

HenrikM76 skrev:

Ja Volvos konfigurator är det inget fel på, tvärtom en av de bättre på marknaden att få en vettig överblick av, försök använd Audis nya eller BMW:s......
Nej problemet har varit att när jag byggt ihop i Volvos konfigurator och sen kommer till handlaren så stämmer inte priserna.....värst hos Bilia, min V90 blev helt plötsligt 28.500 spänn dyrare enligt dem än Volvos officiella konfigurator.....och vår ramavtalsrabatt som alla andra Volvohandlare tolkade som 12 procent rakt över allt var enligt Bilia helt plötsligt bara 12 % på grundpriset, sen ingen rabatt alls på paketen och bara 10% på tillval som ej var i paket.....

Det är inte ok....
Volvo har två olika konfiguratorer. En som är enkel som kunden kan överblicka och en totalt hopplös som försäljarna måste fylla i för att kunna tillverka bilen.
jocracur
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jun 2019 13:32

Re: Hur kontakta/provköra Tesla?

Inlägg av jocracur »

Kul med sådant engagemang, det här verkar vara ett aktivt forum. Får väl se om man blir en aktiv medlem så småningom ;-)

Har nu fått kontakt med Tesla, som efter några påminnelser ringde upp och meddelade att det inte finns någon X att provköra alls eftersom den ska uppdateras till hösten.

Dagen efter ringde dock en annan representant upp och meddelade att den nya, uppdaterade, uppdaterade ModelX nu finns att provköra. Så nu blir det en sväng i den till veckan :D !

Vi får se hur det går. Har en e-tron nu över helgen, vilket onekligen är en ganska imponerande upplevelse.
jocracur
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 jun 2019 13:32

Re: Hur kontakta/provköra Tesla?

Inlägg av jocracur »

Hej igen.

Om någon nu är intresserad så kan jag berätta att efter tre dagar med en e-tron, följt av en rejäl provkörning av X någon dag senare, har kommit till ett beslut.

E-tron känns som en supermodern premiumbil, otroligt tyst, komfortabel och smidig att köra. Dessutom med fantastisk prestanda, och jag upplevde (precis som skrivits om här på forumet) att räckvidden var högre i verkligheten än på pappret. När jag lämnade tillbaka den var saken i mitt huvud klar. Inte en chans att Model X skulle kunna överträffa Audin.

Men jag måste nog säga att den ändå gjorde det. Visst, Model X levererar inte samma höga kvalitet vad gäller körkomfort, ljudnivå och ytskikt — men den kommer väldigt nära. Däremot är den helt överlägsen när det kommer till innerutrymmen och räckvidd. Och den känns verkligen som en framtidsbil, en elbil skapad från grunden. Jag blev oerhört imponerad av Model X.

Om inget dramatiskt händer blir det en X till hösten :-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur kontakta/provköra Tesla?

Inlägg av taliz »

jocracur skrev:
Hej igen.

Om någon nu är intresserad så kan jag berätta att efter tre dagar med en e-tron, följt av en rejäl provkörning av X någon dag senare, har kommit till ett beslut.

E-tron känns som en supermodern premiumbil, otroligt tyst, komfortabel och smidig att köra. Dessutom med fantastisk prestanda, och jag upplevde (precis som skrivits om här på forumet) att räckvidden var högre i verkligheten än på pappret. När jag lämnade tillbaka den var saken i mitt huvud klar. Inte en chans att Model X skulle kunna överträffa Audin.

Men jag måste nog säga att den ändå gjorde det. Visst, Model X levererar inte samma höga kvalitet vad gäller körkomfort, ljudnivå och ytskikt — men den kommer väldigt nära. Däremot är den helt överlägsen när det kommer till innerutrymmen och räckvidd. Och den känns verkligen som en framtidsbil, en elbil skapad från grunden. Jag blev oerhört imponerad av Model X.

Om inget dramatiskt händer blir det en X till hösten :-)
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur kontakta/provköra Tesla?

Inlägg av Pontus »

Jag måste prova Audin, när jag fick låna en X för ett par veckor sedan så slogs jag att hur mycket ljud som kom in via förardörren, vägljud. Var det bara ett dåligt exemplar (Täbys X100DL)?
Jämfört med model S och 3.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Hur kontakta/provköra Tesla?

Inlägg av Hertsh »

jocracur skrev:
Hej igen.

Om någon nu är intresserad så kan jag berätta att efter tre dagar med en e-tron, följt av en rejäl provkörning av X någon dag senare, har kommit till ett beslut.

E-tron känns som en supermodern premiumbil, otroligt tyst, komfortabel och smidig att köra. Dessutom med fantastisk prestanda, och jag upplevde (precis som skrivits om här på forumet) att räckvidden var högre i verkligheten än på pappret. När jag lämnade tillbaka den var saken i mitt huvud klar. Inte en chans att Model X skulle kunna överträffa Audin.

Men jag måste nog säga att den ändå gjorde det. Visst, Model X levererar inte samma höga kvalitet vad gäller körkomfort, ljudnivå och ytskikt — men den kommer väldigt nära. Däremot är den helt överlägsen när det kommer till innerutrymmen och räckvidd. Och den känns verkligen som en framtidsbil, en elbil skapad från grunden. Jag blev oerhört imponerad av Model X.

Om inget dramatiskt händer blir det en X till hösten :-)
Jag kom till samma beslut. När man kör Model X slås man av en lyxkänsla som är svår att förklara, en känsla av framtid på något sätt. En känsla av välbefinnande. Tror att den stora vindrutan är en del av upplevelsen.

Jag har nu kört 223 mil på de 19 dagar jag ägt bilen. Är så oerhört glad över mitt val.

Såg att någon annan här skrev att det läckte in mycket ljud från förardörren, vilket inte alls är fallet med min bil så det är nog ett justeringsfel på en demobil. Däremot ska det erkännas att bilen inte är knäpptyst, det läcker in trafikljud och det mer än i e-tron. Men den är tyst. Enda gången jag känner att jag måste höja rösten lite är när jag kör i 120-130 och pratar med passagerare på tredje sätesraden.

En sak som irriterar mig (den enda hittills) är det dåliga ljudet via BT på mobilen. Även om Tesla inte kommer gå över till CarPlay, som BMW, så önskar jag att de använde WiFi för ljud o dataöverföring, som BMW, istället för BT som är en dålig teknik.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hur kontakta/provköra Tesla?

Inlägg av Jeppe_E »

Jag antar att ni provat att boka här?

https://www.tesla.com/sv_SE/drive
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur kontakta/provköra Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sickan skrev:
Jag har samma upplevelse som flera andra. Har skickat in önskan om provkörning flertal gånger de senaste två månaderna, ingen respons! I mitt fall antar jag att det är Tesla Malmö som borde återkomma eftersom jag bor i Lund. Något som är väldigt viktigt för mig är innermåtten eftersom jag behöver ha en riktigt stor hundbur i bilen. Så det slutade med att jag åkte till Jaguar i Malmö som har en begagnad Tesla X inne och mätte själv.

Detta med provkörning borde inte vara manuellt hanterat, det borde kunna skötas helt automatiskt. De vet hur många bilar de har, hur många säljare som jobbar, hur många dagar och timmar som finns på en vecka, hur bilar/säljare är bokade och så vidare.

--
S
Jag håller med om att det är konstigt...

Men om du har möjlighet att besöka/svänga förbi Tesla i Malmö så måste du ju kunna boka in en provkörning hos dem. Väl inne hos dem kan det dock dröja innan deras personal tar kontakt med dig, så det kan vara så att det är du som måste ta kontakt med dem. (Särskilt om alla inne i butiken redan är upptagna med någon annan kund...) Men om du väl tagit kontakt med en anställd så kan jag inte tänka mig att det ska vara något problem att boka in en provkörning.

Både jag och farsan fick erbjudande via e-post om att provköra S eller X i höstas eftersom vi båda hade varsin reservation på en 3:a. Farsan provkörde en S i Hbg. (De hade pop-up butik på Väla vid några tillfällen...) Idag har han en 3:a. Jag tycker tyvärr inte att jag har råd med en med stora batteriet än...

Men när han (och jag) fick erbjudande via e-post om att provköra hade de ju inte börjat leverera alla 3:or än...

Hoppas att din upplevelse hittills inte gör att du avstår från att gå vidare och svänga förbi butiken i Malmö.

Mvh, C
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur kontakta/provköra Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

jocracur skrev:
Hej igen.

Om någon nu är intresserad så kan jag berätta att efter tre dagar med en e-tron, följt av en rejäl provkörning av X någon dag senare, har kommit till ett beslut.

E-tron känns som en supermodern premiumbil, otroligt tyst, komfortabel och smidig att köra. Dessutom med fantastisk prestanda, och jag upplevde (precis som skrivits om här på forumet) att räckvidden var högre i verkligheten än på pappret. När jag lämnade tillbaka den var saken i mitt huvud klar. Inte en chans att Model X skulle kunna överträffa Audin.

Men jag måste nog säga att den ändå gjorde det. Visst, Model X levererar inte samma höga kvalitet vad gäller körkomfort, ljudnivå och ytskikt — men den kommer väldigt nära. Däremot är den helt överlägsen när det kommer till innerutrymmen och räckvidd. Och den känns verkligen som en framtidsbil, en elbil skapad från grunden. Jag blev oerhört imponerad av Model X.

Om inget dramatiskt händer blir det en X till hösten :-)
I approve this message. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar