Europa-roadtrip aug/sept

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av bylund »

R2D2 skrev:
bylund skrev:
R2D2 skrev:
Behöver man verkligen ha ett utlandsintyg från leasingbolaget? :)
Av många leasingbolag krävs det.

Och i många länder måste man ha intyg från ägaren av bilen att man får köra den, så beroende på hur bilen är registrerad kan det vara bra att ha en fullmakt att visa upp om ens eget personnamn saknas i registreringsbeviset. Så även om ens eget bolag står som ägare/brukare, kan det vara bra att ha ett fint papper att visa att man har tillåtelse att köra bilen, även om man har skrivit under det själv. Jag vet att särskilt i Estland och Lettland gillar de sådana dokument.
Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.
Problemet är väl framförallt om någon polis eller tullare någonstans söderöver anser att det krävs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av M3apan »

kenny skrev:
Hur allvarligt ses det på att köra utan? Som sagt, är det så att dom är som hökar och ger en massiva böter, eller är det större chans att dom tänker "turist fattar inte, men det är ju en elbil så skit samma"? Jag är ju en sån som gärna väger kostnad mot ansträngning snarare än att prioritera kronorna.. ;)
Blev stoppad för ett par år sedan i Berlin. Inte nog med att dom krävde betalning för boten på en gång för att ens få fortsätta sköra, dom tog inte kort... Så jag fick snällt promenera 1,5km enkel väg till en bankomat och sedan tillbaka. Under tiden så satt dom i polisbilen med mina bilnycklar och väntade på mig...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av bylund »

R2D2 skrev:
Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.
Det finns för övrigt en fem sidors tråd om det :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=8884
Det korta svaret är att det behövs vid färd utanför Norden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av R2D2 »

bylund skrev:
R2D2 skrev:
Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.
Det finns för övrigt en fem sidors tråd om det :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=8884
Det korta svaret är att det behövs vid färd utanför Norden.
Tackar! Minns att jag läst detta men glömt det... blir att maila DNB och hoppas att de hinner svara innan torsdag nästa vecka :lol:
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av TiborBlomhall »

Vilket mejladress ska man skicka mejlet till?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Vilket mejladress ska man skicka mejlet till?
bilkundtjanst@dnb.se kanske?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av kenny »

Precis så ja, dom utfärdar det snabbt, tror jag hade fått mitt inom 24h om jag själv varit snabbare.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av frippan »

Åkte in på Dekra här i Eskilstuna och köpte en miljödekal för 200:-, skönt att slippa strulet när man kommer ner. Klistrar upp den om jag behöver den, annars så får den ligga kvar i bilen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Vadskamanta
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 mar 2019 00:24

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av Vadskamanta »

Ang. miljödekalerna i Tyskland.
Det är framförallt i storstäder som Hamburg och Berlin som det behövs. Det finns speciella "umveltzone" (ursäkta min tyska) där man inte får köra utan att ha dekalen.
Dessa områden ligger framförallt inne i stadskärnan, vilket innebär att du kan köra i stora delar av staden utan märket men du får inte köra in i områden där det krävs. Skyltar finns uppsatta (åtminstone i Hamburg) för att varna för dessa zoner.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av bylund »

I princip är det en skylt "Förbud mot fordonstrafik" med en tilläggstavla att den inte gäller för fordon med miljödekal, och vilka färger som krävs (det finns olika färger beroende på vilken klass bilen har). Så det är rätt tydligt var man inte får köra.
umwelt.png
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av kenny »

Jag har kollat lite på GreenZones siten och appen, jag blir fanimig deprimerad. När man ska köra igenom så pass många länder som vi tänkt göra så är det ju en mardröm, kommer ta flera timmar för mig att läsa igenom allt för att ens lyckas reda ut vilka färger och klassificeringar som behövs. Här framstår ju 800:- böter som en bättre lösning, men att behöva betala på plats och gå och ta ut kontanter känns som en mycket dålig lösning. ;)

Det är lite provokativt också att det, som nämnts, inte är bättre centraliserat av EU. Nä jag vill egentligen inte tänka på det mer nu, jag blir bara förbannad faktiskt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av fth »

kenny skrev:
Det är lite provokativt också att det, som nämnts, inte är bättre centraliserat av EU. Nä jag vill egentligen inte tänka på det mer nu, jag blir bara förbannad faktiskt.
Det är väl subsidiaritetsprincipen som ställer till det, besluten fattas på lokal nivå av glada kommunalpolitiker som vill få sin stad att få en grön profil, utan att tänka på hur det ställer till det för besökare :(

Jag är för miljözoner i sig, men det får ju inte orsaka en massa krångel, då får bara klimatförnekarna vatten på sin kvarn.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av fth »

frippan skrev:
Åkte in på Dekra här i Eskilstuna och köpte en miljödekal för 200:-, skönt att slippa strulet när man kommer ner. Klistrar upp den om jag behöver den, annars så får den ligga kvar i bilen.
Kan man alltså köpa någon form av "universaldekal" här som funkar i Tyskland etc?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av bonath »

Om EU hade haft typ tre eller fem klasser så kunde varje stad bara säga "här gäller klass tre"...
Otroligt korkat att det inte samsas under EU-flagg. (men mäta gurkor det kan dom) :evil:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
trvmbk
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 maj 2019 00:34

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av trvmbk »

Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av nek0 »

trvmbk skrev:
Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
Så länge du håller dig på motorvägarna i Tyskland behöver du inte ha några miljödekaler
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av Nilp »

trvmbk skrev:
Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
Du måste ha miljödekal för Frankrike också. Nu ska du inte till Italien men det är en mardröm då det är individuella regler per stad man kör in i...
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av KlasE »

Jag är precis hemkommen från 3 veckors bilande i Italien (Como, Ligurien, Piemonte) samt Frankrike (alperna och Alsace). Samt såklart autobahn som transport genom Tyskland.
Jag har Inte haft varken dekaler, klistermärken eller annat special. Har inte stött på några ställen där det verkat vara speciella miljözoner. Men vi har mest hållit oss till mindre städer/byar.
Men vad vet jag, det kanske kommer hem en packe fakturor/böter att betala inom några månader.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av thedude »

nek0 skrev:
trvmbk skrev:
Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
Så länge du håller dig på motorvägarna i Tyskland behöver du inte ha några miljödekaler
En del av bilresor är spontanitet och inte planerat allt. Man kanske skulle kört förbi en stor stad men känner för att ändå åka in och gå runt där och då behöver man kanske dekalker...lite tråkigt att alltid vara på sin vakt och inte kunna koppla av. För tyskland har jag iaf skaffat en dekal och hoppas det gäller i de flesta städer annars får det bli böter :x
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av snowtroll »

thedude skrev:
nek0 skrev:
trvmbk skrev:
Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
Så länge du håller dig på motorvägarna i Tyskland behöver du inte ha några miljödekaler
En del av bilresor är spontanitet och inte planerat allt. Man kanske skulle kört förbi en stor stad men känner för att ändå åka in och gå runt där och då behöver man kanske dekalker...lite tråkigt att alltid vara på sin vakt och inte kunna koppla av. För tyskland har jag iaf skaffat en dekal och hoppas det gäller i de flesta städer annars får det bli böter :x
Den där med 4:an på ? Är inne på samma linje.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av kenny »

Fyfan asså ja, detta är ju en riktig mardröm, tror aldrig livsglädjen sugits ur mig så snabbt som när jag försöker läsa på om detta ämnet. Men jag håller som någon nämt tidigare, att i vårt fall så tänkte vi driva runt lite halvt oplanerat, och genom så pass många länder, att jag inte riktigt vet hur jag ska få ihop det. Speciellt inte nu när jag hör att italien skiljer från stad till stad.

Men ja, det lutar lite åt att fixa en dekal för tyskland eftersom den går att köpa över disk här, och sen skita i resten så som KlasE beskriver här. Jag tänker att man kan ju också välja att inte köra in i miljözonerna i centrala delarna av städerna.. Själva poängen med resan var ändå inte att köra bilen in i varje stadskärna, vi kommer ändå bo utanför städerna.

Edit: Eller, kompromissen kanske är att jag beställer dekaler efter bästa förmåga och hoppas på en kombination av att inte bli stoppad, eller ett visst överseende för att det nästan var rätt dekal iaf på en elbil. :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av Svenssons »

Tänkte inte på dekal när vi var nere i Berlin. I Berlin hade jag en polisbil som följde mig en längre sträcka men tillslut svängde åt annat håll. Kan tänka mig att de funderade på om de skulle stanna mig eller inte. Med en bil som inte har några avgasrör känns det lite löjligt att skaffa en klisterlapp i plast för att visa att bilen får köra i staden. Idag är väl ändå allt uppkopplat och poliserna har troligen system som automatiskt kollar upp även utländska regnummer och som direkt ser ifall bilen är tillåten eller ej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av kenny »

Svenssons skrev:
Tänkte inte på dekal när vi var nere i Berlin. I Berlin hade jag en polisbil som följde mig en längre sträcka men tillslut svängde åt annat håll. Kan tänka mig att de funderade på om de skulle stanna mig eller inte. Med en bil som inte har några avgasrör känns det lite löjligt att skaffa en klisterlapp i plast för att visa att bilen får köra i staden. Idag är väl ändå allt uppkopplat och poliserna har troligen system som automatiskt kollar upp även utländska regnummer och som direkt ser ifall bilen är tillåten eller ej.
Ja, lite så tänkte jag ju först också, att det är helt orimligt att man ska behöva ha en dekal när man kör en bil som till och med gemene man känner till som helt eldriven. Det är ju inte ens en bil som ser ut som en likadan fossilbil, typ en Golf. Men det har ju nämnts tidigare i tråden att en person ändå blivit stoppad, bötfälld och tvingad att gå och ta ut kontanter för att betala böter på plats. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av LarsL »

kenny skrev:
Men det har ju nämnts tidigare i tråden att en person ändå blivit stoppad, bötfälld och tvingad att gå och ta ut kontanter för att betala böter på plats. :)
Böter/muta blir ruskigt misstänksam när folk absolut vill ha kontanter. Tror detta mest rörde sig om jante eller elbilshat.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av kenny »

LarsL skrev:
kenny skrev:
Men det har ju nämnts tidigare i tråden att en person ändå blivit stoppad, bötfälld och tvingad att gå och ta ut kontanter för att betala böter på plats. :)
Böter/muta blir ruskigt misstänksam när folk absolut vill ha kontanter. Tror detta mest rörde sig om jante eller elbilshat.
Ja jo, detta var väl dock i Tyskland, men visst, sånt händer väl överallt från och till.
Skriv svar