Europa-roadtrip aug/sept

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av kenny »

Hallojs

Jag och min sambo kommer köra genom Europa i fyra veckor aug-sep (med Model 3) och jag tänkte kolla av några saker (kanske blir fler i tråden senare).
Rundan blir lite förenklat typ Malmö -> Berlin -> Prag -> Wien -> Bratislava -> Venedig -> Florens -> Nice -> Montpellier -> Barcelona -> Paris -> Malmö (lite oklart via vilken/vilka städer här).

1. Jag läser om miljöklass-dekaler som krävs i olika städer. Behöver jag verkligen det med en Tesla-logotyp på huven?
Och vet någon om jag isf behöver en specifik per stad eller är den liksom godtagbar i hela EU?

2. Jag har ju CCS på bilen, en UMC med Shuko och blå CEE samt en adapter från röd trefas till blå, det räcker nog?

3. Jag har utöver Tesla-konto även EON (som man kan roama med här och där), samt ett PlugSurfing-konto, det bör väl också räcka?

Jag håller på att fixa utlandsintyg från leasingföretaget, är det något annat skitviktigt jag inte tänkt på? :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av fth »

1. jag skaffade en tysk klisterlapp när jag skulle till Berlin för ett par år sedan, den krävs för att öht köra in i zonerna, det kostade några € och tog någon vecka att få hem, Holland, Belgien, Spanien etc har liknande system

2. det räcker, jag har egentligen bara använt SuC på mina Europa-resor, med CCS så har du ännu mer flexibilitet, destinationsladdning/schuko/CEE ser jag som bonus, inget jag förlitar mig på.

3. NewMotion tycker många är bra, jag skaffade i princip alla som finns för ett par år sedan, jag tror knappt jag har använt någon (se 1 ovan :) ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
RufusDufus
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 mar 2019 16:37
Ort: Ugglarp

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av RufusDufus »

Precis hemkommen från en trip till syd-franska landsbygden (Uzés).
Man klarar sig utmärkt på Superchargernätverket.
Vi laddade lite 1-fas Schucko i huset där vi bodde, mest för att köra med climate keepern på, funkade bra med vanlig svensk UMC och förlängningssladd.

Finns Chademo/CCS/Typ2 stolpar vid varannan mack längs de franska och tyska motorvägarna om man nu skulle få räckviddsångest.

I Frankrike laddar du ned Révéo appen för att starta stolpen (registrering krävs).

I Tyskland hade jag klarat mig med Plugsurfing taggen.
/Johan
MS100D -19 Deep Blue
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av Alfred »

Ute och åker i Europa nu. Finns en app för att hålla koll på alla gröna zoner och vignettes som kan behövas.

Mer info på: https://www.green-zones.eu/en.html

Appen är väl sådär, men gratis och verkar göra jobbet. Rätt lätt att kolla om det är något man behöver beställa hem i förväg. I vårt fall visade det sig att vi inte behövde några franska klistermärken vilket var svårgooglat annars.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av kenny »

Alfred skrev:
Ute och åker i Europa nu. Finns en app för att hålla koll på alla gröna zoner och vignettes som kan behövas.

Mer info på: https://www.green-zones.eu/en.html

Appen är väl sådär, men gratis och verkar göra jobbet. Rätt lätt att kolla om det är något man behöver beställa hem i förväg. I vårt fall visade det sig att vi inte behövde några franska klistermärken vilket var svårgooglat annars.
Tack för det väldigt specifika och hjälpsamma svaret!

Och tack till er andra också som kommenterat, det låter som att jag misstänkte korrekt när jag tänkte att vi klarar oss med de kablage och ladd-abb som jag redan har.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av thedude »

Vilka klasser av de olika färgerna ska man välja för de olika länderna? det står inget i appen och googla hjälper tyvärr inte. Vi ska åka genom Tjeckien, Tyskland och Österrike. För Tyskland har jag beställt från Dekra.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av TiborBlomhall »

Här är det ett område EU gärna får städa upp i och införa enhetlig hantering över hela europa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Här är det ett område EU gärna får städa upp i och införa enhetlig hantering över hela europa.
Ja, det är ju helt galet att det ska krävas ett särskilt klistermärke för varje land, plus dessa motorvägsdekaler också. Det kan ju vara praktiskt att kunna se ut genom rutan också.

Jag har ett tyskt grönt märke i handskfacket, som jag avser att fästa lite lätt med tejp vid behov för att kunna ta ner det när jag inte kör i tyska miljözoner, vilket faktiskt är större delen av tiden. Men strikt talat kanske de inte är nöjda med den lösningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av clecab »

Man kanske kan få varningar i Abetterrouteplanner att man behöver något kort/dekal mm redan när man planerar.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av kenny »

Hur allvarligt ses det på att köra utan? Som sagt, är det så att dom är som hökar och ger en massiva böter, eller är det större chans att dom tänker "turist fattar inte, men det är ju en elbil så skit samma"? Jag är ju en sån som gärna väger kostnad mot ansträngning snarare än att prioritera kronorna.. ;)
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av Tessi19 »

kenny skrev:
Hur allvarligt ses det på att köra utan? Som sagt, är det så att dom är som hökar och ger en massiva böter, eller är det större chans att dom tänker "turist fattar inte, men det är ju en elbil så skit samma"? Jag är ju en sån som gärna väger kostnad mot ansträngning snarare än att prioritera kronorna.. ;)
Vad bra då far du gärna återkoppla hur det gick och vad det kostade dig, för oss snålare individer Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av fth »

kenny skrev:
Hur allvarligt ses det på att köra utan? Som sagt, är det så att dom är som hökar och ger en massiva böter, eller är det större chans att dom tänker "turist fattar inte, men det är ju en elbil så skit samma"? Jag är ju en sån som gärna väger kostnad mot ansträngning snarare än att prioritera kronorna.. ;)
Min erfarenhet är att vignetter kollar dom noga, iaf i Österrike och Schweiz, där åker man nog på böter direkt om man "glömmer" den. Ett alternativ är att skippa motorvägarna när man kör igenom dessa länder, det finns många trevliga rutter bland berg och sjöar.

Zon-märke har jag bara haft i Tyskland, och det är förstås svårt att veta hur många böter jag hade fått utan :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av TiborBlomhall »

Tyskar är grundliga och håller sig strikt till regelboken. €80 i böter om du inte har grön klisterlapp i rutan. Spelar ingen roll om du är turist med elbil :(
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av flaco »

Måste man beställa hem innan eller kan man köpa på plats på något sätt?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av fth »

flaco skrev:
Måste man beställa hem innan eller kan man köpa på plats på något sätt?
Jag beställde min, kostade drygt €30 och tog någon vecka.

På plats tror jag man måste köpa från certifierad verkstad el dyl, det är nog enklare att beställa i förväg.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av fth »

flaco skrev:
Måste man beställa hem innan eller kan man köpa på plats på något sätt?
Här kan man t.ex. beställa:
https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/k ... 595.en.php

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av flaco »

Jag laddade ner appen och matade in data för min bil ... många städer blev gröna, t ex Berlin(blå) och Hamburg, trots att jag inte har någon dekal ... betyder det att jag inte behöver en dekal?

Andra städer i Tyskland förblev röda ... och det stod att jag inte fick åka in (utan dekal?).

Är det så man ska tolka det?
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av R2D2 »

kenny skrev:
Hallojs

Jag och min sambo kommer köra genom Europa i fyra veckor aug-sep (med Model 3) och jag tänkte kolla av några saker (kanske blir fler i tråden senare).
Rundan blir lite förenklat typ Malmö -> Berlin -> Prag -> Wien -> Bratislava -> Venedig -> Florens -> Nice -> Montpellier -> Barcelona -> Paris -> Malmö (lite oklart via vilken/vilka städer här).

1. Jag läser om miljöklass-dekaler som krävs i olika städer. Behöver jag verkligen det med en Tesla-logotyp på huven?
Och vet någon om jag isf behöver en specifik per stad eller är den liksom godtagbar i hela EU?

2. Jag har ju CCS på bilen, en UMC med Shuko och blå CEE samt en adapter från röd trefas till blå, det räcker nog?

3. Jag har utöver Tesla-konto även EON (som man kan roama med här och där), samt ett PlugSurfing-konto, det bör väl också räcka?

Jag håller på att fixa utlandsintyg från leasingföretaget, är det något annat skitviktigt jag inte tänkt på? :)

Tack på förhand!
Behöver man verkligen ha ett utlandsintyg från leasingbolaget? :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av bylund »

R2D2 skrev:
Behöver man verkligen ha ett utlandsintyg från leasingbolaget? :)
Av många leasingbolag krävs det.

Och i många länder måste man ha intyg från ägaren av bilen att man får köra den, så beroende på hur bilen är registrerad kan det vara bra att ha en fullmakt att visa upp om ens eget personnamn saknas i registreringsbeviset. Så även om ens eget bolag står som ägare/brukare, kan det vara bra att ha ett fint papper att visa att man har tillåtelse att köra bilen, även om man har skrivit under det själv. Jag vet att särskilt i Estland och Lettland gillar de sådana dokument.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av R2D2 »

bylund skrev:
R2D2 skrev:
Behöver man verkligen ha ett utlandsintyg från leasingbolaget? :)
Av många leasingbolag krävs det.

Och i många länder måste man ha intyg från ägaren av bilen att man får köra den, så beroende på hur bilen är registrerad kan det vara bra att ha en fullmakt att visa upp om ens eget personnamn saknas i registreringsbeviset. Så även om ens eget bolag står som ägare/brukare, kan det vara bra att ha ett fint papper att visa att man har tillåtelse att köra bilen, även om man har skrivit under det själv. Jag vet att särskilt i Estland och Lettland gillar de sådana dokument.
Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av bylund »

R2D2 skrev:
bylund skrev:
R2D2 skrev:
Behöver man verkligen ha ett utlandsintyg från leasingbolaget? :)
Av många leasingbolag krävs det.

Och i många länder måste man ha intyg från ägaren av bilen att man får köra den, så beroende på hur bilen är registrerad kan det vara bra att ha en fullmakt att visa upp om ens eget personnamn saknas i registreringsbeviset. Så även om ens eget bolag står som ägare/brukare, kan det vara bra att ha ett fint papper att visa att man har tillåtelse att köra bilen, även om man har skrivit under det själv. Jag vet att särskilt i Estland och Lettland gillar de sådana dokument.
Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.
Problemet är väl framförallt om någon polis eller tullare någonstans söderöver anser att det krävs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av M3apan »

kenny skrev:
Hur allvarligt ses det på att köra utan? Som sagt, är det så att dom är som hökar och ger en massiva böter, eller är det större chans att dom tänker "turist fattar inte, men det är ju en elbil så skit samma"? Jag är ju en sån som gärna väger kostnad mot ansträngning snarare än att prioritera kronorna.. ;)
Blev stoppad för ett par år sedan i Berlin. Inte nog med att dom krävde betalning för boten på en gång för att ens få fortsätta sköra, dom tog inte kort... Så jag fick snällt promenera 1,5km enkel väg till en bankomat och sedan tillbaka. Under tiden så satt dom i polisbilen med mina bilnycklar och väntade på mig...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av bylund »

R2D2 skrev:
Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.
Det finns för övrigt en fem sidors tråd om det :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=8884
Det korta svaret är att det behövs vid färd utanför Norden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av R2D2 »

bylund skrev:
R2D2 skrev:
Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.
Det finns för övrigt en fem sidors tråd om det :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=8884
Det korta svaret är att det behövs vid färd utanför Norden.
Tackar! Minns att jag läst detta men glömt det... blir att maila DNB och hoppas att de hinner svara innan torsdag nästa vecka :lol:
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inlägg av TiborBlomhall »

Vilket mejladress ska man skicka mejlet till?
Skriv svar