Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Europa-roadtrip aug/sept

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inläggav Tessi19 » 02 jul 2019 15:07

kenny skrev:Hur allvarligt ses det på att köra utan? Som sagt, är det så att dom är som hökar och ger en massiva böter, eller är det större chans att dom tänker "turist fattar inte, men det är ju en elbil så skit samma"? Jag är ju en sån som gärna väger kostnad mot ansträngning snarare än att prioritera kronorna.. ;)

Vad bra då far du gärna återkoppla hur det gick och vad det kostade dig, för oss snålare individer
Tessi19

Referralkod: Godfried49133

Inläggav Teslaägare fth » 02 jul 2019 15:07

kenny skrev:Hur allvarligt ses det på att köra utan? Som sagt, är det så att dom är som hökar och ger en massiva böter, eller är det större chans att dom tänker "turist fattar inte, men det är ju en elbil så skit samma"? Jag är ju en sån som gärna väger kostnad mot ansträngning snarare än att prioritera kronorna.. ;)

Min erfarenhet är att vignetter kollar dom noga, iaf i Österrike och Schweiz, där åker man nog på böter direkt om man "glömmer" den. Ett alternativ är att skippa motorvägarna när man kör igenom dessa länder, det finns många trevliga rutter bland berg och sjöar.

Zon-märke har jag bara haft i Tyskland, och det är förstås svårt att veta hur många böter jag hade fått utan :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav TiborBlomhall » 02 jul 2019 15:14

Tyskar är grundliga och håller sig strikt till regelboken. €80 i böter om du inte har grön klisterlapp i rutan. Spelar ingen roll om du är turist med elbil :(
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Teslaägare flaco » 02 jul 2019 15:46

Måste man beställa hem innan eller kan man köpa på plats på något sätt?
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 02 jul 2019 16:04

flaco skrev:Måste man beställa hem innan eller kan man köpa på plats på något sätt?

Jag beställde min, kostade drygt €30 och tog någon vecka.

På plats tror jag man måste köpa från certifierad verkstad el dyl, det är nog enklare att beställa i förväg.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 02 jul 2019 16:06

flaco skrev:Måste man beställa hem innan eller kan man köpa på plats på något sätt?

Här kan man t.ex. beställa:
https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstaubplakette/shop.86595.en.php

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Europa-roadtrip aug/sept

Inläggav Teslaägare flaco » 02 jul 2019 16:14

Jag laddade ner appen och matade in data för min bil ... många städer blev gröna, t ex Berlin(blå) och Hamburg, trots att jag inte har någon dekal ... betyder det att jag inte behöver en dekal?

Andra städer i Tyskland förblev röda ... och det stod att jag inte fick åka in (utan dekal?).

Är det så man ska tolka det?
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inläggav Teslaägare R2D2 » 02 jul 2019 16:18

kenny skrev:Hallojs

Jag och min sambo kommer köra genom Europa i fyra veckor aug-sep (med Model 3) och jag tänkte kolla av några saker (kanske blir fler i tråden senare).
Rundan blir lite förenklat typ Malmö -> Berlin -> Prag -> Wien -> Bratislava -> Venedig -> Florens -> Nice -> Montpellier -> Barcelona -> Paris -> Malmö (lite oklart via vilken/vilka städer här).

1. Jag läser om miljöklass-dekaler som krävs i olika städer. Behöver jag verkligen det med en Tesla-logotyp på huven?
Och vet någon om jag isf behöver en specifik per stad eller är den liksom godtagbar i hela EU?

2. Jag har ju CCS på bilen, en UMC med Shuko och blå CEE samt en adapter från röd trefas till blå, det räcker nog?

3. Jag har utöver Tesla-konto även EON (som man kan roama med här och där), samt ett PlugSurfing-konto, det bör väl också räcka?

Jag håller på att fixa utlandsintyg från leasingföretaget, är det något annat skitviktigt jag inte tänkt på? :)

Tack på förhand!

Behöver man verkligen ha ett utlandsintyg från leasingbolaget? :)
Tesla Model 3 LR AWD Solid Black AP
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 02 jul 2019 16:22

R2D2 skrev:Behöver man verkligen ha ett utlandsintyg från leasingbolaget? :)

Av många leasingbolag krävs det.

Och i många länder måste man ha intyg från ägaren av bilen att man får köra den, så beroende på hur bilen är registrerad kan det vara bra att ha en fullmakt att visa upp om ens eget personnamn saknas i registreringsbeviset. Så även om ens eget bolag står som ägare/brukare, kan det vara bra att ha ett fint papper att visa att man har tillåtelse att köra bilen, även om man har skrivit under det själv. Jag vet att särskilt i Estland och Lettland gillar de sådana dokument.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare R2D2 » 02 jul 2019 16:26

bylund skrev:
R2D2 skrev:Behöver man verkligen ha ett utlandsintyg från leasingbolaget? :)

Av många leasingbolag krävs det.

Och i många länder måste man ha intyg från ägaren av bilen att man får köra den, så beroende på hur bilen är registrerad kan det vara bra att ha en fullmakt att visa upp om ens eget personnamn saknas i registreringsbeviset. Så även om ens eget bolag står som ägare/brukare, kan det vara bra att ha ett fint papper att visa att man har tillåtelse att köra bilen, även om man har skrivit under det själv. Jag vet att särskilt i Estland och Lettland gillar de sådana dokument.

Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.
Tesla Model 3 LR AWD Solid Black AP
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt