Problemet är väl framförallt om någon polis eller tullare någonstans söderöver anser att det krävs.R2D2 skrev:Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.bylund skrev:Av många leasingbolag krävs det.R2D2 skrev:Behöver man verkligen ha ett utlandsintyg från leasingbolaget?
Och i många länder måste man ha intyg från ägaren av bilen att man får köra den, så beroende på hur bilen är registrerad kan det vara bra att ha en fullmakt att visa upp om ens eget personnamn saknas i registreringsbeviset. Så även om ens eget bolag står som ägare/brukare, kan det vara bra att ha ett fint papper att visa att man har tillåtelse att köra bilen, även om man har skrivit under det själv. Jag vet att särskilt i Estland och Lettland gillar de sådana dokument.
Europa-roadtrip aug/sept
Moderator: Redaktion
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Blev stoppad för ett par år sedan i Berlin. Inte nog med att dom krävde betalning för boten på en gång för att ens få fortsätta sköra, dom tog inte kort... Så jag fick snällt promenera 1,5km enkel väg till en bankomat och sedan tillbaka. Under tiden så satt dom i polisbilen med mina bilnycklar och väntade på mig...kenny skrev:Hur allvarligt ses det på att köra utan? Som sagt, är det så att dom är som hökar och ger en massiva böter, eller är det större chans att dom tänker "turist fattar inte, men det är ju en elbil så skit samma"? Jag är ju en sån som gärna väger kostnad mot ansträngning snarare än att prioritera kronorna..
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Det finns för övrigt en fem sidors tråd om detR2D2 skrev:Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=8884
Det korta svaret är att det behövs vid färd utanför Norden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Tackar! Minns att jag läst detta men glömt det... blir att maila DNB och hoppas att de hinner svara innan torsdag nästa veckabylund skrev:Det finns för övrigt en fem sidors tråd om detR2D2 skrev:Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=8884
Det korta svaret är att det behövs vid färd utanför Norden.
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Europa-roadtrip aug/sept
bilkundtjanst@dnb.se kanske?TiborBlomhall skrev:Vilket mejladress ska man skicka mejlet till?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Precis så ja, dom utfärdar det snabbt, tror jag hade fått mitt inom 24h om jag själv varit snabbare.
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Åkte in på Dekra här i Eskilstuna och köpte en miljödekal för 200:-, skönt att slippa strulet när man kommer ner. Klistrar upp den om jag behöver den, annars så får den ligga kvar i bilen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 19 mar 2019 00:24
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Ang. miljödekalerna i Tyskland.
Det är framförallt i storstäder som Hamburg och Berlin som det behövs. Det finns speciella "umveltzone" (ursäkta min tyska) där man inte får köra utan att ha dekalen.
Dessa områden ligger framförallt inne i stadskärnan, vilket innebär att du kan köra i stora delar av staden utan märket men du får inte köra in i områden där det krävs. Skyltar finns uppsatta (åtminstone i Hamburg) för att varna för dessa zoner.
Det är framförallt i storstäder som Hamburg och Berlin som det behövs. Det finns speciella "umveltzone" (ursäkta min tyska) där man inte får köra utan att ha dekalen.
Dessa områden ligger framförallt inne i stadskärnan, vilket innebär att du kan köra i stora delar av staden utan märket men du får inte köra in i områden där det krävs. Skyltar finns uppsatta (åtminstone i Hamburg) för att varna för dessa zoner.
Re: Europa-roadtrip aug/sept
I princip är det en skylt "Förbud mot fordonstrafik" med en tilläggstavla att den inte gäller för fordon med miljödekal, och vilka färger som krävs (det finns olika färger beroende på vilken klass bilen har). Så det är rätt tydligt var man inte får köra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Jag har kollat lite på GreenZones siten och appen, jag blir fanimig deprimerad. När man ska köra igenom så pass många länder som vi tänkt göra så är det ju en mardröm, kommer ta flera timmar för mig att läsa igenom allt för att ens lyckas reda ut vilka färger och klassificeringar som behövs. Här framstår ju 800:- böter som en bättre lösning, men att behöva betala på plats och gå och ta ut kontanter känns som en mycket dålig lösning.
Det är lite provokativt också att det, som nämnts, inte är bättre centraliserat av EU. Nä jag vill egentligen inte tänka på det mer nu, jag blir bara förbannad faktiskt.
Det är lite provokativt också att det, som nämnts, inte är bättre centraliserat av EU. Nä jag vill egentligen inte tänka på det mer nu, jag blir bara förbannad faktiskt.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Det är väl subsidiaritetsprincipen som ställer till det, besluten fattas på lokal nivå av glada kommunalpolitiker som vill få sin stad att få en grön profil, utan att tänka på hur det ställer till det för besökarekenny skrev:Det är lite provokativt också att det, som nämnts, inte är bättre centraliserat av EU. Nä jag vill egentligen inte tänka på det mer nu, jag blir bara förbannad faktiskt.
Jag är för miljözoner i sig, men det får ju inte orsaka en massa krångel, då får bara klimatförnekarna vatten på sin kvarn.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Kan man alltså köpa någon form av "universaldekal" här som funkar i Tyskland etc?frippan skrev:Åkte in på Dekra här i Eskilstuna och köpte en miljödekal för 200:-, skönt att slippa strulet när man kommer ner. Klistrar upp den om jag behöver den, annars så får den ligga kvar i bilen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Om EU hade haft typ tre eller fem klasser så kunde varje stad bara säga "här gäller klass tre"...
Otroligt korkat att det inte samsas under EU-flagg. (men mäta gurkor det kan dom)
Otroligt korkat att det inte samsas under EU-flagg. (men mäta gurkor det kan dom)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Så länge du håller dig på motorvägarna i Tyskland behöver du inte ha några miljödekalertrvmbk skrev:Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Du måste ha miljödekal för Frankrike också. Nu ska du inte till Italien men det är en mardröm då det är individuella regler per stad man kör in i...trvmbk skrev:Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Jag är precis hemkommen från 3 veckors bilande i Italien (Como, Ligurien, Piemonte) samt Frankrike (alperna och Alsace). Samt såklart autobahn som transport genom Tyskland.
Jag har Inte haft varken dekaler, klistermärken eller annat special. Har inte stött på några ställen där det verkat vara speciella miljözoner. Men vi har mest hållit oss till mindre städer/byar.
Men vad vet jag, det kanske kommer hem en packe fakturor/böter att betala inom några månader.
Jag har Inte haft varken dekaler, klistermärken eller annat special. Har inte stött på några ställen där det verkat vara speciella miljözoner. Men vi har mest hållit oss till mindre städer/byar.
Men vad vet jag, det kanske kommer hem en packe fakturor/böter att betala inom några månader.
Re: Europa-roadtrip aug/sept
En del av bilresor är spontanitet och inte planerat allt. Man kanske skulle kört förbi en stor stad men känner för att ändå åka in och gå runt där och då behöver man kanske dekalker...lite tråkigt att alltid vara på sin vakt och inte kunna koppla av. För tyskland har jag iaf skaffat en dekal och hoppas det gäller i de flesta städer annars får det bli böternek0 skrev:Så länge du håller dig på motorvägarna i Tyskland behöver du inte ha några miljödekalertrvmbk skrev:Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Den där med 4:an på ? Är inne på samma linje.thedude skrev:En del av bilresor är spontanitet och inte planerat allt. Man kanske skulle kört förbi en stor stad men känner för att ändå åka in och gå runt där och då behöver man kanske dekalker...lite tråkigt att alltid vara på sin vakt och inte kunna koppla av. För tyskland har jag iaf skaffat en dekal och hoppas det gäller i de flesta städer annars får det bli böternek0 skrev:Så länge du håller dig på motorvägarna i Tyskland behöver du inte ha några miljödekalertrvmbk skrev:Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Fyfan asså ja, detta är ju en riktig mardröm, tror aldrig livsglädjen sugits ur mig så snabbt som när jag försöker läsa på om detta ämnet. Men jag håller som någon nämt tidigare, att i vårt fall så tänkte vi driva runt lite halvt oplanerat, och genom så pass många länder, att jag inte riktigt vet hur jag ska få ihop det. Speciellt inte nu när jag hör att italien skiljer från stad till stad.
Men ja, det lutar lite åt att fixa en dekal för tyskland eftersom den går att köpa över disk här, och sen skita i resten så som KlasE beskriver här. Jag tänker att man kan ju också välja att inte köra in i miljözonerna i centrala delarna av städerna.. Själva poängen med resan var ändå inte att köra bilen in i varje stadskärna, vi kommer ändå bo utanför städerna.
Edit: Eller, kompromissen kanske är att jag beställer dekaler efter bästa förmåga och hoppas på en kombination av att inte bli stoppad, eller ett visst överseende för att det nästan var rätt dekal iaf på en elbil.
Men ja, det lutar lite åt att fixa en dekal för tyskland eftersom den går att köpa över disk här, och sen skita i resten så som KlasE beskriver här. Jag tänker att man kan ju också välja att inte köra in i miljözonerna i centrala delarna av städerna.. Själva poängen med resan var ändå inte att köra bilen in i varje stadskärna, vi kommer ändå bo utanför städerna.
Edit: Eller, kompromissen kanske är att jag beställer dekaler efter bästa förmåga och hoppas på en kombination av att inte bli stoppad, eller ett visst överseende för att det nästan var rätt dekal iaf på en elbil.
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Tänkte inte på dekal när vi var nere i Berlin. I Berlin hade jag en polisbil som följde mig en längre sträcka men tillslut svängde åt annat håll. Kan tänka mig att de funderade på om de skulle stanna mig eller inte. Med en bil som inte har några avgasrör känns det lite löjligt att skaffa en klisterlapp i plast för att visa att bilen får köra i staden. Idag är väl ändå allt uppkopplat och poliserna har troligen system som automatiskt kollar upp även utländska regnummer och som direkt ser ifall bilen är tillåten eller ej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Ja, lite så tänkte jag ju först också, att det är helt orimligt att man ska behöva ha en dekal när man kör en bil som till och med gemene man känner till som helt eldriven. Det är ju inte ens en bil som ser ut som en likadan fossilbil, typ en Golf. Men det har ju nämnts tidigare i tråden att en person ändå blivit stoppad, bötfälld och tvingad att gå och ta ut kontanter för att betala böter på plats.Svenssons skrev:Tänkte inte på dekal när vi var nere i Berlin. I Berlin hade jag en polisbil som följde mig en längre sträcka men tillslut svängde åt annat håll. Kan tänka mig att de funderade på om de skulle stanna mig eller inte. Med en bil som inte har några avgasrör känns det lite löjligt att skaffa en klisterlapp i plast för att visa att bilen får köra i staden. Idag är väl ändå allt uppkopplat och poliserna har troligen system som automatiskt kollar upp även utländska regnummer och som direkt ser ifall bilen är tillåten eller ej.
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Böter/muta blir ruskigt misstänksam när folk absolut vill ha kontanter. Tror detta mest rörde sig om jante eller elbilshat.kenny skrev:Men det har ju nämnts tidigare i tråden att en person ändå blivit stoppad, bötfälld och tvingad att gå och ta ut kontanter för att betala böter på plats.
Re: Europa-roadtrip aug/sept
Ja jo, detta var väl dock i Tyskland, men visst, sånt händer väl överallt från och till.LarsL skrev:Böter/muta blir ruskigt misstänksam när folk absolut vill ha kontanter. Tror detta mest rörde sig om jante eller elbilshat.kenny skrev:Men det har ju nämnts tidigare i tråden att en person ändå blivit stoppad, bötfälld och tvingad att gå och ta ut kontanter för att betala böter på plats.