Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Europa-roadtrip aug/sept

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inläggav Teslaägare kenny » 03 jul 2019 14:17

Jag har kollat lite på GreenZones siten och appen, jag blir fanimig deprimerad. När man ska köra igenom så pass många länder som vi tänkt göra så är det ju en mardröm, kommer ta flera timmar för mig att läsa igenom allt för att ens lyckas reda ut vilka färger och klassificeringar som behövs. Här framstår ju 800:- böter som en bättre lösning, men att behöva betala på plats och gå och ta ut kontanter känns som en mycket dålig lösning. ;)

Det är lite provokativt också att det, som nämnts, inte är bättre centraliserat av EU. Nä jag vill egentligen inte tänka på det mer nu, jag blir bara förbannad faktiskt.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Referralkod: kenny70089

Inläggav Teslaägare fth » 03 jul 2019 14:21

kenny skrev:Det är lite provokativt också att det, som nämnts, inte är bättre centraliserat av EU. Nä jag vill egentligen inte tänka på det mer nu, jag blir bara förbannad faktiskt.

Det är väl subsidiaritetsprincipen som ställer till det, besluten fattas på lokal nivå av glada kommunalpolitiker som vill få sin stad att få en grön profil, utan att tänka på hur det ställer till det för besökare :(

Jag är för miljözoner i sig, men det får ju inte orsaka en massa krångel, då får bara klimatförnekarna vatten på sin kvarn.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare fth » 03 jul 2019 14:22

frippan skrev:Åkte in på Dekra här i Eskilstuna och köpte en miljödekal för 200:-, skönt att slippa strulet när man kommer ner. Klistrar upp den om jag behöver den, annars så får den ligga kvar i bilen.

Kan man alltså köpa någon form av "universaldekal" här som funkar i Tyskland etc?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav elbilist bonath » 03 jul 2019 14:24

Om EU hade haft typ tre eller fem klasser så kunde varje stad bara säga "här gäller klass tre"...
Otroligt korkat att det inte samsas under EU-flagg. (men mäta gurkor det kan dom) :evil:
Beställt Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar den 12 april 2019 men körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
elbilist

Referralkod: svante59135

Inläggav trvmbk » 07 jul 2019 22:21

Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
trvmbk

Inläggav nek0 » 08 jul 2019 04:15

trvmbk skrev:Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?

Så länge du håller dig på motorvägarna i Tyskland behöver du inte ha några miljödekaler
nek0

Inläggav Nilp » 08 jul 2019 07:04

trvmbk skrev:Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?

Du måste ha miljödekal för Frankrike också. Nu ska du inte till Italien men det är en mardröm då det är individuella regler per stad man kör in i...
Nilp

Inläggav Teslaägare KlasE » 08 jul 2019 08:17

Jag är precis hemkommen från 3 veckors bilande i Italien (Como, Ligurien, Piemonte) samt Frankrike (alperna och Alsace). Samt såklart autobahn som transport genom Tyskland.
Jag har Inte haft varken dekaler, klistermärken eller annat special. Har inte stött på några ställen där det verkat vara speciella miljözoner. Men vi har mest hållit oss till mindre städer/byar.
Men vad vet jag, det kanske kommer hem en packe fakturor/böter att betala inom några månader.
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare

Inläggav Teslaägare thedude » 08 jul 2019 08:25

nek0 skrev:

Så länge du håller dig på motorvägarna i Tyskland behöver du inte ha några miljödekaler

En del av bilresor är spontanitet och inte planerat allt. Man kanske skulle kört förbi en stor stad men känner för att ändå åka in och gå runt där och då behöver man kanske dekalker...lite tråkigt att alltid vara på sin vakt och inte kunna koppla av. För tyskland har jag iaf skaffat en dekal och hoppas det gäller i de flesta städer annars får det bli böter :x
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inläggav Teslaägare snowtroll » 08 jul 2019 08:31

thedude skrev:
nek0 skrev:

En del av bilresor är spontanitet och inte planerat allt. Man kanske skulle kört förbi en stor stad men känner för att ändå åka in och gå runt där och då behöver man kanske dekalker...lite tråkigt att alltid vara på sin vakt och inte kunna koppla av. För tyskland har jag iaf skaffat en dekal och hoppas det gäller i de flesta städer annars får det bli böter :x

Den där med 4:an på ? Är inne på samma linje.
    2019-05-11 Beställt, M3, LR, AWD, Deep Blue, Vit/Svart interiör, dragkrok + Vinter hjul..reservation 2017-08-10
    2019-05-31 Leveransklar - väntade 20 dagar, 2019-06-04 Uthämtad, kan vara första i SE med denna konfig enligt T
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare

Referralkod: peter15233

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt