Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?

Inlägg av Elix747 »

Tycker min M3 fungerar helt enligt inbyggt logik (eller ologiskt om man vill). Den ställer in hastighet efter kartdata. Tolerans är både kartan och bilen position. (Kartan är bättre i Sverige än i Frankrike). Dvs ibland sent ibland tidigt ibland fel, men oftast för sent. Den justerar hastighet upp ner beroende på mötesväg eller mötesfri, vilket kan variera om det är refuger vid skola, allé eller motorväg. Den justerar inte vid vägarbete eftersom det inte finns i kartdata. Jag använder därför mest farthållare på motorväg och ibland landsväg där hastighet är samma under längre tid. Jag justerar oftast hastighet med skrollhjulet på ratten när det behövs. Använder ej i stad eller vid samhällen. Hade gärna sett skyltavläsning i kombination med kartdata. Min gamla bil hade skyltavläsning vilken också mestadels fungerade , men ibland fel så det gick ändå inte att lita på. Missade vissa skyltar och läste ibland skyltar som inte gällde min väg. Det är (enligt mig) en liiiten bit kvar till Autonomous driving.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?

Inlägg av tobiaslej »

Testade idag efter tipsen ovan hur APn funkar:
På väg med möten så justerar den upp/ner enligt vägens hastighetsskyltar. Max till den fart som var när jag satte igång APn. Så det är väl ok, fast jag tycker det logiska vore att den följde med upp på hastigheten även fast jag satte igång den på en lägre hastighet. Det ska ju vara en autopilot.

MEN på mötesfri väg så fungerade det som sagts ovan, då struntar den i satt hastighet. Så i mitt fall gick vägen från 70 till 40. Och jag fortsatte med 70 hastighet på en 40sträcka. Inte okej. Den sk logiken fattar jag inte alls!
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?

Inlägg av yps »

Håller med att APn inte är logiskt. Körde en mötesväg tror det var 70, och kommer fram till en "mötesfri" korsning där man kan svänga vänster på en egen fil, då ökar plötstligt APn farten till 90 som jag hade innan.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?

Inlägg av Svenssons »

yps skrev:
Håller med att APn inte är logiskt. Körde en mötesväg tror det var 70, och kommer fram till en "mötesfri" korsning där man kan svänga vänster på en egen fil, då ökar plötstligt APn farten till 90 som jag hade innan.
Är hastigheten på vägen efter korsningen satt till 90 i kartdata så är detta helt logiskt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?

Inlägg av wilfried »

Svenssons skrev:
yps skrev:
Håller med att APn inte är logiskt. Körde en mötesväg tror det var 70, och kommer fram till en "mötesfri" korsning där man kan svänga vänster på en egen fil, då ökar plötstligt APn farten till 90 som jag hade innan.
Är hastigheten på vägen efter korsningen satt till 90 i kartdata så är detta helt logiskt.
Den ökar farten redan innan man kommit fram till korsningen.
Målade refuger på vägen räknas som mötesfri väg numera, det är därför den ökar farten.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Skriv svar