Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
andromedas
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 jul 2019 01:00

Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av andromedas »

Hej,
läser att man kickar igång laddahemmastödet igen som kapar 50% av kostnaden för utrustning och installation av laddpunkt i hemmet. Men.... gäller den Teslas Wall Charger?
Det står nåt om mätning som jag inte riktigt kan tolka. Kan någon hjälpa mig?
https://evconnect.se/pages/ladda-hemma-stodet

mvh
Andreas
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av chaffis75 »

Är de verkligen igång igen, har sett många görs reklam för de trots att reglerna inte är satta för hur bidraget ska fungera?

Obs pengar finns I budgeten men som sagt reglerna har inte varit satta för privat personer.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Philiph
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 mar 2019 13:56

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Philiph »

Naturvårdsverket har gått ut och sagt att reglerna är som förra året. Men att det inte går att ansöka ännu.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... -elfordon/
Användarvisningsbild
andromedas
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 jul 2019 01:00

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av andromedas »

Här finns nyligen uppdaterad info:
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... -och-svar/

Men det står inget om teknikkraven på själva laddaren. Fick man för Teslaladdaren förra svängen det fanns stöd?
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Epicure »

Förra gången stödet fanns kunde man få bidrag för Teslas Wall Charger. Den är förberedd för mätning, vilket var kravet. Exakt vad förberedd innebär definieras inte. Men enligt Tesla så kan du finns laddata lagrat i bilen, och det godkände Naturvårdsverket. Om kraven är samma även i nästa omgång så lär det inte vara några problem att få bidraget.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Teslaspolen »

Vad jag läst mig till är bidraget retroaktivt också, köp från och med mars 2019 och framåt ska det gå att söka för.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Tellus »

Epicure skrev:
Förra gången stödet fanns kunde man få bidrag för Teslas Wall Charger. Den är förberedd för mätning, vilket var kravet. Exakt vad förberedd innebär definieras inte. Men enligt Tesla så kan du finns laddata lagrat i bilen, och det godkände Naturvårdsverket. Om kraven är samma även i nästa omgång så lär det inte vara några problem att få bidraget.
Nån som vet hur man ser den laddatan i bilen?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Jeppe_E »

Tellus skrev:
Epicure skrev:
Förra gången stödet fanns kunde man få bidrag för Teslas Wall Charger. Den är förberedd för mätning, vilket var kravet. Exakt vad förberedd innebär definieras inte. Men enligt Tesla så kan du finns laddata lagrat i bilen, och det godkände Naturvårdsverket. Om kraven är samma även i nästa omgång så lär det inte vara några problem att få bidraget.
Nån som vet hur man ser den laddatan i bilen?
Teslafi t.ex. Kostar ju lite, men kul.
charging.png
Du måste ange dina inloggningsuppgifter till ditt Teslakonto för att den ska kunna dra data från API.

Om du vill testa, så kan du använda min referral för att få 1 månad gratis testperiod.

https://www.teslafi.com/signup.php?referred=Jeppe
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Bruno »

Nu går det att ansöka, dock har inte e-tjänsten ännu lanserats så det är via mail man kan ansöka...

Installerade den 18/6...

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... -elfordon/
Senast redigerad av Bruno, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Latt »

Har läst i några grupper på facebook att flera som ansökt med Tesla WC har fått avslag. Hoppas det är ett nybörjare fel efter dom dragit igång igen.

Andra har fått avslag för att pengarna är slut... Jag tror bara jag väntar med att söka till's dom har sin e-tjänst fixat ultimo 30. augusti
Model S 100D
HappyX
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 mar 2019 19:53

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av HappyX »

Jeppe_E skrev:
Tellus skrev:
Epicure skrev:
Förra gången stödet fanns kunde man få bidrag för Teslas Wall Charger. Den är förberedd för mätning, vilket var kravet. Exakt vad förberedd innebär definieras inte. Men enligt Tesla så kan du finns laddata lagrat i bilen, och det godkände Naturvårdsverket. Om kraven är samma även i nästa omgång så lär det inte vara några problem att få bidraget.
Nån som vet hur man ser den laddatan i bilen?
Teslafi t.ex. Kostar ju lite, men kul.
charging.png
Du måste ange dina inloggningsuppgifter till ditt Teslakonto för att den ska kunna dra data från API.

Om du vill testa, så kan du använda min referral för att få 1 månad gratis testperiod.

https://www.teslafi.com/signup.php?referred=Jeppe
Jag tror att det kommer ga att anvanda api sjalv att fa informationen utan att kopa teslafis tjanst, men har inte kollat ngt pa det an. Sakert har ngn annan byggt det redan.
Användarvisningsbild
fltman
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 okt 2018 14:17

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av fltman »

Tyvärr så godkänns inte Tesla Wall Chargern längre. Fick precis mitt avslag från Naturvårdsverket. :-(
Hej Anders

Tyvärr så kan vi inte godkänna din ansökan då Tesla WC inte upfyller regeringsförordningens krav 3 § 4

"är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3."

Tesla WC har ingen intern mätare och är inte förberedd för elmätning, så tyvärr måste vi avslå din ansökan.

Hälsningar John Wigg
NATURVÅRDSVERKET
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Bruno »

Åh f-n... :(
Då väntar jag på avslaget...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
fltman
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 okt 2018 14:17

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av fltman »

Nästa bomb, ett svar från NV på varför Teslas WC godkändes förra omgången:
Håller med det var tråkigt.
Förordningen är samma som förra året.
Detta måste missats förra året och det kommer bli ett senare arbete att återkräva pengarna av de som mottagit bidrag felaktigt.
MVH John Wigg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av LarsL »

Bäst är alltså att helt strunta i bidraget och betala själv... som vanligt.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Bruno »

Det går nu att söka via denna https://m09-mg-local.idp.funktionstjans ... ign_in/724

Men jag kommer att få avslag för Teslas WC då den inte är förberedd för mätning och debitering :(
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av loftux »

Hela premissen är så fel. Vem kommer i praktiken att mäta OCH debitera en hemmaladdare? Nu innebär det att dyrare laddstationer med de finesserna installeras, och högre bidrag betalas ut till ingen nytta.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Jeppe_E »

loftux skrev:
Hela premissen är så fel. Vem kommer i praktiken att mäta OCH debitera en hemmaladdare? Nu innebär det att dyrare laddstationer med de finesserna installeras, och högre bidrag betalas ut till ingen nytta.

Det är någon som haft otur när hen tänkte och sen blev det värre när hen öppnade munnen.

Jag är lite konspiratoriskt lagd, så jag tänker att det om några år skulle kunna tänkas att debiteras en extra skatt för den el som man använder till bilen (eftersom skatteintäkterna på fossilt bränsle kommer att minska över tid)

Vi betalar ju idag bara runt 43 öre + moms per kWh, vilket i praktiken då blir runt 1 kr/mil. Fossilskatten ligger ju runt 7 kr/mil för en bil som drar 0,7l/mil
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av LarsL »

Hur har de ”tänkt” då? Ska det bli lagkrav på att ladda via en laddbox som har debitering? Gärna för mig iofs eftersom det är hur lätt som helst att gå. Vem skulle orka åka omkring och inspektera det? Arbetslösa tv-pejlare?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Hur har de ”tänkt” då? Ska det bli lagkrav på att ladda via en laddbox som har debitering? Gärna för mig iofs eftersom det är hur lätt som helst att gå. Vem skulle orka åka omkring och inspektera det? Arbetslösa tv-pejlare?
Hur tänkte man när man hade en kilometerräknare i dieselbilen och fick skicka in ett stämpelkort varje månad på hur många kilometer man kört? :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Walker »

LarsL skrev:
Bäst är alltså att helt strunta i bidraget och betala själv... som vanligt.
Med tanke på att WC kostar hälften av en godkänd box, kanske (troligen) det inte blir dyrare med en sådan. Då slipper man även få en blodig panna på en av dessa frustrerande myndigheter.
Som vanlig lovas det runt men hålls tunt.
Mvh ”En som nu intensivt stångats med försäkringskassan i ett rutinärende i 6 månader :evil:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1772
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av tor-ake »

Tror inte vi behöver ta till konspirationsteorierna, det är nog helt enkelt så att, lite byråkratiskt fyrkantigt, någon tjänsteman som nedtecknat ett krav i något styrdokument, ett krav på att det skall kunnas följas upp hur mycket laddpunkterna som stödet används till, faktiskt används, så att man inte sätter upp en massa laddpunkter som sedan ingen använder (som om det vore en risk :roll: )

Det fanns fram till i år t.ex. ett krav på att man skulle rapportera in årligen de första årens produktion av solpaneler som man fått stöd för att installera. Detta skulle fyllas i ett formulär och skickas in. Ganska onödigt då det så klart inte finns något incitament att montera upp en anläggning och sedan inte låta den producera maximalt, men det var väl någon tjänsteman som bestämt att de ville ha den statistiken? Slopades av kostnadsskäl nyligen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Jeppe_E »

Walker skrev:
LarsL skrev:
Bäst är alltså att helt strunta i bidraget och betala själv... som vanligt.
Med tanke på att WC kostar hälften av en godkänd box, kanske (troligen) det inte blir dyrare med en sådan. Då slipper man även få en blodig panna på en av dessa frustrerande myndigheter.
Som vanlig lovas det runt men hålls tunt.
Mvh ”En som nu intensivt stångats med försäkringskassan i ett rutinärende i 6 månader :evil:
Nåja, en easee med kompatibel Teslakabel kostar typ 9500kr, en Tesla WC med JFB B kostar väl typ 7000kr så en bit från hälften. Installationskostnaden lär väl också skilja eftersom easee har den inbyggd och därmed snabbare installation om allt annat är lika.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
LarsL skrev:
Bäst är alltså att helt strunta i bidraget och betala själv... som vanligt.
Med tanke på att WC kostar hälften av en godkänd box, kanske (troligen) det inte blir dyrare med en sådan. Då slipper man även få en blodig panna på en av dessa frustrerande myndigheter.
Som vanlig lovas det runt men hålls tunt.
Mvh ”En som nu intensivt stångats med försäkringskassan i ett rutinärende i 6 månader :evil:
Nåja, en easee med kompatibel Teslakabel kostar typ 9500kr, en Tesla WC med JFB B kostar väl typ 7000kr så en bit från hälften. Installationskostnaden lär väl också skilja eftersom easee har den inbyggd och därmed snabbare installation om allt annat är lika.
Ok. Någon tusenlapp dyrare. Men så köper man gummimattor för 3000.- och mudflaps för 1500.- ;) utan att blinka. Personligen tycker jag sinnesfriden att slippa tjafset med en myndighet faktiskt är värt mer än den/de tusenlapparna.
...men det är jag det. :D
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ladda hemma-stöd för Teslas hemmaladdare?

Inlägg av Jeppe_E »

Walker skrev:
Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
LarsL skrev:
Bäst är alltså att helt strunta i bidraget och betala själv... som vanligt.
Med tanke på att WC kostar hälften av en godkänd box, kanske (troligen) det inte blir dyrare med en sådan. Då slipper man även få en blodig panna på en av dessa frustrerande myndigheter.
Som vanlig lovas det runt men hålls tunt.
Mvh ”En som nu intensivt stångats med försäkringskassan i ett rutinärende i 6 månader :evil:
Nåja, en easee med kompatibel Teslakabel kostar typ 9500kr, en Tesla WC med JFB B kostar väl typ 7000kr så en bit från hälften. Installationskostnaden lär väl också skilja eftersom easee har den inbyggd och därmed snabbare installation om allt annat är lika.
Ok. Någon tusenlapp dyrare. Men så köper man gummimattor för 3000.- och mudflaps för 1500.- ;) utan att blinka. Personligen tycker jag sinnesfriden att slippa tjafset med en myndighet faktiskt är värt mer än den/de tusenlapparna.
...men det är jag det. :D
:lol: :lol: :lol:

Men om jag installerar en easee istället för en Tesla WC så har jag ju fått mattorna och stänkskydden gratis ;) Eftersom jag får tillbaka 50% av installationskostnaden easeey :lol:

Jag gissar att det är enklare att få igeom laddbidraget än att få rätt mot FK :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar