Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av perkabolo »

Stör mig på att bilen visar fel hastighet på ett antal ställen längs min pendlingsrutt.

Lönar det sig att felanmäla sånt? Finns det något standardsätt att felanmäla just fel hastighet?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av binsell-gerdin »

Tryck in talknappen, säg "bug report" och sen kort vad som felar. Om det blir åtgärdat sen är en annan femma men funktionen finns.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av perkabolo »

binsell-gerdin skrev:
Tryck in talknappen, säg "bug report" och sen kort vad som felar. Om det blir åtgärdat sen är en annan femma men funktionen finns.
Det finns ingen officiell eller inofficiell standard typ: "Bug report, navigation, speed limit, 70"?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av Gustafsson »

Retar mig på detta fel också. Tex har ju AD-tekniks lilla kameravarnare uppdaterade gps-baserade hastighetsgränser som är MYCKET bättre än Teslans. Vore en baggis för Tesla att använda samma princip, tror att AD teknik använder vägverkets databas. Via OTA skulle detta kunna närma sig funktionaliteten i AP1.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av Antti V »

Jag har råkat ut för liknande, att det är 70 fast bilen visar att det är 90.
På tre ställen har det hänt. Samtliga ställen är nedsatta till 70 endast på sommaren.
Detta på grund av campingverksamhet med många bilar som svänger in på en väg och liknande.
Kan det vara så i ditt fall?
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av perkabolo »

Antti V skrev:
Jag har råkat ut för liknande, att det är 70 fast bilen visar att det är 90.
På tre ställen har det hänt. Samtliga ställen är nedsatta till 70 endast på sommaren.
Detta på grund av campingverksamhet med många bilar som svänger in på en väg och liknande.
Kan det vara så i ditt fall?
I mitt fall är det hastigheter som ändrades för flera år sedan från 70 till 80 som ligger kvar.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av Svenssons »

Data från OpenStreetMaps används som en datakälla för dessa hastigheter. Ett sätt kan vara att kolla upp om hastigheten är korrekt där och om den inte är det så kan man själv rätta informationen.

https://www.openstreetmap.org
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av kikat »

Har också en sträcka jag kör dagligen som ändrade hastighet för över 3 år sedan, men ligger fortfarande kvar på gammal hastighet i Teslan.
Men en del vägar som ändrat hastighet ganska nyligen stämmer däremot.
Undrar var de får sin hastighetsdatabas från ?

En annan störig sak är om vägen t.ex. är 80km/h men Tesla tror det är 70km/h. Sätter jag på autosteer så sätter den begränsning på 70km/h utan att det går att skrolla upp hastigheten manuellt. I skärmen står det bara att hastigheten är begränsad till 70km/h när jag försöker öka. Slår jag av autosteer och bara kör farthållaren kan jag ändra hastighet som vanligt.
Men detta beteende gäller bara en del vägar, vissa vägar kan jag skrolla upp hastigheten själv även med autosteer. Jag har ännu inte hittat något samband om varför det går ibland men ibland inte.
Philiph
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 mar 2019 13:56

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av Philiph »

Föräldrarnas Volvo använder sin kamera för att läsa av skyltarna. Det gör att de slipper uppdatera mjukvaran och om det är en provisorisk hastighet så ser kameran det. Borde inte Tesla kunna göra det med sina kameror i fronten.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av termosen »

Philiph skrev:
Föräldrarnas Volvo använder sin kamera för att läsa av skyltarna. Det gör att de slipper uppdatera mjukvaran och om det är en provisorisk hastighet så ser kameran det. Borde inte Tesla kunna göra det med sina kameror i fronten.

Jo. AP1 gör det, eftersom den använder teknik från mobileye, samma som i alla andra bilar.

Gissar att Tesla inte vill betala licensavgiften iom att mobileye har patent på att läsa av hastighetsskyltar med kamera.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av Hedman »

Håller med, mycket irriterande fel. Har två ställen på jobbet med sänkt hastighet och kamera. Båda ställena sänker bilen hastigheten men gasar upp precis lagom för att leverera mig en dyr selfie....
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av kikat »

Svenssons skrev:
Data från OpenStreetMaps används som en datakälla för dessa hastigheter. Ett sätt kan vara att kolla upp om hastigheten är korrekt där och om den inte är det så kan man själv rätta informationen.

https://www.openstreetmap.org
Jag kollade på vägen jag beskrev som ändrades för över 3 år sedan, men där fanns ingen maxspeed-flagga inlagd alls i OpenStreetMaps, så den hastighet som Tesla har måste ha kommit från någon annan källa isåfall. Andra vägar jag kollade har fel maxspeed på OpenStreetMap men rätt i Teslan, så är inte helt övertygad om att den hämtar maxspeed från OSM.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av perkabolo »

Svenssons skrev:
Data från OpenStreetMaps används som en datakälla för dessa hastigheter. Ett sätt kan vara att kolla upp om hastigheten är korrekt där och om den inte är det så kan man själv rätta informationen.

https://www.openstreetmap.org
Jo det var fel i openstreetmap för min sträcka. Ändrat där nu. Är det sånt som kommer med vid nästa uppdatering från Tesla eller är det sånt som kommer direkt när det är korrigerat i openstreetmaps.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av Svenssons »

OSM är inte enda källan på kartdata. Hur lång tid det tar beror på olika faktorer och jag tror inte Tesla har tagit ett eget ansvar på detta ännu utan det beror när MapBox tar och uppdaterar sin data som sedan skickas till Tesla. Med rätt och nyligen uppdaterad data i OSM så ökar i alla fall sannolikheten att datan uppdateras snabbare i Teslan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Felanmäla felaktig hastighetsbegränsning i kartdata

Inlägg av kanylbullen »

Bilen ignorerar alla skyltar med tilläggstavlor såvitt jag vet.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Skriv svar