Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Inlägg av HenrikM76 »

Hej!

Jag har en liten fundering att bila ner mot Ukraina/norra Rumänien och kanske en sväng in i norra Moldavien. Tittar man på Teslas karta över SuC och destinationsladdning ser det ju väldigt tomt ut, men kikar man plugshare så finns det väldigt gott om laddning, dock verkar man ha nytta av Chademo i de trakterna då det verkar vanligare än Typ 2.
Men är det någon som kört däråt? Hur fungerar det i praktiken? Svårt finna betalmöjligheter? Är de laddarna som är upplagda i bruk/fungerande eller mycket som är trasigt?

Gärna övriga tips med :)
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Inlägg av Svenssons »

Är själv sugen på att ta en tur ner till Moldavien. Blir kanske nästa år.

Har bokat in uppgradering till CCS så jag har den valmöjligheten också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Inlägg av thedude »

HenrikM76 skrev:
Hej!

Jag har en liten fundering att bila ner mot Ukraina/norra Rumänien och kanske en sväng in i norra Moldavien. Tittar man på Teslas karta över SuC och destinationsladdning ser det ju väldigt tomt ut, men kikar man plugshare så finns det väldigt gott om laddning, dock verkar man ha nytta av Chademo i de trakterna då det verkar vanligare än Typ 2.
Men är det någon som kört däråt? Hur fungerar det i praktiken? Svårt finna betalmöjligheter? Är de laddarna som är upplagda i bruk/fungerande eller mycket som är trasigt?

Gärna övriga tips med :)
Har inte varit i de länderna men närmast var det Polen. SuC och destination kan du glömma där tyvärr (av Plugshare att döma) men gott om Chademo, precis som du skriver. Min erfarenhet av Polen, och de baltiska länderna är att deras snabbladdare är väl utbrett och i bra skick. Hoppas det ger dig en liten vag indikation på vad du har att vänta dig :)
Hittar du 3-fas så är det jättebra om du har råd med tid.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Inlägg av HenrikM76 »

thedude skrev:
HenrikM76 skrev:
Hej!

Jag har en liten fundering att bila ner mot Ukraina/norra Rumänien och kanske en sväng in i norra Moldavien. Tittar man på Teslas karta över SuC och destinationsladdning ser det ju väldigt tomt ut, men kikar man plugshare så finns det väldigt gott om laddning, dock verkar man ha nytta av Chademo i de trakterna då det verkar vanligare än Typ 2.
Men är det någon som kört däråt? Hur fungerar det i praktiken? Svårt finna betalmöjligheter? Är de laddarna som är upplagda i bruk/fungerande eller mycket som är trasigt?

Gärna övriga tips med :)
Har inte varit i de länderna men närmast var det Polen. SuC och destination kan du glömma där tyvärr (av Plugshare att döma) men gott om Chademo, precis som du skriver. Min erfarenhet av Polen, och de baltiska länderna är att deras snabbladdare är väl utbrett och i bra skick. Hoppas det ger dig en liten vag indikation på vad du har att vänta dig :)
Hittar du 3-fas så är det jättebra om du har råd med tid.
Fast SuC finns ju några stycken i Polen iaf, jag ska ner till södra Polen först med och se Auschwitz först och då finns ju SuC i Katowice. Det är när jag ger mig av Österut därifrån jag känner problemen kanske kommer....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Inlägg av thedude »

HenrikM76 skrev:
thedude skrev:
HenrikM76 skrev:
Hej!

Jag har en liten fundering att bila ner mot Ukraina/norra Rumänien och kanske en sväng in i norra Moldavien. Tittar man på Teslas karta över SuC och destinationsladdning ser det ju väldigt tomt ut, men kikar man plugshare så finns det väldigt gott om laddning, dock verkar man ha nytta av Chademo i de trakterna då det verkar vanligare än Typ 2.
Men är det någon som kört däråt? Hur fungerar det i praktiken? Svårt finna betalmöjligheter? Är de laddarna som är upplagda i bruk/fungerande eller mycket som är trasigt?

Gärna övriga tips med :)
Har inte varit i de länderna men närmast var det Polen. SuC och destination kan du glömma där tyvärr (av Plugshare att döma) men gott om Chademo, precis som du skriver. Min erfarenhet av Polen, och de baltiska länderna är att deras snabbladdare är väl utbrett och i bra skick. Hoppas det ger dig en liten vag indikation på vad du har att vänta dig :)
Hittar du 3-fas så är det jättebra om du har råd med tid.
Fast SuC finns ju några stycken i Polen iaf, jag ska ner till södra Polen först med och se Auschwitz först och då finns ju SuC i Katowice. Det är när jag ger mig av Österut därifrån jag känner problemen kanske kommer....
Så sant, jag menade länderna i första inlägget så jag var lite otydlig där. Och bara inom parentes så tänker vi också ladda i Katowice och jag vill också se Auschwitz fast utan familjen, de skulle inte palla att se det.
Sorry om jag kapade tråden :oops:
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Inlägg av EnTraktor »

I Polen och Slovakien har Greenway ett väl utbyggt nätverk. Dom har väl både CCS och Chademo. Testa söka på "greenway" i forumet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Inlägg av thedude »

EnTraktor skrev:
I Polen och Slovakien har Greenway ett väl utbyggt nätverk. Dom har väl både CCS och Chademo. Testa söka på "greenway" i forumet.
Slovakien ingick inte heller i Henriks rutt men ditt tips faller kanske ändå under "Gärna övriga tips med" :) ;)
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Inlägg av HenrikM76 »

thedude skrev:
EnTraktor skrev:
I Polen och Slovakien har Greenway ett väl utbyggt nätverk. Dom har väl både CCS och Chademo. Testa söka på "greenway" i forumet.
Slovakien ingick inte heller i Henriks rutt men ditt tips faller kanske ändå under "Gärna övriga tips med" :) ;)
Jag kommer hamna i Slovakien med, men då där finns SuC tyckte jag varken det eller Polen var nån mening nämna i denna tråden.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Inlägg av Johan84 »

Har gått i liknande tankar men åka till Kosovo, jobbade där för 12 år sedan så hade varit kul att se igen. Sista SuC i split sen tomt. Någon som varit i denna del och vet om det är CHAdeMO där med? Vore bra om uppladdning.nu kunde expanderat lite och börja lista olika typer av laddare på Balkan och Östeuropa. Dom har några synliga i Grekland, Bulgarien och Rumänien
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Inlägg av PoloPrinsen »

HenrikM76 skrev:
Hej!

Jag har en liten fundering att bila ner mot Ukraina/norra Rumänien och kanske en sväng in i norra Moldavien. Tittar man på Teslas karta över SuC och destinationsladdning ser det ju väldigt tomt ut, men kikar man plugshare så finns det väldigt gott om laddning, dock verkar man ha nytta av Chademo i de trakterna då det verkar vanligare än Typ 2.
Men är det någon som kört däråt? Hur fungerar det i praktiken? Svårt finna betalmöjligheter? Är de laddarna som är upplagda i bruk/fungerande eller mycket som är trasigt?

Gärna övriga tips med :)
Har ingen elbil så kan inte tippsa om den aspekten, men för övrigt så kanske jag kan komma med nått gott råd.
Har varit i både Rumänien och Ukraina några gånger, främst bilandes. En gång har jag kört igenom, korsat Moldavien på tvären, för att spara tid och km.

Nåja nu till råden;
Kör inte bil i Ukraina om du inte måste. Ta buss flyg tåg eller taxi.
Men om du ändå ska...skaffa en papperskarta på Ukrainska/ryska över Ukraina. Det är lättare att fråga folk mha den och kan vara smidigt att slippa släppa in vemsomhelst in i bilen till kartskärmen... du skulle ha fått min om den varit ny nog.
Ha alltid kontanter, dvs dollar eller euro samt lite lokal valuta på dig och med i bilen. Småsummor kan forex fixa nu här hemma, resten växlar man lättast på plats inne i en bank från dollar euro.
Nu kanske alla sedelautomater fungerar, men jag har varit med om att bara hitta en enda automat i en halvmiljonsstad som accepterar mitt ena kort. Hade både visa och mastercard. Det var nog en korttypsgenerationsfråga... men cash is king.

Räkna alltid de pengar du fått, även från banken eller växlingskontoret. Det har hänt mig att det råååkar saknas en sedel...

I vanliga affären så behöver du nog inte räkna med svinn om det är en piiipkassa, men om en mindre kiosk och med manuell hantering, se till att veta vad det skall kosta innan du går fram till kassan.

Kör aldrig olagligt om du vill undvika böter längs vägen. I Ukraina har man polis även i en liten by. Och längs alla landsvägar. Och i samband med korsningar rondeller mm. Endel av deras lön är turistpengar...
Vägen kan vara bra nu. 1 meter senare kan ett annat distrikt vara ansvarigt för underhåll. Gränsken kan ibland ses i form av 3 dm djupa potthål. Eller annat otevligt för bilens hjulupphängning... så kolla PÅ vägen, inte bara efter djur mm. Vägunderhållet på väggrenen gör att man INTE ligger och kör i kanten på vägen mer än i nödfall.

Järnvägsövergångarna KAN oftas passeras som om man vore hemma, men ibland är det gåfart som max över rälsen om man vill ha kvar hjulaxlarna. Ibland kör alla andra över järnvägen på fel sida om vägens mittlinje.. bara att följa med strömmen då den andra sidan förmodligen är ännu guppigare.

Var beredd på att allt kan ske. Timmervangn med ett par hästar är förvisso romantiskt i vissa lägen, men inte i mörker och utan reflexer, lysen eller annat. Hundar i flockar som rusar ut i mörkret kan vara hmm pulshöjjande. I skymningen kan endel få för sig att spara på batteriet i sin bil/lastbil och kör med släckta lampor. Lastbilar med överlass förekommer, räkna med att störst går först i vissa lägen.

Nåja nu är ju Krimhalvön Ryskt, annars hade jag rått om att åka dit, väldigt vackert.

Öl,vin,sprit, cigg mfl är väl fortfarande billigt, så köp men kom ihåg att det är inte helt fria mängder som gäller och in i tex Polen från Ukraina... ja där kollar dom ordentligt. Kan ta några timmar att köa vid gränsen

Moldavien har jag för lite erfarenhet av, såg mest att det var fattigt och tullarna skulle mutas ordentligt för att släppa in och sen ut mig. Den lokala valutan var monopolpengar sen...typ. haha

Rumänien är så civilicerat så det behövs nog inget råd eg, jo passa på att se Transylvanien, så vackert och så fridfullt.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Ladda i Östeuropa utanför SuC?

Inlägg av jonas »

Vi körde vår modell S till Ukraina, pga att det saknas CCS där. Nu verkar det finnas adapter kanske även till CCS, men då fanns inte?? Med chademo adapter till MS gick det bra att ladda på de förhållandevis tätt placerade laddstolparna. Men kan man inte språket får man gissa hur man.skall trycka igång laddstationer. Vi lyckades få hjälp av en leafägare som var mycket hjälpsam. Det visade sig att appen man använder för att starta laddningen kan bara ha ett unikt VIN. Vi provande hemma först på en annan telefon än den vi använde och var tvungna att be supporten flytta över vårt VIN till den nya användaren. Så att att ha två förare på samma bil är inte möjligt med deras app. Detta krävde ju en del Ukrainska som vår vänlige hjälp i Leaf ställde upp på.

Tänk på att laddarna är mycket långsamma. Se till att kunna ladda över natten där ni bor för att det skall bli smidigare.
Som nämndes i posten ovan. Vägarna är mycket olika i skick. Dock är vägarna ofta väldigt breda, låg trafik och låg hastighet. Men det gick ändå inte köra fortare så det kändes rätt lagom. Polen hade jättefina snabba vägar tyckte man när man kom tillbaka.

Gränsen för oss tog 6h till Ukraina. Men bara 20min till Polen. Vet inte varför det är så omständligt till Ukraina.

Vi besökte Chernobyl som var mycket intressant. Välj en av de längre turerna om intresse finns. Vår Guide var mycket kunnig och bra men såg vissa som mer eller mindre var chaufförer utan någon som helst kunskap eller intresse i verket.

Det som avskräckte var gränsövergången, nu snart lär det även finnas SuC i detta land. Flera Teslor kunde man se men mest Leafar.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar