Problem att koppla loss laddare

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Problem att koppla loss laddare

Inlägg av Montjoy »

Idag laddade jag bilen på en publik typ 2 laddare vid ICA. Jag använder kabeln som hör till laddstationen.

Hur skall man koppla loss laddaren?

1. Om jag trycker på kontakten (där det sitter en brytare) händer inget. Indikatorn på bilen visar fortfarande grönt.
2. Jag går in i bilen och väljer "avbryt laddning". Indikatorn på bilen visar nu blått. Det går fortfarande inte att ta loss kontakten.
3. Jag öppnar appen i mobilen och kan därifrån göra "unlock charge port" eller vad det nu var det exakt heter. Nu kan jag ta loss kontakten.

Det känns lite vanskligt att vara beroende av appen. Jag har lyckats med moment 1 ibland, men inte till 100%.

Det är en Model X 2018, ifall det nu har någon betydelse.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Problem att koppla loss laddare

Inlägg av OfarligTesla »

Montjoy skrev:
Idag laddade jag bilen på en publik typ 2 laddare vid ICA. Jag använder kabeln som hör till laddstationen.

Hur skall man koppla loss laddaren?

1. Om jag trycker på kontakten (där det sitter en brytare) händer inget. Indikatorn på bilen visar fortfarande grönt.
2. Jag går in i bilen och väljer "avbryt laddning". Indikatorn på bilen visar nu blått. Det går fortfarande inte att ta loss kontakten.
3. Jag öppnar appen i mobilen och kan därifrån göra "unlock charge port" eller vad det nu var det exakt heter. Nu kan jag ta loss kontakten.

Det känns lite vanskligt att vara beroende av appen. Jag har lyckats med moment 1 ibland, men inte till 100%.

Det är en Model X 2018, ifall det nu har någon betydelse.
Jag brukar avbryta laddningen från skärmen och sen låsa upp laddporten från skärmen.
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Problem att koppla loss laddare

Inlägg av riba »

Håller oftast in bakluckan på nyckeln, den låser upp kabeln alt öppnar luckan. Ett långt tryck, dvs tryck och håll kvar tills den klickar loss kabeln.
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Skriv svar