FSD dyrare från 16 augusti

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av HenricL »

Verkar ju som FSD kommer bli dyrare från 16 augusti. Enligt ny tweet från Elon så räknar de sedan med att fortsätta att höja priset runt var 2-4 månad. Hur väl kan man lita på det? Om ingen eller få tycker det är värt priset kan de ju inte bara fortsätta höja priset.
Någon som planerar att slå till och köpa till FSD innan den 16 augusti? Känns ju inte alls värt det just, speciellt inom EU. Dock, räknar med att ha min bil i säkert 7+ år så kanske ändå värt det, men jag har ju egentligen ingen aning.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av bjelkeman »

FSD har lovats rätt länge. Personligen skulle jag inte betala för det innan jag sett något värt pengarna.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av GreenMachine »

HenricL skrev:
Verkar ju som FSD kommer bli dyrare från 16 augusti. Enligt ny tweet från Elon så räknar de sedan med att fortsätta att höja priset runt var 2-4 månad. Hur väl kan man lita på det? Om ingen eller få tycker det är värt priset kan de ju inte bara fortsätta höja priset.
Någon som planerar att slå till och köpa till FSD innan den 16 augusti? Känns ju inte alls värt det just, speciellt inom EU. Dock, räknar med att ha min bil i säkert 7+ år så kanske ändå värt det, men jag har ju egentligen ingen aning.
/Henric
Har testat och var inte imponerad. Dock inte i egen bil så det finns jättemånga som kört och testat mycket längre och mer än mig men efter att ha läst hur skitdåligt det fungerar i massor av inlägg och faktiskt inte hittat ett enda som visar att det ens fungerar ”nästan” på det sätt som utlovas så gick det fetbort i den nya MX-en som jag beställt. Hade dock utan tvekan lagt till det om det faktiskt fungerade i praktiken så som funktionen marknadsförs.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av HelectriC »

GreenMachine skrev:
HenricL skrev:
Verkar ju som FSD kommer bli dyrare från 16 augusti. Enligt ny tweet från Elon så räknar de sedan med att fortsätta att höja priset runt var 2-4 månad. Hur väl kan man lita på det? Om ingen eller få tycker det är värt priset kan de ju inte bara fortsätta höja priset.
Någon som planerar att slå till och köpa till FSD innan den 16 augusti? Känns ju inte alls värt det just, speciellt inom EU. Dock, räknar med att ha min bil i säkert 7+ år så kanske ändå värt det, men jag har ju egentligen ingen aning.
/Henric
Har testat och var inte imponerad. Dock inte i egen bil så det finns jättemånga som kört och testat mycket längre och mer än mig men efter att ha läst hur skitdåligt det fungerar i massor av inlägg och faktiskt inte hittat ett enda som visar att det fungerar på det sätt som utlovas så gick det fetbort i den nya MX-en som jag beställt. Hade dock utan tvekan lagt till det om det faktiskt fungerade i praktiken så som funktionen marknadsförs.
Fast ska man vara ärlig, så är det ju ingen utanför Tesla som har testat, så det du beskriver är ju inte FSD utan antagligen NoA och Summon, funktioner som egentligen inte har med FSD att göra. Med det sagt, så tycker jag samma som dig, hade det faktiskt funkat så hade det varit värt det, men ingen vet ännu hur, när eller t.o.m. om det kommer att funka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Paul N »

Såg denna tweet o känner mig också osäker kring om man ska slå till eller inte i dagsläget.
Hur isåfall går man till väga om man vill löpa till FSD? Finns inget val eller info på mitt Teslakonto
//P
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av HenricL »

Paul N skrev:
Såg denna tweet o känner mig också osäker kring om man ska slå till eller inte i dagsläget.
Hur isåfall går man till väga om man vill löpa till FSD? Finns inget val eller info på mitt Teslakonto
På mitt konto så går jag till ”Hantera”, sedan finns det längst ner på den sidan en ruta ”shop” där jag kan välja ”auto-pilot uppgraderingar”. Där finns sedan ett val att köpa ”Total självskörningsförmåga”, dvs FSD för 66 000kr. Står att man måste ha vanlig AP redan för att kunna köpa FSD.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Paul N »

HenricL skrev:
Paul N skrev:
Såg denna tweet o känner mig också osäker kring om man ska slå till eller inte i dagsläget.
Hur isåfall går man till väga om man vill löpa till FSD? Finns inget val eller info på mitt Teslakonto
På mitt konto så går jag till ”Hantera”, sedan finns det längst ner på den sidan en ruta ”shop” där jag kan välja ”auto-pilot uppgraderingar”. Där finns sedan ett val att köpa ”Total självskörningsförmåga”, dvs FSD för 66 000kr. Står att man måste ha vanlig AP redan för att kunna köpa FSD.
/Henric
Aha tack! Hittar man detta även i appen?
//P
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Jeppe_E »

Jag tror allt fler Teslaägare skippar FSD, just för att det är lite av ett luftslott just nu. Att Elon "hotar" med prishöjningar kan man ju tolka som a) han är snäll och vill att så många som möjligt ska kunna köpa FSD så billigt som möjligt, eller b) han hoppas att hans tweet skapar just diskussioner som denna där tveksamma ägare tar steget.... FOMO. Jag säger tvärtom, ju dyrare FSD blir som tillval, desto färre kommer att köpa det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av HenricL »

Paul N skrev:
HenricL skrev:
Paul N skrev:
Såg denna tweet o känner mig också osäker kring om man ska slå till eller inte i dagsläget.
Hur isåfall går man till väga om man vill löpa till FSD? Finns inget val eller info på mitt Teslakonto
På mitt konto så går jag till ”Hantera”, sedan finns det längst ner på den sidan en ruta ”shop” där jag kan välja ”auto-pilot uppgraderingar”. Där finns sedan ett val att köpa ”Total självskörningsförmåga”, dvs FSD för 66 000kr. Står att man måste ha vanlig AP redan för att kunna köpa FSD.
/Henric
Aha tack! Hittar man detta även i appen?
Tror inte det. Jag har bara hittat det om man loggar in på sitt konto på webben, men jag är inte helt säker.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av GreenMachine »

HelectriC skrev:
GreenMachine skrev:
HenricL skrev:
Verkar ju som FSD kommer bli dyrare från 16 augusti. Enligt ny tweet från Elon så räknar de sedan med att fortsätta att höja priset runt var 2-4 månad. Hur väl kan man lita på det? Om ingen eller få tycker det är värt priset kan de ju inte bara fortsätta höja priset.
Någon som planerar att slå till och köpa till FSD innan den 16 augusti? Känns ju inte alls värt det just, speciellt inom EU. Dock, räknar med att ha min bil i säkert 7+ år så kanske ändå värt det, men jag har ju egentligen ingen aning.
/Henric
Har testat och var inte imponerad. Dock inte i egen bil så det finns jättemånga som kört och testat mycket längre och mer än mig men efter att ha läst hur skitdåligt det fungerar i massor av inlägg och faktiskt inte hittat ett enda som visar att det fungerar på det sätt som utlovas så gick det fetbort i den nya MX-en som jag beställt. Hade dock utan tvekan lagt till det om det faktiskt fungerade i praktiken så som funktionen marknadsförs.
Fast ska man vara ärlig, så är det ju ingen utanför Tesla som har testat, så det du beskriver är ju inte FSD utan antagligen NoA och Summon, funktioner som egentligen inte har med FSD att göra. Med det sagt, så tycker jag samma som dig, hade det faktiskt funkat så hade det varit värt det, men ingen vet ännu hur, när eller t.o.m. om det kommer att funka.
Du har helt rätt såklart. Att NoA och Summon däremot inte skulle ha med FSD att göra förstår jag kanske inte riktigt? Ser väl snarare dessa som själva kärnan i FSD och med tanke på hur dåligt dessa (verkar) fungera så tänker jag att det är ljusår kvar tills någon slags FSD finns i verkligheten? Eller har jag missat något?
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Jerka »

Köp ingenting! Bara 66 000 kronor. Passa på nu, för om en vecka blir det dyrare!

Hur vore det om de lanserade en funktion först och sen tog betalt för den?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Svenssons »

Jerka skrev:
Köp ingenting! Bara 66 000 kronor. Passa på nu, för om en vecka blir det dyrare!

Hur vore det om de lanserade en funktion först och sen tog betalt för den?
Ett par funktioner finns ju för FSD även ifall man kanske får åka över Sveriges gränser för att testa dem eller finns de även i Sverige? Navigate on Autopilot samt Advanced Summon.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 07 feb 2019 11:49

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av -JoS »

Svenssons skrev:
Jerka skrev:
Köp ingenting! Bara 66 000 kronor. Passa på nu, för om en vecka blir det dyrare!

Hur vore det om de lanserade en funktion först och sen tog betalt för den?
Ett par funktioner finns ju för FSD även ifall man kanske får åka över Sveriges gränser för att testa dem eller finns de även i Sverige? Navigate on Autopilot samt Advanced Summon.

Navigate on Autopilot ( med filbytesbekräftelse, vi har ej att bilen byter fil helt själv än) + Summon (fram & bak)

advanced summon har ej släppts än, utan endast early access, tror dock planen är att lansera detta iaf i USA i samband med prishöjningen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8562
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Pontus »

Min killgissning är att det är typ ett år kvar tills det finns vettiga funktioner som fungerar som Elon hoppas på idag och då i USA. Sedan är det nog minst 2 år bort innan dessa finns i Sverige.
Jag kanske skulle överväga att köpa FSD om jag var säker på att man kunde ta med det till nästa bil. Eftersom på min första bil betalade jag för funktioner som (bla advanced summon) som jag aldrig hann få innan jag sålde bilen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av frippan »

Och så får man ju uppgraderingar snabbare om man har FSD. Om det nu är värt närmare 70k?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av oscfor »

frippan skrev:
Och så får man ju uppgraderingar snabbare om man har FSD. Om det nu är värt närmare 70k? Bild
Nu skarvar du väl lite? Tidigare köp av FSD gav access till Early Adopter som kompensation eftersom man sänkte priset på FSD. Men att alla med FSD skulle få tidigare access till nya releaser har jag aldrig sett något om.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av HelectriC »

GreenMachine skrev:
HelectriC skrev:
GreenMachine skrev:
HenricL skrev:
Verkar ju som FSD kommer bli dyrare från 16 augusti. Enligt ny tweet från Elon så räknar de sedan med att fortsätta att höja priset runt var 2-4 månad. Hur väl kan man lita på det? Om ingen eller få tycker det är värt priset kan de ju inte bara fortsätta höja priset.
Någon som planerar att slå till och köpa till FSD innan den 16 augusti? Känns ju inte alls värt det just, speciellt inom EU. Dock, räknar med att ha min bil i säkert 7+ år så kanske ändå värt det, men jag har ju egentligen ingen aning.
/Henric
Har testat och var inte imponerad. Dock inte i egen bil så det finns jättemånga som kört och testat mycket längre och mer än mig men efter att ha läst hur skitdåligt det fungerar i massor av inlägg och faktiskt inte hittat ett enda som visar att det fungerar på det sätt som utlovas så gick det fetbort i den nya MX-en som jag beställt. Hade dock utan tvekan lagt till det om det faktiskt fungerade i praktiken så som funktionen marknadsförs.
Fast ska man vara ärlig, så är det ju ingen utanför Tesla som har testat, så det du beskriver är ju inte FSD utan antagligen NoA och Summon, funktioner som egentligen inte har med FSD att göra. Med det sagt, så tycker jag samma som dig, hade det faktiskt funkat så hade det varit värt det, men ingen vet ännu hur, när eller t.o.m. om det kommer att funka.
Du har helt rätt såklart. Att NoA och Summon däremot inte skulle ha med FSD att göra förstår jag kanske inte riktigt? Ser väl snarare dessa som själva kärnan i FSD och med tanke på hur dåligt dessa (verkar) fungera så tänker jag att det är ljusår kvar tills någon slags FSD finns i verkligheten? Eller har jag missat något?
Vad jag menar är att NoA och summon egentligen är del av vanliga extended AP, som många redan har i sina bilar. Det är ju först senaste månaderna som dessa funktioner har flyttats ut från extended AP till FSD för att kunna motivera att betala och få NÅGONTING för det mastondontbelopp Tesla kräver för INGENTING. Jag har vanlig extended AP och där ingår NoA och summon. Om jag betalar extra för FSD, så får jag exakt ingenting :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av kikat »

Tycker det är för mycket pengar och för mycket osäkerhet om FSD kommer till Europa inom rimlig tid.
Musk har sagt att FSD kommer kunna köpas som ett abonnemang betalning per månad, men att det kommer vara mer ekonomiskt att köpa det utan abonnemang. Då kan man ju prova nån månad och sen säga upp om man skulle vilja.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av frippan »

oscfor skrev:
frippan skrev:
Och så får man ju uppgraderingar snabbare om man har FSD. Om det nu är värt närmare 70k? Bild
Nu skarvar du väl lite? Tidigare köp av FSD gav access till Early Adopter som kompensation eftersom man sänkte priset på FSD. Men att alla med FSD skulle få tidigare access till nya releaser har jag aldrig sett något om.
Inte om man skall tro Elon
Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Jeppe_E »

frippan skrev:
oscfor skrev:
frippan skrev:
Och så får man ju uppgraderingar snabbare om man har FSD. Om det nu är värt närmare 70k? Bild
Nu skarvar du väl lite? Tidigare köp av FSD gav access till Early Adopter som kompensation eftersom man sänkte priset på FSD. Men att alla med FSD skulle få tidigare access till nya releaser har jag aldrig sett något om.
Inte om man skall tro Elon

Men LOL!!!

Först så fick de som hade köpt EAP + FSD innan prissänkningen Early release som bonus för att de missade prissänkningen och nu så får alla de som köper FSD samma? Det är liksom ingen hejd på hur det spretar och beslut tas helt ad-hoc. Allt för att så många som möjligt ska trilla över kanten och säga, men jo det är klart jag ska hosta upp pengarna... jösses. Snacka om grisen i säcken. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av LarsL »

Vet inte om jag ens tycker att det är värt pengarna om det skulle funka fullt ut. Vad ska jag ha det till? Åka och hämta ungar på aktiviteter köra hem efter vinprovning? Det blir många taxiresor för 66000 kr.
Men jag gissar att det kommer ett erbjudande innan något bokslut eller när de behöver en extra slant.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Walker »

frippan skrev:
oscfor skrev:
frippan skrev:
Och så får man ju uppgraderingar snabbare om man har FSD. Om det nu är värt närmare 70k? Bild
Nu skarvar du väl lite? Tidigare köp av FSD gav access till Early Adopter som kompensation eftersom man sänkte priset på FSD. Men att alla med FSD skulle få tidigare access till nya releaser har jag aldrig sett något om.
Inte om man skall tro Elon
Bild
Han Elon pratar rätt mycket i nattmössan. Jag har FSD och väntar, och väntar, och väntar.... på senaste uppgraderingen (ja, bilen är inställd på advaced)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av frippan »

Walker skrev:
Han Elon pratar rätt mycket i nattmössan. Jag har FSD och väntar, och väntar, och väntar.... på senaste uppgraderingen (ja, bilen är inställd på advaced)
Nu tror jag att Elon syftar på V10 och nu när de skall rulla ut lite funktioner till FSD. hittills har FSD inte haft någon funktion.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av NEO »

Nu är tydligen FSD på 50% rabatt i Norge ...
174C2D01-B88A-4A70-81BF-2577AE6CA496.png
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Remuz »

33k kostar fsd för mig när jag har den dyra APn med NoA och advanced Summon
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar