Nej jag påstår inte heller att bilarna dödar,det jag menar att FSD som Elon pratar om inte kommer tillåtas innan övriga bilmärken i EU har likvärdiga alternativ. Och ja det behöver inte vara så,det är bara vad jag tycker
Och det jag menar är att gapet mellan tillåten FSD utan förare och dagens AP är stort. Funktion efter funktion kommer kunna läggas till FSD-paketet oavsett vad regelverket säger. Visst kommer vissa funktioner kunna bli vingklippta av befintliga eller nya regler likt funktionen för omkörning men jag är övertygad om att fler och fler funktioner kommer att komma oavsett om reglerna ändras eller ej.
Så lär det troligtvis bli men kunders vilja att betala, styrs ju av den faktiska användbara funktionen, oavsett om den då begränsas av ofärdig teknik eller olika lagar.
Själv skulle jag dock kalla alla produkter som inte uppfyller lagkraven inom sitt område för just ”outvecklade”, men så får man säkert inte säga här.
Vi ska ta ett banklån när det väl kommer. Vi har kommit fram till i familjen att FSD för 200.000kr är ett bra ändamål! Barnen ska inte längre få julklappar, vi har sålt huset och bor nu i tält. Man måste prioritera här i världen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu tror jag att de är mer sugna på att släppa funktionen än att sälja fler licenser. De kan nämligen inte röra några av FSD pengarna innan de har släppt funktionen. Är en dryg miljard dollar som de har på kontot.
Coolt, känns som att de behöver pengarna för att fortsätta utvecklingen. Jag är bara rädd att det tar en massa månader innan EU får det. US har ju haft NoA i många månader innan EU tillslut fick det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Vi fick aldrig NoA i EU. Bara nåt nerstympat oanvändbart sk*t. Jag har stängt av NoA och kör utan.
Tack för det EU.
Att skylla på EU är som att skylla på gud när det regnar.
NoA med handen på ratten och snabba fingrar på blinkersspaken borde funka felfritt om det var EU's fel (det är skillnaden mot USA)... Det är inte lagstiftningen som kräver spökbroms, långsam förflyttning mellan filer och ibland avbrott mitt i för att någon bakom kör lite fortare eller ökar farten när hen ska göra en omkörning (som man skall göra), oförstånd kring 1+2, mycket kraftiga svängar vid avfart (som om man glömt att man skall av vägen och rycker i ratten), oförmåga att gå in i fil bra vid påfart, etc. De enda vi kan skylla på för alla dessa brister är TESLA.
Ja för dessa brister ja.
Jag tänkte mer på att det är EU som tvingat Tesla stänga av automatiska filbyten. Att bilen blinkar och byter fil själv. Nu måste jag bekräfta med blinkersen. Totalt värdelöst.
Plus att de tvingar Tesla stänga av autopiloten i tvära svängar.
Håller med om låååååångsaaaammmmaaaa filbyten. Enormt irriterande.
Spökbromsningar inträffar dock ytterst sällan för mig.
Jag tycker ni borde häckla över Sverige med och inte bara EU. I Sverige får inte ens Uber verka. Nu vill säkert några protestera men du får inte lov att bedriva taxiverksamhet utan ett taxikörkort.... Vilket är helt uppåt väggarna.
Kan vi inte ens släppa Uber, lift etc fri med dess teknik och fördelar är fsd och teslataxi långt bort
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Angående långsamma filbyten avbrutna filbyten och att den inte vill byta fil är alla begränsningar i UN förordning som EU har valt att följa.
Postade en videolänk på det och där förklaras det vad som begränsas. Är dryga 30 minuter lång så ni behöver lite tid för att kika på den.
Vi fick aldrig NoA i EU. Bara nåt nerstympat oanvändbart sk*t. Jag har stängt av NoA och kör utan.
Tack för det EU.
Att skylla på EU är som att skylla på gud när det regnar.
NoA med handen på ratten och snabba fingrar på blinkersspaken borde funka felfritt om det var EU's fel (det är skillnaden mot USA)... Det är inte lagstiftningen som kräver spökbroms, långsam förflyttning mellan filer och ibland avbrott mitt i för att någon bakom kör lite fortare eller ökar farten när hen ska göra en omkörning (som man skall göra), oförstånd kring 1+2, mycket kraftiga svängar vid avfart (som om man glömt att man skall av vägen och rycker i ratten), oförmåga att gå in i fil bra vid påfart, etc. De enda vi kan skylla på för alla dessa brister är TESLA.
Det är inte bara automatiska filbyten som är borttaget i EU. Även exakt hur ett filbyte ska gå till och hur bilen ska agera när en bil närmar sig bakifrån, samt hur den ska bete sig i kraftiga svängar, är reglerat. Och det är dessa regleringar som är en stor anledning till att det funkar sämre nu. Spökbromsningar är förstås inte reglerat .
Kolla denna video där han går igenom i mer detalj:
Och Enhanced Summon....så länge det handlar om 6 meter...
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Jag håller med om att det känns trist att vi inte får full FSD i Sverige. Men jag tänkte ändå dela med mig av en sak som jag vart helt fascinerad av.
Jag kör med NoA och bilen svänger av motorvägen. Då bilen inte riktigt lägger sig i rätt fil så styr jag och AP stängs av, men farthållaren är fortfarande på. Bilen anpassar sig till den sänkta hastigheten och saktar ned mer än tillåtna hastigheten när jag närmar mig en rondell. Jag styr in och ut i rondellen i helt ok fart och fortsätter på en ny väg där bilen ökar hastigheten till den tillåtna nivån. Jag har inte rört pedalerna.
Om ni ännu inte signerat uppropet kring FSD i Europa kan ni göra det här. Tyvärr lär det vara ännu svårare att få lagstiftare att ändra sig än det upprop om dragkrok som skickades till Tesla, men man kan ju alltid drömma...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Frågan är kommer det något erbjudande innan årskiftet där man först får prova och sedan kan slå till med reducerat pris.
Jag funderar på om jag ska använda bonuspengarna till FSD.
Sjukt ovärt, kört både X och 3 med FSD. Lane change fungerar nästan aldrig när det regnar, NoA blir avaktiverat på grund av "poor weather conditions", summon som tar evigheter att komma igång.
Frågan är kommer det något erbjudande innan årskiftet där man först får prova och sedan kan slå till med reducerat pris.
Jag funderar på om jag ska använda bonuspengarna till FSD.
Sjukt ovärt, kört både X och 3 med FSD. Lane change fungerar nästan aldrig när det regnar, NoA blir avaktiverat på grund av "poor weather conditions", summon som tar evigheter att komma igång.
Jag kan föreställa mig bilens kapacitet, när det gäller självkörande förmåga. Här skulle jag framför allt vilja se en bättre hantering av skyltning, tex hastighetsbegränsning. När det gäller filbyten hade det för min del räckt om den hållit samma kvalité som AP1 (den jag har erfarenhet av). En prova-på-tid med ett erbjudande hade varit bra när de har något att visa.
Med basic AP som finns till bilen nu saknas ju också grundläggande funktioner som självparkering. Den funktion tycker jag borde vara standard 2020 på en sådan här bil.