FSD dyrare från 16 augusti

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av GreenMachine »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Nej jag påstår inte heller att bilarna dödar,det jag menar att FSD som Elon pratar om inte kommer tillåtas innan övriga bilmärken i EU har likvärdiga alternativ. Och ja det behöver inte vara så,det är bara vad jag tycker :)
Och det jag menar är att gapet mellan tillåten FSD utan förare och dagens AP är stort. Funktion efter funktion kommer kunna läggas till FSD-paketet oavsett vad regelverket säger. Visst kommer vissa funktioner kunna bli vingklippta av befintliga eller nya regler likt funktionen för omkörning men jag är övertygad om att fler och fler funktioner kommer att komma oavsett om reglerna ändras eller ej.

Så lär det troligtvis bli men kunders vilja att betala, styrs ju av den faktiska användbara funktionen, oavsett om den då begränsas av ofärdig teknik eller olika lagar.

Själv skulle jag dock kalla alla produkter som inte uppfyller lagkraven inom sitt område för just ”outvecklade”, men så får man säkert inte säga här.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av HelectriC »

Vi ska ta ett banklån när det väl kommer. Vi har kommit fram till i familjen att FSD för 200.000kr är ett bra ändamål! Barnen ska inte längre få julklappar, vi har sålt huset och bor nu i tält. Man måste prioritera här i världen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Jeppe_E »

frippan skrev:
Nu tror jag att de är mer sugna på att släppa funktionen än att sälja fler licenser. De kan nämligen inte röra några av FSD pengarna innan de har släppt funktionen. Är en dryg miljard dollar som de har på kontot.

Coolt, känns som att de behöver pengarna för att fortsätta utvecklingen. Jag är bara rädd att det tar en massa månader innan EU får det. US har ju haft NoA i många månader innan EU tillslut fick det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi fick aldrig NoA i EU. Bara nåt nerstympat oanvändbart sk*t. Jag har stängt av NoA och kör utan.

Tack för det EU.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Hertsh »

TiborBlomhall skrev:
Vi fick aldrig NoA i EU. Bara nåt nerstympat oanvändbart sk*t. Jag har stängt av NoA och kör utan.

Tack för det EU.
Att skylla på EU är som att skylla på gud när det regnar.

NoA med handen på ratten och snabba fingrar på blinkersspaken borde funka felfritt om det var EU's fel (det är skillnaden mot USA)... Det är inte lagstiftningen som kräver spökbroms, långsam förflyttning mellan filer och ibland avbrott mitt i för att någon bakom kör lite fortare eller ökar farten när hen ska göra en omkörning (som man skall göra), oförstånd kring 1+2, mycket kraftiga svängar vid avfart (som om man glömt att man skall av vägen och rycker i ratten), oförmåga att gå in i fil bra vid påfart, etc. De enda vi kan skylla på för alla dessa brister är TESLA.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja för dessa brister ja.
Jag tänkte mer på att det är EU som tvingat Tesla stänga av automatiska filbyten. Att bilen blinkar och byter fil själv. Nu måste jag bekräfta med blinkersen. Totalt värdelöst.

Plus att de tvingar Tesla stänga av autopiloten i tvära svängar.

Håller med om låååååångsaaaammmmaaaa filbyten. Enormt irriterande.

Spökbromsningar inträffar dock ytterst sällan för mig.
kontakten2

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av kontakten2 »

Jag tycker ni borde häckla över Sverige med och inte bara EU. I Sverige får inte ens Uber verka. Nu vill säkert några protestera men du får inte lov att bedriva taxiverksamhet utan ett taxikörkort.... Vilket är helt uppåt väggarna.

Kan vi inte ens släppa Uber, lift etc fri med dess teknik och fördelar är fsd och teslataxi långt bort
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av TiborBlomhall »

Med tanke på hur mycket EU stympade NoA är det ytterst tveksamt vi kan få FSD här även när den släpps i USA.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Jeppe_E »

TiborBlomhall skrev:
Med tanke på hur mycket EU stympade NoA är det ytterst tveksamt vi kan få FSD här även när den släpps i USA.
Exakt!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Med tanke på hur mycket EU stympade NoA är det ytterst tveksamt vi kan få FSD här även när den släpps i USA.
Vi får FSD men måste ha en nykter person som måste hålla koll på trafiken och två händer på ratten....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2019 08:16
Ort: Bromma

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av PeteAstro »

Prishöjningen uppskjuten...
7D45027E-57A4-409C-91C4-6151FBFCDD93.jpeg
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av frippan »

Angående långsamma filbyten avbrutna filbyten och att den inte vill byta fil är alla begränsningar i UN förordning som EU har valt att följa.
Postade en videolänk på det och där förklaras det vad som begränsas. Är dryga 30 minuter lång så ni behöver lite tid för att kika på den.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
henric
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 jan 2019 13:18

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av henric »

Hertsh skrev:
TiborBlomhall skrev:
Vi fick aldrig NoA i EU. Bara nåt nerstympat oanvändbart sk*t. Jag har stängt av NoA och kör utan.

Tack för det EU.
Att skylla på EU är som att skylla på gud när det regnar.

NoA med handen på ratten och snabba fingrar på blinkersspaken borde funka felfritt om det var EU's fel (det är skillnaden mot USA)... Det är inte lagstiftningen som kräver spökbroms, långsam förflyttning mellan filer och ibland avbrott mitt i för att någon bakom kör lite fortare eller ökar farten när hen ska göra en omkörning (som man skall göra), oförstånd kring 1+2, mycket kraftiga svängar vid avfart (som om man glömt att man skall av vägen och rycker i ratten), oförmåga att gå in i fil bra vid påfart, etc. De enda vi kan skylla på för alla dessa brister är TESLA.
Det är inte bara automatiska filbyten som är borttaget i EU. Även exakt hur ett filbyte ska gå till och hur bilen ska agera när en bil närmar sig bakifrån, samt hur den ska bete sig i kraftiga svängar, är reglerat. Och det är dessa regleringar som är en stor anledning till att det funkar sämre nu. Spökbromsningar är förstås inte reglerat :-).
Kolla denna video där han går igenom i mer detalj:

Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2019 08:16
Ort: Bromma

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av PeteAstro »

Och Enhanced Summon....så länge det handlar om 6 meter...
86197B6E-24ED-4A54-A5D3-28F3962F2010.jpeg
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Dream99 »

Jag håller med om att det känns trist att vi inte får full FSD i Sverige. Men jag tänkte ändå dela med mig av en sak som jag vart helt fascinerad av.

Jag kör med NoA och bilen svänger av motorvägen. Då bilen inte riktigt lägger sig i rätt fil så styr jag och AP stängs av, men farthållaren är fortfarande på. Bilen anpassar sig till den sänkta hastigheten och saktar ned mer än tillåtna hastigheten när jag närmar mig en rondell. Jag styr in och ut i rondellen i helt ok fart och fortsätter på en ny väg där bilen ökar hastigheten till den tillåtna nivån. Jag har inte rört pedalerna.
Model X - 2019
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av themax »

Om ni ännu inte signerat uppropet kring FSD i Europa kan ni göra det här. Tyvärr lär det vara ännu svårare att få lagstiftare att ändra sig än det upprop om dragkrok som skickades till Tesla, men man kan ju alltid drömma...

https://secure.avaaz.org/en/community_p ... in_Europe/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av frippan »

Enligt Elons senaste tweets så höjs priset med $1000 den 1 november. Men inte i Europa först det har blivit godkänt med smart summon här.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av LarsL »

Frågan är kommer det något erbjudande innan årskiftet där man först får prova och sedan kan slå till med reducerat pris.

Jag funderar på om jag ska använda bonuspengarna till FSD.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av NEO »

LarsL skrev:
Frågan är kommer det något erbjudande innan årskiftet där man först får prova och sedan kan slå till med reducerat pris.

Jag funderar på om jag ska använda bonuspengarna till FSD.
Sjukt ovärt, kört både X och 3 med FSD. Lane change fungerar nästan aldrig när det regnar, NoA blir avaktiverat på grund av "poor weather conditions", summon som tar evigheter att komma igång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av LarsL »

MDurante skrev:
LarsL skrev:
Frågan är kommer det något erbjudande innan årskiftet där man först får prova och sedan kan slå till med reducerat pris.

Jag funderar på om jag ska använda bonuspengarna till FSD.
Sjukt ovärt, kört både X och 3 med FSD. Lane change fungerar nästan aldrig när det regnar, NoA blir avaktiverat på grund av "poor weather conditions", summon som tar evigheter att komma igång.
Jag kan föreställa mig bilens kapacitet, när det gäller självkörande förmåga. Här skulle jag framför allt vilja se en bättre hantering av skyltning, tex hastighetsbegränsning. När det gäller filbyten hade det för min del räckt om den hållit samma kvalité som AP1 (den jag har erfarenhet av). En prova-på-tid med ett erbjudande hade varit bra när de har något att visa.

Med basic AP som finns till bilen nu saknas ju också grundläggande funktioner som självparkering. Den funktion tycker jag borde vara standard 2020 på en sådan här bil.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: FSD dyrare från 16 augusti

Inlägg av Walker »

PeteAstro skrev:
Och Enhanced Summon....så länge det handlar om 6 meter...
:lol: :lol: :lol: min funkar (kanske) på 6 DECImeter.
Bilen uppför sig som en strykrädd hund och avbryter summon för minsta lilla.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar