Installera laddbox, frågor om el mm

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Delpiero »

Ska installera en laddbox tänkte jag, är helt rookie på elbil och laddare och el överlag.
Bor i ett ganska nybyggt, stort hus.
Har en Model 3.

Ringde och snackade med en elektriker.
Han sa att eftersom din bergvärmepump är 16A och din Huvudsäkring är 20A så är det bara 4A kvar till allt annat.

Han rekommenderade inte teslas egen wallconnector.
Han rekommenderade en med lastbalanserare. Har inte fått pris än.

När han lägger upp det så så låter det ju onekligen snålt på 4A kvar som ska täcka allt inkl laddaren då.
Pratade aldrig om att höja från 20A till 25A men antar att han föreslår det sen.
25A verkar kosta 60kr mer per månad om jag läser rätt, så inga stora pengar.


Samtidigt, om vi idag har 20A huvudsäkring och bergvärmepumpen är på 16A så har vi hittills klarat det utan avbrott.
Jag antar att bergvärmepumpen normalt sett inte nyttjar sina 16A?
Kommer säker inte ladda supermkt framöver då jag i snitt kör 3 mil per dag kanske. Men ibland blir det ju längre resor förstås.

Vad gör man? Känner mig helt vilsen.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Folke »

Höj till 25a så är du safe. Ingen
Kostnad i sammanhanget och de gör det på 5 minuter.

Kör på teslas om du vill ha det enkelt(utan krav på koppling till spot-pris osv).
Teslas wc har ju tex en knapp på sladden som automagiskt öppnar laddluckan på bilen. Det är
Ganska skönt att ha hemma.
Och den kan lastbalansera så ingen skillnad där..

Nackdelen med wc är väl att du behöver installera en jordfelsbrytare typ B. Men
Det väger upp det billiga priset på WC tycker jag kostnadsmässigt och inget du märker skillnad på(många elbilsladdare har inbyggd jordfelsbrytare)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Teslaspolen »

Det finns laddboxar som lastbalanserar emot huset. Vi har t.ex nyss fått en ifrån Garo installerad som verkar bra.

Sedan är det som du säger, din värmepump drar inte 16A hela tiden. Precis som din TV, ugn eller tvättmaskin inte drar maxeffekt hela tiden. Din exakta installation vågar jag dock inte uttala mig om då jag inte är elektriker eller expert på el.

Men en lastbalanserande laddbox, som sagt, Garo och Easee är två märken av laddboxar som lastbalanserar emot huset. Då sköter systemet sig självt helt, och skulle det vara hårt belastat i huset så får bilen vad som blir över. Om den behöver det. Båda dessa kostar ca 6-7000 Kr före bidraget.

Teslas laddbox lastbalanserar mellan laddboxar men inte (!) emot huset!
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Mysman »

En bergvärmepump drar sällan(aldrig?) 16A även om av säkringen är (upp till) 16A på pumpen. Man måste kolla manualen för detaljer men drar oftast ganska lite eltillskott, bara kompressor.

Så det finns alltsomoftast större utrymme. Man kan ju grotta ner lite i vilken/vilka faser som pumpen drar speciellt nattetid och lägga t.ex 2 "lediga" faser till laddboxen.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Folke »

Stämmer, wc lastbalanserar bara mellan olika wcs och inte mot huset. Också därför jag tycker man bör höja till 25a, då behöver du inte fundera på att lastbalansera mot huset..

Alla andra saker i huset drar också,
Såsom Micro, ugn, häll, vattenkokare och så
Vidare.

Och som det skrevs innan drar i princip aldrig en pump några 16a, men när det gäller el är
Det bättre att överdriva.. speciellt när elektrikern ändå ska dit.
Mr_E
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jun 2019 11:57

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Mr_E »

Bara 60 kr för att öka från 20 till 25 i huvudsäkring? Var bor du/vilken elleverantör har du då? Eon kräver mig på 200 kr för en sådan höjning. Är det inte mer för dig så tycker jag du ska överväga att höja säkringen/skippa lastbalansering, men du kan ju alltid avvakta och se, värmepumpen utnyttjar inte full effekt konstant, och kan du spara 720 om året utan att det får några konsekvenser alls för dig spelar det ju ingen roll. Tre mil om dagen kan du ju lätt ladda över natten även om du ställer bilens laddning så lågt som till 5A.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Delpiero »

Om man kör tesla wallconnector så måste man sen avgöra om man ska koppla in den på 10A eller 16A också eller?
Då antar jag 16A är bäst, och att man kan ställa ner effekten om man vill vid tillfälle?

Kommer laddboxen hela tiden nyttja 16A ifall man kör fullt? Hur funkar det.

Det lät på elektrikern som även om MB höjer huvudsäkring till 25A så är bergvärmepump 16 + laddbox 16 + annat...så skulle man behöva huvudsäkring 35 eller ngt men det låter väl oerhört överdrivet?
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Delpiero »

Mr_E skrev:
Bara 60 kr för att öka från 20 till 25 i huvudsäkring? Var bor du/vilken elleverantör har du då? Eon kräver mig på 200 kr för en sådan höjning. Är det inte mer för dig så tycker jag du ska överväga att höja säkringen/skippa lastbalansering, men du kan ju alltid avvakta och se, värmepumpen utnyttjar inte full effekt konstant, och kan du spara 720 om året utan att det får några konsekvenser alls för dig spelar det ju ingen roll. Tre mil om dagen kan du ju lätt ladda över natten även om du ställer bilens laddning så lågt som till 5A.
Jönköpings Energi.
Men det är absolut möjligt att jag inte förstått allt.
Kollade här?
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... natspriser
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Folke »

Man kan ju ställa in tesla wc ”hårt”
I laddboxen på olika ampere eller så ställer
Man in det i bilen. Bilen har minne baserat på plats så den minns tex 10a om man ställer in det.

Jag betalar typ 300-400 om året för att gå
Från 20 till 25 i mölndal..

Mvh
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av kikat »

Om bergvärmepumpen ska dra 16A måste kompressorn gå på max samtidigt som alla elpatroner är igång på full effekt. Då är det något fel på den.
Men när det kostar så lite som 74kr/mån att höja kan du ju lika gärna höja för att vara säker att klara elbil, värme, mikro, ugn och spis igång samtidigt mitt under en iskall vinterdag.
I Eons nät där jag bor är man illa tvungen att hålla sig på så låg huvudsäkring som möjligt med hjälp av effektvakter. Skiljer ungefär 200kr/mån på 20A och 25A.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av tor-ake »

Vissa elektriker adderar ihop maxförbrukningen för alla apparater och kommer på så vis fram till huvudsäkring. Det blir tyvärr lite dyrt att göra på det sättet även om det är enkelt. Drygt 1200kr/år skillnad mellan 20 och 25 för mig, Eon/sthlm.

Prova ett år först och se hur mycket du verkligen behöver, du kan sätta in en billig energimätare från clas ohlson (typ) så du ser effektförbrukning i olika situationer. Kanske klarar du dig oftast på tidsinställd laddning nattetid, och nerskruvat till 3x5A i bilen? Då räcker 20A huvudsäkring långt. Har själv 25 och vet att jag för det mesta har 10A marginal nattetid, året runt, på alla tre faserna.

Funkar det inte, då säkrar du upp där och då.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av fth »

tor-ake skrev:
Vissa elektriker adderar ihop maxförbrukningen för alla apparater och kommer på så vis fram till huvudsäkring. Det blir tyvärr lite dyrt att göra på det sättet även om det är enkelt. Drygt 1200kr/år skillnad mellan 20 och 25 för mig, Eon/sthlm.

Prova ett år först och se hur mycket du verkligen behöver, du kan sätta in en billig energimätare från clas ohlson (typ) så du ser effektförbrukning i olika situationer. Kanske klarar du dig oftast på tidsinställd laddning nattetid, och nerskruvat till 3x5A i bilen? Då räcker 20A huvudsäkring långt. Har själv 25 och vet att jag för det mesta har 10A marginal nattetid, året runt, på alla tre faserna.

Funkar det inte, då säkrar du upp där och då.
Håller med, jag har bara 16A på landet, och det är få tillfällen då jag har behövt "lastbalansera manuellt" (dvs stänga av laddningen till bilen), trots att jag har värmepump, ugn, bubbelpool etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av tor-ake »

Man kan ju t.ex låsa WC på en lite mer generös ström, så OM det inte är minusgrader ute, och man inte samtidigt skall laga mat, köra torktumlaren och dammsuga så kan man tillfälligt dra upp till en lite högre ström på skärmen i bilen om man snabbt behöver fylla några mil.

Jag har låst min WC på max 13A men kör man ugnen på "start" och har bastuaggregatet på, samtidigt som man tvättar kläder och dammsuger, då ryker en huvudsäkring så klart. Det kan och har inträffat. Då får man informera familjen och skruva in en ny propp ute i elskåpet...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
tor-ake skrev:
Vissa elektriker adderar ihop maxförbrukningen för alla apparater och kommer på så vis fram till huvudsäkring. Det blir tyvärr lite dyrt att göra på det sättet även om det är enkelt. Drygt 1200kr/år skillnad mellan 20 och 25 för mig, Eon/sthlm.

Prova ett år först och se hur mycket du verkligen behöver, du kan sätta in en billig energimätare från clas ohlson (typ) så du ser effektförbrukning i olika situationer. Kanske klarar du dig oftast på tidsinställd laddning nattetid, och nerskruvat till 3x5A i bilen? Då räcker 20A huvudsäkring långt. Har själv 25 och vet att jag för det mesta har 10A marginal nattetid, året runt, på alla tre faserna.

Funkar det inte, då säkrar du upp där och då.
Håller med, jag har bara 16A på landet, och det är få tillfällen då jag har behövt "lastbalansera manuellt" (dvs stänga av laddningen till bilen), trots att jag har värmepump, ugn, bubbelpool etc.

/fth

Jag håller själv på och funderar kring detta, eftersom jag ännu ej har skaffat ordentlig box. Laddar via schuko 8A 1-fas (vilket räcker för mig i dagsläget, kör ca 7 mil om dagen). Men jag vet att när vintern kommer och temperaturen faller så kan min värmepump dra i extrema fall 9kW, dvs 3kW per fas = 13A. Då har jag bara 3A kvar och även om de flesta andra förbrukare är stängda på natten, så skulle det innebära att mina 16A inte klarar (även om de momentant klarar 20A) att ladda bilen samtidigt. Problemet är väl mer att man inte vet när pannan behagar att dra igång. Man kan ju förvisso hålla koll på temperaturen, men det kan ju vara skönt att ha en varm bil på morgonen. En uppsäkring till 20A kostar mig 2000 kr/år. Får väl se hur det går i vinter ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av fth »

tor-ake skrev:
Man kan ju t.ex låsa WC på en lite mer generös ström, så OM det inte är minusgrader ute, och man inte samtidigt skall laga mat, köra torktumlaren och dammsuga så kan man tillfälligt dra upp till en lite högre ström på skärmen i bilen om man snabbt behöver fylla några mil.
Precis så gör jag på landet, jag har satt max effekt i bilen till 6A, behöver jag mer (väldigt sällan) så stänger jag av värmen i bubbelpoolen tillfälligt och skruvar upp effekten i bilen.

Gäller bara att komma ihåg att skruva ned bilen till nästa gång, annars blir det att pulsa ut till stolpen i snöyran och mörkret och byta säkring, för det är ju alltid den mest otillgängliga säkringen som går först av någon anledning, alltid i snöstorm dessutom :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mr_E
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jun 2019 11:57

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Mr_E »

Delpiero skrev:
Mr_E skrev:
Bara 60 kr för att öka från 20 till 25 i huvudsäkring? Var bor du/vilken elleverantör har du då? Eon kräver mig på 200 kr för en sådan höjning. Är det inte mer för dig så tycker jag du ska överväga att höja säkringen/skippa lastbalansering, men du kan ju alltid avvakta och se, värmepumpen utnyttjar inte full effekt konstant, och kan du spara 720 om året utan att det får några konsekvenser alls för dig spelar det ju ingen roll. Tre mil om dagen kan du ju lätt ladda över natten även om du ställer bilens laddning så lågt som till 5A.
Jönköpings Energi.
Men det är absolut möjligt att jag inte förstått allt.
Kollade här?
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... natspriser
Grattis till att du slipper ha ett av de ”stora” företagen. Har tredubbla fasta månadsavgiften till min villa, och de höjer med ytterligare 50 kr/mån varje år. Betalar i nuläget 665 kr/mån för 20A utan att ha mycket att säga till om. Idén med en icke-statlig monopolmarknad är ju sådär.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Jeppe_E »

Mr_E skrev:
Delpiero skrev:
Mr_E skrev:
Bara 60 kr för att öka från 20 till 25 i huvudsäkring? Var bor du/vilken elleverantör har du då? Eon kräver mig på 200 kr för en sådan höjning. Är det inte mer för dig så tycker jag du ska överväga att höja säkringen/skippa lastbalansering, men du kan ju alltid avvakta och se, värmepumpen utnyttjar inte full effekt konstant, och kan du spara 720 om året utan att det får några konsekvenser alls för dig spelar det ju ingen roll. Tre mil om dagen kan du ju lätt ladda över natten även om du ställer bilens laddning så lågt som till 5A.
Jönköpings Energi.
Men det är absolut möjligt att jag inte förstått allt.
Kollade här?
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... natspriser
Grattis till att du slipper ha ett av de ”stora” företagen. Har tredubbla fasta månadsavgiften till min villa, och de höjer med ytterligare 50 kr/mån varje år. Betalar i nuläget 665 kr/mån för 20A utan att ha mycket att säga till om. Idén med en icke-statlig monopolmarknad är ju sådär.
Som boende i NV-Skåne så har vi Öresundskraft som elnätsleverantör och Helsingborgs kommun ville sälja elbolaget (kan ju egentligen bara tänka mig ett bolag som kan vara potentiell köpare) och det har gått så långt att det nu skall folkomröstas om det. Jag är livrädd för vad som skulle hända om EON tog över. Betalar idag 2900 kr/år för 16A, 4900 kr/år för 20A och 5900 kr/år för 25A. 17,5 öre i överföringsavgift :?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Latt »

Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).

Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Model S 100D
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Delpiero »

Latt skrev:
Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).

Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Vad kostar en sådan setup ?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av LarsL »

Jag har värmepump som är klassad till 16A och har en huvudsäkring på 20A. Elektrikern som installerade värmepumpen tyckte inte att jag skulle höja till 20A från 16A då värmepumpen sällan drog 16A och då bara i korta stunder. Men jag tyckte det kändes bra att ha lite marginal så jag bad honom höja när han ändå var där. Är det så billigt att höja så gör det istället för att lägga pengar på dyr utrustning.

Jag har klarat mig med 20A och enkelbiljett som laddar med 10A på 1-fas och en värmepump på 16A. Jag har inte behövt anpassa tider eller något sånt. Nu kommer jag snart gå upp till två bilar men hoppas det ska funka också.

Ett enkelt tips är att känna på huvudsäkringarna, blir de varma så är de nära att lösa ut. Men de är lite tröga så det sker inte direkt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Jag har värmepump som är klassad till 16A och har en huvudsäkring på 20A. Elektrikern som installerade värmepumpen tyckte inte att jag skulle höja till 20A från 16A då värmepumpen sällan drog 16A och då bara i korta stunder. Men jag tyckte det kändes bra att ha lite marginal så jag bad honom höja när han ändå var där. Är det så billigt att höja så gör det istället för att lägga pengar på dyr utrustning.

Jag har klarat mig med 20A och enkelbiljett som laddar med 10A på 1-fas och en värmepump på 16A. Jag har inte behövt anpassa tider eller något sånt. Nu kommer jag snart gå upp till två bilar men hoppas det ska funka också.

Ett enkelt tips är att känna på huvudsäkringarna, blir de varma så är de nära att lösa ut. Men de är lite tröga så det sker inte direkt.
Om du skaffar en till elbil, får du T&R-biljett då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av LarsL »

En elbil utan mellanslag blir enkelbiljett men tvåelbilar blir inte tur&retur.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Bejje »

Jag hamnade i samma sits när jag fick min installation gjord av WC.
Installationen genomfördes under semestern och fick ett samtal från elektrikern med frågan om jag skulle säkra upp från 20A till 25A på stående fot med ungar springandes mellan benen, glass i händerna och allmänt semesterkaos.

Hans gissning var att årskostnaden skulle sticka med omkring 1000:- i bara avgifter i samband med uppsäkringen.
Jag orkade inte fundera och tänka igenom utan valde att hoppa över, kanske dumt, vi får se.

Mitt resonemang går så att jag har ställt ned styrkan i bilen till 14A nu, och ser inte att jag behöver med kräm till bilen, det laddar tillräckligt fort iafl baserat på det användningsmönstret vi har just nu och inga problem med säkringar ännu.

Sen återstår det att se hur det blir i vinter när värmepumpen kommer att gå, tvättmaskinen, torktumlare och ugn och spis, då kan det med all sannolikhet bli körigt men får labba lite med att ställa laddtider (efter 22:00 är det i stort bara värmepumpen som kommer gå och ladda bilen mellan 22:00-06:00 ja det borde räcka gott) för bilen och dra ned mer.

Sällan allting går samtidigt men jag har förberett frun på att vi kanske vaknar med kallt hus någon gång ;-)

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Ett enkelt tips är att känna på huvudsäkringarna, blir de varma så är de nära att lösa ut. Men de är lite tröga så det sker inte direkt.
Är de bara varma så lär de snart inte gå. Krävs väl temperaturer över 100 grader och det är inte heller direkt vid gränsen som säkringen går. Man kan alltså ha flera ampere över säkringen tillfälligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Installera laddbox, frågor om el mm

Inlägg av UrbanL »

Blir säkringarna varma kan det också vara ett tecken på att de inte är åtdragna ordentligt eller att kontaktytorna är ärgade/oxiderade.

Då ökar motståndet, som i sin tur leder till att de går varma som också kan öka oxideringen...

Råkade utför detta när solpanelerna började producera ordentligt och ihållande. Smält plastisolering på säkringshållarnas anslutningar och krackelerad porslin i bottenplattorna var resultatet... Så elektrikern fick byta dem...
Skriv svar