Om du skaffar en till elbil, får du T&R-biljett då?LarsL skrev:Jag har värmepump som är klassad till 16A och har en huvudsäkring på 20A. Elektrikern som installerade värmepumpen tyckte inte att jag skulle höja till 20A från 16A då värmepumpen sällan drog 16A och då bara i korta stunder. Men jag tyckte det kändes bra att ha lite marginal så jag bad honom höja när han ändå var där. Är det så billigt att höja så gör det istället för att lägga pengar på dyr utrustning.
Jag har klarat mig med 20A och enkelbiljett som laddar med 10A på 1-fas och en värmepump på 16A. Jag har inte behövt anpassa tider eller något sånt. Nu kommer jag snart gå upp till två bilar men hoppas det ska funka också.
Ett enkelt tips är att känna på huvudsäkringarna, blir de varma så är de nära att lösa ut. Men de är lite tröga så det sker inte direkt.
Installera laddbox, frågor om el mm
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
En elbil utan mellanslag blir enkelbiljett men tvåelbilar blir inte tur&retur.
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Jag hamnade i samma sits när jag fick min installation gjord av WC.
Installationen genomfördes under semestern och fick ett samtal från elektrikern med frågan om jag skulle säkra upp från 20A till 25A på stående fot med ungar springandes mellan benen, glass i händerna och allmänt semesterkaos.
Hans gissning var att årskostnaden skulle sticka med omkring 1000:- i bara avgifter i samband med uppsäkringen.
Jag orkade inte fundera och tänka igenom utan valde att hoppa över, kanske dumt, vi får se.
Mitt resonemang går så att jag har ställt ned styrkan i bilen till 14A nu, och ser inte att jag behöver med kräm till bilen, det laddar tillräckligt fort iafl baserat på det användningsmönstret vi har just nu och inga problem med säkringar ännu.
Sen återstår det att se hur det blir i vinter när värmepumpen kommer att gå, tvättmaskinen, torktumlare och ugn och spis, då kan det med all sannolikhet bli körigt men får labba lite med att ställa laddtider (efter 22:00 är det i stort bara värmepumpen som kommer gå och ladda bilen mellan 22:00-06:00 ja det borde räcka gott) för bilen och dra ned mer.
Sällan allting går samtidigt men jag har förberett frun på att vi kanske vaknar med kallt hus någon gång
Installationen genomfördes under semestern och fick ett samtal från elektrikern med frågan om jag skulle säkra upp från 20A till 25A på stående fot med ungar springandes mellan benen, glass i händerna och allmänt semesterkaos.
Hans gissning var att årskostnaden skulle sticka med omkring 1000:- i bara avgifter i samband med uppsäkringen.
Jag orkade inte fundera och tänka igenom utan valde att hoppa över, kanske dumt, vi får se.
Mitt resonemang går så att jag har ställt ned styrkan i bilen till 14A nu, och ser inte att jag behöver med kräm till bilen, det laddar tillräckligt fort iafl baserat på det användningsmönstret vi har just nu och inga problem med säkringar ännu.
Sen återstår det att se hur det blir i vinter när värmepumpen kommer att gå, tvättmaskinen, torktumlare och ugn och spis, då kan det med all sannolikhet bli körigt men får labba lite med att ställa laddtider (efter 22:00 är det i stort bara värmepumpen som kommer gå och ladda bilen mellan 22:00-06:00 ja det borde räcka gott) för bilen och dra ned mer.
Sällan allting går samtidigt men jag har förberett frun på att vi kanske vaknar med kallt hus någon gång
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Är de bara varma så lär de snart inte gå. Krävs väl temperaturer över 100 grader och det är inte heller direkt vid gränsen som säkringen går. Man kan alltså ha flera ampere över säkringen tillfälligt.LarsL skrev:Ett enkelt tips är att känna på huvudsäkringarna, blir de varma så är de nära att lösa ut. Men de är lite tröga så det sker inte direkt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Blir säkringarna varma kan det också vara ett tecken på att de inte är åtdragna ordentligt eller att kontaktytorna är ärgade/oxiderade.
Då ökar motståndet, som i sin tur leder till att de går varma som också kan öka oxideringen...
Råkade utför detta när solpanelerna började producera ordentligt och ihållande. Smält plastisolering på säkringshållarnas anslutningar och krackelerad porslin i bottenplattorna var resultatet... Så elektrikern fick byta dem...
Då ökar motståndet, som i sin tur leder till att de går varma som också kan öka oxideringen...
Råkade utför detta när solpanelerna började producera ordentligt och ihållande. Smält plastisolering på säkringshållarnas anslutningar och krackelerad porslin i bottenplattorna var resultatet... Så elektrikern fick byta dem...
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Om vi vänder på det då, svala säkringar betyder att du ligger en bra bit ifrån att de brinner av.
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
De är ett tecken på att de är hårt belastade men som du säger de betyder inte att de kommer gå. Jag har sett belastningen upp till 35 amp på min 20 amp säkring utan att den har gått..detta är såklart under kortare stunder.Svenssons skrev:Är de bara varma så lär de snart inte gå. Krävs väl temperaturer över 100 grader och det är inte heller direkt vid gränsen som säkringen går. Man kan alltså ha flera ampere över säkringen tillfälligt.LarsL skrev:Ett enkelt tips är att känna på huvudsäkringarna, blir de varma så är de nära att lösa ut. Men de är lite tröga så det sker inte direkt.
Denna fas 1 är hårt lastad och ja de händer att de går.. En dag ska jag försöka flytta någon förbrukare till en annan fas men de smäller max en gång om året typ när vi lagar mat och de är kallt ute samtidigt så de är låg prio på detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
13A på en 16A-säkring är ju rätt hård belastning men något som inte ska orsaka några som helst problem. En säkring är ju som ett litet motstånd (runt 5-50 milliohm) och energin som "bromsas" måste ju ta vägen någonstanns vilket blir värme vilket också är det som tillslut gör att säkringen går. Kan tänka mig att en 16A-säkring ligger på uppåt 100 grader efter en halvtimme till timme med 13A men att den inte ska gå mycket över detta om allt är OK. Jag skulle i alla fall inte vilja känna med handen på säkringen efter en timmes uttag av 13A. Nu tänker jag på huvudsäkringen och inte automatsäkring.chaffis75 skrev:De är ett tecken på att de är hårt belastade men som du säger de betyder inte att de kommer gå. Jag har sett belastningen upp till 35 amp på min 20 amp säkring utan att den har gått..detta är såklart under kortare stunder.Svenssons skrev:Är de bara varma så lär de snart inte gå. Krävs väl temperaturer över 100 grader och det är inte heller direkt vid gränsen som säkringen går. Man kan alltså ha flera ampere över säkringen tillfälligt.LarsL skrev:Ett enkelt tips är att känna på huvudsäkringarna, blir de varma så är de nära att lösa ut. Men de är lite tröga så det sker inte direkt.
Denna fas 1 är hårt lastad och ja de händer att de går.. En dag ska jag försöka flytta någon förbrukare till en annan fas men de smäller max en gång om året typ när vi lagar mat och de är kallt ute samtidigt så de är låg prio på detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Om din 16A säkring är 100 grader varm efter en timme med 13A bör du kalla dit en elektriker innan brand är ett faktum. Om säkringen verkligen är helt i skruvad kan det vara passdelen som glappar eller har spruckit.Svenssons skrev:13A på en 16A-säkring är ju rätt hård belastning men något som inte ska orsaka några som helst problem. En säkring är ju som ett litet motstånd (runt 5-50 milliohm) och energin som "bromsas" måste ju ta vägen någonstanns vilket blir värme vilket också är det som tillslut gör att säkringen går. Kan tänka mig att en 16A-säkring ligger på uppåt 100 grader efter en halvtimme till timme med 13A men att den inte ska gå mycket över detta om allt är OK. Jag skulle i alla fall inte vilja känna med handen på säkringen efter en timmes uttag av 13A. Nu tänker jag på huvudsäkringen och inte automatsäkring.chaffis75 skrev:De är ett tecken på att de är hårt belastade men som du säger de betyder inte att de kommer gå. Jag har sett belastningen upp till 35 amp på min 20 amp säkring utan att den har gått..detta är såklart under kortare stunder.Svenssons skrev:Är de bara varma så lär de snart inte gå. Krävs väl temperaturer över 100 grader och det är inte heller direkt vid gränsen som säkringen går. Man kan alltså ha flera ampere över säkringen tillfälligt.LarsL skrev:Ett enkelt tips är att känna på huvudsäkringarna, blir de varma så är de nära att lösa ut. Men de är lite tröga så det sker inte direkt.
Denna fas 1 är hårt lastad och ja de händer att de går.. En dag ska jag försöka flytta någon förbrukare till en annan fas men de smäller max en gång om året typ när vi lagar mat och de är kallt ute samtidigt så de är låg prio på detta.
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Har du ett nytt hus med värmepump är jag rätt säker på att värmepumpen har effektbegränsning.Delpiero skrev:Ska installera en laddbox tänkte jag, är helt rookie på elbil och laddare och el överlag.
Bor i ett ganska nybyggt, stort hus.
Har en Model 3.
Ringde och snackade med en elektriker.
Han sa att eftersom din bergvärmepump är 16A och din Huvudsäkring är 20A så är det bara 4A kvar till allt annat.
Han rekommenderade inte teslas egen wallconnector.
Han rekommenderade en med lastbalanserare. Har inte fått pris än.
När han lägger upp det så så låter det ju onekligen snålt på 4A kvar som ska täcka allt inkl laddaren då.
Pratade aldrig om att höja från 20A till 25A men antar att han föreslår det sen.
25A verkar kosta 60kr mer per månad om jag läser rätt, så inga stora pengar.
Samtidigt, om vi idag har 20A huvudsäkring och bergvärmepumpen är på 16A så har vi hittills klarat det utan avbrott.
Jag antar att bergvärmepumpen normalt sett inte nyttjar sina 16A?
Kommer säker inte ladda supermkt framöver då jag i snitt kör 3 mil per dag kanske. Men ibland blir det ju längre resor förstås.
Vad gör man? Känner mig helt vilsen.
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Model S 100D
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Krävs det att det är en elinstallatör för installationen av wattyn?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Tror det. Det såg hyfsat enkelt ut, 3 klämmor, en till varje fas, precis bakom huvudsäkringarna. Jag kände dock inte för att prova montera den själv när elektrikern ändå var på plats och hade erfarenhet av att montera en sånJeppe_E skrev:Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Krävs det att det är en elinstallatör för installationen av wattyn?
Model S 100D
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Tror inte det eftersom man inte kopplar in något. På hemsidan anges att man ska kontakta installatör om man är osäker.Jeppe_E skrev:Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Krävs det att det är en elinstallatör för installationen av wattyn?
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Köpte elektrikern in laddboxen och watty så du fick allt på en faktura eller du gjorde det och skickade in många kvitton?Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Jag köpte easee och watty från Tibber, el-sladden från nån elaffär och sen kopplade in elektrikern allt. Det var inget problem att skicka in dom 3 olika kvitton när jag sökte om ladda-hemma-stödetSALVETA skrev:Köpte elektrikern in laddboxen och watty så du fick allt på en faktura eller du gjorde det och skickade in många kvitton?Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
Model S 100D
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Kanon, tack.Latt skrev:Jag köpte easee och watty från Tibber, el-sladden från nån elaffär och sen kopplade in elektrikern allt. Det var inget problem att skicka in dom 3 olika kvitton när jag sökte om ladda-hemma-stödetSALVETA skrev:Köpte elektrikern in laddboxen och watty så du fick allt på en faktura eller du gjorde det och skickade in många kvitton?Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:Vad kostar en sådan setup ?Latt skrev:Jag valde kombinationen av Tibber (elleverantör) + Easee (laddbox) + Watty (Lastmätning av huvudsäkring).
Jag har 20A hemma. Monterade Easee på egna 20A säkringar (x3) och kan ladda min MS100D dom ungefär 30kWh jag behöver om natten på 2,5 timme ungefär. Har inte ändrat huvudsäkringar överhuvudtaket och det är inget problem. Tibber drar ner effekten till laddboxen när Watty registrerer att nått annat börjar dra ström och närmar sig max belastning av huvudsäkringarna. Funkar svinbra. Fick halva allt retur på ladda-hemma-stödet, även Watty:n
En annan grej jag funderade på är om man måste välja en tid som bilen ska vara laddad eller kan man låta boxen hoppa över en natt om det skulle vara ovanligt högt pris just då?
Jag kör inte så mycket att jag behöver ladda varje natt och då hade jag ju hellre prioriterat pris.
Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Är det någon som har en manual till Easee och/eller Watty så att man kan läsa på om hur de fungerar? Jag hittar ingen länk på någon av säljsidorna.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Installera laddbox, frågor om el mm
Smart, priserna publiceras ju ett dygn i förväg, så inom vissa förutsättningar så borde man kunna programmera den att styra mot pris, texSALVETA skrev:Kanon, tack.Latt skrev:Jag köpte easee och watty från Tibber, el-sladden från nån elaffär och sen kopplade in elektrikern allt. Det var inget problem att skicka in dom 3 olika kvitton när jag sökte om ladda-hemma-stödetSALVETA skrev:Köpte elektrikern in laddboxen och watty så du fick allt på en faktura eller du gjorde det och skickade in många kvitton?Latt skrev:12600'ish inkl. installation. Fick 6300'ish tillbaka från ladda-hemma-stödetDelpiero skrev:
Vad kostar en sådan setup ?
En annan grej jag funderade på är om man måste välja en tid som bilen ska vara laddad eller kan man låta boxen hoppa över en natt om det skulle vara ovanligt högt pris just då?
Jag kör inte så mycket att jag behöver ladda varje natt och då hade jag ju hellre prioriterat pris.
en "garantinivå" som motsvarar vad jag helt enkelt måste ha i SoC varje morgon för att klara dagens resor samt
en "ladda vid pris under X öre" där man laddar fritt (upp till tex 90% eller vilken nivå man nu tycker är ok för bilens batteri osv)...
Svårt att sätta något slags målvärde på priset bara eftersom det varierar en hel del under året/säsonger/veckodagar osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19