Träffa någon med en Tesla 3, Karlstad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Träffa någon med en Tesla 3, Karlstad

Inlägg av fraggan »

Hej,
Min första post här. Är lite sugen att införskaffa en T3, men då jag aldrig suttit i en, och närmaste sc är i Göteborg, så hade det varit kul om det fanns någon i Karlstad med omnejd som känner för att mötas så man kanske får kika på en irl samt ev åka med en sväng? Samt någon att kunna fråga lite om hur det faktiskt är att äga en. Min kommer användas i jobbet en del och med ersättningen där så blir det en del pengar extra in jämfört med en fossilbil =)

Jag har några funderingar kring Teslas över lag som någon här kanske vet lite mer om. Och det är bl a andrahandsvärdet? Lite tidigt kanske då det typ inte finns några =) Men vad tror ni om det? Ni som har köpt en, ungefär hur mycket kostar det er /månad? Skicka pm om ni inte vill skriva öppet. Det jag kikat på online är främst DNB och där ligger det runt 6k+försäkring. Då räknar jag med kontantinsats (inkl inbytesbil) på ca 130k. Och jag har kollat på AWD LR med dragkrok. Då jag anser att man kan spara nästa 10k på att köpa vinterdäcken själv och extra paketet för autopilot är inget jag känner jag vill ha, speciellt inte för vad det kostar.

När man använder en referenslänk ger det "bara" gratis laddning på teslas snabbladdningsstationer? Typ X mil/månad i X månader. Eller finns det andra typer av ref.länkar?
Senast redigerad av fraggan, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Träffa någon med en Tesla 3

Inlägg av Ampera »

Ändra din rubrik så folk ser var du vill träffa någon med M3
Lycka till
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Träffa någon med en Tesla 3, Karlstad

Inlägg av PontusT »

Andrahansvärdet förväntas vara väldigt bra för M3 enligt https://insideevs.com/news/342407/tesla ... l-classes/
Den ska tappa ca 30% på tre år.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Träffa någon med en Tesla 3, Karlstad

Inlägg av Walker »

Ska igenom Karlstad onsd em 28/8. Har du inte hittat någon annan kan du ju pm’a mig så svänger jag förbi.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Träffa någon med en Tesla 3, Karlstad

Inlägg av vibrationsfri »

Andrahandsvärdet lär bli bättre än motsvarande fossil. När efterfrågan är större än utbudet så hålls priserna uppe . Under de närmaste åren så kommer årsskatten på bränslebilar att gå upp samt priset på drivmedel vilket lär göra att andrahandsvärdet är högt.

Även om M3:an varit med på topp tio listan i mest sålda bil i Sverige i flera månader hittills så finns det många som vill ha den men inte har ”råd”. Jag har många gånger hört polare i sin Volvo eller BMW säga att M3:an kostar lite mer . Varvid jag frågar hur mycket soppa de betalar och andra omkostnader . Sen räknar de ut att M3:an i många fall inte alls är dyrare efter några år.
Verdi

Re: Träffa någon med en Tesla 3, Karlstad

Inlägg av Verdi »

Smart. Om du träffar nån med en Model 3 så behöver ni ju inte köpa en till. :lol:
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Träffa någon med en Tesla 3, Karlstad

Inlägg av fraggan »

Verdi skrev:
Smart. Om du träffar nån med en Model 3 så behöver ni ju inte köpa en till. :lol:
Haha, var väl inte en dejtförfrågan direkt :) Fick ett pm av en kille här i stan så jag kika på hans bil.
Tack ändå erbjudandet Walker.
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Träffa någon med en Tesla 3, Karlstad

Inlägg av fraggan »

vibrationsfri skrev:
Andrahandsvärdet lär bli bättre än motsvarande fossil. När efterfrågan är större än utbudet så hålls priserna uppe . Under de närmaste åren så kommer årsskatten på bränslebilar att gå upp samt priset på drivmedel vilket lär göra att andrahandsvärdet är högt.

Även om M3:an varit med på topp tio listan i mest sålda bil i Sverige i flera månader hittills så finns det många som vill ha den men inte har ”råd”. Jag har många gånger hört polare i sin Volvo eller BMW säga att M3:an kostar lite mer . Varvid jag frågar hur mycket soppa de betalar och andra omkostnader . Sen räknar de ut att M3:an i många fall inte alls är dyrare efter några år.
Mm priset är ju något högt, hade det funnit beggade så tror jag också att fler hade köpt dem när priset har sjunkit en del. Om det håller sig uppåt 60-70% efter 3 år så får man väl vara mer än nöjd :)

Precis så tänker jag också, man måste ju se till månadskostnaden med allt inkluderat. Då skiljer det inte mycket mellan Tesla m3 och nya bilar i liknande segment. Men det går ju vrida å vända på kalkylerna också men för mig så skulle det skilja < 1000 kr med nuvarande förutsättningar.

Läste en tråd här om lackproblemen som verkar finnas lite här å där. Tittade på några youtubeklipp där de slaktade teslas och där ser man tydligt att de "snålar" med färgen på många ställen jämfört med andra bilar. Det känns väl sådär när man betalar över 600k för en bil så bör den iaf ha ordentligt med färg på bilen =)

Vi får se inom kommande 1-2 månader om man bestämmer sig för tesla privat eller förmånsbil.
Skriv svar