Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av larsw »

Är det bara jag som upplever att autopiloten blivit kraftigt försämrad över sommaren med uppgraderingarna efter navigate on autopilot?

Det spökbromsas när som helst, så till den grad att det är obehagligt. Man kan köra i 110 på en 110-väg och helt plötsligt kommer en kort spökbromsning. Behöver inte ens vara en skugga på vägen, likt det var tidigare. Att köra med AP på trafikleder bland folk börjar bli direkt skämmigt, då den ofta får för sig att spökbromsa.

Därtill har den om möjligt börjat följa hastighetsgränserna ännu sämre än tidigare, vare sig inbromsningar eller accelleration på allt fler ställen som tidigare fungerat.

Dessutom har den börjat spökbromsa även på adaptiv farthållare, utan självstyrning. Går således ofta inte ens att styra själv för att slippa spökbromsandet.

Tidigare har jag inte haft några klagomål, men nu börjar jag dra mig för att slå på AP:n om det inte är på en tom väg, där man slipper bli sedd när man kör som en kratta på AP.

Kanske bara jag som är gnällig?

Min MS är med AP 2.5 och FSD. Nu fick jag min FSD för 21000 eller vad det nu var, så jag ska väl inte klaga. Skulle aldrig betala fullt pris för FSD i nuvarande skick iaf. Musk idéer om självkörande taxis måste ses som fria fantasier, hoppas man inte spelar bort hela bolaget på det bara. Efter en spökbromsning där kundernas kaffe flyger all världens väg lär ingen vilja låna ut sin Tesla som taxi igen iaf.
Författare och bloggare. Model S 2023
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av Svenssons »

Det är inte funktioner i FSD som du beskriver här utan de i Autopiloten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av larsw »

Svenssons skrev:
Det är inte funktioner i FSD som du beskriver här utan de i Autopiloten.
What's the diff?

Spökbromsar likväl. Tidigare var autopiloten avslappnande körning, nu får man sitta spänd beredd på att bilen när som helst bromsar.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av thedude »

larsw skrev:
Kanske bara jag som är gnällig?
Då är vi två iaf :)
larsw skrev:
Efter en spökbromsning där kundernas kaffe flyger all världens väg.
I bästa fall och ännu värre om man blir påkörd bakifrån.

Jag kan lägga till att bilen sänker plötsligt hastigheten när man kör förbi en avfart (bara om man kör i den mest högra filen) och att t.ex. motorvägar med olika hastigheter korsar varann (över eller under) och det är inte heller kul, arga bilar bakom börjar man bli van med.

En bra grej iaf är att när man kör på AP eller bara farthållaren så sänker bilen hastigheten när man tagit en avfart och det kommer t.ex. en sväng. Exempel är avfarten till Gröndal i södergående riktning.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av flaco »

Jag bytte från en MX med Ap1 till en MS med HW3 ... kallar man det AP3? Men, hur som helst, är min upplevelse att adaptiva farthållaren och AP är mycket mer nervös. Jag har försökt lista ut vad som orsakar spökbromsarna, men ser inte ett fullständigt mönster.
Det jag noterat är att den inte gillar när det blir trångt (E4/Eugenia tunneln/Essingeleden) eller när man kör om ett större (mörkt?) fordon som ligger långt till vänster i sin fil ... ibland avbryter AP omkörningen och vägrar köra om. Detta blir extra tydligt i början av Eugeniatunneln södergående, när man ligger i vänsterfilen ... bilen vill inte hålla satta hastighet (typ 75-80) om det ligger en bil i högerfilen.

Lustigt nog har vi även en M3 med HW3 som är betydligt mindre nervös ... spökbromsningarna är där, men mycket mjukare och man måste vara observant för att märka dem. Tyvärr vill inte min fru byta bil med mig :-D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av Svenssons »

larsw skrev:
Svenssons skrev:
Det är inte funktioner i FSD som du beskriver här utan de i Autopiloten.
What's the diff?

Spökbromsar likväl. Tidigare var autopiloten avslappnande körning, nu får man sitta spänd beredd på att bilen när som helst bromsar.
FSD är tillägg av funktioner förutom dagens Autopilot och Summon. De utökade funktionerna som kommer med FSD idag (dock bara i utvalda delar av världen till utvalda bilar) och som inte finns i dagens Autopilot (men som delvis fanns i Enhanced Autopilot) är Auto Lane Change, Navigate on Autopilot och Enhanced Summon. Funktioner som är på gång för FSD "i år" är Traffic Lights and Stop Signs Recognition and Response och Automatic Driving on City Streets.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
larsw skrev:
Svenssons skrev:
Det är inte funktioner i FSD som du beskriver här utan de i Autopiloten.
What's the diff?

Spökbromsar likväl. Tidigare var autopiloten avslappnande körning, nu får man sitta spänd beredd på att bilen när som helst bromsar.
FSD är tillägg av funktioner förutom dagens Autopilot och Summon. De utökade funktionerna som kommer med FSD idag (dock bara i utvalda delar av världen till utvalda bilar) och som inte finns i dagens Autopilot (men som delvis fanns i Enhanced Autopilot) är Auto Lane Change, Navigate on Autopilot och Enhanced Summon. Funktioner som är på gång för FSD "i år" är Traffic Lights and Stop Signs Recognition and Response och Automatic Driving on City Streets.

Den uppdelningen finns visserligen på papperet. Men FSD = AP-funktionerna plus FSD-tilläggen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
larsw skrev:
Svenssons skrev:
Det är inte funktioner i FSD som du beskriver här utan de i Autopiloten.
What's the diff?

Spökbromsar likväl. Tidigare var autopiloten avslappnande körning, nu får man sitta spänd beredd på att bilen när som helst bromsar.
FSD är tillägg av funktioner förutom dagens Autopilot och Summon. De utökade funktionerna som kommer med FSD idag (dock bara i utvalda delar av världen till utvalda bilar) och som inte finns i dagens Autopilot (men som delvis fanns i Enhanced Autopilot) är Auto Lane Change, Navigate on Autopilot och Enhanced Summon. Funktioner som är på gång för FSD "i år" är Traffic Lights and Stop Signs Recognition and Response och Automatic Driving on City Streets.

Den uppdelningen finns visserligen på papperet. Men FSD = AP-funktionerna plus FSD-tilläggen.
Det är som att säga att GNU står för "GNU's Not Unix". FSD = AP-funktionerna plus FSD-tilläggen = AP-funktionerna plus AP-funktionerna plus FSD-tilläggen-tilläggen osv...

Hur som helst så är spökbromsarna något som inte är unikt för bilar med FSD eftersom det sker i funktioner kopplade till Autopiloten, samma Autopilot som alla nya bilar idag har.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
larsw skrev:
Svenssons skrev:
Det är inte funktioner i FSD som du beskriver här utan de i Autopiloten.
What's the diff?

Spökbromsar likväl. Tidigare var autopiloten avslappnande körning, nu får man sitta spänd beredd på att bilen när som helst bromsar.
FSD är tillägg av funktioner förutom dagens Autopilot och Summon. De utökade funktionerna som kommer med FSD idag (dock bara i utvalda delar av världen till utvalda bilar) och som inte finns i dagens Autopilot (men som delvis fanns i Enhanced Autopilot) är Auto Lane Change, Navigate on Autopilot och Enhanced Summon. Funktioner som är på gång för FSD "i år" är Traffic Lights and Stop Signs Recognition and Response och Automatic Driving on City Streets.

Den uppdelningen finns visserligen på papperet. Men FSD = AP-funktionerna plus FSD-tilläggen.
Det är som att säga att GNU står för "GNU's Not Unix". FSD = AP-funktionerna plus FSD-tilläggen = AP-funktionerna plus AP-funktionerna plus FSD-tilläggen-tilläggen osv...

Hur som helst så är spökbromsarna något som inte är unikt för bilar med FSD eftersom det sker i funktioner kopplade till Autopiloten, samma Autopilot som alla nya bilar idag har.
Yes, och det är bevis på att bilarna är ganska långt från att kunna köra själv ännu.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Yes, och det är bevis på att bilarna är ganska långt från att kunna köra själv ännu.
Det är väl ingen som säger att dagens mjukvara i bilarna är till för att bilarna ska kunna köra själva?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Yes, och det är bevis på att bilarna är ganska långt från att kunna köra själv ännu.
Det är väl ingen som säger att dagens mjukvara i bilarna är till för att bilarna ska kunna köra själva?
Nej precis. Jag säger ju att det kommer ta tid. :)
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av fnystrom »

Jag upplever samma problem med AP och den adaptiva farthållaren. När man är själv i bilen och det inte är bilar runt omkring kan man använda AP, men med passagerare i bilen undviker jag AP. Det blir bara en massa klagomål på inbromsningarna.

Det som är extra irriterande är att den adaptiva farthållaren gör inbromsningar vid avfarter. Den borde bara anpassa sig till bilar framåt. Väldigt irriterande.

Jag körde en Volvo XC40 i sommar och testade dess AP (Pilot Assist?) och den fungerade nästan lika bra som Teslas AP.
Och Volvos adaptiva farthållare är bättre än Teslas adaptiva farthållare. Speciellt nu med Teslas panikinbromsningar.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av larsw »

Och Volvo följer hastighetsskyltarna.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av larsw »

Svenssons skrev:
larsw skrev:
Svenssons skrev:
Det är inte funktioner i FSD som du beskriver här utan de i Autopiloten.
What's the diff?

Spökbromsar likväl. Tidigare var autopiloten avslappnande körning, nu får man sitta spänd beredd på att bilen när som helst bromsar.
FSD är tillägg av funktioner förutom dagens Autopilot och Summon. De utökade funktionerna som kommer med FSD idag (dock bara i utvalda delar av världen till utvalda bilar) och som inte finns i dagens Autopilot (men som delvis fanns i Enhanced Autopilot) är Auto Lane Change, Navigate on Autopilot och Enhanced Summon. Funktioner som är på gång för FSD "i år" är Traffic Lights and Stop Signs Recognition and Response och Automatic Driving on City Streets.
FSD använder AP. AP med spökbromsningar är värdelöst. Kommer bli mycket olyckor med bilar som spontant bromsar från 110 till 70. Så länge spökbromsandet ligger kvar kan man knappast köra FSD.
Senast redigerad av larsw, redigerad totalt 1 gånger.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av larsw »

larsw skrev:
Och Volvo följer hastighetsskyltarna.
Och utan OTA-uppdateringar slipper Volvo-ägarna EU:s nya 15s-regel, vilket även pådyvlats oss gamla Teslaägare, trots att kraven bara är på nya bilar. Åkte med en Volvo Pilot (eller vad det nu heter) i somras, föraren kunde ha händerna av ratten i över en minut, eventuellt längre. Dessutom saktade den in mjukt långt innan en bilkö istället för att gasa på tills man börjar bli nervös och sedan tvärbromsa, samt förstås följde hastighetsskyltarna. Öht verkar Volvos programvara bättre under de omständigheterna jag åkte med iaf.

Lovar gott för Polestars elbil. Köraren av Volvon hade för övrigt nu satt upp sig på en Polestar.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av taliz »

s/Volvos/Mobileyes
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av larsw »

taliz skrev:
s/Volvos/Mobileyes
Uppenbarligen är inte Tesla ikapp. Frågan blir om de någonsin blir det?
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av Niclas »

Jag har AP1 och märker nu att bilen både bromsar in och ökar hastigheten själv vid skyltar tex 90-70-90. Det gjorde den inte tidigare.
Tycker således att AP1 har förbättrats i senast uppdateringen.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av SolnaGnagarn »

Instämmer, jag kör inte ens med skiten. Har AP2.
Har skrivit det i nån annan tråd men APn i vår XC90 funkar hur bra som helst! Inget tvek, inget spök, inget broms det bara flyter på.
Känns jävligt tryggt! Kör ofta med den. Aldrig i Teslan.
Verdi

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av Verdi »

SolnaGnagarn skrev:
Instämmer, jag kör inte ens med skiten. Har AP2.
Har skrivit det i nån annan tråd men APn i vår XC90 funkar hur bra som helst! Inget tvek, inget spök, inget broms det bara flyter på.
Känns jävligt tryggt! Kör ofta med den. Aldrig i Teslan.

Jag tycker AP fungerar bättre på landsväg än på motorväg nuförtiden. Då slipper man spökbromsningar när man ska köra om lastbil med skugga och andra farliga saker.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av HelectriC »

i somras var min AP2.5 så dålig i Tyskland att familjen protesterade högljutt, helt omöjligt att använda om man inte vill få panik hela tiden (de som åker med tror att man är nära en krock eller nåt hela tiden pga de starka spökinbromsningarna). Så jäkla dålig att jag blev förbannad. På svensk motorväg funkar det lite bättre och på långsam norsk väg (gärna landsväg), tycker jag den funkar ganska bra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
i somras var min AP2.5 så dålig i Tyskland att familjen protesterade högljutt, helt omöjligt att använda om man inte vill få panik hela tiden (de som åker med tror att man är nära en krock eller nåt hela tiden pga de starka spökinbromsningarna). Så jäkla dålig att jag blev förbannad. På svensk motorväg funkar det lite bättre och på långsam norsk väg (gärna landsväg), tycker jag den funkar ganska bra.
Ja, precis. Ju mer trafik och ju fler lastbilar desto oftare bromsade den. Tyvärr även när man bara hade farthållaren påslagen (vilket är det vanliga för mig). I Frankrike var det lite lugnare så där gick det bättre.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av taliz »

Tycker också det funkar väldigt bra på landsväg. På motorväg och särskilt 2+1 är det däremot inte så bekvämt i nuläget.

Om jag ska spekulera lite så tror jag Tesla har tune'at autopilot till att vara extremt försiktig, säkerhet över komfort.
De har inte råd med olyckor eftersom de nagelfars som ingen annan.
Övriga tillverkare har inte så mycket på spel. Dessutom har de inte mycket att välja på, de tar vad de får från mobileye.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av andersm »

Jag måste instämma med övriga talare. Tror också att Tesla försökt göra autopiloten mer "försiktig" eftersom de har som mål att uppnå full självkörning.

Vi har en Hyundai Ioniq som andrabil. Lane assist i den är ett skämt, men den adaptiva farthållaren funkar bättre i praktiken. Den är nog egentligen tekniskt mindre avancerad än teslan. Ibland bromsar den fast den inte borde (rätt sällan, och bara när det är långsammare trafik i filen bredvid), men även när den gör det så är den mjuk och timid. Var man inte beredd skulle den kanske krascha ibland om man lät den köra helt själv.

Men jag tar hellre att jag måste ingripa nån gång ibland och bromsa extra hårt manuellt, än att bilen flera gånger per resa ställer sig på bromsen utan anledning. Litar ändå inte på Teslan så jag är ju ändå med hela tiden. Så länge man har riktigt avstånd till bilen framför finns det ingen anledning att bromsa så ryckigt som autopiloten gör.

Jag önskar det fanns en inställning till autopiloten att den max skulle bromsa 2km/h per sekund eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Autopilot/FSD allt sämre? Spökbromsar

Inlägg av Jeppe_E »

Idag skulle jag byta från E4:an till E6:an vid Helsingborg norra. Så det är en påfartsramp, 110 km/h. Kommer ut på E6 samtidigt som en lastbil, lastbilen håller förstås 90 och jag håller 110.. Vad gör bilen då?

Tvärnit, för den tror uppenbarligen att jag håller på att köra om en bil på insidan... Hallå... Jag kom alltså ut i höjd med förarhytten och då bestämde sig bilen för att bromsa... hårt... jodåseruatt...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar