Ett av EU:s mindre lyckade drag har ju varit att gå på lobbyisternas krav på att begränsa självkörning. Vad jag förstår har väl de europeiska biltillverkarna insett att dom är frånkörda av Tesla och lobbat in lagar för att slippa skämmas.
Vet inte om det är så mycket vi kan göra, men enligt Teslarati-artikeln på:
https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... video/amp/
Kan man signa det här uppropet för att åtminstone uttrycka sin mening.
https://secure.avaaz.org/en/community_p ... in_Europe/
Begränsad autopilot i EU
Moderator: Redaktion
Re: Begränsad autopilot i EU
Nja,
Så länge Tesla tvingar föraren att ha händerna på ratten, titta på vägen och vara fullt ansvarig för körningen så hamnar bilens autopilot i den kategori av självkörning som regleras i det här ECE reglementet. ECE är ett samarbete på FN-nivå för att harmonisera standarder för olika system och komponenter. Det är inte bara EU som skriver under dessa regelverk. Det är ett 60-tal länder beroende på. Vi har valt att testa våra fälgar enligt ett ECE reglemente för att slippa testa dem i varje enskilt land.
Så det är upp till Tesla att våga lita på sitt system så mycket att det är riktig självkörning. Den dagen du inte behöver ha händerna på ratten, då får de göra som de vill med styrvinklar.
Så länge Tesla tvingar föraren att ha händerna på ratten, titta på vägen och vara fullt ansvarig för körningen så hamnar bilens autopilot i den kategori av självkörning som regleras i det här ECE reglementet. ECE är ett samarbete på FN-nivå för att harmonisera standarder för olika system och komponenter. Det är inte bara EU som skriver under dessa regelverk. Det är ett 60-tal länder beroende på. Vi har valt att testa våra fälgar enligt ett ECE reglemente för att slippa testa dem i varje enskilt land.
Så det är upp till Tesla att våga lita på sitt system så mycket att det är riktig självkörning. Den dagen du inte behöver ha händerna på ratten, då får de göra som de vill med styrvinklar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Begränsad autopilot i EU
McMagnus skrev:Ett av EU:s mindre lyckade drag har ju varit att gå på lobbyisternas krav på att begränsa självkörning. Vad jag förstår har väl de europeiska biltillverkarna insett att dom är frånkörda av Tesla och lobbat in lagar för att slippa skämmas.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Begränsad autopilot i EU
Bara för att jag är paranoid så betyder det ju inte att dom *inte* är efter mig!
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Re: Begränsad autopilot i EU
Jag är förvånad över att inte fler skrivit under uppropet mot reglerna för självkörning. Dessa regler gör det onödigt farligt att använda självkörning oavsett fabrikat. Detta är alltså inte ett problem för Tesla utan för EU.
Gå till länken https://secure.avaaz.org/en/community_p ... in_Europe/
Gå till länken https://secure.avaaz.org/en/community_p ... in_Europe/
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Begränsad autopilot i EU
Stämmer det? Jag förstår det som att allt annat än det godkända är förbjudet. En perfekt level 5 bil får väl inte köra på vägarna om den funnits?AGCF skrev:Nja,
Så det är upp till Tesla att våga lita på sitt system så mycket att det är riktig självkörning. Den dagen du inte behöver ha händerna på ratten, då får de göra som de vill med styrvinklar.
Att man inte får byta fil utan konfirmering e skit. Om det vore tillåtet kunde bilen själv initiera filbyte när villkoren uppfylls istället för att tvingas börja när nån tok börjar blinka för att sen avbryta manövern och få sura miner. Att ställa krsv på nignalering inför ett filbyte är inte så tokigt men det blr opraktiskt om det blir för mycket körskolemarginaler. Det måste väl idag inte funka i all sorts tät trafik, men man får nog få lita på att andra bilar kan anpassa sig någorlunda till filbytande bil.
Att sänka farten tillräckligt inför en snäv kurva tycker jag dock är ett rimligt krav. Fixsr autopiloten inte det så är den inte bra nog. I nödsituationer bör den dock få glra häftigare girar.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Begränsad autopilot i EU
Hur det än är så är det grymt bra med AP1 autopilot jämfört med en fossilbil. Har aldrig varit så avslappnad efter resan ned till Portugalien. 4300 km.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Begränsad autopilot i EU
Bor också i Portugallien (Vilamoura) var håller du hus?roder99 skrev:Hur det än är så är det grymt bra med AP1 autopilot jämfört med en fossilbil. Har aldrig varit så avslappnad efter resan ned till Portugalien. 4300 km.
Model S 100 P Raven 2019