Begränsad autopilot i EU

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Begränsad autopilot i EU

Inlägg av McMagnus »

Ett av EU:s mindre lyckade drag har ju varit att gå på lobbyisternas krav på att begränsa självkörning. Vad jag förstår har väl de europeiska biltillverkarna insett att dom är frånkörda av Tesla och lobbat in lagar för att slippa skämmas.

Vet inte om det är så mycket vi kan göra, men enligt Teslarati-artikeln på:

https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... video/amp/

Kan man signa det här uppropet för att åtminstone uttrycka sin mening.

https://secure.avaaz.org/en/community_p ... in_Europe/
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Begränsad autopilot i EU

Inlägg av AGCF »

Nja,

Så länge Tesla tvingar föraren att ha händerna på ratten, titta på vägen och vara fullt ansvarig för körningen så hamnar bilens autopilot i den kategori av självkörning som regleras i det här ECE reglementet. ECE är ett samarbete på FN-nivå för att harmonisera standarder för olika system och komponenter. Det är inte bara EU som skriver under dessa regelverk. Det är ett 60-tal länder beroende på. Vi har valt att testa våra fälgar enligt ett ECE reglemente för att slippa testa dem i varje enskilt land.

Så det är upp till Tesla att våga lita på sitt system så mycket att det är riktig självkörning. Den dagen du inte behöver ha händerna på ratten, då får de göra som de vill med styrvinklar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Begränsad autopilot i EU

Inlägg av Jeppe_E »

McMagnus skrev:
Ett av EU:s mindre lyckade drag har ju varit att gå på lobbyisternas krav på att begränsa självkörning. Vad jag förstår har väl de europeiska biltillverkarna insett att dom är frånkörda av Tesla och lobbat in lagar för att slippa skämmas.

[Filtypen gif har inaktiverats och kan inte längre visas.]

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Begränsad autopilot i EU

Inlägg av McMagnus »

Bara för att jag är paranoid så betyder det ju inte att dom *inte* är efter mig! 8-)
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Begränsad autopilot i EU

Inlägg av Bo G »

Jag är förvånad över att inte fler skrivit under uppropet mot reglerna för självkörning. Dessa regler gör det onödigt farligt att använda självkörning oavsett fabrikat. Detta är alltså inte ett problem för Tesla utan för EU.

Gå till länken https://secure.avaaz.org/en/community_p ... in_Europe/
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Begränsad autopilot i EU

Inlägg av RagWal »

AGCF skrev:
Nja,

Så det är upp till Tesla att våga lita på sitt system så mycket att det är riktig självkörning. Den dagen du inte behöver ha händerna på ratten, då får de göra som de vill med styrvinklar.
Stämmer det? Jag förstår det som att allt annat än det godkända är förbjudet. En perfekt level 5 bil får väl inte köra på vägarna om den funnits?

Att man inte får byta fil utan konfirmering e skit. Om det vore tillåtet kunde bilen själv initiera filbyte när villkoren uppfylls istället för att tvingas börja när nån tok börjar blinka för att sen avbryta manövern och få sura miner. Att ställa krsv på nignalering inför ett filbyte är inte så tokigt men det blr opraktiskt om det blir för mycket körskolemarginaler. Det måste väl idag inte funka i all sorts tät trafik, men man får nog få lita på att andra bilar kan anpassa sig någorlunda till filbytande bil.

Att sänka farten tillräckligt inför en snäv kurva tycker jag dock är ett rimligt krav. Fixsr autopiloten inte det så är den inte bra nog. I nödsituationer bör den dock få glra häftigare girar.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Begränsad autopilot i EU

Inlägg av roder99 »

Hur det än är så är det grymt bra med AP1 autopilot jämfört med en fossilbil. Har aldrig varit så avslappnad efter resan ned till Portugalien. 4300 km.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Begränsad autopilot i EU

Inlägg av perbjork »

roder99 skrev:
Hur det än är så är det grymt bra med AP1 autopilot jämfört med en fossilbil. Har aldrig varit så avslappnad efter resan ned till Portugalien. 4300 km.
Bor också i Portugallien (Vilamoura) var håller du hus?
Model S 100 P Raven 2019
Skriv svar