Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Moderator: Redaktion
Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Hej
Jag har Teslan kopplad till 3-fas hemma och har således ingen box. Jag har ett värmesystem som slår av och på emellanåt och jag vill att bilen ska få ladda endast när värmepannan är från.
Vad har vi för bra lösningar för detta? Med så små medel som möjligt, helst.
Jag har en egen elmätare för värmen med en lampa som vi kan avläsa.
Tack
Jag har Teslan kopplad till 3-fas hemma och har således ingen box. Jag har ett värmesystem som slår av och på emellanåt och jag vill att bilen ska få ladda endast när värmepannan är från.
Vad har vi för bra lösningar för detta? Med så små medel som möjligt, helst.
Jag har en egen elmätare för värmen med en lampa som vi kan avläsa.
Tack
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Nu blir det nog lite tvetydigt här, du har bilen kopplad till 3-fas, hurdå? Eftersom du inte har en box. Men, du behöver en effektvakt.
https://www.elbutik.se/product.html/eld ... typ-bvn-1s
Fungerar tvärtom, att brukaren slår av när uttaget blir för stort.
https://www.elbutik.se/product.html/eld ... typ-bvn-1s
Fungerar tvärtom, att brukaren slår av när uttaget blir för stort.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Säkert via 400V 16A uttag med UMC.Jeppe_E skrev:Nu blir det nog lite tvetydigt här, du har bilen kopplad till 3-fas, hurdå? Eftersom du inte har en box. Men, du behöver en effektvakt.
https://www.elbutik.se/product.html/eld ... typ-bvn-1s
Fungerar tvärtom, att brukaren slår av när uttaget blir för stort.
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Precis, 3-fas umc.
Tack för infon!
Kan det hända att det finns en trådlös variant också? Bilen och värmesystem sitter i en varsin elcentral som inte direkt är nära, varandra.
Tack för infon!
Kan det hända att det finns en trådlös variant också? Bilen och värmesystem sitter i en varsin elcentral som inte direkt är nära, varandra.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Minska maxladdningen i Teslan om det inte räcker så säkra upp (kostar dock x kronor per år). I det långa loppet är det bästa att hitta en inteligent "vakt" som gör att Teslan/Elbilen aldrig drar mer än som finns vad gäller huvudsäkringen. Detta förutsätter att man har en relativt jämn belastning på alla faser för annars kan en huvudsäkring ryka ändå.
Ha man köpte en bil för över 0,5 MSEK kanske man skall lägga någon krona på infrastrukturen hemma också.
Ha man köpte en bil för över 0,5 MSEK kanske man skall lägga någon krona på infrastrukturen hemma också.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Funkar väll också med en belastningsvakt som kopplar bort antingen bilen eller värmesystemet när effekten blir för hög jmf med huvudsäkringarna.
Hur bilen reagrar att bli på/avslagen i laddning vet jag dock inget om. Väljer man att slå av/på värmesystemet kan det bli jävligt kallt.
Hur bilen reagrar att bli på/avslagen i laddning vet jag dock inget om. Väljer man att slå av/på värmesystemet kan det bli jävligt kallt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Tack.ChristerSjo skrev:Minska maxladdningen i Teslan om det inte räcker så säkra upp (kostar dock x kronor per år). I det långa loppet är det bästa att hitta en inteligent "vakt" som gör att Teslan/Elbilen aldrig drar mer än som finns vad gäller huvudsäkringen. Detta förutsätter att man har en relativt jämn belastning på alla faser för annars kan en huvudsäkring ryka ändå.
Ha man köpte en bil för över 0,5 MSEK kanske man skall lägga någon krona på infrastrukturen hemma också.
Tro mig, jag engagerar mig mycket i husets infrastruktur och har balanserat det mesta med eftertanke.
Att klara mig på mina 16A huvudsäkringar är en utmaning jag vill klara och därför frågar jag nu om tips på prylar, app eller andra tankesätt för detta.
Så har du tips på en intelligent vakt?
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
En annan väg att gå är att både värmesystem och bil styrs av timer, vintertid då. Säg att bilen laddar jämna timmar och värmen kör ojämna. Då behövs ju ingen direkt intelligens.
Jag trodde det här skulle vara tokenkelt att lösa. Jag tänkte att jag kunde sätta någon liten läsare på lampan på värmesystemets elmätare, skicka upp det till någon söt molntjänst, som också pratar med antingen Tesla-appen, eller via någon annan part. Det är gränsfall till att jag skulle kunna bygga något själv, men jag ger mig nog inte på det den här gången.
Jag trodde det här skulle vara tokenkelt att lösa. Jag tänkte att jag kunde sätta någon liten läsare på lampan på värmesystemets elmätare, skicka upp det till någon söt molntjänst, som också pratar med antingen Tesla-appen, eller via någon annan part. Det är gränsfall till att jag skulle kunna bygga något själv, men jag ger mig nog inte på det den här gången.
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Finns ju en på forumet som byggt en app kallad "Smart Charge" eller nått sånt(sök på det).tobwet skrev:En annan väg att gå är att både värmesystem och bil styrs av timer, vintertid då. Säg att bilen laddar jämna timmar och värmen kör ojämna. Då behövs ju ingen direkt intelligens.
Jag trodde det här skulle vara tokenkelt att lösa. Jag tänkte att jag kunde sätta någon liten läsare på lampan på värmesystemets elmätare, skicka upp det till någon söt molntjänst, som också pratar med antingen Tesla-appen, eller via någon annan part. Det är gränsfall till att jag skulle kunna bygga något själv, men jag ger mig nog inte på det den här gången.
Om det inte redan finns i appen kanske du kan övertyga honom att bygga det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Tibber laddbox med Watty borde vara det du ska ha. Jag kör med Tibber bara via appen och UMC och de styr nu min laddning mot när strömmen är som billigast.
Att slå av laddaren hårt med lastvakt verkar inte vara då bilen tror att något är fel och stänger ner laddningen. Kanske bättre att stänga ner pannan om det blir för hög belastning?
Hur långt kör du per dag? Jag klarar mig utmärkt med 10A 1-fas och kör 7 mil/dag. I förrgår körde jag lite längre och då han inte bilen upp till 80%, men det tog den igen nästa natt.
Om du har 3-fas så kan du gå ner till 5A tror jag. Då har du 11A kvar till panna och övriga hushållet. Men det blir ändå ganska bra laddning över en natt. Fördelen med det är att du då kan kräma på lite extra när du måste. Effektvakten får då slå av pannan under den tiden som bilen är prioriterad.
Att slå av laddaren hårt med lastvakt verkar inte vara då bilen tror att något är fel och stänger ner laddningen. Kanske bättre att stänga ner pannan om det blir för hög belastning?
Hur långt kör du per dag? Jag klarar mig utmärkt med 10A 1-fas och kör 7 mil/dag. I förrgår körde jag lite längre och då han inte bilen upp till 80%, men det tog den igen nästa natt.
Om du har 3-fas så kan du gå ner till 5A tror jag. Då har du 11A kvar till panna och övriga hushållet. Men det blir ändå ganska bra laddning över en natt. Fördelen med det är att du då kan kräma på lite extra när du måste. Effektvakten får då slå av pannan under den tiden som bilen är prioriterad.
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Billigaste sättet blir väl att höja huset från 16a. Såvida du har tillräcklig kapacitet i kablaget in i huset.
Gör du det själv kostar det väl 49 kr men det är ju också livsfarligt om man inte vet vad man gör.
Alternativt ta dit en elektriker som hjälper dig. Sen ser du till att han/hon glömmer raportera höjningen till din nätleverantör. Och skulle ngn upptäcka det får du väl skylla på förgående ägare eller ngt.
Sen om det är helt ok är väl en annan femma men billigast blir det iaf.
Gör du det själv kostar det väl 49 kr men det är ju också livsfarligt om man inte vet vad man gör.
Alternativt ta dit en elektriker som hjälper dig. Sen ser du till att han/hon glömmer raportera höjningen till din nätleverantör. Och skulle ngn upptäcka det får du väl skylla på förgående ägare eller ngt.
Sen om det är helt ok är väl en annan femma men billigast blir det iaf.
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Intressant!LarsL skrev:Tibber laddbox med Watty borde vara det du ska ha. Jag kör med Tibber bara via appen och UMC och de styr nu min laddning mot när strömmen är som billigast.
Att slå av laddaren hårt med lastvakt verkar inte vara då bilen tror att något är fel och stänger ner laddningen. Kanske bättre att stänga ner pannan om det blir för hög belastning?
Hur långt kör du per dag? Jag klarar mig utmärkt med 10A 1-fas och kör 7 mil/dag. I förrgår körde jag lite längre och då han inte bilen upp till 80%, men det tog den igen nästa natt.
Om du har 3-fas så kan du gå ner till 5A tror jag. Då har du 11A kvar till panna och övriga hushållet. Men det blir ändå ganska bra laddning över en natt. Fördelen med det är att du då kan kräma på lite extra när du måste. Effektvakten får då slå av pannan under den tiden som bilen är prioriterad.
Då verkar inte lastvakt vara the shit, i alla fall inte för att bryta bilen.
Vi kör kanske 10 mil om dagen och jag kör 11A nu för tiden för att klara varmvattenberedaren. Grejen är ju att elpatronen som går igång ibland är på 9kW, så bilen ska ner riktigt lågt för att klara det. Så jag tror inte den vägen håller. Dock kör elpatronen normalt inte i mer än en minut eller nåt sånt, så kanske klarar vi dessa korta toppar.
Ev lastvakt på elpatronen då. Eller annat sätt att fjärr-bryta den.
Jag gillar hur du tänker. Tyvärr är skåpet rätt nytt osv så det går inte att skylla på gamla synder.Folke skrev:Billigaste sättet blir väl att höja huset från 16a. Såvida du har tillräcklig kapacitet i kablaget in i huset.
Gör du det själv kostar det väl 49 kr men det är ju också livsfarligt om man inte vet vad man gör.
Alternativt ta dit en elektriker som hjälper dig. Sen ser du till att han/hon glömmer raportera höjningen till din nätleverantör. Och skulle ngn upptäcka det får du väl skylla på förgående ägare eller ngt.
Sen om det är helt ok är väl en annan femma men billigast blir det iaf.
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Jag höjde till 20A från 16A när jag gick från vedeldat till bergvärme. Den kör ju värmepatron någon gång i veckan på hög effekt för att rengöra systemet. Tyvärr har de placerat den rengöringen till natt och då riskerar det att kollidera med elbilsladdningen.
Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?
Den inplanerade temphöjningen brukar man ju kunna ändra själv i menyn till värmepumpen.LarsL skrev:Jag höjde till 20A från 16A när jag gick från vedeldat till bergvärme. Den kör ju värmepatron någon gång i veckan på hög effekt för att rengöra systemet. Tyvärr har de placerat den rengöringen till natt och då riskerar det att kollidera med elbilsladdningen.