Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?

Inlägg av Folke »

Billigaste sättet blir väl att höja huset från 16a. Såvida du har tillräcklig kapacitet i kablaget in i huset.

Gör du det själv kostar det väl 49 kr men det är ju också livsfarligt om man inte vet vad man gör.

Alternativt ta dit en elektriker som hjälper dig. Sen ser du till att han/hon glömmer raportera höjningen till din nätleverantör. Och skulle ngn upptäcka det får du väl skylla på förgående ägare eller ngt.

Sen om det är helt ok är väl en annan femma men billigast blir det iaf.
Användarvisningsbild
tobwet
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jul 2019 23:45

Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?

Inlägg av tobwet »

LarsL skrev:
Tibber laddbox med Watty borde vara det du ska ha. Jag kör med Tibber bara via appen och UMC och de styr nu min laddning mot när strömmen är som billigast.

Att slå av laddaren hårt med lastvakt verkar inte vara då bilen tror att något är fel och stänger ner laddningen. Kanske bättre att stänga ner pannan om det blir för hög belastning?

Hur långt kör du per dag? Jag klarar mig utmärkt med 10A 1-fas och kör 7 mil/dag. I förrgår körde jag lite längre och då han inte bilen upp till 80%, men det tog den igen nästa natt.
Om du har 3-fas så kan du gå ner till 5A tror jag. Då har du 11A kvar till panna och övriga hushållet. Men det blir ändå ganska bra laddning över en natt. Fördelen med det är att du då kan kräma på lite extra när du måste. Effektvakten får då slå av pannan under den tiden som bilen är prioriterad.
Intressant!
Då verkar inte lastvakt vara the shit, i alla fall inte för att bryta bilen.
Vi kör kanske 10 mil om dagen och jag kör 11A nu för tiden för att klara varmvattenberedaren. Grejen är ju att elpatronen som går igång ibland är på 9kW, så bilen ska ner riktigt lågt för att klara det. Så jag tror inte den vägen håller. Dock kör elpatronen normalt inte i mer än en minut eller nåt sånt, så kanske klarar vi dessa korta toppar.

Ev lastvakt på elpatronen då. Eller annat sätt att fjärr-bryta den.

Folke skrev:
Billigaste sättet blir väl att höja huset från 16a. Såvida du har tillräcklig kapacitet i kablaget in i huset.

Gör du det själv kostar det väl 49 kr men det är ju också livsfarligt om man inte vet vad man gör.

Alternativt ta dit en elektriker som hjälper dig. Sen ser du till att han/hon glömmer raportera höjningen till din nätleverantör. Och skulle ngn upptäcka det får du väl skylla på förgående ägare eller ngt.

Sen om det är helt ok är väl en annan femma men billigast blir det iaf.
Jag gillar hur du tänker. Tyvärr är skåpet rätt nytt osv så det går inte att skylla på gamla synder. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?

Inlägg av LarsL »

Jag höjde till 20A från 16A när jag gick från vedeldat till bergvärme. Den kör ju värmepatron någon gång i veckan på hög effekt för att rengöra systemet. Tyvärr har de placerat den rengöringen till natt och då riskerar det att kollidera med elbilsladdningen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vad behövs för laddning när värmesystemet är av?

Inlägg av [JM] »

LarsL skrev:
Jag höjde till 20A från 16A när jag gick från vedeldat till bergvärme. Den kör ju värmepatron någon gång i veckan på hög effekt för att rengöra systemet. Tyvärr har de placerat den rengöringen till natt och då riskerar det att kollidera med elbilsladdningen.
Den inplanerade temphöjningen brukar man ju kunna ändra själv i menyn till värmepumpen.
Skriv svar