Tesla situationer

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tesla situationer

Inlägg av bjelkeman »

När man äger en Tesla så hamnar man i roliga, trevlig, ibland konstiga, situationer där omvärlden reagerar på din Tesla.

Berätta för oss om dina Tesla situationer!

Jag börjar med en: Jag hälsade på mamma och visade bilen igår. Hon älskar att köra och älskar roliga bilar. Morfar var bilmekaniker och hade kul bilar. Mamma vart helt begeistrad. Jag tror hon cirklade runt bilen i fem minuter medans hon sade hur fantastiskt fin den var. När hon fått köra den någon minute så utbrast hon: "Vad kommer nästa version kosta?" Jag berättade om det uppskattad priset för Model 3. "Jag vill ha en!" Sen körde hon bilen "entusiastiskt" runt småvägarna där vi var ute på landsbygden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla situationer

Inlägg av bonath »

Haha... Den gamla vanliga visan.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Tesla situationer

Inlägg av far1far2 »

Har haft min S85D i 7 månader. Låtit 42 påersoner provköra. Bl a en gammal rallyräv, en ambulansförare, 2 garvade poliser, 2 bilbesiktigare m fl. ALLA har varit översvallande entusiastiska. Särskilt poliserna, och rallyräven! alltid lika kul att sitta jämte och uppleva deras reaktioner. 3 st har beställt varsin mod 3.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla situationer

Inlägg av bjelkeman »

Att du kommer ihåg hur många. :) Har du en lista?

Idag så åkte jag hemmifrån och gled tyst genom villaområdet, med takluckan öppen. Förbi några människor som promenerade. Som tittade på mig och medans jag rullade förbi och sade "nånting nånting Teslan asså nånting nånting."

Jag insåg plötsligt att de inte var vana att någon i en bil kan höra vad de säger. En bil brukar vara stängd, och är den inte de (en cab kanske undantaget) så låter den så mycket att man inget hör när folk pratar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Tesla situationer

Inlägg av Challe76a »

Idag var jag och handlade. Parkerar bilen och en kille på 10 år ropar till sin mamma: Kolla Teslan, jag älskar Tesla!! Han sprang fram och började snacka om att jag hade bagage både fram och bak. Han frågade om jag kunde visa batterierna? :D jag sade att dom sitter i botten varpå ungen kastar sig ner på marken och kollar under bilen. Så fruktansvärt rolig unge. Morsan stod bredvid och sade bara, ja tänk om man hade råd med en.... Ungen hade järnkoll, den kostar 1 miljon va?? Hmm typ...

Det var nog den märkligaste situation jag hamnat i. Men det bådar gott när dagens ungdom är påläst.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla situationer

Inlägg av ovelundkvist »

Jag tycker ofta att det är barnen som har mest koll. Bland våra grannar i villaområdet är det oftast barnen som berättar för sina föräldrar vad det är för speciellt med vår bil och varför de tycker att även de ska köpa en sån!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla situationer

Inlägg av mati »

Det är absolut barnen som har koll, vuxna ser bara priset på en Tesla och konstaterar ett de inte har råd med en elbil och så är det ett avslutat kapitel. Jag har råkat ut för detta ett antal gånger. Samtidigt är det ju just barnen som är potentiella elbilskunder om några år. Dagens barn kommer förmodligen aldrig att komma behöva köra en bensinbil när de är vuxna. Många barn verkar vara mycket medvetna om detta. Det är de vuxna som inte begriper.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Tesla situationer

Inlägg av Silversound »

Det är ju ett utmärkt tillfälle att påpeka vikten av att sköta sig i skolan och skaffa en bra utbildning, så att man sedan har råd att köpa en Tesla. :)
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla situationer

Inlägg av Jerker »

Silversound skrev:
Det är ju ett utmärkt tillfälle att påpeka vikten av att sköta sig i skolan och skaffa en bra utbildning, så att man sedan har råd att köpa en Tesla. :)
Om man ska tro på framtidsvisionärerna så kommer dessa barn när de är stora inte att vilja köpa nån egen bil utan bara åka självkörande taxi/buss eller möjligtvis ingå i en bilpool. Men man kan ju köra med argumentet så länge det går! :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla situationer

Inlägg av mati »

Det finns ju fortfarande barn på landsbygden också. Än så länge i alla fall. Och oavsett vad alla tror så kommer landsbygdsbor inte klara sig utan egen bil även i framtiden. Jag kommer äga en bil så länge jag lever och mina grannar likaså. Det finns gott om potentiella framtida elbilsköpare här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla situationer

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det finns ju fortfarande barn på landsbygden också. Än så länge i alla fall. Och oavsett vad alla tror så kommer landsbygdsbor inte klara sig utan egen bil även i framtiden. Jag kommer äga en bil så länge jag lever och mina grannar likaså. Det finns gott om potentiella framtida elbilsköpare här.
Ja, visst är det så! Samma med mig! Jag ser framför mig att min bil kör mig när jag är för gammal för att själv kunna köra bil! Aldrig att jag flyttar in i stan! Hellre ättestupan!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla situationer

Inlägg av mati »

Då är vi helt överens. Här får de bära ut mig med fötterna först. Om jag sedan blir ivägkörd av en självkörande bil, antingen min egen eller en sån där fyrkantig, är det helt okej för mig. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla situationer

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Då är vi helt överens. Här får de bära ut mig med fötterna först. Om jag sedan blir ivägkörd av en självkörande bil, antingen min egen eller en sån där fyrkantig, är det helt okej för mig. :lol:
+1 :lol:
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Tesla situationer

Inlägg av Simon »

Återgår till trådens ämne om det är okej. ;)

Från en kompisfamilj hörde jag följande historia, om de ofrivilliga smugglarna:
Dotter och hennes kille hade lånat teslan och semestrat några dagar på kontinenten. Från Tyskland hade de fått med sig "souvenirer" i flytande form. Ganska mycket. När de närmade sig den svenska gränsen kom de på att det kanske var så mycket att måste betala tull för detta.
För säkerhet skull svängde de in och frågade tulltjänstemannen.
"Tja, öppna bakluckan så ska jag kolla." sa tjänstemannen. De öppnar, mannen räknar på hur mycket flaskor de har. "Nä, det är lugnt, det är strax under gränsen. Det är bara att fortsätta."
Inte förrän de åkt några mil in i Sverige kom de på att de hade lika mycket dricka liggande i frunken.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tesla situationer

Inlägg av Herr X »

Simon skrev:
Dotter och hennes kille hade lånat teslan och semestrat några dagar på kontinenten. Från Tyskland hade de fått med sig "souvenirer" i flytande form. Ganska mycket. När de närmade sig den svenska gränsen kom de på att det kanske var så mycket att måste betala tull för detta.
För säkerhet skull svängde de in och frågade tulltjänstemannen.
"Tja, öppna bakluckan så ska jag kolla." sa tjänstemannen. De öppnar, mannen räknar på hur mycket flaskor de har. "Nä, det är lugnt, det är strax under gränsen. Det är bara att fortsätta."
Inte förrän de åkt några mil in i Sverige kom de på att de hade lika mycket dricka liggande i frunken.
För eget bruk får man väl lov att ha med sig hur mycket man vill? Inom EU är det inga tullar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla situationer

Inlägg av bylund »

Så är det, men det finns en gräns då de kan börja ställa frågor för att verifiera att det verkligen är för personligt bruk. Har man mer än 10 liter sprit, 90 liter vin, 20 liter starkvin eller 110 liter öl kan man få förklara sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla situationer

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Så är det, men det finns en gräns då de kan börja ställa frågor för att verifiera att det verkligen är för personligt bruk. Har man mer än 10 liter sprit, 90 liter vin, 20 liter starkvin eller 110 liter öl kan man få förklara sig.
Räknas intyg från läkaren att man är alkoholist? ;)

Har funderat på om man inte borde kunna göra ett lock till frunken som ser ut som ett motorblock från en förbränningsmotor...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla situationer

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Så är det, men det finns en gräns då de kan börja ställa frågor för att verifiera att det verkligen är för personligt bruk. Har man mer än 10 liter sprit, 90 liter vin, 20 liter starkvin eller 110 liter öl kan man få förklara sig.
de bilar vi på semestern kallar "ölbilar" är svenska kombibilar som ligger helt sjukt tungt på bakaxeln och där man ofta ser alkoholen över fönsterlinjen. Kan inte tänka mig att man får problem med tullen i en Tesla om sådana kombis kommer igenom. Vikten däremot kanske, men det är en annan femma.
Nu för tiden är det ju bara att lasta på, ingen som säger nåt och i så fall planerar man en stor födelsedagsfest ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Tesla situationer

Inlägg av Lembritt »

bylund skrev:
Så är det, men det finns en gräns då de kan börja ställa frågor för att verifiera att det verkligen är för personligt bruk. Har man mer än 10 liter sprit, 90 liter vin, 20 liter starkvin eller 110 liter öl kan man få förklara sig.
1000 liter sprit ;)
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla situationer

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
bylund skrev:
Så är det, men det finns en gräns då de kan börja ställa frågor för att verifiera att det verkligen är för personligt bruk. Har man mer än 10 liter sprit, 90 liter vin, 20 liter starkvin eller 110 liter öl kan man få förklara sig.
de bilar vi på semestern kallar "ölbilar" är svenska kombibilar som ligger helt sjukt tungt på bakaxeln och där man ofta ser alkoholen över fönsterlinjen. Kan inte tänka mig att man får problem med tullen i en Tesla om sådana kombis kommer igenom. Vikten däremot kanske, men det är en annan femma.
Nu för tiden är det ju bara att lasta på, ingen som säger nåt och i så fall planerar man en stor födelsedagsfest ;)
Vi är ju rätt OT nu, men det har visat sig lättare att bötfälla folk för överlast än att ta in alkohol för misstänkt icke-personligt bruk, så det är snarare det man riskerar. Och Teslan har ju inte jättegenerös tillåten last.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla situationer

Inlägg av bjelkeman »

Ikväll vart jag stoppad av polisen vid Nortull, Stockholm. Två trevliga poliser i en VW buss som ville se körkort. Sen sa de att bilen hade en flagga om obetald skatt på 270 kr. Hoppsan? Måste vara trängselskatt jag satt fel betalningsdatum på. Jag sa att annars så var den ju skattebefriad i fem år.

Sen började de fråga om bilen. "Hur länge har du haft den?" "Har du 13 mil laddning kvar?" "Hur långt går det på en laddning?" "Om man har större batteri?" "Fin bil!"

Trevliga människor! :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla situationer

Inlägg av Jerker »

bjelkeman skrev:
Ikväll vart jag stoppad av polisen vid Nortull, Stockholm. Två trevliga poliser i en VW buss som ville se körkort. Sen sa de att bilen hade en flagga om obetald skatt på 270 kr. Hoppsan? Måste vara trängselskatt jag satt fel betalningsdatum på. Jag sa att annars så var den ju skattebefriad i fem år.

Sen började de fråga om bilen. "Hur länge har du haft den?" "Har du 13 mil laddning kvar?" "Hur långt går det på en laddning?" "Om man har större batteri?" "Fin bil!"

Trevliga människor! :)
Har du inte trängselskatten på autogiro?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla situationer

Inlägg av bjelkeman »

Jerker skrev:
bjelkeman skrev:
Ikväll vart jag stoppad av polisen vid Nortull, Stockholm. Två trevliga poliser i en VW buss som ville se körkort. Sen sa de att bilen hade en flagga om obetald skatt på 270 kr. Hoppsan? Måste vara trängselskatt jag satt fel betalningsdatum på. Jag sa att annars så var den ju skattebefriad i fem år.

Sen började de fråga om bilen. "Hur länge har du haft den?" "Har du 13 mil laddning kvar?" "Hur långt går det på en laddning?" "Om man har större batteri?" "Fin bil!"

Trevliga människor! :)
Har du inte trängselskatten på autogiro?
Bra idé. Körde knappt i stan tidigare, så jag hade inte tänkt på det.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Tesla situationer

Inlägg av bat »

bjelkeman skrev:
Ikväll vart jag stoppad av polisen vid Nortull, Stockholm. Två trevliga poliser i en VW buss som ville se körkort. Sen sa de att bilen hade en flagga om obetald skatt på 270 kr. Hoppsan? Måste vara trängselskatt jag satt fel betalningsdatum på. Jag sa att annars så var den ju skattebefriad i fem år.
När jag hämtade ut min bil i våras så missade Tesla att betala in någon registringsavgift på några hundralappar. Det är inte den som spökar för dig också? Jag upptäckte det när jag gick in på Transportstyrelsens Mina Bilar och såg att det var obetalt och bilen inte laglig att köra med...
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Tesla situationer

Inlägg av mahulkp »

bat skrev:
bjelkeman skrev:
Ikväll vart jag stoppad av polisen vid Nortull, Stockholm. Två trevliga poliser i en VW buss som ville se körkort. Sen sa de att bilen hade en flagga om obetald skatt på 270 kr. Hoppsan? Måste vara trängselskatt jag satt fel betalningsdatum på. Jag sa att annars så var den ju skattebefriad i fem år.
När jag hämtade ut min bil i våras så missade Tesla att betala in någon registringsavgift på några hundralappar. Det är inte den som spökar för dig också? Jag upptäckte det när jag gick in på Transportstyrelsens Mina Bilar och såg att det var obetalt och bilen inte laglig att köra med...
Jag fick en faktura till mitt bolag på skyltar och registeravgift på 270kr efter några dagar. Det är nog den du missat.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar