Pris aktivering AP1?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 sep 2014 23:34
Ort: Åhus

Pris aktivering AP1?

Inlägg av mikl »

Min Model X tillverkades som det verkar en dag för tidigt för att få AP2 hårdvaran,
retfullt naturligtvis men jag får ju vad jag har beställt.
Frågan är dock vad det kommer kosta att aktivera AP1 framöver, är det någon som har fått uppgift på detta?
Har ställt frågan till min säljare och min DS på Tesla utan få svar
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av Leo »

Rimligtvis bör det kosta samma som det kostade vid "kontraktstidpunkten". Åtminstone inom en "rimlig tid" efter köpet.

Kommer du däremot om 2-3 år så kan det säkert vara något annat. Bör dock inte vara "samma" som för AP2 då det är en annan "utrustning" med anban prisbild.

Tesla har historiskt sett varit ganska duktiga på att hantera detta på ett bra sätt. För de som precis hamnat i "skarven" när de infört/ändrat utrustning.

Så säkert inget att oroa sig för om du funderar på att aktivera AP1 efter leverans.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 sep 2014 23:34
Ort: Åhus

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av mikl »

Kan också tycka att det borde vara så, ,ärkligt dock att Tesla inte kan svara på detta, de var snabba på att svara om jag hade AP2 eller ej
Planerar att aktiverar AP i princip direkt (ångrar att jag inte beställde den aktiverad ifrån början),
så detta är en show stopper för mig.
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
DR-EL
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 07 okt 2016 07:58

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av DR-EL »

Min bil MX90 är i samma sits som din. Ett par veckor innan den nya hårdvaran. Jag fick svaret av min DS att priserna ligger kvar som förut 32900 för aktivering innan leverans och då kommer den kostnaden på samma faktura eller om du vill ha den separat kostar det 38100.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av Pontus »

DR-EL skrev:
Min bil MX90 är i samma sits som din. Ett par veckor innan den nya hårdvaran. Jag fick svaret av min DS att priserna ligger kvar som förut 32900 för aktivering innan leverans och då kommer den kostnaden på samma faktura eller om du vill ha den separat kostar det 38100.
Varför skulle man vilja ha en separat faktura? Det blir ju dyrare om man ändå ska aktivera den nästan direkt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 sep 2014 23:34
Ort: Åhus

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av mikl »

Pontus skrev:
DR-EL skrev:
Min bil MX90 är i samma sits som din. Ett par veckor innan den nya hårdvaran. Jag fick svaret av min DS att priserna ligger kvar som förut 32900 för aktivering innan leverans och då kommer den kostnaden på samma faktura eller om du vill ha den separat kostar det 38100.
Varför skulle man vilja ha en separat faktura? Det blir ju dyrare om man ändå ska aktivera den nästan direkt.
För min del handlade om att jag tyckte bilen kom högt upp i pris och ville se vad jag tyckte att köra utan AP (har det på min Model S i dag). Det var innan jag insåg att man inte ens får adaptivfarthållare om man inte har AP.
Prisskillnaden var inte så stor då med tanke på att man får dra full moms om man köper det i efterhand och kan ta kostnaden direkt i stället för att inkludera den i leasing kostnaden. Förmånsvärdet blir dock lite högra
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av Pontus »

Man ska alltså betala förmånsvärdet på 38 tkr om man köper AP efteråt? Köper man en bil begagnad så skulle man alltså två exakt likadana bilar tillverkade samtidigt kunna ha olika förmånsvärde. Lite konstigt blir det ju.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av bylund »

mikl skrev:
Kan också tycka att det borde vara så, ,ärkligt dock att Tesla inte kan svara på detta, de var snabba på att svara om jag hade AP2 eller ej
Planerar att aktiverar AP i princip direkt (ångrar att jag inte beställde den aktiverad ifrån början),
så detta är en show stopper för mig.
Men om du aktiverar den innan leverans får du väl gamla priset som gällde när du la ordern? D v s en ändring i den befintliga ordern? Jag är inte säker på detta, men språket på både autopilot och uppgraderad laddare antyder att det är aktivering efter leverans som innebär det högre priset. Kan vara värt att fråga, då du verkar vara så säker på att du vill aktivera det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av Jensa »

Är i samma sits. Får min Model S i december som gick i produktion 28:e sept så troligtvis med gamla hårdvaran. Har inte beställt autopilot från start. Om det är så att jag får nya hårdvaran då kan det bli intressant om man kan få 1.0 till 37.900. Eller om man måste hosta upp för 2.0 för att ens få adaptiv farthållare.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 sep 2014 23:34
Ort: Åhus

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av mikl »

Pontus skrev:
Man ska alltså betala förmånsvärdet på 38 tkr om man köper AP efteråt? Köper man en bil begagnad så skulle man alltså två exakt likadana bilar tillverkade samtidigt kunna ha olika förmånsvärde. Lite konstigt blir det ju.
Är ingen expert på detta men om jag inte har fel
skall man betala förmånsvärde på det faktiska priset man betalar för extra utrustningen, så om man skall vara korrekt så är det nog så att de som köper i efterhand får något högre förmånsvärde.
Du har samma scenario på andra märken där man kan få rabatt på extra utrustningen. Den som får mest rabatt får lägre förmånsvärde.
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av bylund »

mikl skrev:
Pontus skrev:
Man ska alltså betala förmånsvärdet på 38 tkr om man köper AP efteråt? Köper man en bil begagnad så skulle man alltså två exakt likadana bilar tillverkade samtidigt kunna ha olika förmånsvärde. Lite konstigt blir det ju.
Är ingen expert på detta men om jag inte har fel
skall man betala förmånsvärde på det faktiska priset man betalar för extra utrustningen, så om man skall vara korrekt så är det nog så att de som köper i efterhand får något högre förmånsvärde.
Du har samma scenario på andra märken där man kan få rabatt på extra utrustningen. Den som får mest rabatt får lägre förmånsvärde.
Så länge även en privatperson kan få samma rabatt. D v s får man extrautrustningen under marknadsvärde så är det marknadsvärdet som gäller.

Sedan finns det de som köper i efterhand just för att undvika att vara korrekta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av Pontus »

Vilket förmånsvärde betalar den som köper bilen begagnad? Ska den personen drabbas av högre förmånsvärde pga första köparen inte köpte tillbehöret från början?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av Leo »

Inget konstigare än att två identiska bilar köpta före/efter en prishöjning under samma år får olika förmånsvärde.

Skatteverket räknar grundpriset utifrån sin lista och sen får du lägga på priset på utrustningen på den specifika bilen utifrån originalkvittot. (Förutsatt att du inte fått några rabatter som privatpersoner inte får.)
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av mahulkp »

Pontus skrev:
Vilket förmånsvärde betalar den som köper bilen begagnad? Ska den personen drabbas av högre förmånsvärde pga första köparen inte köpte tillbehöret från början?
Du betalar samma förmånsvärde som när bilen var ny samt med tillägg för tillbehöret du köper till. Du betalar förmånsvärde för den motsvarande kostnad som en privatperson skulle ha.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
fregget
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 okt 2014 13:26
Ort: Mantorp

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av fregget »

bylund skrev:
mikl skrev:
Pontus skrev:
Man ska alltså betala förmånsvärdet på 38 tkr om man köper AP efteråt? Köper man en bil begagnad så skulle man alltså två exakt likadana bilar tillverkade samtidigt kunna ha olika förmånsvärde. Lite konstigt blir det ju.
Är ingen expert på detta men om jag inte har fel
skall man betala förmånsvärde på det faktiska priset man betalar för extra utrustningen, så om man skall vara korrekt så är det nog så att de som köper i efterhand får något högre förmånsvärde.
Du har samma scenario på andra märken där man kan få rabatt på extra utrustningen. Den som får mest rabatt får lägre förmånsvärde.
Så länge även en privatperson kan få samma rabatt. D v s får man extrautrustningen under marknadsvärde så är det marknadsvärdet som gäller.

Sedan finns det de som köper i efterhand just för att undvika att vara korrekta.
Detta tolkar jag inte likadant. Det står att anskaffningskostnaden utgör värdet för extrautrustningen i SKV's skrivelse gällande bilförmån för 2017. Så om jag får som kompensation tex extrautrustning utan att betala för den uppstår ingen förmån tolkar jag det som.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av bylund »

Jag har förstått det som att marknadspristillämpningen är där för att man inte ska kunna komma undan förmånsvärde genom att lägga all rabatt på extrautrustningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av bullen »

http://www.tjanstebilsfakta.se/sp_cpt/extrautrustning där står en del om värdering av extrautrustning. Inte helt glasklart dock
Skriv svar