Pris aktivering AP1?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av bylund »

mikl skrev:
Pontus skrev:
Man ska alltså betala förmånsvärdet på 38 tkr om man köper AP efteråt? Köper man en bil begagnad så skulle man alltså två exakt likadana bilar tillverkade samtidigt kunna ha olika förmånsvärde. Lite konstigt blir det ju.
Är ingen expert på detta men om jag inte har fel
skall man betala förmånsvärde på det faktiska priset man betalar för extra utrustningen, så om man skall vara korrekt så är det nog så att de som köper i efterhand får något högre förmånsvärde.
Du har samma scenario på andra märken där man kan få rabatt på extra utrustningen. Den som får mest rabatt får lägre förmånsvärde.
Så länge även en privatperson kan få samma rabatt. D v s får man extrautrustningen under marknadsvärde så är det marknadsvärdet som gäller.

Sedan finns det de som köper i efterhand just för att undvika att vara korrekta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av Pontus »

Vilket förmånsvärde betalar den som köper bilen begagnad? Ska den personen drabbas av högre förmånsvärde pga första köparen inte köpte tillbehöret från början?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av Leo »

Inget konstigare än att två identiska bilar köpta före/efter en prishöjning under samma år får olika förmånsvärde.

Skatteverket räknar grundpriset utifrån sin lista och sen får du lägga på priset på utrustningen på den specifika bilen utifrån originalkvittot. (Förutsatt att du inte fått några rabatter som privatpersoner inte får.)
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av mahulkp »

Pontus skrev:
Vilket förmånsvärde betalar den som köper bilen begagnad? Ska den personen drabbas av högre förmånsvärde pga första köparen inte köpte tillbehöret från början?
Du betalar samma förmånsvärde som när bilen var ny samt med tillägg för tillbehöret du köper till. Du betalar förmånsvärde för den motsvarande kostnad som en privatperson skulle ha.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
fregget
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 okt 2014 13:26
Ort: Mantorp

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av fregget »

bylund skrev:
mikl skrev:
Pontus skrev:
Man ska alltså betala förmånsvärdet på 38 tkr om man köper AP efteråt? Köper man en bil begagnad så skulle man alltså två exakt likadana bilar tillverkade samtidigt kunna ha olika förmånsvärde. Lite konstigt blir det ju.
Är ingen expert på detta men om jag inte har fel
skall man betala förmånsvärde på det faktiska priset man betalar för extra utrustningen, så om man skall vara korrekt så är det nog så att de som köper i efterhand får något högre förmånsvärde.
Du har samma scenario på andra märken där man kan få rabatt på extra utrustningen. Den som får mest rabatt får lägre förmånsvärde.
Så länge även en privatperson kan få samma rabatt. D v s får man extrautrustningen under marknadsvärde så är det marknadsvärdet som gäller.

Sedan finns det de som köper i efterhand just för att undvika att vara korrekta.
Detta tolkar jag inte likadant. Det står att anskaffningskostnaden utgör värdet för extrautrustningen i SKV's skrivelse gällande bilförmån för 2017. Så om jag får som kompensation tex extrautrustning utan att betala för den uppstår ingen förmån tolkar jag det som.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av bylund »

Jag har förstått det som att marknadspristillämpningen är där för att man inte ska kunna komma undan förmånsvärde genom att lägga all rabatt på extrautrustningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Pris aktivering AP1?

Inlägg av bullen »

http://www.tjanstebilsfakta.se/sp_cpt/extrautrustning där står en del om värdering av extrautrustning. Inte helt glasklart dock
Skriv svar