VIN på framskjuten leverans, vad händer vid tillverkning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

VIN på framskjuten leverans, vad händer vid tillverkning

Inlägg av Alfred »

Jag beställde en X90D i september och bad om framskjuten leverans till Mars 2017. På My Tesla kunde jag direkt efter bekräftelse se att jag fått ett VIN tilldelat som ligger på 219XX.

Sedan dess har ju en del produktnyheter släppts, bland annat verkar något ha hänt med stolarna eftersom mattorna som finns i shopen inte passar bilar med nyare än VIN 22381. VIN som delas ut till beställningar nu verkar vara runt 30000.

Jag vet att VIN inte längre är ett serienummer som direkt kan indikera tillverkningsordning. Men i mitt fall kommer jag ju ha ett VIN som felaktigt indikerar att jag är kompatibel med gamla mattor, osv.

Är det någon som tagit leverans med framskjutet datum (och därmed tillverkning) förut? Ändrar de VIN när bilen tillslut går i produktion eller får man samma VIN som man tilldelades vid beställningsbekräftelse?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VIN på framskjuten leverans, vad händer vid tillverkning

Inlägg av Svenssons »

Du lär inte få ny VIN vid leverans men jag tror att när det i shopen står att mattorna inte passar bilar med nyare än VIN 22381 så säger det inget om de passar alla bilar med VIN lägre än VIN 22381. Vid beställning av delar från Tesla måste man alltid uppge VIN och de kommer då kunna säga om mattorna passar eller inte passar din bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: VIN på framskjuten leverans, vad händer vid tillverkning

Inlägg av Alfred »

Ok, låter logiskt. Tack. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: VIN på framskjuten leverans, vad händer vid tillverkning

Inlägg av Alfred »

Gräver upp en gammal tråd nu när jag vet utfall. Faktum är att VIN ändrades.

"Löpnumret" förblev detsamma, men från början hade jag ett 2016-nummer på G. I slutänden fick bilen dock ett VIN med H för 2017, så det verkar som att Tesla faktiskt uppdaterar VIN med ny kod för tillverkningsår om det hinner bli nytt år innan den tillverkas.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: VIN på framskjuten leverans, vad händer vid tillverkning

Inlägg av widell »

Alfred skrev:
Gräver upp en gammal tråd nu när jag vet utfall. Faktum är att VIN ändrades.

"Löpnumret" förblev detsamma, men från början hade jag ett 2016-nummer på G. I slutänden fick bilen dock ett VIN med H för 2017, så det verkar som att Tesla faktiskt uppdaterar VIN med ny kod för tillverkningsår om det hinner bli nytt år innan den tillverkas.
Tillverkningsår framgår egentligen inte av VIN. Bokstaven du pratar om (G eller H) är "modellår" och ändras av tillverkaren vid valfri tidpunkt. Tesla byter normalt modellår (och därmed bokstav) en bit in i december, andra tillverkare byter på sommaren eller under hösten.

Jag kan tänka mig att anledningen att byta modellår ett tag innan årsskiftet är för att hinna med att transportera ut bilarna med det nya modellåret till kunderna innan det nya året börjar. I Teslas fall kanske man klarar det i usa i bästa fall.
Skriv svar