Laddkablar, hur många behöver man?
Moderator: Redaktion
Laddkablar, hur många behöver man?
Som rubriken lyder, vilka typer av kablage kan man behöva för att klara sig för färder i Sverige och i övriga Europa? Jag har bara det Tesla skickade med bilen, så vad mer kan jag behöva i sladdprylar?
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Själv har jag en chademo som jag tycker är riktigt najs. Plus en type2-type2 som klarar 22kw 3fas (jag har gamla dubbel intern).
De och UMC som man får med är ok. Tänk på att UMC inte är vattentät...
Något mer har jag aldrig behövt. Jag har typ sett en type1(?) nånstans men bara en gång.
De och UMC som man får med är ok. Tänk på att UMC inte är vattentät...
Något mer har jag aldrig behövt. Jag har typ sett en type1(?) nånstans men bara en gång.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Jag har följande:
Teslas orginal
Type2-Type2 som klarar 22kw 3fas
CHAdeMO
220V 25 meter
400 volt 20 meter
400 volt 16 till 32 amp (0,5m)
+ den blåa (husvagnskoppling) till 220 volt (0,5m)
Kan rekommendera förlängningssladd model lång då man inte alltid kommer åt samt laddplatserna och att det i EU kan vara bra med en egen 220 volt då piggen kan vara felvänd.
Teslas orginal
Type2-Type2 som klarar 22kw 3fas
CHAdeMO
220V 25 meter
400 volt 20 meter
400 volt 16 till 32 amp (0,5m)
+ den blåa (husvagnskoppling) till 220 volt (0,5m)
Kan rekommendera förlängningssladd model lång då man inte alltid kommer åt samt laddplatserna och att det i EU kan vara bra med en egen 220 volt då piggen kan vara felvänd.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Vattentät och vattentät, min har hängt i spöregn i stort sett varje dag i två år och än har den inte lagt av, så ganska vattentät är den allt. Regnar typ hela tiden här, så jag kan nog påstå att klarar den vädret här så ska den klara det mesta.ivveh skrev:Själv har jag en chademo som jag tycker är riktigt najs. Plus en type2-type2 som klarar 22kw 3fas (jag har gamla dubbel intern).
De och UMC som man får med är ok. Tänk på att UMC inte är vattentät...
Något mer har jag aldrig behövt. Jag har typ sett en type1(?) nånstans men bara en gång.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Wow! Utförligt svar! Var köper jag alla förutom standardkabler och Teslas egna produkter? Är denna bra? https://www.blocket.se/stockholm/Laddka ... ?ca=11&w=3leiflodde skrev:Jag har följande:
Teslas orginal
Type2-Type2 som klarar 22kw 3fas
CHAdeMO
220V 25 meter
400 volt 20 meter
400 volt 16 till 32 amp (0,5m)
+ den blåa (husvagnskoppling) till 220 volt (0,5m)
Kan rekommendera förlängningssladd model lång då man inte alltid kommer åt samt laddplatserna och att det i EU kan vara bra med en egen 220 volt då piggen kan vara felvänd.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Köp Teslas egen Typ-2 kabel istället. Den är för 3-fas 32A. Det är många stolpar som ger 32A 1-fas, och Teslas kabel är bland de billigaste.Kriper skrev:Wow! Utförligt svar! Var köper jag alla förutom standardkabler och Teslas egna produkter? Är denna bra? https://www.blocket.se/stockholm/Laddka ... ?ca=11&w=3leiflodde skrev:Jag har följande:
Teslas orginal
Type2-Type2 som klarar 22kw 3fas
CHAdeMO
220V 25 meter
400 volt 20 meter
400 volt 16 till 32 amp (0,5m)
+ den blåa (husvagnskoppling) till 220 volt (0,5m)
Kan rekommendera förlängningssladd model lång då man inte alltid kommer åt samt laddplatserna och att det i EU kan vara bra med en egen 220 volt då piggen kan vara felvänd.
Den du hade i länken är bara på 20A
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Vad du behöver beror på hur och var du kör. Jag har hittills klarat mig perfekt på Teslas Typ-2, UMC'n och 25 m 230V skarvkabel utöver SuC.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Vart hittar jag Teslas egen Typ-2 kabel ? finns den online någonstans eller måste den köpas/beställas via SC ?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Jag köpte min i Holland Tillburg men bör väl finnas även här hemma?thomas76 skrev:Vart hittar jag Teslas egen Typ-2 kabel ? finns den online någonstans eller måste den köpas/beställas via SC ?
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Alla är standard kablar som jag köpt på Bauhaus, Biltema mm förutom 400 volt 16 till 32 Amp som jag fått tillverkad.Kriper skrev:Wow! Utförligt svar! Var köper jag alla förutom standardkabler och Teslas egna produkter? Är denna bra? https://www.blocket.se/stockholm/Laddka ... ?ca=11&w=3leiflodde skrev:Jag har följande:
Teslas orginal
Type2-Type2 som klarar 22kw 3fas
CHAdeMO
220V 25 meter
400 volt 20 meter
400 volt 16 till 32 amp (0,5m)
+ den blåa (husvagnskoppling) till 220 volt (0,5m)
Kan rekommendera förlängningssladd model lång då man inte alltid kommer åt samt laddplatserna och att det i EU kan vara bra med en egen 220 volt då piggen kan vara felvänd.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Gjorde själv 63A->16A och 32A->16A för 400V. Kör du fulkoppling eller har Du lagt in säkringar internt?
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Jag funderar på den här för laddning vid fjällstuga och liknande.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000023206/
Är det ett bra köp eller räcker det med 1,5mm2 för vanlig långsamladdning?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000023206/
Är det ett bra köp eller räcker det med 1,5mm2 för vanlig långsamladdning?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Nej 1.5 mm2 räcker INTE. Den kan du inte köra 13-16A genom.
Jag hade exakt den kabeln du länkade till ändå liggandes hemma så jag tog med den till semestern i somras (körde dock Leaf). Räddade dagen (natten) då jag kunde ladda bilen utanför från ett vägguttag i stugan, ut genom fönstret.
Jag hade exakt den kabeln du länkade till ändå liggandes hemma så jag tog med den till semestern i somras (körde dock Leaf). Räddade dagen (natten) då jag kunde ladda bilen utanför från ett vägguttag i stugan, ut genom fönstret.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Toppen, tack!TiborBlomhall skrev:Nej 1.5 mm2 räcker INTE. Den kan du inte köra 13-16A genom.
Jag hade exakt den kabeln du länkade till ändå liggandes hemma så jag tog med den till semestern i somras (körde dock Leaf). Räddade dagen (natten) då jag kunde ladda bilen utanför från ett vägguttag i stugan, ut genom fönstret.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Alla sladdar och adaptrar är lite onödigt.
Har åkt året runt i några år nu nere i Europa och klarat mig fint på SC och den UMC som följer med bilen.
Har visserligen även en Chademo adapter, Type2 Menekes sladd, 32a-16a adapter, en blå camping och en en Italiensk variant med tre på rad adapter osv. som jag fixade för tre år sedan men nästan aldrig kommit till användning.
Detta för att man skall känna sig trygg inför alla situationer som kan uppkomma är väl bra men det enda som jag egentligen skulle vilja ha förutom de adaptrar som följer med UMC är en Type2 adapter som passar på UMC för då skulle jag kunna tömma bilen på resten.
Har åkt året runt i några år nu nere i Europa och klarat mig fint på SC och den UMC som följer med bilen.
Har visserligen även en Chademo adapter, Type2 Menekes sladd, 32a-16a adapter, en blå camping och en en Italiensk variant med tre på rad adapter osv. som jag fixade för tre år sedan men nästan aldrig kommit till användning.
Detta för att man skall känna sig trygg inför alla situationer som kan uppkomma är väl bra men det enda som jag egentligen skulle vilja ha förutom de adaptrar som följer med UMC är en Type2 adapter som passar på UMC för då skulle jag kunna tömma bilen på resten.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Jag köpte en lååång 2,5mm2 sladd efter att jag hade skaffat Teslan, man vet ju aldrig liksom. Hittills har den kommit till användning för en lödkolv mitt ute på en gårdsplan samt för julgransbelysningen hemma i trädgården. Extremt väl investerade pengar med andra ord.Alfred skrev:Jag funderar på den här för laddning vid fjällstuga och liknande.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000023206/
Är det ett bra köp eller räcker det med 1,5mm2 för vanlig långsamladdning?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Jämfört med det mesta annat som har med Teslan att göra är ju priset rätt överkomligt i alla fall. Blir perfekt att låta bilen stå inkopplad vid stugan under skidveckan.
Hur lång är din sladd? En tillräckligt lång schuko kan man ju nästan räkna som motsvarighet till reservdunk.
Hur lång är din sladd? En tillräckligt lång schuko kan man ju nästan räkna som motsvarighet till reservdunk.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
vissa föreslår skarvsladd 25 meter, men är det inte bättre med 2 st på 10 meter som man vid behov kan koppla ihop. Det måste vara extremt ovanligt att man behöver 25 meter och det bör vara enkllare och oftast räcka med tiometaren
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Varje skarv ger upphov till högre resistans. Man ska helst undvika att skarva ihop långa sladdar när man tänker ladda länge och med 13 A. Men naturligtvis är det bättre att använda en kortare sladd där det är möjligt.Frodo skrev:vissa föreslår skarvsladd 25 meter, men är det inte bättre med 2 st på 10 meter som man vid behov kan koppla ihop. Det måste vara extremt ovanligt att man behöver 25 meter och det bör vara enkllare och oftast räcka med tiometaren
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Jag valde 25 meter 2,5 , skarvar är där problemen vanligtvis uppstår.
Det viktiga är att inte vinda eller bunta ihop sladden vid användning utan låta luften kyla den.
Ställ ner amp i bilen till 8a eller 9a så är du på den säkra sidan.
Det viktiga är att inte vinda eller bunta ihop sladden vid användning utan låta luften kyla den.
Ställ ner amp i bilen till 8a eller 9a så är du på den säkra sidan.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Skarvsladd?
Vad för typ? Med röda kontakter?
Vad för typ? Med röda kontakter?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Det är vanlig schuko 230V som inte bör skarvas i onödan när man laddar. Trefaskabel med röda kontakter, dvs CEE 16A 5-pol. är nog mindre problematisk att skarva.Frodo skrev:Skarvsladd?
Vad för typ? Med röda kontakter?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddkablar, hur många behöver man?
Meh det är ju en sån här juMats skrev:En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19