A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - Beta
Sorry, lite nätverkstrassel i natt. Nu är den igång igen.
Tack för alla donationer och bra förslag, jag jobbar vidare på det!
Tack för alla donationer och bra förslag, jag jobbar vidare på det!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
vigge50 skrev:Testade olika modeller och olika hastigheter och fick dessa totala restider med laddtider separat nedanför. Om man funderar på 90D så är hoppet upp till 100D lockande men prisskillnaden från 75 till 90D känns för stor. Känns lite konstigt om man kollar på 90D t.ex. om man laddar 17 minuter längre så kan den totala restiden bli 54 minuter kortare.
En S60 är väl lika som en S75 på långfärd också? Börjar man kolla på det så har jag ingen som helst motivation att ta ett större batteri än 60 kWh.
Till vardags så är 60kWh absolut tillräckligt. Ska man åka lite längre 2-3 ggr per år så får man väl ta några extra bensträckar-pauser och ladda lite mer. Är ju inte hela världen direkt. För mig blir en S90D nästan 4000:-/mån dyrare än en S60D. Betala 50 tusen om år för att slippa ladda ett tiotal ggr extra? 5000:-/laddning. 0-100 på 4,4 eller 5,4 sekunder i familjebilen är helt egalt för mig också. 5,4 är mer än tillräckligt snabbt.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: A Better Routeplanner - Beta
I en annan tråd diskuteras fartkameror i teslakartan. Möjlighet att få dessa som en (betal-) option i abr ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: A Better Routeplanner - Beta
Kollade det och ja, det är nästan samma tid. Nu har vi ändrat planerna lite så vi kommer ta nattfärga ner från Trelleborg till Travemünde först och då blir tiderna följande.Verdi skrev:vigge50 skrev:Testade olika modeller och olika hastigheter och fick dessa totala restider med laddtider separat nedanför. Om man funderar på 90D så är hoppet upp till 100D lockande men prisskillnaden från 75 till 90D känns för stor. Känns lite konstigt om man kollar på 90D t.ex. om man laddar 17 minuter längre så kan den totala restiden bli 54 minuter kortare.
En S60 är väl lika som en S75 på långfärd också? Börjar man kolla på det så har jag ingen som helst motivation att ta ett större batteri än 60 kWh.
Till vardags så är 60kWh absolut tillräckligt. Ska man åka lite längre 2-3 ggr per år så får man väl ta några extra bensträckar-pauser och ladda lite mer. Är ju inte hela världen direkt. För mig blir en S90D nästan 4000:-/mån dyrare än en S60D. Betala 50 tusen om år för att slippa ladda ett tiotal ggr extra? 5000:-/laddning. 0-100 på 4,4 eller 5,4 sekunder i familjebilen är helt egalt för mig också. 5,4 är mer än tillräckligt snabbt.
Visst är skillnaden inte så stor men samtidigt så börjar timmarna rinna iväg då vi inte kan välja när vi kommer lämna Travemünde och inte vill komma ner för sent då vi ska upp hyfsat tidigt morgonen efter. Jag kom även på att laddning under natten är en förutsättning för att det ska funka innan vi fortsätter ner mot Piombino dagen efter där vi ska ta färja som vi inte får missa...
Sen går det inte att komma ifrån att det är väldigt mycket pengar.
Re: A Better Routeplanner - Beta
Tekniskt är det inga problem alls, det är mer att på grund av diverse lagstiftning i olika länder så verkar kameradatabaserna omges av en viss ljusskygghet. Om det finns en trevlig communitydatabas som är fri att använda så lägger jag gärna in funktionen.Gustafsson skrev:I en annan tråd diskuteras fartkameror i teslakartan. Möjlighet att få dessa som en (betal-) option i abr ?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
vigge50 skrev:Kollade det och ja, det är nästan samma tid. Nu har vi ändrat planerna lite så vi kommer ta nattfärga ner från Trelleborg till Travemünde först och då blir tiderna följande.
Visst är skillnaden inte så stor men samtidigt så börjar timmarna rinna iväg då vi inte kan välja när vi kommer lämna Travemünde och inte vill komma ner för sent då vi ska upp hyfsat tidigt morgonen efter. Jag kom även på att laddning under natten är en förutsättning för att det ska funka innan vi fortsätter ner mot Piombino dagen efter där vi ska ta färja som vi inte får missa...
Sen går det inte att komma ifrån att det är väldigt mycket pengar.
Hur mycket får den där resan egentligen kosta? En S90D är åtminstone 4 tusen kronor i månaden dyrare än en S60D. Runt 150 tusen på 3 år. Kan ni inte tänka er att åka en dag tidigare och ta en övernattning längs vägen? Låter ju lite vrickat att ett så pass stort inköp som en ny bil ska baseras på EN bilresa där man inte kan rucka på minsta lilla detalj i planen.
Re: A Better Routeplanner - Beta
Okej, jag vill hellre att han köper bilen än vad han vill. Idag har pappa en BMW 5:serie som han är väldigt nöjd med så det är stor sannolikhet att han inte kommer köpa en Tesla eller annan ny bil nu men jag har försökt säga att det inte är så stor skillnad i restid.Verdi skrev:vigge50 skrev:Kollade det och ja, det är nästan samma tid. Nu har vi ändrat planerna lite så vi kommer ta nattfärga ner från Trelleborg till Travemünde först och då blir tiderna följande.
Visst är skillnaden inte så stor men samtidigt så börjar timmarna rinna iväg då vi inte kan välja när vi kommer lämna Travemünde och inte vill komma ner för sent då vi ska upp hyfsat tidigt morgonen efter. Jag kom även på att laddning under natten är en förutsättning för att det ska funka innan vi fortsätter ner mot Piombino dagen efter där vi ska ta färja som vi inte får missa...
Sen går det inte att komma ifrån att det är väldigt mycket pengar.
Hur mycket får den där resan egentligen kosta? En S90D är åtminstone 4 tusen kronor i månaden dyrare än en S60D. Runt 150 tusen på 3 år. Kan ni inte tänka er att åka en dag tidigare och ta en övernattning längs vägen? Låter ju lite vrickat att ett så pass stort inköp som en ny bil ska baseras på EN bilresa där man inte kan rucka på minsta lilla detalj i planen.
Re: A Better Routeplanner - Beta
Skulle du kunna göra det konfigurerbart att visa laddkostnaden eller ej? Det är ju orelevant info för oss som har fri laddning och den "bloatar" resultaten en del.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: A Better Routeplanner - Beta
Sant. Kanske ta bort den helt? Det var mest för att visa hur små summor det rör sig om när det annonserades.MSO skrev:Skulle du kunna göra det konfigurerbart att visa laddkostnaden eller ej? Det är ju orelevant info för oss som har fri laddning och den "bloatar" resultaten en del.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - Beta
Har upptäckt två för mej nya funktioner.
Den högupplösta elevationsgrafen är super. Bra hjälp om men är osäker på att man valt rätt referensförbrukning, förklarar förändringar i förbrukningen vid samma hastighet.
Automatisk referenshastighet hade jag inte upptäckt. Tidigare har jag omplanerat massor av gånger när förbrukningen har förändrats på ej 110 vägar, antagit en ny 110 km/h förbrukning. Nu har jag provat i 36 mil som jag tidigare inte förstått beräkningarna för. Ser även ut som om rekommenderad lägre hastighet stämmer mellan Umeå och Hemavan där jag tidigare var osäker om något var fel i databasen.
Trodde jag skulle föreslå att vid omplanering av rutten från aktuell position så skulle programmet utgå från aktuell laddgrad, men det behövs ju inte om man inte behöver omplanera så ofta.
Kom till slutmålet med hela 1% marginal, toppat upp lite 2 mil före slutdestination till vad A better Routplanner / Beta föreslog och testat några nya laddare för uppladdning.nu.
Den högupplösta elevationsgrafen är super. Bra hjälp om men är osäker på att man valt rätt referensförbrukning, förklarar förändringar i förbrukningen vid samma hastighet.
Automatisk referenshastighet hade jag inte upptäckt. Tidigare har jag omplanerat massor av gånger när förbrukningen har förändrats på ej 110 vägar, antagit en ny 110 km/h förbrukning. Nu har jag provat i 36 mil som jag tidigare inte förstått beräkningarna för. Ser även ut som om rekommenderad lägre hastighet stämmer mellan Umeå och Hemavan där jag tidigare var osäker om något var fel i databasen.
Trodde jag skulle föreslå att vid omplanering av rutten från aktuell position så skulle programmet utgå från aktuell laddgrad, men det behövs ju inte om man inte behöver omplanera så ofta.
Kom till slutmålet med hela 1% marginal, toppat upp lite 2 mil före slutdestination till vad A better Routplanner / Beta föreslog och testat några nya laddare för uppladdning.nu.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: A Better Routeplanner - Beta
Kul att du hittade ruttgrafen och den automatiska kalibreringen Jag lade ut grafen häromdagen för att testa själv över en påskresa och det funkade hyfsat tycker jag. Så här ser det ut i bilen för den som inte testat:
Själv är jag ännu inte helt nöjd med kalibreringen av förbrukning och hastighet då de räknar på hela resan, inklusive köer och annat som inträffar. Det gör att referenshastigheten tenderar att bli lite låg och då, för att kompensera till den verkliga förbrukningen, blir referensförbrukningen hög. Borde gå att göra lite mer som-man-vill-ha-det...Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Justja, det är inte helt uppenbart i bilbrowsern: Om du tar bort siffrorna i Initial Charge-rutan och är inloggad med MyTesla så tar den din nuvarande laddning när du planerar. Det kanske borde vara default när man är i bilen?Monark1954 skrev:Trodde jag skulle föreslå att vid omplanering av rutten från aktuell position så skulle programmet utgå från aktuell laddgrad, men det behövs ju inte om man inte behöver omplanera så ofta.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - Beta
Ett detaljförslag för oss som gör utanför Supercharger och Chademo land.
När totala restiden summeras vore det kul om min manuellt inmatade laddtid räknades med.
Den blir ju ganska lång, går ju att summera själv men bara ett tipps.
Fungerade nu super längs E12 från Hemavan till Umeå.
Nästa resa får jag testa att bort siffrorna i Initial Charge-rutan, då kanske även beräkningen hänger med om man under pågående reas får för sig att ta en annan väg till planerat slutmål?
Nu matade jag in laddningen och omplanera för att få en prognos för den nya vägvalet mot samma mål.
När totala restiden summeras vore det kul om min manuellt inmatade laddtid räknades med.
Den blir ju ganska lång, går ju att summera själv men bara ett tipps.
Fungerade nu super längs E12 från Hemavan till Umeå.
Nästa resa får jag testa att bort siffrorna i Initial Charge-rutan, då kanske även beräkningen hänger med om man under pågående reas får för sig att ta en annan väg till planerat slutmål?
Nu matade jag in laddningen och omplanera för att få en prognos för den nya vägvalet mot samma mål.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: A Better Routeplanner - Beta
Verkar som att du har lagt till de nya betafunktiomerna i den vanliga versionen och stängt betasidan eller har jag missat något?
Re: A Better Routeplanner - Beta
Japp, betan är nu skarp version - ABRP 2.0. Har inte hunnit annonsera det men här är lite highlights:
- Bättre estimering av konsumtion med högupplöst höjddata längs sträckan
- Visuell uppföljning ("Graph") av planerad och verklig SoC medan du kör
- Automatisk kalibrering av referensförbrukning och referenshastighet medan du kör
- ChaDeMo-laddare i hela norra Europa tack vare data från goingelectric.de
- Möjlighet att undvika färjor
- Referenshastighet i förhållande till hastighetsbegräsning istället för Googles gissning av hastighet
- Gör en waypoint av en viss laddare - klicka på den och välj "Use this charger"
- Högerklicka på kartan för att lägga till waypoints utan adress
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Hur är det här med att logga in på My Tesla...
Om jag anger mina uppgifter till My Tesla på ABRP eller någon annan tjänst, kan lagras dessa uppgifter då i den tjänsten, och kan potentiellt användas för att hacka min bil/mitt konto?
På andra tjänster, är det mitt intryck att man, när man delar med sig av sin data via ett API, så skapas det någon form av Token (eller vad det kan heta), som ger 3:e par access till mitt konto, men utan att ge dom access till själva login'et.
Någon som förstår vad jag menar?
My Tesla loginet är väl att likställa med nycklarna till bilen, så det känns läskigt att lämna ut dessa till 3:e part.
Om jag anger mina uppgifter till My Tesla på ABRP eller någon annan tjänst, kan lagras dessa uppgifter då i den tjänsten, och kan potentiellt användas för att hacka min bil/mitt konto?
På andra tjänster, är det mitt intryck att man, när man delar med sig av sin data via ett API, så skapas det någon form av Token (eller vad det kan heta), som ger 3:e par access till mitt konto, men utan att ge dom access till själva login'et.
Någon som förstår vad jag menar?
My Tesla loginet är väl att likställa med nycklarna till bilen, så det känns läskigt att lämna ut dessa till 3:e part.
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Håller helt med, Teslas (inofficiella) API är osäkert. Du kan inte gå in och ta bort tokens som du skapat. Du måste ge lösenordet till diverse tjänster som vill skapa en token.Dansken skrev:Hur är det här med att logga in på My Tesla...
Om jag anger mina uppgifter till My Tesla på ABRP eller någon annan tjänst, kan lagras dessa uppgifter då i den tjänsten, och kan potentiellt användas för att hacka min bil/mitt konto?
På andra tjänster, är det mitt intryck att man, när man delar med sig av sin data via ett API, så skapas det någon form av Token (eller vad det kan heta), som ger 3:e par access till mitt konto, men utan att ge dom access till själva login'et.
Någon som förstår vad jag menar?
My Tesla loginet är väl att likställa med nycklarna till bilen, så det känns läskigt att lämna ut dessa till 3:e part.
I ABRP sparas bara token - inte login eller lösenord - och den sparas bara i din egen browser, inte på ABRPs server. Du kan också mata in en färdig MyTesla-token om du har egen kod eller ett verktyg som loggar in åt dig och ger dig en Tesla-token. Med en MyTesla-token kan man inte låsa upp bilen (såvitt jag vet), och den förfaller efter ett par månader. Men det är klart att du har ingen möjlighet att kontrollera vilken kod som egentligen körs på ABRP-servern och vad den gör.
Det jag funderar på är att skapa någon slags mycket simpelt köra-på-egen-dator-script (open source så alla kan se vad det gör) som loggar in på MyTesla och skapar en token som kan matas in i t.ex. ABRP. Skulle det göra situationen bättre?
(Det som egentligen är rätt lösning är att Tesla borde ha ett lokalt browser-API i bilen där websidor kan läsa ut bilens nuvarande tillstånd. Att gå via modemet till Teslas server för att periodiskt fråga var bilen är osv är ju bara dumt.)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Säkert diskuterats tidigare men farkamera varning möjligt ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Låter jo ändå betryggande att Token bara sparas i browser, men det ändrar jo inte på det faktum att man måste ge "tjänsten" user/pwd". Jag gissar att en illasinnat tjänst kan spara ner dessa lokalt, innan dom skickas vidare till Tesla?blincoln skrev:Håller helt med, Teslas (inofficiella) API är osäkert. Du kan inte gå in och ta bort tokens som du skapat. Du måste ge lösenordet till diverse tjänster som vill skapa en token.
I ABRP sparas bara token - inte login eller lösenord - och den sparas bara i din egen browser, inte på ABRPs server. Du kan också mata in en färdig MyTesla-token om du har egen kod eller ett verktyg som loggar in åt dig och ger dig en Tesla-token. Med en MyTesla-token kan man inte låsa upp bilen (såvitt jag vet), och den förfaller efter ett par månader. Men det är klart att du har ingen möjlighet att kontrollera vilken kod som egentligen körs på ABRP-servern och vad den gör.
Det jag funderar på är att skapa någon slags mycket simpelt köra-på-egen-dator-script (open source så alla kan se vad det gör) som loggar in på MyTesla och skapar en token som kan matas in i t.ex. ABRP. Skulle det göra situationen bättre?
(Det som egentligen är rätt lösning är att Tesla borde ha ett lokalt browser-API i bilen där websidor kan läsa ut bilens nuvarande tillstånd. Att gå via modemet till Teslas server för att periodiskt fråga var bilen är osv är ju bara dumt.)
Nu pratar jag såklart inte om ABRP specifikt, men mer generellt. Det finns jo en uppsjö av tjänster som logger in mot Tesla API'et.
Jag använder Strava (en träningsapp) mycket, och om man vil använda det API'et, som kommer man jo till en Strava inloggningssida, som sedan ger en Token till den appen som vill använda Strava data. Samma är det väl med alla som förlitar sig på Facebook/Google/etc. för autentisering? Det känns som rätt sätt att göra det på.
Din ide om en "token generator" låter som en bra grej, och ett steg i rätt riktning. Tyvärr lär jo inte alla andra tjänster erbjuda inloggningen med Token.
Hoppas att Tesla tar tag i detta. Båda rörande säkerheten, och in-car API'et som du föreslår!
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Förutom att vi redan har överbelastat den usla browsern redan så är det tekniskt fullt möjligt. Det svåraste är att hitta en öppen kameradatabas som inte känns som den drivs i Nigeria av Hells Angels.e5m1r skrev:Säkert diskuterats tidigare men farkamera varning möjligt ?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Ha! Ser man på, någon har redan tänkt och gjort: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... tor.83879/ Det går bra att skapa en token med det scriptet och knappa in i ABRP.Dansken skrev:Låter jo ändå betryggande att Token bara sparas i browser, men det ändrar jo inte på det faktum att man måste ge "tjänsten" user/pwd". Jag gissar att en illasinnat tjänst kan spara ner dessa lokalt, innan dom skickas vidare till Tesla?blincoln skrev:Håller helt med, Teslas (inofficiella) API är osäkert. Du kan inte gå in och ta bort tokens som du skapat. Du måste ge lösenordet till diverse tjänster som vill skapa en token.
I ABRP sparas bara token - inte login eller lösenord - och den sparas bara i din egen browser, inte på ABRPs server. Du kan också mata in en färdig MyTesla-token om du har egen kod eller ett verktyg som loggar in åt dig och ger dig en Tesla-token. Med en MyTesla-token kan man inte låsa upp bilen (såvitt jag vet), och den förfaller efter ett par månader. Men det är klart att du har ingen möjlighet att kontrollera vilken kod som egentligen körs på ABRP-servern och vad den gör.
Det jag funderar på är att skapa någon slags mycket simpelt köra-på-egen-dator-script (open source så alla kan se vad det gör) som loggar in på MyTesla och skapar en token som kan matas in i t.ex. ABRP. Skulle det göra situationen bättre?
(Det som egentligen är rätt lösning är att Tesla borde ha ett lokalt browser-API i bilen där websidor kan läsa ut bilens nuvarande tillstånd. Att gå via modemet till Teslas server för att periodiskt fråga var bilen är osv är ju bara dumt.)
Nu pratar jag såklart inte om ABRP specifikt, men mer generellt. Det finns jo en uppsjö av tjänster som logger in mot Tesla API'et.
Jag använder Strava (en träningsapp) mycket, och om man vil använda det API'et, som kommer man jo till en Strava inloggningssida, som sedan ger en Token till den appen som vill använda Strava data. Samma är det väl med alla som förlitar sig på Facebook/Google/etc. för autentisering? Det känns som rätt sätt att göra det på.
Din ide om en "token generator" låter som en bra grej, och ett steg i rätt riktning. Tyvärr lär jo inte alla andra tjänster erbjuda inloggningen med Token.
Hoppas att Tesla tar tag i detta. Båda rörande säkerheten, och in-car API'et som du föreslår!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Om du inte kan få tag på "Waze"-data (Realtidsdata) om kameror så kanske en egen liknande funktion där användarna kan lägga till och ta bort kameror? Då blir iaf. de fasta kamerorna snabbt med på kartan.e5m1r skrev:Säkert diskuterats tidigare men farkamera varning möjligt ?
Tesla Model Y
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Om man skulle vilja göra något med fartkameror finns alla svenska fartkameror öppet tillgängliga från Trafikverkets tjänst "Lastkajen". Det är så klart bara svenska kameror och i en sån här tjänst kanske man vill ha hela Europa med. But still!
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Frågan är hur de är tillgängliga, att ha en pdf fil med massa koordinater kanske inte hjälper så mycket om man inte ska lägga in alla manuellt men om de finns i ett format som han kan använda med hemsidan så är det bra.snoken skrev:Om man skulle vilja göra något med fartkameror finns alla svenska fartkameror öppet tillgängliga från Trafikverkets tjänst "Lastkajen". Det är så klart bara svenska kameror och i en sån här tjänst kanske man vill ha hela Europa med. But still!
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Man kan hämta ut datat i vilket format man vill, Shape, XML etc...vigge50 skrev:Frågan är hur de är tillgängliga, att ha en pdf fil med massa koordinater kanske inte hjälper så mycket om man inte ska lägga in alla manuellt men om de finns i ett format som han kan använda med hemsidan så är det bra.