A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av gellerstam »

vigge50 skrev:
gellerstam skrev:
Finns det ngn: SV: "Oj, jag knappade in resan i omvänd ordning!"/ ENG:"Revers route" knapp?

I.o.m. superchargerladdning så skulle den vara trevlig. Hemresan behöver ju inte alls ta samma tid som bortresan!!! Ibland kan det vara trevligt att se hemresan direkt/lätt utan att behöva knappa om allt.
Bredvid fälten där du skriver in destinationerna så finns det pilar så du kan enkelt flytta upp och ner dessa.
Visst är det så, vart lite pyssligt bara när jag planerade en tripp till medelhavet med en bunt stop på vägen. + att flera "stora" har den funktionen.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Jo, det skulle absolut kunna läggas till. Bara att UIn tar så lång tid att få bra (inte min starka sida).
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Teslaspolen »

Jag äe lite förvirrad, du skriver att du använder OpenStreetMap till ditt projekt, men på kartan så står det Google nere i vänstra hörnet. Vilket är det? :?:
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Tänkte jag skulle göra en Tesla och blanda lite Kartorna som visas är Google och rutten planeras i OpenStreetMap.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Rennwagen »

Jag har ideliga problem med att få min bildata att funka i ABRP. Jag försöker att logga ur och logga in igen, jag ser min VIN och klickar på den men det funkar inte ändå.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Rennwagen skrev:
Jag har ideliga problem med att få min bildata att funka i ABRP. Jag försöker att logga ur och logga in igen, jag ser min VIN och klickar på den men det funkar inte ändå.
Just nu svarar Teslas server med 500 internal server error, även med min inloggning. De brukar lösa det efter ett tag.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av mati »

Funkar inte för mig heller. Av någon anledning blir det alltid strul just när jag ska ta bilen på en längre roadtrip. Måste synka mina resor bättre. :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Rennwagen »

blincoln skrev:
Rennwagen skrev:
Jag har ideliga problem med att få min bildata att funka i ABRP. Jag försöker att logga ur och logga in igen, jag ser min VIN och klickar på den men det funkar inte ändå.
Just nu svarar Teslas server med 500 internal server error, även med min inloggning. De brukar lösa det efter ett tag.
Tack Blincoln, jag trodde att jag gjorde något fel. Du har ännu bättre servicenivå än Tesla supporten ;) (och den är bra)
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Jag har märkt att Tesla-appen fungerar samtidigt som ABRP inte gör det. Gissar att nya appen använder ett nytt API, och att de inte lägger så stor vikt vid att drifta det gamla längre. Hoppas hoppas att den nya browsern (nästa månad vilket år som helst) innehåller ett lokalt bil-API!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Så, då funkar det igen. Det var mitt fel den här gången, uppslagning av väginformation som misslyckades av någon oklar anledning. Tack för rapporten!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Guldis-54 »

När jag zoomar in med knapparna kommer jag till en viss nivå, där jag nätt o jämt ser vad som står skrivet( använder glasögon :geek: ) det blir lite suddigt helt enkelt.
Vid vissa tillfällen kommer jag upp i den zoomnivå jag vill med knappen, men återgår på samma sätt som beskrivs nedan.

Använder då fingrarna på skärmen för att förstora upp och den inställningen håller sig i några sekunder med skärpa sedan återgår den till den zoomningsgrad som var max med +knappen.

Jag upplever, men har säkert fel, att det inte var så tidigare.
Har inte provat på bilens skärm ännu.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Verdi

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Verdi »

Det vore fint om det gick att välja mellan:

1. Snabbaste rutten.
2. Kortaste rutten.
3. Snålaste rutten.


När jag knappar in rutten till mitt föräldrahem 262 km bort så föreslår den en rutt på 288 km. Till och med när jag fingerar vinterförhållanden så att det krävs laddning längs den rutten så ändrar den inte trots att den andra kortare rutten (som jag i verkligheten oftast kör) inte kräver laddning.

Det som är lite lustigt är att 288km-rutten inte är snabbast heller så den är varken snabbast, kortast eller snålast. Det är bara att det är lite större vägar. Man åker längre längs E4:an t ex. Vet inte hur det urvalet går till för man vill ju inte hamna på hur små vägar som helst heller. Finns det nån gradering av vägarna? Kanske skulle gå att sätta hur "små" vägar man kan tänka sig också som en parameter.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Guldis-54 skrev:
När jag zoomar in med knapparna kommer jag till en viss nivå, där jag nätt o jämt ser vad som står skrivet( använder glasögon :geek: ) det blir lite suddigt helt enkelt.
Vid vissa tillfällen kommer jag upp i den zoomnivå jag vill med knappen, men återgår på samma sätt som beskrivs nedan.

Använder då fingrarna på skärmen för att förstora upp och den inställningen håller sig i några sekunder med skärpa sedan återgår den till den zoomningsgrad som var max med +knappen.

Jag upplever, men har säkert fel, att det inte var så tidigare.
Har inte provat på bilens skärm ännu.
Jag har inte ändrat något som borde påverka här. Du kanske har råkat sätta din browser i en annan zoom än default? När man tvåfingerszoomar i bilens berömda browser så zoomar den helt sonika in digitalt på kartan, d.v.s förstorar pixlarna.

Normalt visas dock ABRPs Google-karta med mindre betydligt fontstorlek än bilens navigator. Jag gillar det, ser mindre leksak ut, men smaken kan såklart variera.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Verdi

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Verdi »

Kom på en annan sak. Vore trevligt om man kunde ställa in "Charger Depart Charge". Dvs att man alltid laddar till minst 80% t ex. Eller till nån annan procent. Man kan ju t ex vilja komma fram med lite mer kräm kvar om det inte kostar för många minuter osv.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Kom på en annan sak. Vore trevligt om man kunde ställa in "Charger Depart Charge". Dvs att man alltid laddar till minst 80% t ex. Eller till nån annan procent. Man kan ju t ex vilja komma fram med lite mer kräm kvar om det inte kostar för många minuter osv.

Alt sätta en paustid på sucen. Jag stannar tex alltid 1h på Arboga eftersom barn ska äta etc.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Verdi skrev:
1. Snabbaste rutten.
2. Kortaste rutten.
3. Snålaste rutten.
Det är en begränsning i hur ABRP är uppbyggd, och i att "snålaste rutten"-problemet är mycket svårare att lösa än de andra. Man kan säga att ABRP löser problemet att "hitta den snabbaste vägan inkl laddning mellan A och B givet att du måste ta cdn snabbaste vägen (utan att bry sig om laddning) mellan alla laddare och/eller mellan A och B".

Verktyget som hittar den snabbaste vägen är i ABRPs fall OSRM och tidigare Google, och alla sådana verktyg som jag känner till utnyttjar att "snabbaste vägen mellan två punkter"-problemet är någorlunda lätt att lösa i deletapper. "Snabbaste vägen mellan två punkter med begräsningar i energi" är ett sjukt mycket svårare problem där gör ABRP en slags förenkling av det (enligt ovan) för att kunna lösa det.

Kortaste rutten skulle man kunna använda istället för snabbaste rutten, men där är jag begränsad av att OSRM-databasen till stor del är förberäknad och kräver en fruktansvärd massa arbetsminne så det är inte värt att köra de två parallella varianterna, tyvärr!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Cay »

Hur får en icke-datatekniker denna programvara att fungera i praktiken? Min Xs webbläsare är långsammast i kommunen, känns det som, så att få den att i realtid uppdatera sig verkar utopiskt. Tips och lärdomar, någon?
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Dansken »

Rennwagen skrev:
Du har ännu bättre servicenivå än Tesla supporten ;) (och den är bra)
Inte för att kapa tråden... Men vart får du din support? Jag har nu på andra veckan försökt att få lite hjälp. Har väl ringt totalt 15 gångar till SC Stockholm nu (kommit fram 2 gångar), och (vad jag vet) inte fått någon hjälp än. Behöver jag säga att jag är lite less?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Alt sätta en paustid på sucen. Jag stannar tex alltid 1h på Arboga eftersom barn ska äta etc.
En halv lösning är att klicka på SuCen och välja "take a long break here". Det är väl en 10%-lösning till Verdis förslag också :-)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Cay skrev:
Hur får en icke-datatekniker denna programvara att fungera i praktiken? Min Xs webbläsare är långsammast i kommunen, känns det som, så att få den att i realtid uppdatera sig verkar utopiskt. Tips och lärdomar, någon?
Nähä, Svenssons är långsammare! ;)

Webbrowsern i bilen är så långsam att tanken är att man med ABRP planerar och grejar hemma vid datorn eller i paddan och sedan synkar det med bilens ABRP och bara trycker "Plan" och kör.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Legato »

blincoln skrev:
Cay skrev:
Hur får en icke-datatekniker denna programvara att fungera i praktiken? Min Xs webbläsare är långsammast i kommunen, känns det som, så att få den att i realtid uppdatera sig verkar utopiskt. Tips och lärdomar, någon?
Nähä, Svenssons är långsammare! ;)

Webbrowsern i bilen är så långsam att tanken är att man med ABRP planerar och grejar hemma vid datorn eller i paddan och sedan synkar det med bilens ABRP och bara trycker "Plan" och kör.
Har inte använt ABRP särskilt mkt ännu och inte överhuvudtaget i Teslan, så det kanske är en dum fråga, men "synkar det med bilens ABRP"? Hur gör man det?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av MSO »

Lite nya idéer för vägen till Norefjell, men sure. Jag är inte svår. Bara tiderna stämmer och det inte kostar massa att åka båt... :? ;)
NorefjellABRP.PNG
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Haha, dags att kolla på den där färgelinjens inställning tror jag ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Remuz »

blincoln skrev:
Remuz skrev:
Alt sätta en paustid på sucen. Jag stannar tex alltid 1h på Arboga eftersom barn ska äta etc.
En halv lösning är att klicka på SuCen och välja "take a long break here". Det är väl en 10%-lösning till Verdis förslag också :-)
Helt missat den funktionen. Funkade ju precis som jag ville. Toppen
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Monark1954 »

blincoln skrev:
Haha, dags att kolla på den där färgelinjens inställning tror jag ;)
Jag kan själv få bort detta trevliga alternativ till resa Umeå/Upplands-Väsby men visar som kuriosa.
Skulle vara kul att testa. Sover man på färjan så är biltiden 1 h snabbare via Finland.Därför är det förstahandsval.
Verklig tid tar nog 12 timmar mer. Vi valde ofta samma väg när vi med båt åkte till Stockholms skärgård. Fosil mardröm.
AbetterFärjag.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar