Skulle det möjligen gå att dela upp inställningen "Avoid Ferries and Car Trains", så att man kan välja att undvika färjor men använda biltåg?
Tyvärr, de buntas ihop till en och samma sak av routingbackenden OSRM. Lite intressant när man får en route av typ "ferry" i alperna
OK, gissade att det hade med kartmotorn att göra. Ingen stor sak, man får helt enkelt dela upp planeringen i ett par sträckor om/när problemet uppstår.
Vi skall t.ex. köra ned till Kroatien om ett par veckor via Bad Gastein och testa biltåget Böckstein - Mallnitz, då får jag kryssa i "Avoid.." för att planera landvägen över Danmark, och kryssa ur när jag planerar bergsbestigningen.
Återigen, stort tack för en suverän app!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hmm, knepigt - jag testade på min iPhone och där funkar det bra. Men på jobbdatorn så går det inte - varken med Chrome eller Internet Explorer. Undrar om det är nån säkerhetsinställning vi har... det funkade fint tidigare.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Det är något som triggar det - om någon lyckas trigga buggen och sedan trycker ctrl-shift-I i Chrome Windows så får man fram utvecklarkonsollen. Jag är mycket intresserad av felet som står där inklusive vilken rad som kraschar!
Är det här vad du behöver? Jag lade in en resa mellan Malmö och Lund.
Failed to load resource: net::ERR_CONNECTION_REFUSED
?units=metric&carmodel=news60d&consumption=180&speedoverlimit=100&initialcharge=100&chargercharge=1…:2036 Uncaught ReferenceError: $ is not defined
at loadSettings (?units=metric&carmodel=news60d&consumption=180&speedoverlimit=100&initialcharge=100&chargercharge=1…:2036)
at initialize (?units=metric&carmodel=news60d&consumption=180&speedoverlimit=100&initialcharge=100&chargercharge=1…:219)
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:98
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:56
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:53
at Array.<anonymous> (js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:56)
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:107
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:53
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:107
at Tc (js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:55)
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Ja, precis, fast just det där felet verkar vara ett följdfel. Om du har utvecklarkonsollen öppen och bara laddar den "rena" https://abetterrouteplanner.com - får du något fel redan där?
Vill bara passa på att berömma igen. Körde Stockholm kvänum idag igen som så många gånger förr. Det stämde så när som på några minuter i ankomsttid, avvikelse pga barn som rymde in i "skogen" i Arboga.
En funktion jag vill lobba för är att inte låsa hastighet i procent. Den som kör min bil och många med denne vill nog ligga 25 över på landsvägar och motorväg. Den magiska gränsen för körkortsindragning.
% på hastigheten är ett gammalt arv från när ABRP var yngre. Nu skulle man absolut kunna ha t.ex. fix offset från hastighetsbegräsningen. Skulle det vara bättre?
% på hastigheten är ett gammalt arv från när ABRP var yngre. Nu skulle man absolut kunna ha t.ex. fix offset från hastighetsbegräsningen. Skulle det vara bättre?
Jag gissar att det finns risk att båda efterfrågas. Själv behöver jag såklart inte det då jag kör lagligt
Jo, givetvis, att använda påslag på hastighetsbegräsningen är givetvis helt hypotetiskt. Men du har rätt, båda kommer förmodligen behövas.
Ang "moms på hastigheten", kan man lägga in positioninfo för alla fartkameror (verkar man kunna få från trafikverket) också, så får man också bötesbeloppen man behöver betala in efter resan
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Ja, precis, fast just det där felet verkar vara ett följdfel. Om du har utvecklarkonsollen öppen och bara laddar den "rena" https://abetterrouteplanner.com - får du något fel redan där?
Det kom lite jobb emellan så jag testade igen nu. Knepigt nog så kan jag inte återskapa felet länge - nu funkar det alldeles utmärkt... Sjukt irriterande när man inte kan återskapa fel - jag jobbar också med utveckling så jag vet hur frustrerande det är... att veta att det kan finnas ett fel men som bara händer ibland och man hittar det inte!
I vilket fall som helst så är det superbra med den nya funktionen att lägga in starttider och räkna ut ankomst! Precis vad jag behöver inför Spanienresan på söndag.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Jo, givetvis, att använda påslag på hastighetsbegräsningen är givetvis helt hypotetiskt. Men du har rätt, båda kommer förmodligen behövas.
Ang "moms på hastigheten", kan man lägga in positioninfo för alla fartkameror (verkar man kunna få från trafikverket) också, så får man också bötesbeloppen man behöver betala in efter resan
Ja, just, det är ju ett annat sätt att summera kostnaderna för en resa
Jag försöker dock undvika ett nytt nationellt databasträsk (jfr laddning) så fartkameror i ABRP dröjer nog...
Fri fart?
Nyfiken på vilken fart som används i beräkningarna när det saknas fartbegränsning.
Vad blir 120% av fri fart, ruskigt fort eller något annat?
Inser att när det ofta är 130 km/h eller fri fart har vi för hög % inmatat nere i Europa då vi använt 140 km/h men inte högre som målhastighet. 120% stämmer bra för oss i Sverige men inte på huvudvägar i Europa.
Syftet är ju att få energin att alltid räcka men inte slösa tid på laddning. Att vägarbeten och tät trafik gör att det är lite mer kvar i tanken gör inget men stämmer förutsättningarna och inmatat fart går hålla vill man ju nå fram.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Fri fart?
Nyfiken på vilken fart som används i beräkningarna när det saknas fartbegränsning.
Vad blir 120% av fri fart, ruskigt fort eller något annat?
Inser att när det ofta är 130 km/h eller fri fart har vi för hög % inmatat nere i Europa då vi använt 140 km/h men inte högre som målhastighet. 120% stämmer bra för oss i Sverige men inte på huvudvägar i Europa.
Syftet är ju att få energin att alltid räcka men inte slösa tid på laddning. Att vägarbeten och tät trafik gör att det är lite mer kvar i tanken gör inget men stämmer förutsättningarna och inmatat fart går hålla vill man ju nå fram.
Om du klickar på en punkt på rutten kan du se vilken hastighet som den beräknar att du har där. När de är fri fart genom Tyskland så räknar den med 140 km/h så om du har 20% över så är det 168 km/h.
Gick tillbaka till A Better Routplanner och skulle sänka min %.
Insåg varför vad man kan ha MAX HASTIGHET till. Sänkte den till de 140 km/h vi valt och nu har vi ju kvar rätt beräkning för 120 km/h vägar och lägre. Ruttade om och vipps blev resultatet annorlunda. Super, nu för vi vidare i Europa och utnyttjar programmet bättre.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Efter morgonens Model 3-specar så har jag nu lagt in preliminära Model 3or i ABRP. Enligt diverse siffror på estimat för long range så verkar den väldigt lik en klassisk Model S85 i range, och därför har jag matchat körsträckorna för normal svensk motorvägskörning. Long-range-batteriet motsvarar då en Model S70 (67 kWh tillgängligt) och en referensförbrukning på 180 kWh/km i 110 km/h.
Standard Range-varianten är bara skalad enligt EPA-range, d.v.s har en användbar batterikapacitet på 48 kWh.
Än så länge är det ett rent 50 kWh-batteri, utan gömd kapacitet (á la S60 som var 75). Så då går det trögt att ladda i toppen. Finns det någon info om det? Jag ser att Long Range väger drygt 100 kg mer så det är i alla fall inte samma batteri i båda varianterna.
Jag var nog pessimistisk vad gäller range, Long Range har 310 miles EPA, vilket placerar den någonstans mellan en MS90 och MS100 (inte MS85 som jag först felaktigt jämförde med). Nu stämmer det ganska bra med 165 Wh/km och 71 kWh användbar kapacitet (75 kWh batteri) för Long Range och 51 kWh för Standard.
Slutat välja nästa SC med Teslas navigator.
Med motorväg sen några mil längs långsamma vägar till ett boende. När man dagen efter startar och ser hur långt man når med Teslas urval av SC blir man gravt lurad.
Efter boende i Nice valde jag en SC utan att konsultera ABRP. Skulle komma fram med många % marginal. Slutade med att de sista 4 milen slipstrimade vi en långtradare för att komma fram. Vi nådde SC med 0%. Kollade SC efter SC längs vägen mot Paris. Vid start efter laddning eller boende så är prognosen kvar vi ankomst 10-20% för hög i Tesla. Det visar givetvis rätt när man passerat den SC man hoppat över och inser att detta går inte.
Nu har jag finputsat siffrorna i ABRP och den får styra val av alla SC.
Därefter väljer jag i Teslas navigator en SC som ABRP beräknat att vi kan nå.
Tror jag hade 25 km på medelberäkning av förbrukning. Om det nu är den siffran som används av Teslas navigator.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro