Använde ABRP till en planering Uppsala - Fredriksstad, Norge i bilens webbläsare. Det funkade bra, som synes på ABRP men när jag använde mig av Tesla nav knappen uppe till hö i ABRP så vill Tesla nav att jag vänder i Arboga och åker hem igen!
Gjort fel eller bugg
Finns ingen koppling mellan Teslas egna nav och ABRP. Så de räknar på helt egna sätt med olika referenser och säkerhetsmarginaler. Teslas nav kan t.ex. inte hantera flera planerade stopp.
Ok, tack för svaret.
Trodde i min enfald att det skulle fungera i o m att det finns en TESLA NAV knapp på ABRP
Skönt med ett forum där man får snabba svar på sådant man inte förstår/begriper sig på.
Använde ABRP till en planering Uppsala - Fredriksstad, Norge i bilens webbläsare. Det funkade bra, som synes på ABRP men när jag använde mig av Tesla nav knappen uppe till hö i ABRP så vill Tesla nav att jag vänder i Arboga och åker hem igen!
Gjort fel eller bugg
Finns ingen koppling mellan Teslas egna nav och ABRP. Så de räknar på helt egna sätt med olika referenser och säkerhetsmarginaler. Teslas nav kan t.ex. inte hantera flera planerade stopp.
Ok, tack för svaret.
Trodde i min enfald att det skulle fungera i o m att det finns en TESLA NAV knapp på ABRP
Skönt med ett forum där man får snabba svar på sådant man inte förstår/begriper sig på.
Fast Teslanavigatorn hintar väl alltid om hur mycket % man har kvar om man åker tur-och-retur? Vad jag kan se på din skärmdump så är navigeringen just fram till Arboga och inte mer. Teslanavigatorn klarar som sagt inte fler waypoints i alla fall, så man får trycka på "Tesla Nav" igen när man har laddat klart.
Kul att höra! Du har nya MCUn, va? Där kan man ju till och med ha kartan igång i ABRP om man vill, och pinch-to-zoom funkar (precis som i iPhone 2007 ).
Kul att höra! Du har nya MCUn, va? Där kan man ju till och med ha kartan igång i ABRP om man vill, och pinch-to-zoom funkar (precis som i iPhone 2007 ).
Jag har tyvärr gammal MCU. Det är därför jag ÄLSKAR det kartfria läget
Jag upplever också att ABRP är supersnabb i browsern och det gäller and sidor generellt, fortfarande med gamla UMC:n
Men ... hur ... vilken Teslaversion? 2019.16.3?
Japp
Det var som 17. Efter en omboot på 2019.16.2 så måste jag säga att browsern är helt acceptabelt snabb jag med. Man kan skriva adresser och scrolla runt karta. Wow!
Jag upplever också att ABRP är supersnabb i browsern och det gäller and sidor generellt, fortfarande med gamla UMC:n
Men ... hur ... vilken Teslaversion? 2019.16.3?
Japp
Det var som 17. Efter en omboot på 2019.16.2 så måste jag säga att browsern är helt acceptabelt snabb jag med. Man kan skriva adresser och scrolla runt karta. Wow!
Chromium även på gamla MCU?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jag upplever också att ABRP är supersnabb i browsern och det gäller and sidor generellt, fortfarande med gamla UMC:n
Men ... hur ... vilken Teslaversion? 2019.16.3?
Japp
Det var som 17. Efter en omboot på 2019.16.2 så måste jag säga att browsern är helt acceptabelt snabb jag med. Man kan skriva adresser och scrolla runt karta. Wow!
Chromium även på gamla MCU?
Nej, det är det nog inte, men de har kanske fixat något annat resursslukade.
Jag planerar en tripp till Tyskland via bland annat Varbergs fästning och Kattegatcenter i Grenå.
Hur kommer det sig att ABRP inte vill ge mig ett förslag på att ta färjan just mellan Varberg och Grenå, utan snarare vill att jag ska köra via Malmö och Köpenhamn (eller via Norge om jag väljer bort tullvägar för att slippa Öresundsbron)?
Jag planerar en tripp till Tyskland via bland annat Varbergs fästning och Kattegatcenter i Grenå.
Hur kommer det sig att ABRP inte vill ge mig ett förslag på att ta färjan just mellan Varberg och Grenå, utan snarare vill att jag ska köra via Malmö och Köpenhamn (eller via Norge om jag väljer bort tullvägar för att slippa Öresundsbron)?
Den tycker att färjan är för långsam för att ens överväga den. Vi har en punkt på vår issuelista att fixa bättre färjehantering, och den åker högre upp för varje dag...
Hur har ni beräknat räckvidden i olika hastigheter för nya Longa range Model S och X? Kollar vi på EPAs förbrukning så har Model S nu för första gången lägre förbrukning vid city drivning jämfört med Highway. Det tyder på att du inte endast kan sänka förbrukningen med 10% och jag funderar om nya modellerna kanske inte t o m har kortare räckvidd än 100D i höga hastigheter.
Jag antar att du inte har fått in mycket data(om någon?) än från de nya modellerna men det skulle vara väldigt intressant om du kan ge ett diagram över räckvidd beroende på hastighet där du jämför 100D och Long Range.
Hur har ni beräknat räckvidden i olika hastigheter för nya Longa range Model S och X? Kollar vi på EPAs förbrukning så har Model S nu för första gången lägre förbrukning vid city drivning jämfört med Highway. Det tyder på att du inte endast kan sänka förbrukningen med 10% och jag funderar om nya modellerna kanske inte t o m har kortare räckvidd än 100D i höga hastigheter.
Jag antar att du inte har fått in mycket data(om någon?) än från de nya modellerna men det skulle vara väldigt intressant om du kan ge ett diagram över räckvidd beroende på hastighet där du jämför 100D och Long Range.
Precis som du säger så har vi ännu inte fått in någon data så vi har helt enkelt gjort en alpha-modell baserat rakt av på gamla S & X med lägre förbrukning. Men visst kommer vi uppdatera den så snart vi får data!
Jag planerar en tripp till Tyskland via bland annat Varbergs fästning och Kattegatcenter i Grenå.
Hur kommer det sig att ABRP inte vill ge mig ett förslag på att ta färjan just mellan Varberg och Grenå, utan snarare vill att jag ska köra via Malmö och Köpenhamn (eller via Norge om jag väljer bort tullvägar för att slippa Öresundsbron)?
Den tycker att färjan är för långsam för att ens överväga den. Vi har en punkt på vår issuelista att fixa bättre färjehantering, och den åker högre upp för varje dag...
Nu kom issuen till toppen av listan, och vi släppte just funktionen att kunna höger/lång-klicka på en färjelinje på kartan och lägga till den som en "waypoint". Det betyder alltså att man kan välja färjelinjer fritt.
(Om man väljer en riktigt onödig linje kommer den dock att vända ute på havet )
Nu kom issuen till toppen av listan, och vi släppte just funktionen att kunna höger/lång-klicka på en färjelinje på kartan och lägga till den som en "waypoint". Det betyder alltså att man kan välja färjelinjer fritt.
(Om man väljer en riktigt onödig linje kommer den dock att vända ute på havet )
Grymt! Stort tack!
En fråga mest på färjor. Är de gråa siffrorna på-/avlastning och inkluderade i den svarta uppskattade restiden?
Nu kom issuen till toppen av listan, och vi släppte just funktionen att kunna höger/lång-klicka på en färjelinje på kartan och lägga till den som en "waypoint". Det betyder alltså att man kan välja färjelinjer fritt.
(Om man väljer en riktigt onödig linje kommer den dock att vända ute på havet )
Grymt! Stort tack!
En fråga mest på färjor. Är de gråa siffrorna på-/avlastning och inkluderade i den svarta uppskattade restiden?
I den totala restiden för hela resan, ja. Den svarta restiden för just färjan är bara hamn-hamn-tiden (det är så jag tolkar OSM-data i alla fall). Jag har dock noterat att det inte är konsekvent för alla färjelinjer, ibland innehåller OSM-tiden också overhead.
Jag noterar att just mitt exempel på Varberg - Grenå står som 5:29 i svart, med 00:30 före och 00:15 efter.
Enligt Stena Lines tidtabell är tiden mellan avgång och ankomst 4:15.
Jag noterar att just mitt exempel på Varberg - Grenå står som 5:29 i svart, med 00:30 före och 00:15 efter.
Enligt Stena Lines tidtabell är tiden mellan avgång och ankomst 4:15.
Kanske dags att göra lite mer efterforskningar i OSM och se om det finns någon anvisning hur siffran ska användas där. Det är faktiskt lätt att editera OSM, och antalet (större) färjelinjer är ju inte så stort.
Tack för ett fantastiskt verktyg.
Man kan ju både planera och drömma med hjälp av det!
Tror jag hittat en rolig bugg.
Jag får olika förslag om jag har klickat i Chademo som möjlig option eller ej.
I bilderna nedan är den enda skillnaden att jag i plan 1 inte har chademo iklickad, i plan 2 är den vald.
Dvs den verkar tappa bort Grums (i detta fallet) som möjlig SuC när Chademo är vald.