A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Inlägg av Guldis-54 »

frippe skrev:
Guldis-54 skrev:
Använde ABRP till en planering Uppsala - Fredriksstad, Norge i bilens webbläsare. Det funkade bra, som synes på ABRP men när jag använde mig av Tesla nav knappen uppe till hö i ABRP så vill Tesla nav att jag vänder i Arboga och åker hem igen!
Gjort fel eller bugg :roll:
Finns ingen koppling mellan Teslas egna nav och ABRP. Så de räknar på helt egna sätt med olika referenser och säkerhetsmarginaler. Teslas nav kan t.ex. inte hantera flera planerade stopp.
Ok, tack för svaret.
Trodde i min enfald att det skulle fungera i o m att det finns en TESLA NAV knapp på ABRP :oops:

Skönt med ett forum där man får snabba svar på sådant man inte förstår/begriper sig på.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Inlägg av blincoln »

Guldis-54 skrev:
frippe skrev:
Guldis-54 skrev:
Använde ABRP till en planering Uppsala - Fredriksstad, Norge i bilens webbläsare. Det funkade bra, som synes på ABRP men när jag använde mig av Tesla nav knappen uppe till hö i ABRP så vill Tesla nav att jag vänder i Arboga och åker hem igen!
Gjort fel eller bugg :roll:
Finns ingen koppling mellan Teslas egna nav och ABRP. Så de räknar på helt egna sätt med olika referenser och säkerhetsmarginaler. Teslas nav kan t.ex. inte hantera flera planerade stopp.
Ok, tack för svaret.
Trodde i min enfald att det skulle fungera i o m att det finns en TESLA NAV knapp på ABRP :oops:

Skönt med ett forum där man får snabba svar på sådant man inte förstår/begriper sig på.
Fast Teslanavigatorn hintar väl alltid om hur mycket % man har kvar om man åker tur-och-retur? Vad jag kan se på din skärmdump så är navigeringen just fram till Arboga och inte mer. Teslanavigatorn klarar som sagt inte fler waypoints i alla fall, så man får trycka på "Tesla Nav" igen när man har laddat klart.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Inlägg av Remuz »

I 2019.16 så funkar browser himla bra med abrp. Kanske är det efter senaste uppsnabbningen av abrp, men hela browsern kändes responsiv.
F5B4BE58-5261-475A-AA40-1CD8452CC80A.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Inlägg av blincoln »

Kul att höra! Du har nya MCUn, va? Där kan man ju till och med ha kartan igång i ABRP om man vill, och pinch-to-zoom funkar (precis som i iPhone 2007 :-) ).
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ

Inlägg av Remuz »

blincoln skrev:
Kul att höra! Du har nya MCUn, va? Där kan man ju till och med ha kartan igång i ABRP om man vill, och pinch-to-zoom funkar (precis som i iPhone 2007 :-) ).
Jag har tyvärr gammal MCU. Det är därför jag ÄLSKAR det kartfria läget :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

Display av lediga platser på de närmsta Superchargersarna! Om man är inloggad med MyTesla, vill säga.
SuC Availability.png
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av thedude »

Jag upplever också att ABRP är supersnabb i browsern och det gäller and sidor generellt, fortfarande med gamla UMC:n
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

thedude skrev:
Jag upplever också att ABRP är supersnabb i browsern och det gäller and sidor generellt, fortfarande med gamla UMC:n
Men ... hur ... vilken Teslaversion? 2019.16.3?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av thedude »

blincoln skrev:
thedude skrev:
Jag upplever också att ABRP är supersnabb i browsern och det gäller and sidor generellt, fortfarande med gamla UMC:n
Men ... hur ... vilken Teslaversion? 2019.16.3?
Japp
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

thedude skrev:
blincoln skrev:
thedude skrev:
Jag upplever också att ABRP är supersnabb i browsern och det gäller and sidor generellt, fortfarande med gamla UMC:n
Men ... hur ... vilken Teslaversion? 2019.16.3?
Japp
Det var som 17. Efter en omboot på 2019.16.2 så måste jag säga att browsern är helt acceptabelt snabb jag med. Man kan skriva adresser och scrolla runt karta. Wow!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av zyax »

blincoln skrev:
thedude skrev:
blincoln skrev:
thedude skrev:
Jag upplever också att ABRP är supersnabb i browsern och det gäller and sidor generellt, fortfarande med gamla UMC:n
Men ... hur ... vilken Teslaversion? 2019.16.3?
Japp
Det var som 17. Efter en omboot på 2019.16.2 så måste jag säga att browsern är helt acceptabelt snabb jag med. Man kan skriva adresser och scrolla runt karta. Wow!
Chromium även på gamla MCU?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

zyax skrev:
blincoln skrev:
thedude skrev:
blincoln skrev:
thedude skrev:
Jag upplever också att ABRP är supersnabb i browsern och det gäller and sidor generellt, fortfarande med gamla UMC:n
Men ... hur ... vilken Teslaversion? 2019.16.3?
Japp
Det var som 17. Efter en omboot på 2019.16.2 så måste jag säga att browsern är helt acceptabelt snabb jag med. Man kan skriva adresser och scrolla runt karta. Wow!
Chromium även på gamla MCU?
Nej, det är det nog inte, men de har kanske fixat något annat resursslukade.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av zyax »

blincoln skrev:
zyax skrev:

Chromium även på gamla MCU?
Nej, det är det nog inte, men de har kanske fixat något annat resursslukade.
Du borde väl se om det är Chromium som kopplar upp sig mot ABRP förstås. Kollat detta?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Zalman3 »

abetterrouteplanner
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Seregon »

Jag planerar en tripp till Tyskland via bland annat Varbergs fästning och Kattegatcenter i Grenå.
Hur kommer det sig att ABRP inte vill ge mig ett förslag på att ta färjan just mellan Varberg och Grenå, utan snarare vill att jag ska köra via Malmö och Köpenhamn (eller via Norge om jag väljer bort tullvägar för att slippa Öresundsbron)?
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

Seregon skrev:
Jag planerar en tripp till Tyskland via bland annat Varbergs fästning och Kattegatcenter i Grenå.
Hur kommer det sig att ABRP inte vill ge mig ett förslag på att ta färjan just mellan Varberg och Grenå, utan snarare vill att jag ska köra via Malmö och Köpenhamn (eller via Norge om jag väljer bort tullvägar för att slippa Öresundsbron)?
Den tycker att färjan är för långsam för att ens överväga den. Vi har en punkt på vår issuelista att fixa bättre färjehantering, och den åker högre upp för varje dag...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av vigge50 »

Hur har ni beräknat räckvidden i olika hastigheter för nya Longa range Model S och X? Kollar vi på EPAs förbrukning så har Model S nu för första gången lägre förbrukning vid city drivning jämfört med Highway. Det tyder på att du inte endast kan sänka förbrukningen med 10% och jag funderar om nya modellerna kanske inte t o m har kortare räckvidd än 100D i höga hastigheter.
Jag antar att du inte har fått in mycket data(om någon?) än från de nya modellerna men det skulle vara väldigt intressant om du kan ge ett diagram över räckvidd beroende på hastighet där du jämför 100D och Long Range.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

vigge50 skrev:
Hur har ni beräknat räckvidden i olika hastigheter för nya Longa range Model S och X? Kollar vi på EPAs förbrukning så har Model S nu för första gången lägre förbrukning vid city drivning jämfört med Highway. Det tyder på att du inte endast kan sänka förbrukningen med 10% och jag funderar om nya modellerna kanske inte t o m har kortare räckvidd än 100D i höga hastigheter.
Jag antar att du inte har fått in mycket data(om någon?) än från de nya modellerna men det skulle vara väldigt intressant om du kan ge ett diagram över räckvidd beroende på hastighet där du jämför 100D och Long Range.
Precis som du säger så har vi ännu inte fått in någon data så vi har helt enkelt gjort en alpha-modell baserat rakt av på gamla S & X med lägre förbrukning. Men visst kommer vi uppdatera den så snart vi får data!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Lophornis »

Har en ioniq ev. Hur får man med batteri temp och ute temp i live visningen?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

blincoln skrev:
Seregon skrev:
Jag planerar en tripp till Tyskland via bland annat Varbergs fästning och Kattegatcenter i Grenå.
Hur kommer det sig att ABRP inte vill ge mig ett förslag på att ta färjan just mellan Varberg och Grenå, utan snarare vill att jag ska köra via Malmö och Köpenhamn (eller via Norge om jag väljer bort tullvägar för att slippa Öresundsbron)?
Den tycker att färjan är för långsam för att ens överväga den. Vi har en punkt på vår issuelista att fixa bättre färjehantering, och den åker högre upp för varje dag...
Nu kom issuen till toppen av listan, och vi släppte just funktionen att kunna höger/lång-klicka på en färjelinje på kartan och lägga till den som en "waypoint". Det betyder alltså att man kan välja färjelinjer fritt.

(Om man väljer en riktigt onödig linje kommer den dock att vända ute på havet :D)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Seregon »

blincoln skrev:
Nu kom issuen till toppen av listan, och vi släppte just funktionen att kunna höger/lång-klicka på en färjelinje på kartan och lägga till den som en "waypoint". Det betyder alltså att man kan välja färjelinjer fritt.

(Om man väljer en riktigt onödig linje kommer den dock att vända ute på havet :D)
Grymt! Stort tack!
En fråga mest på färjor. Är de gråa siffrorna på-/avlastning och inkluderade i den svarta uppskattade restiden?
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

Seregon skrev:
blincoln skrev:
Nu kom issuen till toppen av listan, och vi släppte just funktionen att kunna höger/lång-klicka på en färjelinje på kartan och lägga till den som en "waypoint". Det betyder alltså att man kan välja färjelinjer fritt.

(Om man väljer en riktigt onödig linje kommer den dock att vända ute på havet :D)
Grymt! Stort tack!
En fråga mest på färjor. Är de gråa siffrorna på-/avlastning och inkluderade i den svarta uppskattade restiden?
I den totala restiden för hela resan, ja. Den svarta restiden för just färjan är bara hamn-hamn-tiden (det är så jag tolkar OSM-data i alla fall). Jag har dock noterat att det inte är konsekvent för alla färjelinjer, ibland innehåller OSM-tiden också overhead.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Seregon »

Jag noterar att just mitt exempel på Varberg - Grenå står som 5:29 i svart, med 00:30 före och 00:15 efter.
Enligt Stena Lines tidtabell är tiden mellan avgång och ankomst 4:15.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

Seregon skrev:
Jag noterar att just mitt exempel på Varberg - Grenå står som 5:29 i svart, med 00:30 före och 00:15 efter.
Enligt Stena Lines tidtabell är tiden mellan avgång och ankomst 4:15.
Kanske dags att göra lite mer efterforskningar i OSM och se om det finns någon anvisning hur siffran ska användas där. Det är faktiskt lätt att editera OSM, och antalet (större) färjelinjer är ju inte så stort.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av jans »

Tack för ett fantastiskt verktyg.
Man kan ju både planera och drömma med hjälp av det!

Tror jag hittat en rolig bugg.
Jag får olika förslag om jag har klickat i Chademo som möjlig option eller ej.
I bilderna nedan är den enda skillnaden att jag i plan 1 inte har chademo iklickad, i plan 2 är den vald.
Dvs den verkar tappa bort Grums (i detta fallet) som möjlig SuC när Chademo är vald.
säffle2.PNG
säffle1.PNG
.
Model S P85+ Juni 2014
Skriv svar