Chromium även på gamla MCU?blincoln skrev:Det var som 17. Efter en omboot på 2019.16.2 så måste jag säga att browsern är helt acceptabelt snabb jag med. Man kan skriva adresser och scrolla runt karta. Wow!thedude skrev:Jappblincoln skrev:Men ... hur ... vilken Teslaversion? 2019.16.3?thedude skrev:Jag upplever också att ABRP är supersnabb i browsern och det gäller and sidor generellt, fortfarande med gamla UMC:n
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Nej, det är det nog inte, men de har kanske fixat något annat resursslukade.zyax skrev:Chromium även på gamla MCU?blincoln skrev:Det var som 17. Efter en omboot på 2019.16.2 så måste jag säga att browsern är helt acceptabelt snabb jag med. Man kan skriva adresser och scrolla runt karta. Wow!thedude skrev:Jappblincoln skrev:Men ... hur ... vilken Teslaversion? 2019.16.3?thedude skrev:Jag upplever också att ABRP är supersnabb i browsern och det gäller and sidor generellt, fortfarande med gamla UMC:n
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Du borde väl se om det är Chromium som kopplar upp sig mot ABRP förstås. Kollat detta?blincoln skrev:Nej, det är det nog inte, men de har kanske fixat något annat resursslukade.zyax skrev:
Chromium även på gamla MCU?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
abetterrouteplanner
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag planerar en tripp till Tyskland via bland annat Varbergs fästning och Kattegatcenter i Grenå.
Hur kommer det sig att ABRP inte vill ge mig ett förslag på att ta färjan just mellan Varberg och Grenå, utan snarare vill att jag ska köra via Malmö och Köpenhamn (eller via Norge om jag väljer bort tullvägar för att slippa Öresundsbron)?
Hur kommer det sig att ABRP inte vill ge mig ett förslag på att ta färjan just mellan Varberg och Grenå, utan snarare vill att jag ska köra via Malmö och Köpenhamn (eller via Norge om jag väljer bort tullvägar för att slippa Öresundsbron)?
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Den tycker att färjan är för långsam för att ens överväga den. Vi har en punkt på vår issuelista att fixa bättre färjehantering, och den åker högre upp för varje dag...Seregon skrev:Jag planerar en tripp till Tyskland via bland annat Varbergs fästning och Kattegatcenter i Grenå.
Hur kommer det sig att ABRP inte vill ge mig ett förslag på att ta färjan just mellan Varberg och Grenå, utan snarare vill att jag ska köra via Malmö och Köpenhamn (eller via Norge om jag väljer bort tullvägar för att slippa Öresundsbron)?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Hur har ni beräknat räckvidden i olika hastigheter för nya Longa range Model S och X? Kollar vi på EPAs förbrukning så har Model S nu för första gången lägre förbrukning vid city drivning jämfört med Highway. Det tyder på att du inte endast kan sänka förbrukningen med 10% och jag funderar om nya modellerna kanske inte t o m har kortare räckvidd än 100D i höga hastigheter.
Jag antar att du inte har fått in mycket data(om någon?) än från de nya modellerna men det skulle vara väldigt intressant om du kan ge ett diagram över räckvidd beroende på hastighet där du jämför 100D och Long Range.
Jag antar att du inte har fått in mycket data(om någon?) än från de nya modellerna men det skulle vara väldigt intressant om du kan ge ett diagram över räckvidd beroende på hastighet där du jämför 100D och Long Range.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Precis som du säger så har vi ännu inte fått in någon data så vi har helt enkelt gjort en alpha-modell baserat rakt av på gamla S & X med lägre förbrukning. Men visst kommer vi uppdatera den så snart vi får data!vigge50 skrev:Hur har ni beräknat räckvidden i olika hastigheter för nya Longa range Model S och X? Kollar vi på EPAs förbrukning så har Model S nu för första gången lägre förbrukning vid city drivning jämfört med Highway. Det tyder på att du inte endast kan sänka förbrukningen med 10% och jag funderar om nya modellerna kanske inte t o m har kortare räckvidd än 100D i höga hastigheter.
Jag antar att du inte har fått in mycket data(om någon?) än från de nya modellerna men det skulle vara väldigt intressant om du kan ge ett diagram över räckvidd beroende på hastighet där du jämför 100D och Long Range.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Har en ioniq ev. Hur får man med batteri temp och ute temp i live visningen?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Nu kom issuen till toppen av listan, och vi släppte just funktionen att kunna höger/lång-klicka på en färjelinje på kartan och lägga till den som en "waypoint". Det betyder alltså att man kan välja färjelinjer fritt.blincoln skrev:Den tycker att färjan är för långsam för att ens överväga den. Vi har en punkt på vår issuelista att fixa bättre färjehantering, och den åker högre upp för varje dag...Seregon skrev:Jag planerar en tripp till Tyskland via bland annat Varbergs fästning och Kattegatcenter i Grenå.
Hur kommer det sig att ABRP inte vill ge mig ett förslag på att ta färjan just mellan Varberg och Grenå, utan snarare vill att jag ska köra via Malmö och Köpenhamn (eller via Norge om jag väljer bort tullvägar för att slippa Öresundsbron)?
(Om man väljer en riktigt onödig linje kommer den dock att vända ute på havet )
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Grymt! Stort tack!blincoln skrev:Nu kom issuen till toppen av listan, och vi släppte just funktionen att kunna höger/lång-klicka på en färjelinje på kartan och lägga till den som en "waypoint". Det betyder alltså att man kan välja färjelinjer fritt.
(Om man väljer en riktigt onödig linje kommer den dock att vända ute på havet )
En fråga mest på färjor. Är de gråa siffrorna på-/avlastning och inkluderade i den svarta uppskattade restiden?
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: A Better Routeplanner - 3.7
I den totala restiden för hela resan, ja. Den svarta restiden för just färjan är bara hamn-hamn-tiden (det är så jag tolkar OSM-data i alla fall). Jag har dock noterat att det inte är konsekvent för alla färjelinjer, ibland innehåller OSM-tiden också overhead.Seregon skrev:Grymt! Stort tack!blincoln skrev:Nu kom issuen till toppen av listan, och vi släppte just funktionen att kunna höger/lång-klicka på en färjelinje på kartan och lägga till den som en "waypoint". Det betyder alltså att man kan välja färjelinjer fritt.
(Om man väljer en riktigt onödig linje kommer den dock att vända ute på havet )
En fråga mest på färjor. Är de gråa siffrorna på-/avlastning och inkluderade i den svarta uppskattade restiden?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag noterar att just mitt exempel på Varberg - Grenå står som 5:29 i svart, med 00:30 före och 00:15 efter.
Enligt Stena Lines tidtabell är tiden mellan avgång och ankomst 4:15.
Enligt Stena Lines tidtabell är tiden mellan avgång och ankomst 4:15.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Kanske dags att göra lite mer efterforskningar i OSM och se om det finns någon anvisning hur siffran ska användas där. Det är faktiskt lätt att editera OSM, och antalet (större) färjelinjer är ju inte så stort.Seregon skrev:Jag noterar att just mitt exempel på Varberg - Grenå står som 5:29 i svart, med 00:30 före och 00:15 efter.
Enligt Stena Lines tidtabell är tiden mellan avgång och ankomst 4:15.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Tack för ett fantastiskt verktyg.
Man kan ju både planera och drömma med hjälp av det!
Tror jag hittat en rolig bugg.
Jag får olika förslag om jag har klickat i Chademo som möjlig option eller ej.
I bilderna nedan är den enda skillnaden att jag i plan 1 inte har chademo iklickad, i plan 2 är den vald.
Dvs den verkar tappa bort Grums (i detta fallet) som möjlig SuC när Chademo är vald.
Man kan ju både planera och drömma med hjälp av det!
Tror jag hittat en rolig bugg.
Jag får olika förslag om jag har klickat i Chademo som möjlig option eller ej.
I bilderna nedan är den enda skillnaden att jag i plan 1 inte har chademo iklickad, i plan 2 är den vald.
Dvs den verkar tappa bort Grums (i detta fallet) som möjlig SuC när Chademo är vald.
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Re: A Better Routeplanner - 3.7
När man planerar utanför det rena SuC-nätverket kör vi en lite annorlunda algoritm, och den ger inte alltid optimala svar. Som här t.ex.jans skrev:Tack för ett fantastiskt verktyg.
Man kan ju både planera och drömma med hjälp av det!
Tror jag hittat en rolig bugg.
Jag får olika förslag om jag har klickat i Chademo som möjlig option eller ej.
I bilderna nedan är den enda skillnaden att jag i plan 1 inte har chademo iklickad, i plan 2 är den vald.
Dvs den verkar tappa bort Grums (i detta fallet) som möjlig SuC när Chademo är vald.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Under inställningar där det går att ställa in "reference speed", vad tros om att kunna välja mellan % och km/h så går det att synka mer exakt med vad en har ställt in i sin bils autopilot hur mycket snabbare (eller långsammare) än hastighetsgränsen den får köra?
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Försöker planera med färjan Göteborg - Kiel, men den tycker jag ska vända vid waypointen jag sätter på linjen utanför Göteborg och ta en landväg i stället. Bara om jag också sätter en till färje-waypoint utanför Kiel använder den färjan rätt.
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Ja, vi ska försöka lära den att inte göra U-svängar på havetandersjo skrev:Försöker planera med färjan Göteborg - Kiel, men den tycker jag ska vända vid waypointen jag sätter på linjen utanför Göteborg och ta en landväg i stället. Bara om jag också sätter en till färje-waypoint utanför Kiel använder den färjan rätt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
En enkel fråga.
Vad menas med "Extra Weight"? Är det min tjocka kompis som sitter höger fram eller är det packning i bakluckan, eller är det all vikt i bilen sammanräknat?
Tack för övrigt för en fantastisk tjänst!
//T
Vad menas med "Extra Weight"? Är det min tjocka kompis som sitter höger fram eller är det packning i bakluckan, eller är det all vikt i bilen sammanräknat?
Tack för övrigt för en fantastisk tjänst!
//T
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Försöker planera en resa men kan inte välja 3-fas laddalternativ. Är det bara Teslas och Chademo som går att välja? Försöker göra ett längre stopp på ett hotell i en stad som jag vet har 3-fas men det dyker inte upp på kartan.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Gjort en lång fin plan för tripp Kalmar-Kroatien. Startat färden för en stund sedan men kommer inte åt bilens data.Funkar att logga in men det händer inget bär man klickar på bilen. Testat mobilen oxå med samma resultat
Funkade bra för 2 v sedan. Jobbigt då det blir svårare att se hur länge man måste ladda
Funkade bra för 2 v sedan. Jobbigt då det blir svårare att se hur länge man måste ladda
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Funkar för mig nu, ibland är (delar av) Teslas API nere och svarar bara med felmeddelanden, tyvärr. Försök igen nu!Machris skrev:Gjort en lång fin plan för tripp Kalmar-Kroatien. Startat färden för en stund sedan men kommer inte åt bilens data.Funkar att logga in men det händer inget bär man klickar på bilen. Testat mobilen oxå med samma resultat
Funkade bra för 2 v sedan. Jobbigt då det blir svårare att se hur länge man måste ladda
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Men nu hittade jag ett fel i loggarna också som jag rättade till, hoppas det hjälper.blincoln skrev:Funkar för mig nu, ibland är (delar av) Teslas API nere och svarar bara med felmeddelanden, tyvärr. Försök igen nu!Machris skrev:Gjort en lång fin plan för tripp Kalmar-Kroatien. Startat färden för en stund sedan men kommer inte åt bilens data.Funkar att logga in men det händer inget bär man klickar på bilen. Testat mobilen oxå med samma resultat
Funkade bra för 2 v sedan. Jobbigt då det blir svårare att se hur länge man måste ladda
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Funkar fint nu. Tack!!
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...