A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av frippe »

blincoln skrev:
Remuz skrev:
Seriöst, browsern var kass innan, men nu är fen så seg i v9 att det knappt uppdaterar abrp.
Ja, seriöst!? Var är tweetstormen? Jag är måttligt imponerad av v9.
Håller med, blev bara ett nytt UI vad jag upplevt så långt. Men inget som känns bättre funktionsmässigt än innan.

Saknar fortfarande vissa basala funktioner, t.ex. att kunna slå av kartan helt för att spara processorkraft och hellre köra egen via webbläsaren, eller att skärmsläckare skärmen helt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av gellerstam »

blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Helectric har en iPace :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av zyax »

blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Testade lite med E-golf nu, men det funkade inte alls. har tyvärr inte en själv, men en polare ska köpa en och han har självklart undrat om räckvidden så jag tänkte prova. Provar igen om någon dag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

zyax skrev:
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Testade lite med E-golf nu, men det funkade inte alls. har tyvärr inte en själv, men en polare ska köpa en och han har självklart undrat om räckvidden så jag tänkte prova. Provar igen om någon dag.
Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av zyax »

blincoln skrev:

Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.
Snabbt arbetat, men jesus vilken kass räckvidd på E-golfen, hoppas verkligen att man trimmar värdena bättre så att den komma mer än 10 mil...

EDIT: ser nu att man kommer längre med det mindre batteriet på E-golf
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

zyax skrev:
blincoln skrev:

Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.
Snabbt arbetat, men jesus vilken kass räckvidd på E-golfen, hoppas verkligen att man trimmar värdena bättre så att den komma mer än 10 mil...

EDIT: ser nu att man kommer längre med det mindre batteriet på E-golf
Haha, det är inte en beta för inte! Återigen, klantbugg som blandade ihop 26 och 36 i webgränssnittet. Ladda om sidan och välj modell igen så blir det mer rätt nu.

Edit: Sedan lägger vi alltid på 10% på default referensförbrukning (Wh/km i 110 km/h) jämfört med sommarförbrukning för att vara på den säkra sidan. Golfen borde alltså dra mindre än ABRP default på sommaren.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av zyax »

blincoln skrev:
zyax skrev:
blincoln skrev:

Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.
Snabbt arbetat, men jesus vilken kass räckvidd på E-golfen, hoppas verkligen att man trimmar värdena bättre så att den komma mer än 10 mil...

EDIT: ser nu att man kommer längre med det mindre batteriet på E-golf
Haha, det är inte en beta för inte! Återigen, klantbugg som blandade ihop 26 och 36 i webgränssnittet. Ladda om sidan och välj modell igen så blir det mer rätt nu.

Edit: Sedan lägger vi alltid på 10% på default referensförbrukning (Wh/km i 110 km/h) jämfört med sommarförbrukning för att vara på den säkra sidan. Golfen borde alltså dra mindre än ABRP default på sommaren.
Jag ställde faktiskt ner den eftersom jag läst på om riktig förbrukning för Model 3 så gissade jag på att du hade tagit i. Med rätt batteri ser det rimligt ut i mina ögon.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
DayEagle
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2016 20:08
Ort: Kungsbacka

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av DayEagle »

Är det någon som vet hur man får en iPhone att hålla skärmen aktiv med ABRP öppen. Min stänger av om jag inte petar på den hela tiden....
----------------------------------------------------------------------------------------------------
2024 Model 3 RWD Stealth Grey
2016 VW e-Up!
2020 Model 3 SR+ Midnight Silver (Såld)
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av perkabolo »

blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Gott! Nu kommer snart Zoe också va så jag och Jerker kan testa? :)
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

perkabolo skrev:
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Gott! Nu kommer snart Zoe också va så jag och Jerker kan testa? :)
Jodå, vi har lite Zoedata, men Zoen verkar så strulig vad gäller batteritemperator (snål värmare, ingen värmare?). Vi har inte gett oss på att modellera temperaturen på batteriet på riktigt än. Men Zoen kommer.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av Monark1954 »

eGolf.
Någon som har skaffat en referensförbrukning vid 110 km/h?
Ange om det är med eller utan vinterdäck.

Jag har räknat baklänges på 165 mil jag körde i fredags, då är 190 Wh/km i närheten av det räckvidd jag upplevde.

Körde dock 85 km/h (90 i bilen) och förbrukade ca 165 Wh/km med våta vägbanor.
Umeå ladda fullt - Övik-Krokvåg i Jämtland. < 1 mil kvar vid målet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av perkabolo »

blincoln skrev:
perkabolo skrev:
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Gott! Nu kommer snart Zoe också va så jag och Jerker kan testa? :)
Jodå, vi har lite Zoedata, men Zoen verkar så strulig vad gäller batteritemperator (snål värmare, ingen värmare?). Vi har inte gett oss på att modellera temperaturen på batteriet på riktigt än. Men Zoen kommer.
Gott! Den laddar långsamt med kallt batteri men behöver knappast finnas med för en alpha release. Det går att kompensera genom att förvärma eller och att köra som en biltjuv. :)
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av joel80 »

En funktion som jag funderar över om man skulle kunna behöva (eller om man bara ska ställa yttertemperaturen till det?) är en inställning för om man startar med varmt batteri.

Jag kommer kunna stå i garage (+10) eller förvärma min Leaf 40kwh inför de flesta längre resor. Kan man då räkna med högre temperatur för hela resan (alltså ställa in det i ABRP) eller får man räkna med att effekten av att ha förvärmt avtar rätt mycket under resan?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av TeslaTissel »

Model 3 - Västerås - Malmö
Och retur kanske. Hihi

Jag upptäckte intressanta saker i ABRP med att jämföra Tesla Model 3 Long Range ”aero” vs Performance-modellen.

Till min inte så lilla överraskning visar det sig att Model 3 Performance drar 30 kWh mer än Model 3 LR ”aero”
  • Model 3 Performance
    Förbrukning: 190 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Long range ”aero”
    Förbrukning: 161 kWh
    Antal laddningar: 1

    Model 3 Mid range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Standard range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2
Så att ”ladda” för en Performance till våren, ger även att den förbrukar mer kWh, om det beror på enbart fälgarna eller?
Jodå - fälgar ställer till det och det innebär att många som älskar feta fälgar får tänka om lite grann.

Intressant. Man ser ofta ungdomar som lägger på sillhinkar till fälgar på sina ”fossiler” med så tighta mellanrum till skärmarna att det luktar bränt gummi efter dem.
Skärmavbild 2018-11-10 kl. 21.46.48.png
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av vigge50 »

TeslaTissel skrev:
Model 3 - Västerås - Malmö
Och retur kanske. Hihi

Jag upptäckte intressanta saker i ABRP med att jämföra Tesla Model 3 Long Range ”aero” vs Performance-modellen.

Till min inte så lilla överraskning visar det sig att Model 3 Performance drar 30 kWh mer än Model 3 LR ”aero”
  • Model 3 Performance
    Förbrukning: 190 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Long range ”aero”
    Förbrukning: 161 kWh
    Antal laddningar: 1

    Model 3 Mid range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Standard range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2
Så att ”ladda” för en Performance till våren, ger även att den förbrukar mer kWh, om det beror på enbart fälgarna eller?
Nu kan fälgarna förklara lite men enligt EPA så drar Model 3 med dual motor mer än modellen med RWD så den Model 3 med längst räckivdd går inte att köpa längre. Att de anges ha samma räckvidd är bara för att Tesla har möjlighet att korrigera siffrorna lite. Har för mig att Model 3 LR RWD egentligen fick en räckvidd på runt 330 miles istället för aviserade 310 miles.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Västerås - Malmö
Och retur kanske. Hihi

Jag upptäckte intressanta saker i ABRP med att jämföra Tesla Model 3 Long Range ”aero” vs Performance-modellen.

Till min inte så lilla överraskning visar det sig att Model 3 Performance drar 30 kWh mer än Model 3 LR ”aero”
  • Model 3 Performance
    Förbrukning: 190 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Long range ”aero”
    Förbrukning: 161 kWh
    Antal laddningar: 1

    Model 3 Mid range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Standard range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2
Så att ”ladda” för en Performance till våren, ger även att den förbrukar mer kWh, om det beror på enbart fälgarna eller?
Nu kan fälgarna förklara lite men enligt EPA så drar Model 3 med dual motor mer än modellen med RWD så den Model 3 med längst räckivdd går inte att köpa längre. Att de anges ha samma räckvidd är bara för att Tesla har möjlighet att korrigera siffrorna lite. Har för mig att Model 3 LR RWD egentligen fick en räckvidd på runt 330 miles istället för aviserade 310 miles.
Hups! Missade att du lade in kommentar.

Ja det är fälgarna i Tesla Model 3 club finns den här bilden som enigt dem senare tagits bort av Tesla.
Skärmavbild 2018-11-10 kl. 21.46.48.png
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av TeslaTissel »

Från denna sida i Model 3 Owners club hittar jag lite data: - För Model 3 https://model3ownersclub.com/threads/te ... -mph.5496/

Model 3 Standard Range
Tesla hasn't started making the Standard Range version yet. Therefore I want to explain how I calculated the range numbers even though this car doesn't exist yet. The calculation is based on cell counts. We know that the Long Range pack has 4416 cells and the standard range has 2976 cells (source). The Model 3 LR's EPA highway dyno test score is 454.7 mi (source: page 7). Using the cell count ratio, the Model 3 SR's score should be (2976/4416) * 454.7 mi= 306.4 mi with 18" wheels and no Aero covers.

However, that would be the range if the weight of the car remained the same as the Model 3 LR but the smaller battery is lighter. Luckily we know the weight numbers for these cars from Tesla's page here: 3549 lbs. for the Model 3 SR and 4072 lbs. for the Model 3 LR. Using these numbers, I calculated that the SR's EPA highway dyno score should be 320.2 mi. Using that number, I calculated the range numbers for the SR too.

By the way, in case people are curious about the battery size, we know that the Long Range pack has 78,270 Wh (78.27 kWh) usable capacity (source: page 6 footer). Therefore the Standard Range pack is expected to have (2976/4416)*78270= 52,747 Wh usable capacity.

Model 3 Mid Range
The Standard Range battery has 96*31= 2976 cells and the Long Range battery has 96*46= 4416 cells. 96 comes from 96 bricks. Each brick consists of cells connected in parallel. See the leaked information here. The 2170 cells are 3.7 Volts. Therefore each brick is also 3.7 Volts. Then the bricks are connected in series which provides 96*3.7= 355.2 Volts which is the pack voltage. In other words, the MR battery will have 96 bricks just like the LR and SR batteries to achieve 355.2 Volts. In addition, Elon said that the MR battery has just fewer cells but otherwise uses the same pack as the LR battery.

Because LR has 46 cells per brick and SR has 31, the middle would be 38.5 cells. I have done some calculations considering both 38 cells or 39 cells per brick options. Based on the vehicle weight number Tesla released for the Mid Range version, 39 looked more likely but considering the 260 mi EPA rating, the numbers look more balanced if we assume 38. Also, for official purposes, Tesla rates the pack sizes at 75, 62 and 50 kWh. Because they went with 62 instead of 63, 38 instead of 39 makes more sense. So I went with 96*38= 3648 cells and calculated range numbers based on that.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av Remuz »

Jag gissar att jag redan vet svaret, men går det att skala ner något i abrp så den blir snabbare. I v9 är browsern så usel att min abrp knappt uppdaterar. Teslawaze var seg innan och nu är den bara att ge upp...
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av vigge50 »

TeslaTissel skrev:
vigge50 skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Västerås - Malmö
Och retur kanske. Hihi

Jag upptäckte intressanta saker i ABRP med att jämföra Tesla Model 3 Long Range ”aero” vs Performance-modellen.

Till min inte så lilla överraskning visar det sig att Model 3 Performance drar 30 kWh mer än Model 3 LR ”aero”
  • Model 3 Performance
    Förbrukning: 190 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Long range ”aero”
    Förbrukning: 161 kWh
    Antal laddningar: 1

    Model 3 Mid range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Standard range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2
Så att ”ladda” för en Performance till våren, ger även att den förbrukar mer kWh, om det beror på enbart fälgarna eller?
Nu kan fälgarna förklara lite men enligt EPA så drar Model 3 med dual motor mer än modellen med RWD så den Model 3 med längst räckivdd går inte att köpa längre. Att de anges ha samma räckvidd är bara för att Tesla har möjlighet att korrigera siffrorna lite. Har för mig att Model 3 LR RWD egentligen fick en räckvidd på runt 330 miles istället för aviserade 310 miles.
Hups! Missade att du lade in kommentar.

Ja det är fälgarna i Tesla Model 3 club finns den här bilden som enigt dem senare tagits bort av Tesla.
Skärmavbild 2018-11-10 kl. 21.46.48.png
Inte bara, kolla på denna sidan som visar förbrukningen enligt EPA.
Model 3 LR: 130 MPG
Model 3 LR AWD: 116 MPG
Model 3 P LR AWD: 116 MPG

Så en Model 3 med RWD kommer 12% längre än med AWD med samma energi

https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do ... 6&id=39836.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av TeslaTissel »

[quote="vigge50"]Inte bara, kolla på denna sidan som visar förbrukningen enligt EPA.
Model 3 LR: 130 MPG
Model 3 LR AWD: 116 MPG
Model 3 P LR AWD: 116 MPG

Så en Model 3 med RWD kommer 12% längre än med AWD med samma energi


Men det här säger ju en del. Hastighet 90 kmh
Medium range 62 kWh - klarar upp till 55,8 mil
Long range - 75 kWh - klarar upp till 63,8 mil
Long range Dual motor - 75 kWh - klarar upp till 59,3 mil
Performance - 75 kWh - klarar upp till 59,3 mil
Skärmavbild 2018-11-10 kl. 22.39.05.png
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

Tesla har ju bett EPA justera räckvidden för alla Model 3 ner till 499 km: http://teslaclubsweden.se/alla-tesla-mo ... a-pappret/

I ABRP har vi utgått från faktiskt förbrukning för en massa Model 3 LR som donerar data till oss. Sedan lägger vi alltid på en 10% marginal på referensförbrukningen (om vi har data från en massa sommarbilar) för att få ett rimligare värde under fler förhållanden.

För M3 19" och P3D 20" har vi utgått från den av EPA uppmätta skillnaden mellan 18" Aero och 19"-fälgar, som är förvånansvärt stor enligt dem. Till P3D lade vi på ännu lite för 20-tummarna.

Vi har dock börjat få tillräckligt med data för att kunna säga något om P3D, så vi borde kunna säga något mer exakt om skillnaden snart.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av Nicklas »

Remuz skrev:
Jag gissar att jag redan vet svaret, men går det att skala ner något i abrp så den blir snabbare. I v9 är browsern så usel att min abrp knappt uppdaterar. Teslawaze var seg innan och nu är den bara att ge upp...
Kan någon med nya snabbare MCU:n testa?
- vore intressant att se skillnaden mellan dessa...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av OfarligTesla »

Nicklas skrev:
Remuz skrev:
Jag gissar att jag redan vet svaret, men går det att skala ner något i abrp så den blir snabbare. I v9 är browsern så usel att min abrp knappt uppdaterar. Teslawaze var seg innan och nu är den bara att ge upp...
Kan någon med nya snabbare MCU:n testa?
- vore intressant att se skillnaden mellan dessa...
Nu har jag inte nya MCUn själv men jag har klämt på den, det är stor skillnad i just browsern. Den nya laddar sidor korrekt till att börja med, något den gamla sällan lyckas med. Och så är det mycket snabbare.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av TeslaTissel »

blincoln skrev:
Tesla har ju bett EPA justera räckvidden för alla Model 3 ner till 499 km: http://teslaclubsweden.se/alla-tesla-mo ... a-pappret/

I ABRP har vi utgått från faktiskt förbrukning för en massa Model 3 LR som donerar data till oss. Sedan lägger vi alltid på en 10% marginal på referensförbrukningen (om vi har data från en massa sommarbilar) för att få ett rimligare värde under fler förhållanden.

För M3 19" och P3D 20" har vi utgått från den av EPA uppmätta skillnaden mellan 18" Aero och 19"-fälgar, som är förvånansvärt stor enligt dem. Till P3D lade vi på ännu lite för 20-tummarna.

Vi har dock börjat få tillräckligt med data för att kunna säga något om P3D, så vi borde kunna säga något mer exakt om skillnaden snart.
Jättebra. Det är trots allt bra om man har en liten aning vart det lutar för den som ev är räckvidds-nyfiken.
Blir lite lättare förstå skillnaderna och som jag skrev tidigare.—

- Make-up-hysterin med feta hjul är inte alltid så bra för räckvidd/ekonomi.
Verkliga siffror från tester typ Bjørn Nyland’s (TeslaBjorn) vore intressanta också.
Är nog rätt många som vill speca sin Model 3 med tredjeparts-hjul etc och då ser man ju att totalekonomi faktiskt påverkas.

Ser fram emot tester i verkligheten och inte bara Drag-race som inte ger så mycket mer än att Model 3 Performance och
Model S och X i sina värsting-versioner är i vissa fall överlägsna.
Skriv svar